Voor eiken dag.
Mededeelingen.
Bij de eerstvolgende strandverpachting worde de bepaling gemaakt, dat de
gelegenheid tot baden des Zondags v m. tusschen 9 en 12 uur gesloten is
FEUILLETON.
Gods genadewerking vastknoopen. Een landman kan het
zaad niet laten groeien en vruchten voortbrengen. De was
dom is alléén uit God. Maar dat verhindert dien landman
niet om den grond goed te bewerken, het onkruid uit
te roeien, diepe voren te trekken in de aarde, den bodem
te bevochtigen en de vogelen des hemels weg te jagen,
die t uitgestrooide zaad zoeken weg te nemen. Zoo kan
ook een geloovige bij den naar geloof zoekenden onge-
loovige allerlei schadelijke dingen bestrijden en heilzame
dingen aankweeken. Hij kan, door woord en daad, den
harden korst van het dorre zieleleven omploegen, de door
nen en distelen wegruimen, de steenen des aanstoots ver
wijderen en het in geloof uitgestrooide zaad beveiligen
tegen allerlei schadelijke invloeden
Is dit alles verwerpelijk O, de eeuwigheid zal het een
maal openbaren, hoe het uitleven van hetgeen wij per
soonlijk bezaten, het laten uitschijnen van ons licht, het
stil en rustig ontplooien van ons eigen gemeenschapsleven
met God, al bracht het niemand direct tot het geloof, er
toch wel indirect toe heeft bijgedragen dat de zoekende
broeder tot het besluit kwam én tot de uitvoering van dat
besluit „Ik zal opstaan en tot den Vader gaan
P. M.
Verzameld door C. B.
Redeneer over de liefde, denk over haar na, tracht haar
te vatten in een afgetrokken begrip, gij leert ze niet
kennen heb lief, offer uzelven, en gij gaat de blijd
schap en de zaligheid der liefde verstaan.
Prof. Pont.
De grootste macht in de wereld is invloed de grootste
beweegkracht is liefde. E.
Een koning is wie kan. Carlyle.
Onze lieve Heer God gaat wel dikwijls onder de ge
slachten der booze menschen rond, zoo zacht alsof Hij ging
op wollen zolen, maar dat duurt slechts zoo lang, totdat
al zijn donderslagen in eens losbarsten, want de verharde
harten schenkt Hij niets. Luther.
Ik ben een deel van allen met wie ik in aanraking ben
gekomen. Tennyson.
Talent wordt gevormd in de eenzaamheid, karakter te
midden van de stormen des levens. Goethe.
Nooit heeft er een mensch geleefd die ons altijd van
het noodige kan voorzien. Emerson.
Zandvoort
De e.v. Avondmaalsviering is bepaald op Zondag 17
October.
Ds. P. M. ontving 1.1. Maandag een Anonym aangeteekend
schrijven, blijkens het poststempel uit Barneveld afkomstig,
van den volgenden inhoud: „Met f 300.— ter aanwending
bij uwen arbeid in des Heeren wijngaard van iemand die
zich 's zomers wel eens onder uw gehoor mocht bevinden".
Aan deze regelen «as nog toegevoegd „Verzoeke beleefd
ontvangst bericht onder advertentie in Amst: Pred Blad."
Aan dit verzoek is gevolg gegeven, maar ook in den
Zondagsbude zij met groote dankbaarheid van dit geschenk
melding gemaakt. Nu kon ik de leden van den Vrouwen-
krans meteen gelukkig maken. Hare vereeniging, die mij zóó
De Liliputters.
„Gullivers reis naar Liliput!" Wie herinnert
zich niet dat mooie kinderboek! Ge ziet zeker
nog in uw herinnering de plaat, waarop Gulli
ver door de dwergen vastgebonden wordt.Zoo
lang hij wakker was, hadden de dreumesen
hem niets kunnen doenmaar terwijl hij sliep,
slopen ze nader en omwikkelden hem met
tallooze draden, zoodat hij niet kon opstaan.
Precies zoo doen de slechte gewoonten met
ons. Het zijn dwergen, die ons boeien, wanneer
we niet op onze hoede zijn Zoomin het liegen
als het stelen, zoomin de afgunst als de dron
kenschap overvallen den mensch plotseling in
volle kracht. Neen, klein en ongemerkt sluipen
ze naderbij en slingeren zachtjes draad na draad
om hem heen. Eensklaps richt hij zich op en
merkt, dat hij gekneveld is, dat hij in den slaap
overweldigd werd en nu een slaaf der dwergen,
der gewoonten wordt. Dan is het meestal te
laat.
Zoo is het b.v. met de leugen. Men wordt
niet op stel en sprong een leugenaar. Als dat
zoo plotseling ging. dan zou men het ook licht
weer kunnen afwerpen. Neen, het zijn de
duizend draden, waardoor men langzamerhand
vastgebonden wordt; het duurt vaak heel
lang, eer de slaaf klaar is. Men begint met heel
kleine onnauwkeurigheden en overdrijvingen.
Paul blijft ondanks het strenge verbod bij het
naar huis gaan voor de winkels staan. Einde
lijk gaat hij verder. Daar komt hij zijn tante
tegen, die hem verzoekt in den fruitwinkel wat
geld voor haar te wisselen. Wanneer hij nu
thuiskomt en moeder hem al met kamerarrest
wil straffen, zegt hij„Tante heeft mij opge
houden; ik heb een en ander voor haar ge
daan". Daar hij nog nooit gelogen heeft, ge
looft zijn moeder hem, en hij is in zijn schik,
dat hij zoo'n eenvoudige uitvlucht heeft ge
vonden. Dezen keer was er tenminste nog
waarheid in een volgende maal zal hij
misschien al voor den dag komen met iets dat
van a tot z gelogen is, b.v.„Ik moest mijnheer
nog met het opruimen van de schoolkast helpen".
Als iemand hem de voorstelling van Gulliver
kon laten zien, zouden hem misschien nog bij
tijds de oogen opengaan en zou hij de dwergen
aan het werk zien.
Evenzoo gaat het met de drankzucht. Niemand
begint de drinkersloopbaan met een roes. Lang
zaam. o zoo langzaam wordt het drinken en
de prikkel van den alkohol hem tot een ge
woonte, en op eens bespeurt hij tot zijn ont
zetting dat hij slaaf geworden is, dat de zucht
naar den drank sterker is geworden dan hij zelf.
Fritz Reuter was zooals men weet, uit wanhoop
gedurende zijn lange gevangenschap aan den
drank geraakt en kon later zijn noodlottige ge
woonte niet meer opgeven. Hij heeft zijn slavernij
in het volgende gedicht geschilderd. Daarin laat
hij de drankzucht optreden; zij zingt:
Ik ben 't verderf, ik ben de pest,
Ik ben de oude ziekte.
Wien 'k eenmaal beet heb, houd ik vast,
Ik ben de oude ziekte
Zij kiemt zich stevig aan mij vast
En grijpt mij als met klauwen.
Ja, weer' zich, wie zich weren kan,
Zij moet toch van mij hou'en
„Kom hier, mijn schat, kom hier, mijn kind,
Laat onbevreesd me u naad'ren
Er gloeit me een giftig hellevuur
In hersenen en aad'ren".
Hoe vreeselijk klinkt dat„Ja weer' zich,
wie zich weren kan", ja, dat is de hel op
aardezich zelf zoo te moeten verachten en
toch niet anders te kunnen, omdat de gewoonte
onzen wil gekneveld heeft. Nu zult ge misschien
vragen: Waarom wordt ons dat verteld? Wij
loopen toch geen gevaar dronkaards te worden.
Wel, hoe weet ge dat eigenlijk? De dwergen
beginnen niet eerst met hun werk, als men
volwassen is. Integendeel Zij weten, dat men
in de jonge jaren het gemakkelijkst overrompeld
wordt. De menschen, die op lateren leeftijd
drinkers werden, waren voor het meerendeel
reeds in hun jeugd personen, die zich willoos
door hun maag en hun tong lieten beheerschen.
De smaakzenuwen zijn de plaats, waar het vast
binden onverhoeds begint, heel in het klein,
eerst met den suikerpot. Dan kan al menig
kind zingen „Ja, weer' zich, wie zich weren
kan!" We kunnen daarom niet genoeg op onze
hoede zijn tegen al deze pogingen om ons te
binden, en wanneer we den banketbakkers
winkel binnengaan om snoeperij te koopen,
moeten we bij tijds tot ons zelf zeggen: O ja,
de Liliputters. Vergeet nooit, dat de maag graag
de baas zou willen spelen zij zegt„Ik ben
de Heer, uw Godgij zult geen andere goden
voor mijn aangezicht hebben". Daarom is het
goed, haar van tijd tot tijd een beetje te laten
vasten en door zich zelf iets lekkers te ont
zeggen, waarop ze zich al gespitst heeft, haar
eerbied af te dwingen. Probeert maar eens,
welk een heerlijk gevoel van kracht over den
mensch komt, wanneer hij ook maar een heel
kleine overwinning op de maag heeft behaald.
(Slot volgt) M. F. v. L.
(Uit Foerster's „Karaktervorming").