Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 25 ZONDAG 17 October 1915 4de Jaargang Predikbeurten. Een droeve en blijde waarheid. DE ZONDAGSBODE VOOR VERS C.H IJ N T ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R E E) A C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej. C. BIENFA1T - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsfO^S Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen, 15 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zandvoort, v. m. 10 uur Bloemendaal, v.m. 10 's av. 67» Zondag 17 October 1915. Ds. G. POSTHUMUS MEYJES, (Viering van het H. Avondmaal). ,urDs. J. A. VAN LEEUWEN, De Heer KOOPMAN. Zal ook een Moorman zijn huid veranderen of een luipaard zijn vlekken? Zoo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen. Jerem. 1323. Zoo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepselhet oude is voorbij gegaan, zie het is alles nieuw geworden. 2 Cor. 5:17. Het is een droeve waarheid, die de profeet Jeremia zijn zondige afgodische volk voorhoudt evenmin als een neger zijn zwarte huidskleur wit kan maken of een panter zijn vlekken kan veranderen, kunt gij, die boos zijt, het goede volbrengen. Met andere woorden het is buiten hoop, er is toch niets aan te doen, gij wordt uit u zeiven nooit goed. Dit klinkt hard en uitermate troosteloos, maar is het niet de ervaring van elk zondig menschenkind in den loop der eeuwen geweest is zij ook niet de onze Indien wij het oog slaan op hen, die de wereld in het algemeen „zondaars" noemt, dan beamen wij het woord van Jeremia terstond let op den slaaf van den hartstocht, van het spel, van den drank, van den ontucht; wie zal zeggen hoe dikwijls die slaven hun ketenen hebben willen afwerpen, hoe dikwijls zij onder tranen hun ellendigen toestand hebben vervloekt en de ernstigste voornemens hebben opgevat een weg te verlaten die zij wisten en voelden het hen onver mijdelijk ten verderve sleepte. Maar helaas, wat bleef er van die voornemens overzij verdwenen als een morgen wolk en voor de eerste verleiding bezweken zij weder om steeds dieper te zinken. Waren die voornemens dan niet ernstig gemeend? Voorzeker, maar de moorman kan zijn huid niet veranderen, en de zondaar, aan het kwade ge woon, kan het goede niet volbrengen. „Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde". (Joh. 834). Wee dengene, die met de zonde lang heeft gespeeld in het einde speelt de zonde met hem 1 Maar wij behoeven niet eens zoo ver te gaan om de waarheid van het profetenwoord te erkennenwij slaan htans het oog op den, naar de wereld, naar het uitwendige braven, fatsoenlijken mensch, die echter bij het licht van Gods woord en van zijn eigen geweten even goed een zondaar is als de zoo even genoemde slaaf van zijn eigen hartstochten en dagelijks met zijn driften en lusten, met zijn zelfzucht en gierigheid, met zijn onvriendelijkheid en slecht humeur, met zijn jaloerschheid en zucht tot oordeelen te kampen heeft. Wij stellen ons dien mensch voor niet als een willoozen speelbal zijner hartstochten, maar met de ernstige begeerte bezield om van zijn zonden en booze hebbelijkheden en gewoonten verlost te worden. Welnu, wat is dan zijn ervaring, als hij het ernstig beproeft en eiken morgen opstaat met het vaste voornemen om anders en beter te worden Helaas, geen andere als die ons door Jeremia beschreven wordt bij de eerste gelegenheid de beste neemt de booze natuur weder de overhand het on vriendelijke woord wordt gesproken, de driftbui breekt los, aan de gierige opwelling wordt gehoor gegeven, het slechte humeur zegeviert en verbittert de omgeving, de zelfzucht overwint, de onreine gedachte wordt vastgehouden. En ook als de zonde niet openbaar wordt, maar nog in de schuil hoeken van het hart verborgen blijft, dreunt het veroor- deelend vonnis van het geweten en spreekt het uit; „gij zijt die man Het is alweder hetzelfdede moorman kan zijn huid niet veranderen en de mensch, van nature een zondaar, kan uit zichzelf het goede niet doen. Deze ervar/ng is diep ontmoedigend en neerdrukkend geen wonder, dat sommigen, strijdensmoede, de wapenen neerleggen en denken ik laat mij nu maar gaan en zal het maar niet al te nauw meer nemen, want ik ben nu eenmaal zoo gemaakt en kan er toch niets aan doen. „Ik ben nu eenmaal zoo gemaakt", ziedaar een verontschuldiging, maar al te dikwijls zacht of luide uitgesproken, maar waar bij en de stem van het geweten en het verantwoordelijk heidsgevoel van den mensch even luide hun „dat is geen verontschuldiging" doen hooren. Anderen zetten moedig den strijd voort, trots de telkens terugkeerende droevige ervaring ik denk aan een Luther maar uiten ook telkens weder de weemoedige klacht„het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik zoo vind ik dan deze wet in mij, als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt". (Rom. 7 19, 21). En zij eindigen met den wanhopigen uitroep: „Ik ellendig mensch, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods 1" (Rom. 7 24). W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en ear Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1