Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 33 ZONDAG 12 December 1915 4de Jaargang, Predikbeurten Geen vrede, maar het zwaard. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED A. C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsƒ0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 12 December 1915. Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Predt. te Bloemendaal. Bloemendaal, v.m. 10 uur: Prof. Dr. P. J. MULLER uit Den Haag. 's avonds ó1/2 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Mattheus X vs. 34. Op 't eerste gezicht verbaast, verschrikt, verbijstert ons dit woord van Jezus, juist omdat het een woord van Hèm is en zoo volstrekt niet overeen schijnt te komen met het doel van Jezus' komst op aarde. Maar bij rustig na-denken en biddend óver-denken, wijkt onze verwondering en er gernis om plaats te maken voor dankbare aanbidding. Reeds ais wij letten op den grondtekst, beginnen wij de bedoeling dier raadselachtig klinkende verzekering te verstaan. In 't Grieksch staat voor het werkwoord, dat in onze vertaling door „brengen" is overgezet, een woord dat letterlijk „werpen" beteekent. Maakt u, zoo waarschuwt de Heiland, maakt u geen illusie dat de vrede door Mij op aarde kan geworpen worden dat hij in één oogen- blik is tot stand te brengen dat hij te voorschijn kan worden gebracht als door een tooverslag. De vrede laat zich niet gebieden, nóch op aarde, nóch in onze ziel, ook niet door den Heer des vredes zèlven. Tot den waren vrede, den vrede Gods die alle verstand te bóven gaat, komt niemand dan langs den weg van den strijd. Déze vrede is vrucht van een lange en bange worsteling. Wie haar schuwt, heeft geen vrede. Juist omdat Christus „Vrede- Vorst" is, verschijnt Hij met het zwaard. Hij lokt den strijd uit, bindt den strijd aan, völ-strijdt. Op Golgotha staande, schreien wij „O Jezus, was Uzelf maar genadig geweest 1 Waarom gebruiktet Gij ook het zwaard 7" Op Golgotha staande, jubelen wij „O Jezus, omdat Gij niet den vrede kwaamt brengen, maar het zwaard, zegenen wij U Vrede, vrede door het bloed des kruises 1" Jezus met het zwaard. En tóch men noemt Zijnen naam: Vrede-Vorst". Met welk recht Vraagt dat aan hen, die den Zaligmaker kennen. En zij zullen u antwoorden dat zij aan Hem danken dien vrede des harten, dien de wereld niet geven kan en die niet te duur is gekocht tot den prijs van den felsten strijd een vrede, geworteld in de rotsvaste zekerheid niets kan ons scheiden van de liefde Gods. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heer Jezus Christus. De discipel is niet Loven den Meester, noch de dienst- knech' en zijnen Heer. Indien Jezux den vrede niet heeft ke.inen brengen, dan door het zwaard indien Hij, ook nu nog, geen menschenhart met Zijnen vrede kan vervullen, zonder tot dat hart eerst te komen met Zijn oorlogsverklaring, behoeft geen enkele volgeling van Hem er op te rekenen dat het hèm wel gelukken zal zónder het zwaard. Toch mag dit wel gedurig opnieuw aan allen worden herinnerd. Want wij zijn nog zoo bang om verkeerd be oordeeld te worden en voor spelbrekers te worden aan gezien. Vandaar dat wij zoo gemakkelijk zijn over te halen om iets te laten vallen van de heilige eischen die wij, in Christus naam, der wereld hebben te stellen. Zoo licht zijn wij geneigd om te plooien en te schipperen, wat we dan valschelijk doen onder de leuze „om des lieven vredes wil". Wij zijn zoo bevreesd om in botsing te komen met ge vestigde meeningen en heerschende gewoonten, die wij toch, in naam der waarheid, hebben te veroordeelen. Wij zien er nog zoo dikwijls veel meer tegen op om met de wereld overhoop te liggen, dan met ons geweten. Wij vragen moet een Christen niet aantrekken, inplaats van afstooten Mag hij wel ergernis geven En zoo vragende, zwijgen wij herhaaldelijk waar spreken plicht was en ver loochenen wij den Heer door onze lafheid, gemakzucht, valsche schaamte en menschenvrees. Wij bergen het zwaard weg of zorgen dat wij er, als wij het gebruiken, toch nie mand mede treffen. Weest gewaarschuwd 1 Wanneer uw belijdenis pasklaar is gemaakt voor de menschen wanneer uw Evangelie niet meer den Joden een ergernis en den Grieken een dwaasheid is wanneer het Kruis heeft opgehouden de onoverbrugbare kloof te zijn tusschen U en de wereld wanneer gij vrede met allen wenscht te hebben en te houden tot iederen prijs, dan breekt gij het Vrederijk af, inplaats dat gij het helpt bouwen, wat gij alléén kunt indien gij, gelijk de bouw lieden van den tweeden tempel, béide werktuigen hanteert troffel én zwaard. Het zwaard Dat behoort bij de wapenrusting Gods Maar niet óns zwaard hebben wij te brengen. De wapenen, van onzen krijg mogen nóóit vleeschelijke wapenen zijn. Het zwaard des Geestes, Christus' zwaard, dat alleen waar borgt den waren vrede. Wee den mensch, die den strijd liefheeft om den strijd; die uit louter vechtlust het vechten niet laten kan. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depot van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- on Heeren-Garderobe vlag en onberispelijk, ile inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1