Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 43
ZONDAG 20 Februari 1916
4de Jaargang.
voor
Predikbeurten
Gods Medearbeider.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E ID A. O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENT1ËN
1—5 regels/'0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels. 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 20 Februari 1916.
Zandvoort, v. m. 10 uur: Dr. A. H. DE HARTOG,
Pred. te Haarlem.
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. BERGMAN,
Luth. Pred. te Rotterdam,
'savonds 6l/o uur: De Heer K. KOOPMAN.
Want wij zijn Gods medearbeiders.
I Cor. 3 9a.
Niemand is ijveriger dan God. Hij werkt altijd. Zoo op
de manier van de zon, die het schijnen niet laten kan, en
het lichtgeven niet laten kan, omdat beide in haar wezen ligt.
De zon zou zichzelve opgeven als zij ophield met schijnen
en lichtgeven. Zij was geen zon meer,'als ze ophield zonnig
te zijn.
Zoo zou God tot niet-God, dat is tot afgod worden, als
Hij ophield te werken. Bijtend is Baal in zijn niet-God zijn,
in zijn afgod zijn geteekend door Elia, als deze tot de ver
waten priesters zegt: „Roept met luider stem; want hij is
immers een God. Zeker is hij in gepeinsof hij is op reis
misschien slaapt hij en zal wakker worden". Peinzen, soezen,
op reis gaan, slapen dat is in God evenmin denkbaar,
als van de zon denkbaar is, dat zij ophoudt te schijnen. „Mijn
Vader werkt tot nu toe" zegt Jezus. Dat is Gods privilege.
Van de werkwijze van God, is zekei een der merwaar-
digste trekken, dat God „ieder zijn deel" geeft aan Zijn
werk. God doet alles zelf. En toch laat Hij alles doen. Uit
Hem zijn alle dingen. En evengoed door Hem zijn alle
dingen. Toch is er niemand, die nauwkeuriger den arbeid
verdeelt onder anderen, dan God. In die arbeidsverdeeling
ligt één der geheimen van al Zijn arbeid. En een der voor
waarden tot voltooing van al wat Hij werkt. Hij zelf is 't
die alles werkt. Hij laat alles werken, door wie Hij voor
ieder speciaal werk aanwijst en toerust met geschiktheid.
In stoute persoonsverbeelding heeft Paulus als hij in den
brief aan de Romeinen spreekt over het lijden der natuur
heel de natuur laten zien als één levend wezen. Gelijk
ieder mensch, heeft óók de natuur haar hoop die ze koestert,
haar lijden dat ze draagt, haar heerlijkheid die haar zingen
doet. Maar juist omdat zij zóó is, heeft ze haar taak. Omdat
zij zóó is, werkt God door haar. Niet alleen in haar. Ook
door haar. Zij is met God aan den arbeid. In eenzelfde
persoonsverbeelding zien ook Israels zangers in al wat wij
benoemen als onpersoonlijke kracht, Gods medearbeiders.
Wat wij „natuurkrachten" noemen, zijn in hun taal dienaars
van God, medearbeiders van Zijn werk. Alles is aan den
arbeid voor God. Alles is ook aan den arbeid door God.
Alles is met God zelf aan den arbeidZijn medearbeider.
Zoo is het in de natuur. Zoo moet het ook wezen in de
menschenwereld. Dat God het zoo wil, heeft Hij duidelijk
genoeg getoond, door in allerlei tijdsgewricht menschen te
zenden, die voor hun tijd een bepaalde zending hadden te
volbrengen. Zij moesten „Gods medearbeider" zijn in het
deel van Gods werk, dat voor hen bestemd was. „Er was
een mensch van God gezonden, wiens naam was Johannes".
(Joh. 1 6) Dat is geen uitzondering. Dat is alleen klare visie
van den regel. De uitzondering was, dat die mensch voor
dien tijd, voor dat geslacht, voor dat stuk van Gods werk,
Johannes is geweest. De regel was, dat de mensch „van
God gezonden" was voor Zijn werk. Dus om Gods mede
arbeider te zijn. Wanneer de tijd rijp is, zendt God den
mensch, die voor dien tijd Gods medearbeider moet zijn. Als
een tijd, een volk, een wereldperiode een oogenblik schijnt stil
te staan in den opmarsch, wachtende op den leider, in wien
de macht is om vooruit te brengen, dan zendt God Zijn
medearbeider, die het woord spreekt, dat bevrijding brengt
en licht. Er was een mensch van God gezonden, wiens
naam was Jesaia. Er was een mensch van God gezonden,
wiens naam was Paulus. Er was een mensch van God ge
zonden, wiens naam was Dante. Er was een mensch van
God gezonden wiens naam was Livingstone. Allen kregen
een stuk van Gods werk voor hun rekening. Allen moesten
Gods medearbeiders zijn. Allen wisten, dat ze Gods mede-
abeiders waren. En wij?
En wij Ik heb alleen gioote namen genoemd. Enkele
der weinigen, die den geestelijken schat der wereld verrijkt
hebben. Ik deed 't met opzet. Dan loopen we geen gevaar,
om onzen naam daarnaast te zetten in hetzelfde gelid der
allergrootsten, die „Gods medearbeiders" waren. Dan gaan
we waarschijnlijk niet vlak achter hen staan, in het tweede
gelid van Gods medearbeiders. Ik zeg waarschijnlijk. Want
ik weet niet, wie dit leest. Misschien een enkele, die 't zijn
plaats acht vlak achter de allergrootsten. Heil den eenzame 1
Maar de meesten gaan verder achteruit- Misschien met
mij heel ver achteruit, als „Gods medearbeiders" gerang
schikt worden naar grootte en heerlijkheid. Misschien zoover
achteruit, dat we gevaar loopen de schouders op te halen,
als gesproken wordt van Gods medearbeiders, en de gedachte
opkomt, dat öök wij daarbij moeten gerekend worden. Ja,
zóóver achteruit, dat we terecht komen in de somberheid
en de wanhopigheid. Immers wij, met 't werk dat wij doen,
en met de plaats die wij innemen „Gods medearbeiders".
W GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGER1NG, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- eo Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
gtc Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.