Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 48 ZONDAG 26 Maart 1916 4de Jaargang. Predikbeurten Een pijl der verlossing. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Her Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R. E 13 A C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 26 Maart 1916 Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. BARGER, Predt.-Directeur van „Meer en Bosch", Heemstede. (Extra-Collecte voor de Stichtingen). Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds, DEN BREEMS, Predt. te Amsterdam, 's avonds ó1/» uur: de Heer KOOPMAN. Het is een pijl der verlossing des Heeren. 2 Kon. 13:17. Onze tekst is genomen uit een merkwaardige geschiedenis. De zeer oude profeet Elisa ligt op het uiterste en de koning van Israël, Joas, die anders niet veel om den Heer en zijn profeten gaf, komt hem bezoeken en weent over hem met de weeklage: „Mijn vader, mijn vader, wagen Israels en zijn ruiteren!Dezelfde woorden had Elisa uitgeroepen toen Elia van hem werd weggenomen. De koning voelt het heengaan van den ouden profeet als een nationale ramp. Ja, de profeten, de bidders, de ware geloo- vigen zijn, hoe ook gehoond en miskend, toch het zout van huisgezin en staat en wanneer deze gevaar loopen, wordt de hulp van die profeten wel eens ingeroepen. Tegen haar zin en theorieën in, moet de wereld soms wel erkennen dat er toch kracht is in dien ouden bijbel, in dat oude geloof. Elisa wendt dit bezoek van zijn koning nog aan tot heil van zijn volk, dat altijd zooveel van de invallen der Syriërs te lijden had. Hij zegt tot den koning om een boog en pijlen te nemen, en als deze aan dat verzoek voldaan heeft, moet Joas den boog spannen en schieten, terwijl Elisa zijn handen op den konings handen legt, als om ze te be sturen. Door het naar het Oosten geopende venster de richting van Syrië moet Joas een pijl schieten, waarop de profeet zegt: „het is een pijl der verlossing des Heeren en een pijl der verlossing tegen de Syriërs; want gij zult hen verslaan tot verdoens toe". Maar hiermede is deze profetisch-symbolische handeling nog niet ten einde. Nu moet de koning de overige pijlen uit zijn pijlkoker nog tegen de aarde slaan of afschieten, als om een verslagen vijand geheel te verdelgen. Joas volgt het bevel van den profeet slechts ten halve opna drie maal geslagen te hebben, houdt hij op. Elisa is daarover vertoornd en zegt; „Gij hadt vijf of zesmaal moeten slaan, dan zoudt gij de Syriërs tot verdoens toe geslagen hebben maar nu zult gij hen maar driemaal slaan". Tot zoover de geschiedenis, die een zinnebeeld is van zoo menig christelijk leven en christelijke werkzaamheid. Er worden zooveel pijlen door open vensters in het lucht ruim afgeschoten, die nooit doeltreffen, omdat zij afgeschoten werden zonder bevel van God, zonder geloof, zonder de hand Gods die de menschelijke hand bestuurt, maar in eigen kracht, naar eigen gedachten des harten. Er is zooveel christelijke werkzaamheid die goed begonnen werd, maar waarmede halverwege werd opgehouden. De moed, het geloof om voort te gaan, gingen verloren. Er is zooveel christelijk leven, eerst frisch, later mat, moedeloos, flauw. Van daar zooveel onvruchtbaarheid in den strijd tegen de zonde, zooveel halve overwinningen, zooveel herhaalde, vernieuwde aanvallen van den vijand die neder- geworpen en gedood had moeten worden, zooveel onzeker heid bij den christen, zoo telkens een leven van vallen en opstaan en weer vallen in plaats van een wandelen op de hoogten. Hoe heerlijk is hét nu van ons armelijk christelijk leven te mogen zien op den Heiland. Zijn leven was geheel ge loofsleven, zijn werk geheel geloofswerk. En dat werk werd niet halverwege gestaakt, maar volkomen volbracht- Dat leven was een zien op den Vader, een hooren naar Zijn woord, een doen naar Zijn bevel. Dat werk was een strijd tegen den booze, een verbreken van de werken des duivels, een Verlossen van de wereld uit diens macht. Zijn pijlen waren werkelijk pijlen der verlossing des Heeren en tegen den duivel en diens rijk gericht. In de woestijn treedt hij den verzoeker tegen met een „daar staat geschreven". Elk woord, elke daad van macht en van liefde, het „talitha kumi" zoowel als het „komt herwaarts tot mij", waren pijlen tegen het rijk van duisternis en zonde en dood. Totdat eindelijk het triomfwoord weerklonk als de laatste pijl was afgeschoten: „het is volbracht!" en de overwinnaar over dood en Satan heerlijk op den Paasch- morgen uit het graf verréés. Waarlijk, niet halverwege was dat werk gestaakt, niet bij het driemaal slaan van koning Joas had de Heiland der wereld opgehouden. Hij hield vol en nooit was er volharding als de zijne. Of hem dat moeite kostte? Hoort zijn wee moedige klacht: „Hoe lang zal ik nog bij u zijn en u ver dragen nadat hij op den berg een voorsmaak der heerlijkheid had gehad, waar de hemel zich opende om hem te ontvangen en hij in stede daarvan den weg van lijden en dood in een zondige wereld had gekozen. Ziet zijn tranen en bloed zweet in Gethsemane. Maar den moed verloor hij nooit. Hij gaat voort van stap tot stap den hangen weg die op Golgotha eindigt, maar voorwaar niet in Gethsemane begonnen was en in zijn W GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt on verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk ptr Speciale ioricbtiog voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1