Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 51
ZONDAG 16 April 1916
4de Jaargang.
Predikbeurten
Wat Jezus droeg.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
V E R S C H IJ N T E L K E N Z A T E R D A G
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 16 en Vrijdag 21 April 1916.
Zandvoort, Zondag, v. m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bevestiging van Lidmaten.
(Extra-collecte voor de Diakonie.)
Zandvoort, Goede Vrijdag v.m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES, Avondmaal.
Bloemendaal, Zondag, v.m. 10 uur: Ds.J. A. VAN LEEUWEN.
Bevestiging van nieuwe leden.
's avonds 7 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
H. Avondmaal.
Goede Vrijdag, geen opgaaf ontvangen.
Jezus dan kwam uit, dragende de
doornen kroon en het purperen kleed.
Hij, dragende zijn kruis, ging uit.
Joh. 19 5, 17.
Het is een droevig tooneel van lijden en hoon, dat ons
in deze beide verzen geteekend wordt. In het eerste zien
wij Jezus als den spot-koning, door Pilatus met een „zie,
de mensch", aan de schare voorgesteld in het tweede
volgen wij den Heiland met zijn kruis beladen, naar de
strafplaats. Wij willen overdenken wat Jezus droeg.
Wij zien dan Jezus dragende
Wat Hij nooit had behoeven te dragen. Hij, de zonde-
looze, die nooit anders dan goed deed, Hij draagt smaad
en vloek. Zijn niet de doornen van zijn kroon het zinne
beeld van den vloek die op de aarde rust, is niet het kruis
het vloekhout bij uitnemendheid
Wat Hem door menschen, door zondaren wordt aangedaan.
Allen spannen samen Jood en heiden, Pilatus en de
overpriesters, het schuim der soldaten en het geboefte.
Hebben menschen voor hun Heiland dan niet anders dan
een doornenkroon en een kruis?
Wat Hem door God was te dragen gegeven. Ook dat
behoorde tot den inhoud van den lijdensbeker, Hem door
den Vader aan de lippen gebracht. Telkens vragen wij
wat was wel het bitterste, het smadelijkste, het pijnlijkste
En wij weten het niet. „Als Hij dan nog een Zoon had,
die Hem lief was", zoo lezen wij in de gelijkenis. En toch,
ook dit alles legt Hij dien geliefden Zoon op. Ook de
doornenkroon en het kruis.
Wat Hij gewillig aanvaardde en droeg. Nooit mogen
wij bij de overdenking van des Heilands lijden en sterven
vergeten, dat Hij met den Vader volkomen eenswillend
was. „De drinkbeker, dien mij de Vader gegeven heeft,
zal ik dien niet drinken In stille, koninklijke majesteit
staat Hij daar, zonder een enkele klacht of murmureering,
verdragende het tegenspreken der zondaren, verdragende
lichaamspijn en zielesmart, de doornenkroon en het „hij
heeft op God vertrouwd, laat die hem nu verlossen indien
Hij lust aan hem heeft'
Wat Hij om onzentwille droeg. Het diepe mysterie
van het lijden van Jezus is nooit anders te verklaren dan
„in onze plaats". Daarvan profeteert reeds een Jesaja in dat
wonderschoone, heerlijk diepe 53e hoofdstuk, daarvan ge
tuigen de apostelen, daarop spreekt de gemeente van Christus,
die zich door Hem verlost weet, ootmoedig en dankend
haar „Amen Wij kennen ons mede schuldig aan zijn lijden
en dood en wij zien ons zeiven en wat wij hebben verdiend
in Hem en in hetgeen Hij lijdt en draagt om onzentwil.
Wij zijn in waarheid spotkoningen, onttroonden, ter dood
verwezenen. „Zie de mensch" Welk een diepe waarheid.
De mensch, de eenige, Hij voor allen.
Wat Hij zijn gansche leven aanvaard en gedragen had.
Was Hij niet de Koning in knechtsgestalte, was Hij
niet de man van smarten? Welk een naam voor den Zoon
van God! Zijn leven op aarde was één lijdensweg, „dragende
zijn kruis' „dragende den smaad der wereld". Ook zijn
nabestaanden geloofden niet in Hem, zijn discipelen begrepen
Hem niet; een hunner verloochent, een ander verraadt Hem.
Wat Hij in menig opzicht nog draagt. De plaats van
den Heiland in deze wereld is nog altijd die van den man
van smarten, van den verworpene. De Jood spreekt nog
altijd van Hem als „de gehangene' of „de vervloektede
wereld gaat Hem of met voorname minachting of met een
beleefde hoofdbuiging voorbij. Voor talloos velen is Hij een
soort antiquiteit geworden, een herinnering uit vroegere
dagen, goed om in een museum van oudheden te worden
opgeborgen, of op zijn best nog goed genoeg om op het
Kerstfeest als kindervriend dienst te doen. De wereld gaat
er immers even goed om of men in Jezus gelooft of niet.
Het antwoord der wereld op de prediking „zie de mensch'
is nog steeds, evenals bij de Joden „neem weg" En hoe
is het bij ons, christenen Men luistert naar de lijdens-
prediking, en verder gaat men zoo vaak voort in een wandel
van ongehoorzaamheid en aardsgezindheid, hoogmoed en
gierigheid. Christus met het kruis en de doornenkroon is
een figuur des lijdens al de eeuwen door.
Wat door God veranderd is in eeuwige heerlijkheid.
Het kruis der schande is het zinnebeeld der verlossing
geworden, de doornenkroon is veranderd in de kroon der
heerlijkheid, de rietstaf in den scepter der almacht Het
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk,
oe- Speciale inrichting voor het stoomeo van Dekens. Bedden en Matrassen.