Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 52
ZONDAG 23 April 1916
4de Jaargang.
Predikbeurten.
De Levende.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
REDACTIE'
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer010
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels - 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Beide Paaschdagen.
Zandvoort, le Paaschdag, v. m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
2e Paaschdag, v. m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal,
le Paaschdag, v.m. 10 uur:
Dr. J. H. GUNNING, J.Hz.
Em. Predt. te Haarlem.
2e Paaschdag, de heer K. KOOPMAN.
Wat zoekt gij den Levende bij de dooden?
Luc. 24 5b.
Streng en zonder omwegen deelt „de man in blinkende
kleederenin de vraag die hier boven staat, de menschen-
wereld in tweeën. Hij verdeelt ze in levenden en dooden.
Wie zijn de levenden? Dat zijn zij, die nog niet tot de
dooden behooren.
Wie zijn de dooden? Dat zijn zij, die eerst levend waren.
Inderdaad, wel heel nuchtere en gewone werkelijkheid.
Maar, gelijk meer gewoons en nuchters, bron van dagelijksche
bitterheid en ellende. O, als dat er eens niet was, die
deeling, die onverbiddelijke scheuring in levenden en dooden,
dan zou heel de wereld anders zijn. Dat de dood er is, is
geen natuurnoodwendigheid Maar de krenking van alle
levensverlangen, de breuk van alle heerlijkheid, het bankroet
van alle menschen-sterkte. Er is wel ijzige waarheid, maar
geen droppel troost in de onontkoombare gewisheid, dat al
wat geboren wordt moet sterven, en al wat ontluikt vergaat.
*t Ijzige van die waarheid doorhuivert ons, als de groote
Verdeeler der menschheid öök in ons huis, in onzen kring
verdeelen gaat: levenden èn dooden. Hebt ge de komst
gezien van dien grooten verwoester, die breekt zonder er
barmen, en vernielt zonder genade? Als hij rondwaart om
ons leven, en inklimt in ons huis, dan haten we het gewel
dige van zijn vijandschap. En wij zeggen: gij grootste
heerscher, hoe vol onnatuur is uw bestaan, hoe donker is
uw wezen. Dan zien we het ontzettende in het gewone der
deeling: levenden en dooden.
Zoo is 't ook gezegd en gezien door de menschen, tot
wie op Paaschmorgen de vraag komt: „wat zoekt gij den
Levende bij de dooden?'' Die vrouwen waren zeer vroeg in
den morgen met haar specerijen naar Jezus' graf gegaan,
om Hem te balsemen. Dat was het eenige wat ze doen
konden voor Hem, die alles voor haar was geweest. Alles.
Zoodat toen Jezus stierf, niet alleen Jezus stierf. Maar ook
al de hoop en blijdschap van Zijn vrienden. Wat moet
Maria van Bethanië beginnen zonder Jezus? Wat moet
Maria Magdalena beginnen zonder Jezus? Wat moeten
Martha en Johanna beginnen zonder Jezus? Ik noemde alleen
die enkele vrouwen. Maar voor hare namen kunt ge even
veel namen zetten van Jezus vrienden, en dan hetzelfde
vragen. Petrus kan zonder Jezus gaan visschen. Johannes
kan zonder Jezus een leeg net helpen ophalen. Thomas
kan zonder Jezus gaan wandelen, en t nergens vinden.
Want hun vrede is weg, en hun toekomst is weg. In die
ontzettende deeling: levenden en dooden, staan zij aan de
eene zijde en Jezus aan de andere zijde. Hij bij de dooden.
En zij bij de levenden. Zoo vlak bij, toen ze bij zij graf
stonden. En toch zoo onbereikbaar ver.
Totdat de Paaschmorgen komt. Dan wordt alles
anders. De deeling in levenden en dooden blijft Maar het
wordt zöö: de dooden worden levenden. Het gewone is dit,
dat de levenden dooden worden. Maar de Paaschmorgen
heeft dat gewone omgekeerd, en de dooden tot levenden
gemaakt Omdat Jezus leeft. Doordat Jezus leeft is die
deeling in dooden en levenden 't wanhopige kwijt, dat zij
had voordat het Paaschfeest werd. Nog is er het benauwde
van de doodsmacht. en het bittere van den doodsnacht.
Nog blijft de tegennatuurlijke deeling: levenden en dooden.
Maar de gedachten die wij er bij denken, de toon waarop
wij het zeggen, de kleur waarin het staat, de omlijsting
waarin wij het zien alles is anders geworden, doordat
wij den levende zoeken, niet bij de dooden. Alles werd
anders, doordat Jezus leeft.
Voordat het de eerste maal Paaschfeest werd, zocht nie
mand een levende bij de dooden. Men kende levenden en
dooden. Twee werelden Twee rijken. Twee scherpgescheiden
deelen Maar niemand dacht aan de mogelijkheid, dat
tusschen al die dooden een Levende zou opstaan. Niemand
dacht er aan een Levende te zoeken bij de dooden.
Als het Paaschfeest wordt, wordt dat alles anders. Ge
weet, wat gebeurd is. De vijanden van Christus hebben hun
brutale spel gespeeld en gewonnen. Zoo volkomen gewon
nen, dat voor Christus alles verloren is. Golgotha, dat is
hun triomf enjezus neerlaag. Vreemd, dat ze den overwonnene
laten bewaken, met stadhouderlijk zegel en soldatenwacht
Vreemd, die bezorgdheid voor een doode. Wie zoekt nu
een levende bij dooden? Jezus is bij de dooden Wie zal
nu in zijn hoofd halen, dat Jezus iets anders is, dan een
doode bij de dooden? Wie denkt er aan. dat Jezus ooit
zou worden een Levende bij de dooden? Niemand. Vriend
noch vijand.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.