Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 6
ZONDAG 11 Juni 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Her Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. le en 2e Pinksterdag.
Zandvoort, Zondag 11 Juni 1916, v. m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Maandag 12 Juni 1916, v. m. 10 uur:
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal, Zondag II Juni 1916, v. m. 10 uur:
Ds. J. H. GUNNING JHzn., Emer. predikant.
Maandag 12 Juni 1916, v. m. 10 uur:
De Heer W. TEN BOOM.
Beroepen predikant te Made en Oud-Drimmelen.
Het bedroeven van den Heiligen Geest,
En bedroeft den Heiligen Geest Gods
niet, door welken gij verzegeld zijt
tot den dag der verlossing.
Efeze 430,
De Heilige Geest is uitgestort. Dit herdenken wij met
groote dankbaarheid op dezen Pinksterdag. Hij behoeft
niet afgebeden te wordenGod heeft Hem geschonken en
ieder die door het geloof in Jezus Ghristus, dat is door de
overgave van zichzelven aan Hem, een kind van God ge
worden is, heeft den Heiligen Geest ontvangen. Van dien
Geest staat hier een heerlijk iets met betrekking tot ons,
geloovigen, geschreven: wij zijn door Hem, of in Hem,
zooals er in het grieksch staat, verzegeld tot of voor den
dag der verlossing. Dat is, God schenkt hun den H. Geest,
als een bezegeling dat zij zijn eigendom zijn; die Geest is
het onderpand van de verlossing die eenmaal ten volle
voor hen aanbreekt, nadat zij reeds hier begon, van het
oogenblik af, dat zij zich aan den Heiland overgaven. God
begint in den geloovige hier beneden een werk van ver
nieuwing, van heiliging, van nieuw leven, dat steeds verder
naar de volmaking voortgaat tot den dag waarop hij ten
volle Zijn heerlijkheid deelachtig zal kunnen worden. De
H. Geest, waardoor God dat nieuwe leven wekt, woont in
den geloovige, vereenzelvigt zich met hem, is niet een
vreemdeling of gast die straks weer vertrekken gaat, maar
een die bij hem blijft en steeds tot Christus leiden wil,
en op den weg bewaren die ten leven leidt tot eenmaal
de dag der verheerlijking komt.
Waarlijk, dat is reden genoeg om op dezen dag blijde
te zijn en God te danken, maar ook om te waken en te
bidden dat die H. Geest, die kostelijke gave Gods, bij ons
blijve en niet door onze schuld gedwongen worde van ons
heen te gaan of in elk geval in zijn zegenrijke werking
belemmerd worde.
Op dat gevaar wijst ons de tekst dien wij voor heden
ter overdenking kozen. De vermaning: „bedroeft den Hei
ligen Geest Gods niet" is tot kinderen Gods gericht, die
den H. Geest kennen en bezitten en door Hem verzegeld
zijn. De wereld kent Hem niet en bezit Hem niet
Hoe kan dat „bedroeven" geschieden In het algemeen,,
door iets te doen wat den H. Geest mishaagt, wat tegen
de heiligheid van dien Geest indruischt en door iets na te
laten wat die Geest ons opdraagt door elke zonde dus.
Wordt die zonde vastgehouden en niet beleden, dan gaat
de vrede uit het hart weg, er komt een „ban", de H.
Geest trekt zich bedroefd terug en wijkt eindelijk geheel
of voor een tijd, ten minste zoolang in het kwaad volhard
wordt. Gevaarlijke, droevige toestand voor den christen,
waarin de groei van zijn geestelijk leven stilstaat en achter
uitgaat, de zegen dien hij verspreiden moet ophoudt en de
gemeenschap tusschen God en zijn ziel is verstoord een
toestand, waaraan slechts een einde komt, wanneer het
zondige kind van God berouwvol tot den Vader terugkeert,
die wacht en niets liever wil, dan dat kind weder aannemen
en vergeven.
Elke zonde in den christen kan dus den H. Geest be
droeven, maar de vermaning in onzen tekst richt zich toch
tot een bijzondere kategope van zonden, die met de tong
bedreven worden. Dit zien wij uit vers 29, dat nauw met
onzen tekst samenhangt„Geen vuile rede ga uit uwen
mond, maar zoo er eenige goede rede is tot nuttige stich
ting, opdat zij genade geve dien ze hooren". Laat ons zien
wat deze vermaning ons te zeggen heeft.
„Geen vuile rede", staat er. Het woord, door vuil ver
taald, beteekent al wat bedorven, verrot of aan bederf
onderhevig is, overdrachtelijk dus wat onrein, onkiesch,
onzedelijk is.
Op zulke woorden doelt de apostel wel allereerst. Dat
die vermaning noodig was in een eeuw als die waarin
Paulus leefde, te midden van een zedelijk door en door
bedorven maatschappij, is duidelijk genoeg. Immers, de
christen, van de jeugd af aan gewoon zooveel onreins,
zulke „diepten des satans" te zien en te hooren, kon zoo
licht daarmede nog bevlekt blijven. Maar ook ons, christenen
der twintigste eeuw, mag zij nog wel eens ernstig in de
ooren klinken. Er zijn, helaas, nog christenen, die er soms
een genoegen in vinden pikante verhalen te vertellen of
dubbelzinnige aardigheden te debiteeren, die men uit hun
mond allerminst verwachten zou, die den H. Geest bedroeven
en grooten schade kunnen doen aan hen die ze hooren.
vooral aan jongeren. Wie zal graag bedorven, verrotte spijzen
in den mond nemen Dat dan onreine, dubbelzinnige, on-
kiesche woorden, uitdrukkingen, verhalen, daar evenmin
gevonden worden. „Weet gij niet dat uw lichaam een tempel
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
ggg- Speciale inrichting voor bet stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -wt