Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 11 ZONDAG 16 Juli 1916 5de Jaargang. Predikbeurten Roemen in de verdrukking. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED A. C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsƒ0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 16 Juli 1916. Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. BERKELBACH VAN DEN SPRENKEL, Predikant te Purmerend. Wij roemen ook in de verdrukkingen. Rom. V vs Sa- Met het roemen in de verdrukking, waarvan Paulus spreekt, is niét bedoeld het roemen te midden van de ver drukking. Maar de verdrukkingen zélve zijn het voorwerp van des Apostels roem. Hij heeft een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in nooden, in vervolgingen, in benauwdheden om Christus wil. Zijn verdrukking geeft hem geen stof tot klagen, maar vermeerdert enkel zijn stof tot roemen. Maar is dat niet on-natuurlijk, tegen-natuurlijk, over spannen, ziekelijk 7 Als iemand nu nog zegtik ben g e- d u 1 d i g in de verdrukking óf ik heb vrede met en onder de verdrukking ófmidden in de verdrukking kan ik nog roemen, dan zouden we zulk eene heldhaftigheid bewonderen en er hem om benijden, maar wij kunnen ons althans voorstellen dat iemand zijn kruis zoo dapper aan vaardt en draagt. Doch bóven-menschelijk, haast ón-menschelijk, klinkt ons de verzekering in de ooren ik put uit mijn droefheid nieuwe blijdschap, ik zing de komende verdrukkingen een vroolijk welkom tegemoet. Of zou het beteekenen dat men, zoo roemende, roemt „op hoop van zegen"? dat men het verdrukt worden als iets verdienstelijks beschouwt en meent dat het lijden hier aanspraak geeft op heerlijkheid ginds, zoodat de mate der hemelsche heerlijkheid afhangt van de mate onzer aardsche ellende Wat Paulus bedoelde met dat roemen in de verdrukkingen, blijkt uit hetgeen hij er onmiddellijk op volgen laat. Hij roemt in de verdrukking niet omdat de verdrukking als zoodanig zoo begeerlijk is. Maar hij roemt in haar om haar vrucht: „wetende dat de verdrukking lijdzaam heid werkt". Als we den Apostel nu maar goed verstaan „Lijdzaamheid" is heel wat anders dan „lijdelijkheid". Het woord, in het oorspronkelijk gebruikt, luidt „hupomonè" en is saamgesteld uit „hupo" onder, en „menein" blijven. Het geeft dus te kennen dat men onder iets blijft, in den zin van zich onder iets goedhoudt. Het is het duitsche „Ausdauer en beteekent dus volharding, stand vastigheid. De verdrukking werkt volhardingzij staalt, sterkt het uithoudingsvermogen en vermeerdert het weerstandsvermogen en verhoogt het draagvermogen. En deze lijdens-vrucht wordt, op haar beurt, ook weer vrucht-dragend. Want de volharding werkt „bevinding". Deze vertaling leidt tot misverstand. Onder „bevinding" verstaan wij de ervaring der ziel van de genade Gods. Daarvan echter is hier geen sprake. Het woord in den grondtekst „dokimè duidt den toestand aan van iets dat de proef heeft doorstaan, dus beproefdheid, soliditeit, gedegenheid. Het goud wordt in den oven beproefd. Dóór staat het die vuurproef, dan spreken wij van gedegen goud. En het stempel van echtheid wordt er ingedrukt. Wie onder de verdrukking standhoudtwie het uithoudtwie uit den smeltkroes der verdrukking gelouterd te voorschijn treedt, is als het gedegen goud Een Christen-groote-keur. En deze beproefdheid werkt weer hoop. Wie het proef ondervindelijk bewijs heeft van de kracht zijns geloofs, is vol hope dat hij ook in het vervolg staande zal blijven. Als een geloovige zegtik heb het uitgehouden, moet hij óók durven zeggen: ik z a 1 het uithouden. De verkregen hulpe Gods waarborgt ons die hulpe ook voor de toekomst. Zoo werkt de verdrukking dus juist datgene, wat zij trachtte uit te blusschen de hoop. Het vuur der hope wordt door den wind der beproeving niet uit-geblazen, maar juist aan-geblazen. Dat weet Paulus dat weten de ge- loovigen. Dit beteekent niét dat zij daarvan verstandelijk overtuigd zijn dat hun hersens tot deze conclusie zijn ge komen of dat ze het zoo hebben geleerd. Dat „weten" wil hier zeggenwij hebben het zélf ondervonden; het is ons zoo gegaan; de verdrukkingen hebben dit bij ons-zelf uitgewerkt. Hoe komt de mensch aan de hoop Alleen uit wanhoop gaan wij hopen. De verdrukking werkt hoop. Zooals bij een fontein het water onder hoogen druk staat, juist opdat de fontein hoog zal op-springen. Het gebeurt dat men op de boven-verdieping van een stadshuis's zomers geen water heeft. Dat ligt hem aan den druk. De watertoren dient om het water in de buizen te persen. Bij geringen druk, druppelt het kraantje. Bij meerderen druk, loopt er een straal uit. Bij hóógen druk spuit het watar er uit, met zóóveel kracht, dat het den ledigen beker, dien men er W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt on verft allo soorten Dames- en He eren-Garde robe ving «n onberispelijk ■ar Specialt inrichting voor hst stoomin van Dekeos. Bedden en Matrassin.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1