Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 13
ZONDAG 30 Juli 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFA1T - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regels
Elke regel meer
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels
Elke regel meer
Bij abonnement extra korting
f 0.55
0.10
0.35
0.06
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned
Zandvoort,
Herv, Gem. Zondag 30 Juli 1916.
.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Extra-collecte voor de Kerk.)
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. CREUTZBERG,
Predikant te IJmuiden.
Ziet wie deze dingen geschapen heeft
Heft uwe oogen op omhoog, en ziet
wie deze dingen geschapen heeft; die
in getale hun heir voortbrengt, die ze
alle bij name roept, vanwege de groot
heid zijner krachten en omdat hij sterk
van vermogen is: daar wordt er niet
één gemist. Jesaja 40 vs. 26.
Het profetenwoord, dat ik ten grondslag legde aan onze
overdenking voor dezen morgen, wekt ons op om de wereld
boven én rondom ons gade teslaan, daarzij voor normale oogen
de duidelijkste merkteekenen draagt van haren Maker. Het zich
rustig verdiepen in het schoone Boek der Schepping bevestigt
het geloof aan God, den Almachtige, Schepper des hemels en
der aarde.
In onze dagen zijn velen een tegenovergesteld gevoelen toe
gedaan. Men laat niet na te verklaren dat natuurwetenschapen
geloof vijandig tegenover elkander staan dat natuurkennis
nooit opvoeren kan tot Godskennis; dat de wetenschap nu toch
wel heeft uitgemaakt dat er geen God is.
Het materialisme verklaart alles uit de stof. Het beaamt het
woord van den beroemden sterrenkundige Laplace, die. toen
hij aan keizer Napoleon Bonaparte een exemplaar van zijn
standaardwerk over de mechanica der hemelen kwam aan
bieden en de keizer hem bij die gelegenheid vroeg: „is het waar
dat gij in dit werk over het heelal niet een enkele maal den naam
van den Schepper hebt vermeld?" antwoordde: „Sire, ik had
een dergelijke hypothese niet noodig".
Alles is stofwisseling en stofverandering. Uit de stof. doorde
stof, tot de stof zijn alle dingen.
Als men, deze leer verkondigend, nu maar niet meent dat
men een blijk heeft gegeven van op de hoogte te zijn van den
stand der tegenwoordige wetenschap Want het materialisme
is inderdaad totaal uit den tijd en hopeloos verouderd. Kon
men voorheen de stof niet verder ontbinden dan in atomen,
de huidige wetenschap ontbindt ook de atomen, n.l. in elec-
tronen en deze weer in electriciteit of een anderen vorm van
kracht. Stof is gebleken niets anders te zijn dan energie. En
zoo is het materialisme een onhoudbare wereldbeschouwing
geworden, want de grondslag daarvan is door de wetenschap
ondergraven. Het onstoffelijke van de stof is evident gebleken.
Maar de evolutie-hypothese dan? Is, volgens haar, niet alles
het product van ontwikkeling? Heeft zij niet uitgemaakt dat
alle georganiseerde wezens trapsgewijze zijn voortgekomen
uit oer-cellen? Hoe kan men dan nog spreken van een Schepper
des hemels en der aarde? Op deze bedenking antwoord ik dat
de ontwikkelings-theorie nog al tijd niets meeris dan een theorie.
Van een wetenschappelijk vastgesteld feit is geen sprake. Iets
uitmaken doet men niet met een veronderstelling. En als iemand
nu opmerkt dat ook het bestaan van God niet onomstootelijk
is bewezen, zoodat men dan evengoed van de scheppings
hypothese dient te spreken als van de evolutie hypothese, dan
loochen ik het goed recht dezer gelijkstelling. En ik zou voor
deze loochening meer dan één argument kunnen aanvoeren.
Maar ik wil nu alleen volstaan met de verdediging dezer stel
ling dat er, om het nu maar eens héél zwak uit te drukken,
oneindig méér te zeggen is voor de overtuiging dat alle din
gen hun grond hebben in een persoonlijken Schepper, dan voor
de meening dat ze door en uit zichzélf zijn voortgebracht en
ontwikkeld. Wie zijn oogen opheft omhoog, ziet geen bloot-
natuurlijke krachten, waarin het stoffelijk heelal zijn oorsprong
zoude hebben, maar hij ziet Wie deze dingen geschapen heeft.
God heeft Zijn majesteit gelegd op de hemelen. De gansche
aaide is van Zijne heerlijkheid vol. De hemelen vertellen
Gods eer en het uitspansel verkondigt Zij ner handen werk.
Misschien zeggeA sommigen uwer: daar twijfelen wij geen
oogenblik aan voor ons staat de waarheid dat het God is die
in den beginne den hemel schiep en de aarde, onbewogen vast.
Het zij zoo! Maar zou het niet kunnen dat uw geloof nog
eens, wanneer gij deugdelijk kennis neemt van de argumenten
der tegenstanders, in ongeloof omslaat? Niet twijfelen, nooit
getwijfeld hebben, is allerminst gelijk te stellen met volkomen
verzekerd te zijn. Men kan niet-twijfelen, omdat men nimmer
onderzocht. Een overgenomen geloof is geen eigen geloof. En
omdat er niets zoo persoonlijk is als het geloof, verdient alleen
het eigen geloof den naam van geloof.
Doch ook al zou het ernstig onderzoeken van de grondslagen
waarop het geloof rust, u niet doen wankelen, heeft uw geloof
geen versterking en verlevendiging noodig? Kunt gij rekenschap
geven van uw geloof aan God als den Schepper aller dingen,
als u door een oprechten twijfelaar daarnaar gevraagd wordt
Mijne prediking van deze morgen is ook voor de geloovigen
nuttig en noodig. Ook zij hebben goed te luisteren, want het
gaat om de bevestiging van hun geloof, nu ik zal trachten aan
te wijzen dat ons geloof aan den Schepper inderdaad vast is
gefundeerd.
Mogelijk zijn er hier ook die niet aan God gelooven, noch
aan Zijn bestaan, nóch aan Hem als laatste oorzaak van al het
bestaande. Of wel, er zijn er die zeer verlegen worden als hun
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHER1J
J. LOTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft allo soorten Dames- en heeren-Garderobe ving en onberispelijk
■ar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.