Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 20 ZONDAG 17 September 1916 5de Jaargang. Predikbeurten. Nieuwe hemel en nieuwe aarde. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1-50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R E D A C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej. C. B1ENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer„010 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 17 September 1916. Zandvoort, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hz. Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. VERMEER, Predikant te 's Gravenhage. En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde. Openb. 21 1. Het middelpunt der wereldgeschiedenis is Golgotha. De aarde, de zondige aarde had den Zoon van God ontvangen. Zijn voetstappen hadden haar gedrukt. Welk een zegen Zijn handen genezen, nemen den vloek weg. Maar beide aarde en hemel verstooten Hem. Hij hangt daar aan het kruishout als een verworpene, een van hemel en aarde uitgestootene. Zijn bloed wordt door de aarde egdronken, het bloed van den schuldelooze bij uitnemend heid. De doornenkroon, het symbool van den vloek der aarde, wordt Hem om de slapen gewonden, En Jezus neemt dien vloek op zich. En vandaar dat het gevolg nu zegen kan zijn. De dood is verslonden tot over winning. Het graf opent zich om den Overwinnaar van dood en graf te laten gaan. En met Hem staan ook de zijnen op. Nu kan ook de aarde, daar de vloek is weg genomen, verheerlijkt en vernieuwd worden. Zoowel voor de wereld als voor den enkelen mensch komen dus vernieuwing en verheerlijking door het kruis. Eerst Jesaja 53, de lijdende knecht des Heeren, die zijn ziel uitstort in den dood, rechtvaardig voor de onrecht- vaardigen en daarna Jesaja 65 en 66, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, als heerlijke vrucht van die overgave. En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde. Johannes ziet ze in zijn visioen zeer nabij. Maar voor ons schijnt het alles nog zoo heel ver af. Welk een strijd nog, eer die zondige aarde vernieuwd isSedert Genesis 3 is er strijd tusschen goed en kwaad sedert Golgotha is de overwinning zeker. Maar de strijd duurt lang. Het is een langzaam vernieuwingsproces, al zijn de krachten der ver nieuwing in de wereld gelegd. Het is als met de bekeering van den mensch. Deze kan op eens geschieden, maar de heiliging, de volmaking, daarvoor is het geheele leven noodig. Welk een tegenstand is er nog tegen de prediking van het Evangelie. Welk een haat en vijandschap juist door dat Evangelie des vredes en der verzoening opgewekt! Welk een zee van bloed en tranen heeft het aannemen van die blijde boodschap in den loop der eeuwen aan de discipelen van Jezus gekostPaulus spreekt in Rom. 8 van de barens weeën der schepping, eer het tot die vurig verlangde ver nieuwing komt. Wat zag Johannes Hoe zag die nieuwe aarde er uit 7 Als een verheerlijkt Eden, waar de Heer woont en de rivier van het water des levens, klaar als kristal, haar wateren voortstuwt, voortkomende uit den troon van God en van het Lam. En de zee, zij wordt niet weggenomen, maar vernieuwd tot een glazen zee, kristal gelijk, het beeld van volmaakte rust, volmaakten vrede, gelijk de zee, zooals wij die thans kennen, steeds het beeld van onrust en on vrede is. Wij gevoelen, al deze dingen zijn symbolisch uit gedrukt en geteekend, daar hemelsche heerlijkheid zich niet met aardsche woorden laat beschrijven de apostel worstelt met de taal om uit te drukken wat hij ziet en hoort en hij kan geen andere dan menschelijke woorden en beelden vinden. Zijn beschrijving van de heerlijkheid is meest negatief geen zonde, geen rouw. geen gekrijt, geen dood, geen moeite of pijn. O, gij allen, die weent, die in rouwgewaad nederzit, wier hart is verscheurd, welk een heerlijk vooruit zicht Daar geen scheiding meer, geen eenzaamheid, geen nacht. En daarnaast vinden wij ook de positieve beschrijving van de heerlijkheid de stad Gods, het nieuwe Jeruzalem met haar poorten van paarlen en straten van goud, waar de verlosten wandelen, waar God woont en het Lam de kaars is. Welk een heerlijk boek is de Openbaring van Johannes! En toch hoe weinig vaak door de gemeente gekead en genoten. En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde. Wie wonen daar? Zij die zeiven vernieuwd zijn. De zachtmoedigen. Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk beërven (Matth. 5 5). De over winnaars. Die overwint, zal alles beërven (Openb. 21 7). Zij, die geschreven zijn in het boek des levens. In haar zal niet inkomen iets dat ontreinigt en gruwelijkheid doet en leugen spreekt, maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams (Openb. 21 27). En de weg om daar te komen? Wederom niet anders dan door het kruis, dat is door bekeering, door overgave aan den Gekruisigde, door een afsterven aan de zonde en een opwassen' in Hem. De vernieuwing der wereld gaat nooit anders dan door de vernieuwing van den enkelen mensch. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft allo soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk ■w Speciale inricbting voor het steomen van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1