Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 21 ZONDAG 24 September 1916 5de Jaargang. Predikbeurten. Het Zuurdeeg. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen, 1—5 regels - 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R E D A C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej. C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 24 September 1916. Zandvoort, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hz. Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. BERGMAN, Predikant te Rotterdam. Het koninkrijk der hemelen is gelijk een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie niaten meel, totdat het ge heel gezuurd was. Matt. 13:33. Wie zal ooit de heerlijkheid en den diepen zin der gelijkenissen peilen Hier in dit hoofdstuk van Matthëus vinden wij er zeven, die alle betrekking hebben op het koninkrijk der hemelen en waarin wij, telkens wanneer wij ze herlezen, nieuwe, heerlijke schatten vinden, evenals in alle woorden van onzen Heiland. Wij overdenken heden een der kleine gelijkenissen, uit dat zevental, die van het zuurdeeg, die met de terstond daaraan voorafgaande van het mostaardzaad veel over komst vertoont. De laatste toch schildert ons den groei van het koninkrijk Gods, zijn heerlijke uitbreiding na zijn klein begin; de eerste, die ons thans bezig houdt, meer dan innerlijken wasdom. Beide gelijkenissen behooren bij elkander, gelijk ook beide soorten van groei bij elkander behooren. Zending bijvoorbeeld, die alleen in de breedte werkt, extensief, en niet in de diepte, intensief, blijft opper vlakkig. Zoo is het ook bij den enkelen mensch. Het be- keeringswerk moet groeien in diepte, in degelijkheid. Het zuurdeeg wordt menigmaal, ja gewoonlijk in de Heilige Schrift in ongunstigen zin gebruikt. Zoo, bij de instelling van het Paaschfeest, waar de Israëlieten zeven dagen ongezuurde brooden moesten eten en alle zuurdeeg uit hun huizen wegdoen omdat het zuurdeeg het beeld was der zonde; zoo ook waar de Heer zijn discipelen waarschuwt voor den zuurdeesem der Farizeën en van Herodes, hun leer, hun geveinsdheid. Hier wordt het echter in een goeden zin gebezigd en stelt het goddelijke leven voor dat langzaam, maar zeker en voortdurend in den mensch arbeidt, totdat de geheele zedelijke mensch er van doordrongen en er door geheiligd zij. Wat heeft deze gelijkenis ons te zeggen Er zijn menschen, die hun godsdienst, hun christendom zoo verbergen, dat er niets meer van te zien is. Zij zeggen godsdienst is een mysterie, moet iets innerlijks zijn; het moet vooral niet naar buiten treden, niet merkbaar zijn voor de buitenwereld. Het zuurdeeg moet verborgen zijn. Maar dit is toch waarlijk niet de zin van de gelijkenis. De vrouw die het zuurdeeg verbergt, doet dit totdat het meel geheel gezuurd zij, dat is geheel van het zuurdeeg doordrongen. Wanneer het goddelijk leven zóó den mensch doordringt, als de Heer hier bedoelt, dan kan het niet anders of het moet bij dien mensch aan alles, letterlijk alles merkbaar zijn. Is het niet diep treurig, wanneer gij zulk een christen zijt, dat niemand er iets van bemerkt? Wanneer het zuurdeeg zoo verstopt is, dat het meel vol maakt hetzelfde blijft, dan is er zeker weinig of geen zuurdeeg aanwezig geweest 1 Bij anderen weder ligt al het zuurdeeg als een vernisje om het meel heen. Dat is een aangeplakt christendom, zonder innerlijke bron of kern. Het meel, de inwendige mensch des harten, blijft onveranderd. Het uiterlijke vernis bestaat, zichtbaaar in het vervullen van enkele zoogenaamde godsdienstplichten afschuwelijke uitdrukking of het spreken van vrome woorden. En het karakter blijft onbekeerd. En de mensch is onwaar voor God en menschen. Bij nog anderen doordringt het zuurdeeg niet het ge heele meel, maar blijft het alles op een klompje zitten. Dat zijn de zoogenaamde zondagschristenen. En de rest van hun leven blijft er door onaangeroerd. Het past immers ook niet bij hun dagelijksch leven en bij de praktijken daarvan. Met het zondagsche pak bergen zij ook weder hun beetje godsdienst op, tot den volgenden Zondag. Dan zijn er anderen, die er openlijk voor uitkomen, dat zij zoo min mogelijk zuurdeeg voor zich zeiven verlangen. De godsdienst is, nu ja een factor, waarmede men helaas 1 moet rekenen in de politiek en kan soms zijn nut hebben om troost te geven bij verliezen of een zekere emotie te wekken op den oudejaarsavond of bij een toe spraak op het kerkhof, maar geef ons toch vooral niet te veel van dat zuurdeeg. O, die angst van vele.doktoren en bloedverwanten voor de prediking en de predikers van het Evangelie bij het ziekbed. Treurig is het en belachelijk tevens. Maar bovenal hoogst schadelijk. En wat komt er dan van het meel, het leven terecht, wanneer het zuurdeeg van het Evangelie er stelselmatig uit geweerd wordt Helaas, het blijft aardsch, onvatbaar voor hoogere, goddelijke in vloeden. Arme kinderen, aan wier opvoeding en vorming vaak alles wordt ten koste gelegd, maar het voornaamste, het Evangelie van Jezus Christus dat hen eerst waarlijk tot menschen kan maken, wordt stelselmatig hun onthouden 1 W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderohe ving en onberispelijk Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1