Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 24
ZONDAG 15 October 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
Het volgen van den Heiland.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS
1—5 regels
Elke regel meer
Dienstaanbiedingen, 1
Elke regel meer
Bij abonnement extra korting
DER ADVERTENT1ËN
f 0.55
010
- 0.35
-5 regels
0.06
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 15 October 1916.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hz.
Bloemendaal, v.m. 10 uur:
te Haarlem.
Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
H. Avondmaal.
's avonds 6l/'s uur De Heer K. Koopman.
En Jezus zeide tot allen: Zoo
iemand achter mij wil komen, die
verloochene zichzelven en neme
zijn kruis dagelijks op en volge mij.
Luk. 923-26
Het is een droeve optocht, dien wij langs de Via dolo
rosa zien optrekken naar Golgotha. „En Hij, dragende zijn
kruis, ging uit" (Joh. 19: 17). Het kruis van Jezus sloeg
den bodem in aan alle menschelijke en vleeschelijke ver
wachtingen van Israël aangaande zijn Messias.
Welk een scherpe, snijdende tegenstelling tusschen de
verzen 20 en 22 van dit hoofdstuk: Petrus zeide: „Gij zijt
de Christus Gods" alles heerlijkheid en „De Zoon
des menschen moet veel lijden.... en gedood worden",
alles smaad en schande en vernedering.
Dat alles ziet Jezus vooruit. En achter dien optocht,
waarvan Hij zelf de kruisdrager is, ziet Hij in den geest
een anderen optocht van kruisdragers, zijn volgelingen, die
voortgaat tot het einde der dagen.
De christen is kruisdrager. Is dat waar Of moeten wij
veeleer zeggen Christus heeft velen, die zich naar Hem
noemen, maar weinigen, die Hem volgen, die in waarheid
christenen zijn
Wij vinden in onzen tekst en de volgende verzen het
beeld van den waren discipel van Jezus. Waarin bestaat dat
Allereerst in het volgen van den Heiland, het achter Hem
gaan, het wandelen in zijn voetstappen, het toonen aan de
wereld, al is het heel uit de verte, wie Jezus voor haar
zijn wil. „Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf
alzoo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft" (1 Joh. 2 6).
Er zijn er, die dat volgen zoo letterlijk mogelijk opgevat
hebben, gelijk Francesco van Assisi, de „wonderbare hei
lige" der Middeneeuwen al gelooven wij niet dat de weg
door hem ingeslagen, voor iederen christen de beste zou
zijn, toch is zijn voorbeeld beschamend voor ons allen.
Wij herinneren ons misschien ook welk een ontroering in
christelijke kringen het verschijnen van Sheldon's „In his
steps" „In zijn voetstappen" wekte, waarin de schrijver
trachtte aan te toonen, hoe het leven van een christen in
onze hedenda.agsche maatschappij worden zou, wanneer
iemand waarlijk in alles begeerde Jezus te volgen en altijd
en onder alle omstandigheden vroeg hoe zou Jezus nu
handelen als Hij in mijn plaats was De slotsom, waartoe
de lezer moest komen, was wel deze: in onze maatschappij
is er eigenlijk voor den ernstigen volgeling van Jezus geen
plaats, hij is er onmogelijk.
In de tweede plaats bestaat het beeld van den waren
discipel van Jezus in het verloochenen van zichzelven. Wat
beteekent die uitdrukking, die zoo dikwijls, evenals het
kruisdragen misverstaan wordt DitKen uzelf nietraad
pleeg niet uw eigen lust, uw eigen gemak, maar vraag
enkel en alleen wat verlangt de Heer van mij 7 Zeg, waar
het het eigen ik geldt met zijn eischen ik ken dien per
soon niet, ik ken alleen het gebod van mijn Koning en
het heil van den naaste. „Christus heeft zichzelven niet
behaagd", zegt de apostel, en Hij vraagt hetzelfde van zijn
discipelen. Alle zelfzucht, dat is zoeken van zichzelf, is
voor den volgeling van Jezus uit den booze.
In de derde plaats spreekt de Heiland van het opnemen
van het kruis. Wat is dat kruis Het is het symbool van
lijden en dood, van smaad en schande, van de diepste
zelfovergave en van de hoogste liefde. De Heer zegt
„neme zijn kruis dagelijks op", dat is dus het kruis door
God hem gegeven, voor hem in 't bijzonder bestemd, niet
door onszelven eigenwillig gemaakt, maar aanvaard als het
onze, dat goed, dat noodig voor ons is.
Dat kruis kan zijn martelaarschap, smaad, bespotting,
om Christus wil, omdat wij Jezus' discipelen zijn. Het kan
zijn lichaams- of zielelijden. diepe rouw, bittere teleur
stelling, een pijnlijke doorn in het vleesch, als waarvan
Paulus wist te spreken, in kinderlijken ootmoed aange
nomen, omdat de Heer ons dat oplegde. Het kan ook zijn
een opofferen van veel wat aangenaam, wat schijnbaar
onontbeerlijk is, wat het leven zonnig maken kan, om
daardoor des te beter God te kunnen dienen. Daarvan
hebben vele heerlijke christenen uit alle tijden ons een
schoon voorbeeld gegeven. Het kruis moet eindelijk ook
zijn een dagelijks strijden tegen de zonde die ons aanlokt
en een opnemen van den arbeid, dien de Heer ons te
doen geeft, met getrouwheid en blijmoedigheid, tot eer
van zijn naam.
Zoo moet het eigen ik in den dood gaan, maar niet
door eigenwillige ascese, op monnikenwijze, waardoor het
trouwens ook niet sterftveeleer wordt daardoor de hoog
moed gevoed en het vleesch verzadigd.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
wr Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.