Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 25 ZONDAG 22 October 1916 5de Jaargang. Predikbeurten. Kennen wij de Schriften? DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED AC T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej. C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN 1—5 regels/"0.55 Elke regel meer010 Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 22 October 1916. Zandvoort, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hz. van Haarlem. Avondmaalsviering. Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. P. J. MOLENAAR, Predt. te 'sGravenhage. 's avonds 6l/2 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods. Matt. 22 29. Dit is een woord van Jezus tot de Sadduceërs, die tot Hem kwamen met een vraag, welke ten doel had de op standing, waarin zij niet geloofden, bespottelijk te maken: deze namelijk, met wien der zeven broeders^ zekere vrouw in het leven hiernamaals zou gehuwd zijn, die hier op aarde die zeven achtereenvolgens tot echtgenoot had gehad. De Heiland wijst in zijn antwoord er op dat de toestanden hiernamaals geheel anders zijn dan hier op aarde, zoodat men daar niet in het huwelijk treedt; en verder, dat de opstanding der dooden een heerlijk vaststaand feit is, reeds daarom, omdat God niet een God der dijoden is maar der levenden. Maar Hij begint zijn antwoord'met de ernstige berisping, die ik boven deze overdenking schreef: „gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods". Wij vernemen heden ten dage ook telkens de droeve klacht over toenemend ongeloof en onverschilligheid; men zou kunnen zeggen dat deze beide machten der duisternis elkander voorthelpen en uit elkander voortkomen. Vragen wij nu echter: vanwaar dit verschijnsel? dan is de reden zeker voor een niet gering deel te zoeken in het „niet weten van de Heilige Schrift". Er heerscht in de meeste kringen van ons „christelijk" Nederland, om nu maar bij ons vaderland te blijven, een schromelijke onkunde van den bijbel en de heilswaarheden, niet slechts bij de roomschen. die over het algemeen de Schrift niet bezitten, maar ook bij de protestanten, die beter moesten weten, en van wie zeer velen nauwelijks vlug in den bijbel kunnen opzoeken. In zoogenaamde intellec- tueele kringen hoort men niet zelden woorden die van een allerdroevigst niet weten van de eenvoudigste grondwaar heden in de Heilige Schrift vervat, getuigenis afleggen. Er is echter ook vaak een „niet weten" van de Schrift bij diegenen die misschien meenen zeer zuiver in de leer te zijn en zich op hun orthodoxie laten voorstaan. Men vindt soms bij hen een uitleggen van de Schrift volgens eigen vooropgezette theorie, waarbij dan het een of ander geliefd leerstuk moet worden verdedigd, zonder dat eerlijk gevraagd wordt of het wel waarlijk schriftuurlijk is. Het gevolg van dit „vrijzinnig" of „rechtzinnig" niet weten is „dwalen". De Heiland zeide: „gij dwaalt". En velen, die meenen zeer verlicht te zijn omdat zij niet meer in den bijbel gelooven, weten niet, dat zij bezig zijn jam merlijk te dwalen. En anderen, die meenen zeer rechtzinnig te zijn, omdat zij de overgeleverde kerkleer aanhangen; dwalen ook, adres aan Rome. Men vindt bij deze iaatsteh een soort geloofsdespotismezóó is het, want de over levering en de kerk willen en leeren het zoo; en aan de andere zijde een ongeloofsdespotismewaag het niet te gelooven in den bijbel, want de wetenschap en de een of andere vrijdenker leeren dat de Schrift niet waar is. En zoo dwaalt men aan de eene zijde af tot een alleenzalig makende kerk en aan de andere zijde tot onkerkelijke of antikerkelijke secten en leerstellingen; Boedhisme, theosofie, christian science enz. Dwalen is menschelijk; niemand bezit de absolute waar heid, dan Christus alleen, maar juist waar in Hem de waarheid gegeven is, is dwalen onnoodig en zondig en daarbij hoogst gevaarlijk. Want van dwalen komt verdwalen, dat is niet aankomen. Er is een agnosticisme dat bescheiden is, maar er is ook vaak een dat, zeer hoogmoedig, niet anders is dan een beter willen weten en een verwerpen van het licht dat God ontstoken heeft. Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods De kracht tot scheppen van leven, van nieuw leven, van opstandingsleven. „Wordt het dan bij ulieden ongelooflijk geoordeeld dat God de dooden opwekt (Hand. 26 8). Paulus noemt Christus „de kracht Gods" (1 Cor. I 24). Wij kunnen dus ook zeggen: het niet kennen van Christus, de kracht Gods, doet dwalen; en de praktijk heeft geleerd dat dit waar is. Er is een soort weten van de Schrift mogelijk, zonder het kennen van de kracht Godseen orthodoxie van het hoofd alleen. Dit geeft geen vastheid van geloof, en het is ook eigenlijk niet een kennen van de Schrift, van de levende Schrift; want deze wordt niet anders dan met het hart gekend en aangenomen. Het geloof in de waarheden der Schrift, ook in de op standing der dooden, waarvan in onzen tekst in het bij zonder sprake is, kan alleen vast zijn door de gemeenschap met God. Zonder Gods gemeenschap, zonder het leven W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 14S. Depot van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-fiarderobe ving en onberispelijk Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1