Voor eiken dag Uit de Gemeente. Mededeelingen. slechts het kanaal en God de bron, maar de meesten gebruiken een taal, die Maria verheft tot de bron der genade zelve. Leo XIII heeft uitdrukkelijk gezegdVan Maria komen inderdaad alle genaden als uit een onuitputtelijken stroom. „In het ware Katholicisme is het heil gegrond op den cultus van den eenigen en waren God en niet op de vereering van een schepsel. „Eindelijk wordt ook de macht en de wijsheid Gods te na ge komen door hen die aan Maria de belachelijkste wonderen, de on zinnigste verschijningen toekennen, welke alleen kunnen ontstaan in het brein van ziekelijk devote kxvezelkens, maar die door Rome worden gewettigd, om de materieele voordeelen en enorme sommen, die daardoor worden bijeengebracht", (blz 22) „De Maria-vereering is strijdig met de leer van den Verlosser en diens verlossingswerk. In Joh. 14 vs. 6 zegt ChristusNiemand komt tot den Vader dan door Mij. Jezus Christus is dus onze Middelaar. Hij is de Weg die ten leven voert, niet Maria „Het is derhalve een aanval op het Middelaarschap van Jezus Christus, wanneer men van Maria een middelares maakt. Het is een aanval op de verlossing van Christus, wanneer men van Maria een mede-verlosseres maakt „Men vergeet dat Maria slechts is de moeder des Verlossers, niet der verlossing", (blz. 23) Aan het slot van zijn boekje zegt de Schrijver te voorzien dat de Ultramontanen hem een vijand van de eer en van de vereering der H. Maagd zullen schelden. Maar dan verzekert hij uitdrukkelijk dat de Oud-Katholieken Maria heilig achten en haar vereeren als de glorievolle maagd en moeder van den Verlosser. De naam van Maria is eerbiedwaardig voor elk christelijk hart. Evenwel: „Ondanks hare schitterende eigenschappen, ondanks haar geheel eenige roeping, blijft Maria ntenschMaria-zelf heeft noodig gehad behoed te worden voor zonde, zij heeft zelf haar zaligheid moeten verwerven De heidensche Maria-verheerlijking zal ten slotte walging verwekken bij alle weldenkende, vrome, waarlijk Godzoekende zielen", (blz. 24) „Maria heeft ons geleerd dat er slechts één verlosser is, God zelf, en dat men zich in Hem. niet in haar moest verheugen, Luk. 1 vs.47 „Mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker" „Maria heeft ons onze gedragslijn gewezen door haar woord „Al wat Hij u zeggen zal doet het" (Joh. II vs. 5). Niet tot haar moeten we gaan, maar tot Hem, die de woorden heeft des eeuwigen levens", (blz. 25). Eindelijk formuleert de Schrijver de Oud-Roomsche overtuiging aldus: „En daarmede is de geheele overdreven Maria-cultus der Roomsche kerk, berustend op dwaling, bijgeloof en heidendom, voor iederen onbevooroordeelden geest, verworpen", (blz. 26) P. M. Verzameld door C. B. Wie zich zelf kent is streng tegen zichzelven, zachtmoedig jegens den zwakke, en niet haastig om den booze te oor- deelen. Lavater. Hij die in de schaduw leeft ziet zijn eigen schaduw niet; om zijn eigen schaduw te kunnen zien, is het noodig zelf in het licht te zijn. Lvnch. Aan het begin der dingen staat een raadsel en aan het einde der dingen staat een verborgenheid; ons menschen, die in schemering tusschen het begin en het einde leven, blijft niets anders over, dan vroolijk te leven en te arbeiden, in het vaste geloof dat Gods wijsheid begin en einde tot het heerlijkst doel verbinden zal, Gods wijsheid, die geen begin en geen einde heeft. Riehl. De gelijkmoedige verkeert steeds in rustigen lust en in lustige rust. Coornhert. De mensch, die op God vertrouwt, weet dat de eeuwige gerechtigheid nooit kan gedoogen, dat den rechtvaardige werkelijk of onherstelbaar onheil wedervaart. Fairbairn. Echte vergevingsgezindheid is het antwoord, dat onze liefde geeft op de liefde Gods. Goethe. Christen zijn is wakker zijn en wakker blijven en wakker worden in den nacht terwijl de anderen slapen. Kingsley. Zandvoort. Maandverslagen van de Wijkverpleging over Nov. en Dec. 1916. In deze maanden werden 27 patiënten geholpen, samen 746 maal. Van hen behoorden er 25 tot de Ned. .Herv. en 2 tot de R. C. Kerk. Daarenboven werd, in plotselinge gevallen, 13 keer hulp geboden, 3 overleden patiënten werden afgelegd en 1 patientje werd naar Haarlem vervoerd. Jaarverslag over 1916. Gedurende 1916 ontvingen in totaal 167 patienien hulp, meestal van 1—3 maal daags. Te zamen werden zij 4390 maal geholpen. In 75 gevallen moest onverwachts hulp worden verleend; 8 patiënten werden vervoerd en 13 over leden patiënten werden afgelegd. Bovendien werden nog 495 bezoekjes gebracht als belangstellende of om andere redenen. Zuster Dina .Bronders. Zandvoort. Zondag 28 Januari 1917 wordt de maandelijksche extra collecte voor de Kerk gehouden. Voor verleende hulp van de Wijkzuster is ingekomen: van de familie G. f 10.en van de familie P. f5. Met dankzegging vermeld ik, als nagekomen giften, in antwoord op de bede om hulp voor de tuberculose-patiente N. N. te Zandvoort f2.50; X. te Zandvoort f20.— Mej. T. te Zandvoort f 1.50, Mevr. Jhr. T.T. te Hilver sum f5.en d. V. te Zandvoort, f5. Mevr. Posthumus Meyjes ontvangt Woensdag 7 Februari. Nieuwe catechisanten kunnen voorloopig op de openbare catechisaties niet meer worden aangenomen. De cursus is te ver gevorderd en bovendien zijn de klassen al vol genoeg. Ook bij strenge koude is er 's-Zondags kerk. Dit aan het adres dergenen die schijnen te meenen dat zulks niet het geval is. In de kerk wordt bovendien gestookt. En als nu a.s. Zondag warme belangstelling wordt betoond, beide in bevestiging en prediking, zal de temperatuur in Gods Huis dubbel weldadig wezen. Waarschuwing. In het plaatselijk reglement op het be heer der kerkelijke goederen en fondsen in de Ned. Herv. Gem. te Zandvoort komt eene bepaling voor die niet alge meen bekend is en daarom, ter voorkoming van teleurstelling, gepubliceerd dient te worden. Art. 27 zegt dat stemgerechtigd zijn de manslidmaten die aan de bij de Kerkelijke Wet gestelde eischen voldoen. Maar zij moeten bovendien „door „huur of koop van zitplaatsen öf door hoofdelijken omslag „öf jaarlijksche bijdragen van tenminste f 0.50 eenige vaste „bijdrage ten behoeve der gemeente opbrengen De lijst van stemgerechtigden wordt jaarlijks vóór 1 Oc tober opgemaakt. Wil men dus op die lijst geplaatst worden, dan heeft men aan de gestelde voorwaarden te voldoen. De handteekening-lijsten, te voegen bij het Adres aan den Gemeenteraad ter verkrijging van de afschaffing der strand-rijdieren (opgenomen in den Zondagsbode van 21 Januari 1917, 5den jaargang, No. 38), circuleeren. Ook ligt een exemplaar ter teekening in de Pastorie. De Wijkzuster hervat a.s. Dinsdag haar arbeid.'s Avonds is er dan ook weer Krans en 's Woensdags, 's middags, gelegenheid om baby's zuigelingen) te wegen. A.s. Donderdag is er geen cursus en geen krans. Onderwerp Zondagsschool: Roeping van Mozes(Exodus3,4) Burgerlijke Stand van Zandvoort. OndertrouwdJ. de Wid en A. Fleury. Geboren: Jacobus, zoon van H. Groen en K. van der Niet. Elisabeth Eva Marie, dochter van V. Th. Bracht en D. E. Bunge. Bloemendaal. Attestatie is gevraagd door Johanna Hendrika Hagenberg, naar Amsterdam. Johannes van Dam, naar Utrecht. Met attestatie is ingekomen Berendina Geertruida Davelaar, van Hillegom.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 4