2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 4 Februari 1917
Mededeelingen.
huurling en met zulk een innige sympathie van den vriende
lijken herder spreekt, niet zélf een warm hart voor het
dier
Slot colg„.) P. M.
MARIA-AANBIDDING OF NIET?
De Maria-vergoding heeft haar toppunt bereikt, toen Paus Pius IX
den 8sten Dec. 1854, door middel van de bul „Ineffabilis Deus" de
„immaculata conceptio", d.w.z. de „onbevlekte ontvangenis" van
Maria als een goddelijk geopenbaard dogma verkondigde, nadat de
vaststelling daarvan was voorbereid door eene door den Paus be
noemde commissie, welker voorzitter was de aarts-Jezuiet Carlo
Passaglia (f 1887).
Maria, dit is dus sedert officieele kerkleer verklaard, is van alle
vlek der erfzonde vrijgebleven. Zij is, als Jezus, zonder zonde ont
vangen en geboren. ..De golven der zonde, welke de gansche wereld
overstroomen, kwamen aan haren voet sterven" (Bossuet, Serm. sur
rimmac. Concept.).
Nu vraagt natuurlijk een nadenkend Protestant, een Roomsche
mag niet eens vragen, hij heeft zich blindelings te onderwerpen,
hij moet gelooven op gezag 1 waar de Paus zijn zekerheid van
daan heeft dat Maria geen zonde gekend of gedaan heeft?
Pius IX sprak bij'de afkondiging: „Wij verKlaren en stellen vast,
„als geopenbaard van God, en aldus vastelijk en onwrikbaar te ge-
„gelooven, de leer welke behelst dat de allerzaligste Maagd Maria
„van het eerste oogenblik harer ontvangenis af van .alle vlek der
„erfzonde werd bevrijd en ongeschonden behouden".
De Paus zegt dus„Zoo Is het". Maar op grond waarvan beweert
hij dat? Welke bewijzen voert Rome voor de waarheid dier leer aan
Het antwoord op deze vraag is o a. te vinden in het reeds meer
malen door mij aangehaalde lijvige boek van den R.K Priester
C. H.T. Jamar „Maria, Moeder van Jezus", uitgegeven te Brussel bij
Devaux en Cie. 1872, 604 blz. tellende en van de kerkelijke goed
keuring voorzien door niemand minder dan door J B. Lauwers,
Vicaris-Generaal van Mechelen.
Op blz. 67 v.v. wordt voor Maria's zondeloosheid verwezen naar
de redelijkheid dier erkenning: het moét wel zoo zijn. Een koning
laat zijn paleis toch niet bouwen op een zwakken, onbekwamen
grondslag? De eer van den Zoon eischt derhalve de Onbevlekte
Ontvangenis Zijner Moeder. Zou de Verlosser het bloed, dat aan
het kruis de wereld moest vrijkoopen, hebben willen putten uit een
bron door de zonde vergiftigd? Moet een Middelares, tusschen God
en de zondaars geplaatst, niet zelve vrij van zonden geweest zijn
Kan Maria wel onderdoen voor Eva, die immers ook oorspronkelijk
geen zonde had? Als Joh. de Dooper bijzonder werd geheiligd in
den schoot zijner moeder tot zijn roeping, zal dat dan niét 't geval
zijn geweest met Maria, de Voorspreekster der gansche wereld? Is
niet het bloed, dat Jezus ook voor Maria vergoot, haar éigen harte-
bloed
Wat zullen we van deze bewijsvoering zeggen
Twéé dingen. Ten éérste: dat dit bewijs volstrekt niets bewijst.
O ja, als Maria is wat Rome haar gemaakt heeftmiddelaresse, mede-
verlosseresse, hemelkoningin, enz., dén zal zij ook wel geen zonde
hebben gehad. Maar wat doet Rome Het stelt éérst vast dat zij
Middelares is enz. En dan wordt uit deze bewering, die niet alleen
een puur verzinsel maar een grove leugen is, de gevolgtrekking harer
zondeloosheid gemaakt. Die Jamar mag wel Anselmus' woord aan
halen dat een koning voor zijn prachtig paleis toch zeker geen
zwakken grondslag zal laten leggen! En zelf bouwt Rome het dogma
der Onbevlekte Ontvangenis op lossen zandgrond! Dit blijkt ook
hieruit: moest rtaria zondeloos zijn om de moeder van den zonde-
loozen Verlosser te kunnen wezen, dan moet natuurlijk ook Maria's
moeder zondeloos geweest zijn om op haar beurt, de zondelooze
moeder van de zondelooze moeder van den zondeloozen Verlosser
te kunnen worden. Dan is ook Maria's grootmoeder zondeloos ge
weest, enz. enz. Jozef komt dan echter óók voor zondeloos-verklaring
in aanmerking. Als, gelijk Bossuet zegt, de eer van den Zoon hem
dwingt de Onbevlekte Ontvangenis van de Moeder te erkennen, dan
dwingt ook de eer van Maria tot diezelfde erkenning omtrent Jozef,
want een zondelooze Bruid kan toch geen zondigen Bruidegom
gehad hebben
Zoo zien we waar we op deze wijze heengaan er blijven nage
noeg geen zondaren meer over
Ten twééde zoude ik, indien Maria's Onbevlekte Ontvangenis zoo
redelijk en betamend is, als Rome beweert, willen vragenwaarom
is die redelijkheid en betamelijkheid dan eerst in 1854 vastgesteld?
Pater van der Sanden (zaliger gedachtenis!) heeft indertijd in de
N. Haarl. Ct. in zijn 4de artikel van de reeks „Zandvoort tegen Rome"
deze vraag beantwoord. Hij zegt dat er van een nieuw dogma geen
sprake is. Als een sterrekundige een planeet ontdekt, is dit geen
nieuwe planeet. De planeet was er al van oudsher. Alleen de ontdek
king was nieuw, dank zij den voortgang der wetenschap. Welnu,
zoo is 't precies met het leerstuk in quaestie gegaan. Maria is altijd
de Onbevlekte Maagd geweest. Pius IX heeft dit dogma niet uitge
vonden-, hij heeft enkel en alleen de waarheid vastgesteld. Er is door
de afkondiging der Onbevl. Ontvangenis niets veranderd. Rome ver
andert niet. Wel ontwikkelt Rome zich. In 1854 is de eeuwige waar
heid van Maria's zondeloosheid door de kerk ont-dekt.
Welk een Jezuieten-streek om de zaak zóó voor te stellen! De
Alkmaarsche Kapelaan mocht zich waarlijk wel beleedigd aanstellen
toen ik hem beschuldigde van het kromme recht en het zwarte wit
te pratenZouden ook verstandige Roomschen zich heusch laten
beetnemen door 's Paters redeneertrant, die toch zoo tastbaar leugen
achtig' én dom is?
Op het leugenachtige kom ik later terug Het domme wil ik echter
nü vast in 't licht stellen.
De Pater zegtRome verandert niet, maar groeit en ontwikkelt
zich En zoo is Rome er .onder de weldoende wet van vooruitgang"
toegekomen om een zestig jaar geleden het decreet van Maria's
Onbevlekte Ontvangenis uit te vaardigen.
Welnu, aangenomen dat dit zoo is, is die groei dan nu tot stil
stand gekomen? En zoo niet, zal de Vereering van Maria dan niet
blijven groeien? Maar moét dan niet noodzakelijkerwijze het oogen
blik komen dat Rome de H Maagd tot Godin verheft Haar vereering
is nu reeds zóó buitensporig, dat het bijna niet meer buitensporiger
kan. Als de groei nu dóórgaat, kan het niet uitblijven of de reeds
zondelooze Maagd stijgt tot den rang der Godheid. Zoodra dat ge
beurt en die dag komt! zal Rome natuurlijk weer zeggen:
„Maria is altijd godin geweest. 'Maar we hebben die eeuwige waar
heid nü eerst ont-dekt Neen, Rome verandert nietHet dogma van
Maria's godheid is geennieuw dogmaDe afkondiging daarvan is
enkel en alleen: „de waarheid buiten debat, buiten het slagveld der
meeningen brengen".
Arme Pater! wat hebt ge u leelijk in de vingers gesneden metu.w
slimme argumentatie! Ik houd vol dat Maria voor Rome godin is.
Dat Rome haar aanbidt. Gij bezweert bij hoog en laag dat het niét
zoo is.
Maar, eilieve, als het inderdaad nog zoover niét is, hebt gij niet zelf,
met uw theorie van Rome's ontwikkeling, toegegeven dat de ver
goding en aanbidding van Maria, vandaag of morgen, noodzakelijker
wijze een feit wezen zal
Wat Jamar betreft, ook déze priester stelt in zijn boek de vraag
waarom deze afkondiging van Maria's Onbevlekte Ontvangenis niet
sedert eeuwen geschied is? Hij echter vergenoegt zich met het
niets-zeggend antwoord te geven: „dit blijft een geheim van God"
(blz. 72, noot). Eén ding alleen staat vast „de H Geest, welke de
„kerk bestiert, heeft eindelijk onder zoodanige omstandigheden den
„mond des Pausen ontsloten, dat de werking des Hemels zich on
loochenbaar voordoet".
Dus: de Paus heeft Maria's Onbevlekte Ontvangenis verkondigd
onder inspiratie van den H Geest!
O, die Roomsche geschiedbeschrijving
Op rekening van den Heiligen Geest stelt zij wat énkel het werk
is geweest van de Jezuieten, in wier armen zich Pius IX op zelf
behoud bedacht, zonder eenige terughouding had geworpen. De
Paus was hun werktuig.
En „si cum Jesuitis, non cum Jesu itis", d.i. als gij het met de
Jezuiten houdt, dan houdt gij het niet met Jezus.
Zandvoort.
De extra-collecte, 1.1. Zondag voor de kerk gehouden,
heeft f22.25 opgebracht.
De rekening en verantwoording van de Kerkvoogdij, over
het jaar 1916, ligt gedurende 8 dagen, van Maandag 5
Februari te beginnen, 's-avonds van 7-9 uur bij den Kerk
voogd J. Hollenberg Jzn., Zeestraat 66, ter inzage.
Mevrouw Posthumus Meyjes ontvangt Woensdag 7 Febr.
Lees vooral het „Ingezonden Stuk" in dit nummer!
Burgerlijke Stand van Zandvoort.
OndertrouwdL. Paap en H. A. A. de Rooij.
GeborenCornelis Jan, zoon van C. Koper en T. J.
van Spronsen.
Aaltje, dochter van J. Zwemmer en M. Schaap.
Ernestine Anna, dochter van E. Weber en
M Brokstra.
Overleden: M. E. Kuipers, 18 jr.