Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 49 ZONDAG 8 April 1917 5de Jaargang. Predikbeurten. Hij leeft DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED AC TI E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENT1ËN 1—5 regels/'0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1—5 regels. 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 6 bladzijden. Ned. Herv. Gem. Beide Paaschdagen. Zandvoort Zondag lsten Paaschdag, v.m. 101/2 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Maandag 2den Paaschdag, v.m. 101'» uur: Dr. P. BLAAUW. van Haarlem. Bloemendaal Zondag lsten Paaschdag, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Maandag 2den Paaschdag, v.m. 10 uur: Ds. G. BARGER, Directeur van „Meer en Bosch". „De Heer is waarlijk opgestaan". Lucas 24 34. Ik heb een Bijbel, waarin honderd platen vertellen, hoe groote kunstenaars op doek brachten hun voorstelling, hun visie van verschillende gebeurtenissen, die de Heilige Schrift beschrijft. Eén van die platen brengt in beeld de opstanding van Jezus, 't Is juist het oogenblik, waarop het leven is gaan ritselen achter de zware zerk, waarmede het graf van Jezus gesloten was. Even, een handbreed, is die zerk op gelicht. Fel, jubelend, heller dan de middagzon, breekt een bundel licht door de smalle gleuf tusschen den onbeweeglijken rotswand en den bewogen grafsteen. Die felle lichtbundel verslindt schallende de duisternis van het grafgewelf. Als een uitbundige zegezang jubelt het woordeloos licht door de gebroken stilte des doods. En dan is het werkelijk om medelijden te krijgen met de romeinsche soldaten, die zoo braaf moesten oppassen, dat Jezus dood bleef, en vooral niet uit het graf opstond. „Ze werden zeer verschriktze werden als dooden", vertelt Mattheus. Arme helden, zooals ze het te kwaad krijgen in die zegevierende lichtstreep Met de hand voor de oogen klemt de eene krijgsheld zich wankelend tegen den rotswand. Een andere vlucht vol ontzetting. Een derde ligt, als was hij doodelijk gewond, voor de geheimzinnig bewogen zerk. O, dat lichtDat verbijsterende licht uit Jezus graf! Eens, toen kinderen die plaats zagen, lachten ze luid. Niet om die doodelijk-verschrikte soldaten. Ze begrepen best, dat menschen, wier vak het is anderen te dooden, geen raad weten, wanneer ze opeens voor de oppermachtige kracht van het leven staan. Maar ze lachten om dat licht, om dat juichende, heerlijke licht. Misschien juister ze lachten tegen dat licht, ze lachten dat licht tegen, dat stralend kwam uit Jezus' graf. Hun lach was de echo van dat licht. Levenslicht zagen ze golven uit dat doode graf. De heraut was het hun van den Levensvorst, die den dood overmocht. Is het wonder, dat één hunner zeide, met blijde oogen ziende naar die lichtende gleuf „Was die zware steen nu maar iets verder opgelicht, dan zagen we Jezus ook." Kinderlijk Zeker. Maar kinderlijkheid, die Jezus deed danken, dat aan kinderen geopenbaard is, wat voor wijzen en verstandigen is verborgen. Kinderlijkheid, die Paasch- morgen tegenlacht met spontane blijdschap. Omdat één bundel licht uit Jezus' graf immers duidelijk zegt, datjezus leeft Wat zou dat licht anders zeggen dan „Hij leeft" En al is die zware steen nog maar een handbreed opge licht, is dat niet voldoende, om blij te lachen tegen alle donkerheid en alle bedenkingen in „Hij leeft" Is die ééne bundel licht ook ons, „wijzen en verstandigen", voldoende Misschien zien we naar het graf van den op- gestanen Heer, zeggend gelijk dat kind „was die zware steen nu maar iets verder opgelicht, dan zagen we Jezus ook". Maar luister eens goed naar wie dat zeggen. Hoe anders is de toon. de klank van hun woorden, dan het vol-verwachting blijde, in stem en oogen van dat kind. Onvast is hun zeggen. Niet uit zekerheid is het geboren. Maar uit twijfel. Geen blijdschap getuigt het om het licht des herboren levens, stralend uit het graf van den Heer, die „waarlijk is opgestaan". Maar onzekerheid. Soms knagend en martelend. Soms met wijzen glimlach en schouderophalen al wat zegt „Hij leeft", verwijzend naar bet rijk der legenden. En al wie zeggen „de Heer is waarlijk opgestaan", een plaats gevend bij de kinderen die nog lachen kunnen tegen het licht uit Jezus' graf, en nog blij zijn om de weggeschoven doodszerk. Hoe kan het ook anders Hoe kan men blijde zijn, als men niets heeft dan de boodschap „de Heer is waarlijk opgestaan" Hoe kan men het licht tegenlachen, wanneer men niets weet, dan dat het toen, voor zooveel eeuwen, stralend te voorschijn brak uit het graf van den Opgestane Want wat heeft men aan licht, dat anderen beschijnt. Wat heeft men aan de zekerheid „Hij leeft", die anderen van doode smartekinderen omzette in onsterfelijken Goddank, dat het anders kan. En ook wij in de blijdschap kunnen deelen, dat „Hij leeft". En ook wij het licht kunnen tegenlachen uit 's Heeren graf. Omdat het ons licht is. Omdat het ons hart aanraakt. Omdat het door ons wordt nagezegd als eigen levenszekerheid en levensblijheid „de Heer is waarlijk opgestaan". Ge weet, dat dit kan. Ik hoop, dat ge het weet, niet omdat anderen het bezitten, maar omdat gij zelf het bezit. Ge weet, dat dit kan. Omdat Hij, die „waarlijk is opge- W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depot van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft alle soorten Dames* en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, n*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 1