2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 15 April 1917 Uit de Gemeente. Voor eiken dag Vragenbus- Kinderen onder de 12 jaar worden, tenzij zij onder be hoorlijk geleide komen, niet meer tot de godsdienstoefeningen toegelaten. Burgerlijke Stand van Zandvoort. Getrouwd: A. L. D. Damen en Q. Stam. Geboren Jacob, zoon van F. Koper en C. Weeda. Leendert, zoon van L. Bol en J. Molenaar. Wilhelmina Johanna Albertina, dochter van F. L. Jooris en J. A. Demulder. Gerritje, dochter van L. Driehuizen en D. Koning Jan, zoon van L. Driehuizen en D. Koning. Jan Frederik, zoon van L. van der Mije en J. S. Kampman. OverledenA. G. Ozinga, 3 jaar. Bloemendaal. Burgerlijke Stand van Bloemendaal. GeborenJohannes Cornelis, zoon van J. P. van Schaagen en C. van Beusekom. André Henri, zoon van P. J. Rooij en A. J. van der Steur. OndertrouwdJ. W. Bijvoet en W. P. M. C. Bijvoet. Getrouwd: J. van Altena en J. H. Nieuwenhuis. Overleden: J. J. Heddingh, 89 jr. M. van Wanrooij, 60 jr. J. Meijer, 29 jr. A. van Koperen, 88 jr. Zandvoort. Sluiting Chr. Naaischool. Vrijdagavond 30 Maart 1.1. had de laatste bijeenkomst plaats met de meisjes der Chr. Naaischool. Van October'16 af werd wederom vier keer per week van 57 uur onder wijs gegeven in naaien, verstellen, breien en mazen aan 44 meisjes van 12 tot 17 jaar, waarvan enkelen bovendien nog onderricht in knippen ontvingen. Met groote trouw en nauwgezetheid werden de lessen geleid door Mej. E. Bekker als hoofd bijgestaan door Mej. Smit en Mej. Zwemmer, die allen bij leven en welzijn den volgenden winter weer hopen voort te gaan met dezen arbeid. De dames van het Bestuur woonden dezen laatsten avond bij, die onder het genot van een kopje chocolade en een gebakje, afgewisseld door het zingen van eenige liederen, verliep. Een der dames eindigde met een enkel woord en een dankgebed, waarna al de meisjes met een eigen gemaakt kleedingstuk en een tekstje huiswaarts keerden. Van Oct. '16 tot 1 April '17 werden 191 kleedingstukken enz. vervaardigd, waarvan een deel weer bestemd is voor het Kerstfeest op de Zondagschool. Met nadruk beveelt het Bestuur deze zoo nuttige school in de algemeene belang stelling aan. De spoedig verschijnende Rek. en Verantw. zal aanwijzen, dat door het bedanken om allerlei redenen van contribueerende leden, er een groot te kort is, waar door niet dan met groote zorg de volgende cursus wordt tegemoet gezien. Mevr. Posthumus Meyjes-Hovy. Presidente. Maandverslag Wijkverpleging over Maart. Aan 14 patiënten werd van 1 tot 3 maal daags hulp verleend. Elf hunner behoorden tot de Ned. Herv.. eén tot de Israelietische en twee tot de R. C. Kerk. Het aantal verplegingen bedroeg' 471. Nog moest in tien gevallen onverwachts hulp worden geboden terwijl 4 over leden patiënten werden afgelegd en 1 patiënte naar Haarlem werd vervoerd. Zr. Dina. Verzameld door C. B. Wij denken te veel aan de hoeveelheid, niét genoeg aan de waarde; te veel aan wat wij geven in plaats van hoe wij geven. N. N. Je moet trachten, na een gelukkigen dag. het geluk in je op te nemen en uit te spreiden over volgende sombere dagen. F. v. Eeden. Eenzaamheid is voor den geest, wat diëet is voor het lichaam. E. Spreekt uit wat wij voelen, niet wat wij moeten zeggen. Shakespeare. Beschouw uwe plichten, uwen arbeid als een voorrecht, niet als een dwang, zoo zullen ze U dragen in plaats van U neder te buigen. St. Clara. De bijen werken alleen in donkerde gedachte werkt alleen in stiltede deugd in 't geheim. Maeterlinck. Ons leven behoort niet ons zelf toe, maar Hem, die het ons gegeven heeft, en daarom kan zijn doel nimmer zijn het zoeken van aardsch geluk voor zich zelf en voor anderen maar enkel en alleen de vervulling van den wil van Hem die dat leven geschapen heeft. Runa. Vraag. Onlangs deelde u het oordeel der Oud-Roomschen mede over de Maria-vereering. Gaarne wist ik iets méér van die Oud- Roomschen, wat hen van de Roomsch-Katholieken en van de Protestanten onderscheidt en dan van hun geschiedenis en tegen- woordigen toestand. Maar u moet mij niet naar allerlei boeken en geschriften verwijzen waarin ik het begeerde kan lezen, want ik mis daartoe de gelegenheid. Of is het ondoenlijk mijn vraag anders dan heel uitvoerig in de „Vragenbus" te beantwoorden Antwoord. De verschilpunten tusschen de O. R. K en de R. C. K. zijn in hoofdzaak deze: 1). De O. R. verwerpen het leerstuk van de onfeilbaarheid des Pausen. 2). Zij verwerpen het leerstuk der onbevlekte ontvangenis van Maria. 3). Zij verwerpen de Roomsche heiligen- en Maria-vereering. 4). Zij bezigen in hun godsdienst oefeningen niet meer de latijnsche, maar hun moedertaal. 5). Zij komen op voor vrijheid van geweten, wetenschap en onderzoek. Ten opzichte van de Protestantsche Christenen onderscheiden zich de Oud-Roomschen voornamelijk hierin 1). De O. R. erkennen naast de Schrift ook de Traditie als grondslag van hun geloof. 2). Zij hebben niet twéé, maar zéven Sacramenten, evenals de R. C. 3). Terwijl bij de Protestanten de prediking hoofdzaak is bij de godsdienstoefening, is zulks bij de O. R. het H. Avondmaal. Wat nu de geschiedenis der O. R. Kerk aangaat, zij is niet ouder dan ongeveer twee eeuwen, althans in Nederland, waar de O. R zich van de Pauselijke Kerk afscheidden in 1723. Toen werd Cornelis Steenoven tot aartsbisschop van Utrecht gekozen, onafhankelijk van Rome. Gestadig, ofschoon langzaam heeft de O. R. Kerk van Neder land zich ontwikkeld. Zij telt thans 10.000 leden, verdeeld over 30 gemeenten. Maar er zijn ook onder de R. C. Kerk nog velen die feitelijk, al zijn ze niet uit de Roomsche Kerk getreden, tot de O. Roomschen behooren. In andere landen ontstond de O. R. beweging eerst na de onfeil baarheid-verklaring van den Paus, in 1870. Een congres, in 1871 te München gehouden, verklaarde zich vóór hereeniging met de Grieksch-Oostersche en Russische Kerken, oordeelende de geschillen met deze niet van onoverkomelijken aard. Voorts werd daar over het jezuitisme de staf gebroken als brengende „de Sociëteit van Jezus" een verderfelijke zedeleer in beoefening, terwijl zij haar macht misbruikt tegen de beschaving. In Duitschland telt de O. R. Kerk tegenwoordig 30.000 leden. Opeenvolgende Synoden hebben daar het volgende vastgesteld 1). De gedwongen biecht wordt afgeschaft en opgeheven wordt het gebod om, bij het vasten, zich van bepaalde spijzen te onthouden. Biecht en vasten hebben slechts zedelijke waarde, voor zoover zij vrijwillig worden onderhouden 2). Alle gedwongen belooningen voor den priester, voor door hem verrichte godsdienstige handelingen, worden verboden. 3). Opgeheven wordt alle misbruik van aflaat, scapulieren, rozenkransen en processies buiten de Kerk. 4). Voor

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 3