Leestafel.
Zending.
de priesters wordt het coelibaat, als zijnde slechts van disciplinair
karakter, afgeschaft. (In Nederland bleef echter het priester-coelibaat
gehandhaafd. 5.) Bijzondere kleedij en tonsuur der priesters wordt
afgeschaft.
In Amerika telt de O. R. Kerk 60.000, in Zwitserland 50.000
leden. In Oostenrijk, waar zij sedert 1877 de keizerlijke goedkeuring
heeft gekregen, 30.000.
In Frankrijk is de O. R. beweging weinig toegenomen, mede door
het z.g n. modernisme dat daar de R. C. Kerk heeft doordrongen
en met de O. R. beweging eenigszins paralel loopt. De kleine ge
meente te Parijs, gevormd onder „Père Hyacinthe" is, toen zij
dreigde te verloopen, door de Utrechtsche Kerk onder haar jurisdictie
genomen. In Italië is er van de O. R. beweging niets terecht ge
komen. In Spanje en Portugal kwam zij in Anglikaansch vaarwater.
In Russisch Polen is in het begin dezer eeuw de zgn. O. R.Maria-
Kerk gesticht, die reeds bij den aanvang 200.000 zielen telde.
De genoemde Kerken zijn verbonden door de Unie van Utrecht
van 24 September 1889.
Naar het gevoelen der O. R. Kerk wordt door haar de ware
christelijke overlevering, het oude Katholieke geloof, het zuiverst
bewaard. Zij huldigt den stelregeleenheid in het noodzakelijke,
vrijheid in het onzekere, in alles liefde.
P. M.
Niets dan Christus. Herdenkings
rede ter gelegenheid zijner 25-
jarige Ambtsvervulling door J. A.
van Leeuwen, Predt. te Bloemen-
daal. Haarlem, de Erven Loosjes
1917.
Deze Rede is den 4den Maart 1917 uitgesproken en Ds.
van Leeuwen deed een goed werk haar verkrijgbaar te
stellen. Jammer, dat daaraan, ook in dezen Zondagsbode,
geen publiciteit werd gegeven. Had de Schrijver niet de
vriendelijkheid gehad mij een present-exemplaar toe te
zenden, ook ik had van deze uitgave geen kennis gedragen
en zou daardoor verstoken zijn gebleven van het voorrecht
zijne prediking, die ik niet hooren koude, te lezen.
De tekst waarover Ds. v. L. sprak, is 1 Cor. 2 vs. 2.
Ons treft in deze toespraak de dankbaarheid bij het terug
zien op den afgelegden weg en de warmte waarmede
getuigd wordt van persoonlijke ervaring dat in Christus
alle heil is voor den mensch. Valsche plechtigheid, bombarie
pathos en hoogmoedige nederigheid zijn in dit geheele
geschrift natuurlijk nergens te vinden. Als Ds. van Leeuwen
spreekt of schrijft, zijn de eenvoud en de ootmoed gedurig
aan het woord, terwijl de pittige, welverzorgde stijl ook
van de literarische gaven des Auteurs overvloedig getuigenis
aflegt.
Het uiterlijk van het boekje doet de Erven Loosjes alle
eer aan. De opbrengst komt ten voordeele van de Ned.
Herv. Kerk te Bloemendaal. P. M.
De spelling Kollewijn door J. W.
Engelkes, 8e Druk. Verkorte en
herziene uitgave, met toestemming
van de Schrijver bewerkt door
Dr. J. A. Vor der Hake.
Waarschijnlijk heb ik de toezending dezer brochure mede
te wijten aan mijne bespreking van het anti-Kollewijnsche
geschrift van mijnen Broeder, in den Zondagsbode van een
paar weken geleden.
Ik zeg opzettelijk dat de toezending daaraan wel te wijten
zal zijn. Want ik kan niet zeggen dat ik haar waarschijnlijk
aan mijne recensie dank. Zóó sterk is mijn afkeer van
„de Vereenvoudige Spelling", dat ik stelselmatig ieder
artikel of geschrift, dat daarin is geschreven, ongelezen laat.
Zoodra ik woorden zie staan als vis, mens, tans, Franse,
sent, koupiet, overvalt mij zulk een griezeling, dat ik er
geen oog meer insla.
En ik verzoek dringend in het vervolg van zulke lectuur
verschoond te mogen blijven. P. M.
De Evangelisten-Opleiding te
Heemstede, Haarlem Kleynenberg
Co 1917. Verkrijgbaar bij den
Secr.-Pennm. L. J. H. v. d. Kloot
Meyburg, Heerenweg 223 Haarlem.
Prijs f 0 60.
Alle waar is niét naar zijn geld. Hoe is het mogelijk in
dezen tijd van papier-nood, zulk een fraai-geïllustreerd en
op stevig papier helder gedrukt boekje van 84 bladzijden
voor zóó weinig geld verkrijgbaar te stellen? Die zestig
cents kunnen niet meer zijn dan een kleine vergoeding der
onkosten. Maar ook de innerlijke waarde van dit geschrift
bevestigt wat ik zeidealle waar is niét naar zijn geld.
Gelukkig maar, want anders zou hetgeen ons hier wordt
geboden inderdaad „onbetaalbaar" zijn geweest voor menig
een die nu tegen de uitgave van zulk een klein bedrag
niet behoeft op te zien om zich een exemplaar aan te schaffen.
In het Voorwoord van het Bestuur der Evangelisten-
School, bestaande uit de H.H. Dr. H. T. Oberman, Voorz.,
L. J. H. v. d. Kloot Meyburg, Secr.-Pennm. en T. van
Essen, wordt dank gebracht aan „Meer en Bosch" voor
het opnemen der kweekeling-evangelisten in den kring der
diakonen wier opleidingscursus voor het examen van gods
dienst-onderwijzer is samengesmolten en uitgebreid tot het
theoretische gedeelte van de vorming der toekomstige Evan
gelisten. Hun opleiding samen met de Broeders van Meer-
en-Bosch en hun mede-leven met dezen kan niet anders
dan hun a.s. levenstaak ten goede komen.
Wat de geschiedenis van de Oprichting der School, in
verband met het Instituut „Meer en Bosch" te Heemstede
betreft, daarvan verhalen blz. 925 van het boekje, die
onwedersprekelijk bewijzen dat deze zaak niet is uit de
menschen. De Evangelisten-opleiding te Heemstede is op
het gebed geboren.
Hoogst belangrijk zijn de Referaten over „De voorwaarden
van zielen-arbeid", door Dr. H. T. Oberman gehouden op
de Tent-Conferentie, den 9den en lOden Aug. 1916 en in
dit geschrift opgenomen. Over de theoretische en praktische
voorwaarden voor de bearbeiding der zielen van onzen
tijd, om ze tot God te brengen, worden hier uitnemende
dingen gezegd. Van citeeren onthoud ik mij opzettelijk, in
de hoop dat men zich het boekje zélf aanschaffe en het leze.
Buiten twijfel voorziet de nieuwe Stichting in een dringende
behoefte en haar combinatie met „Meer en Bosch" waarborgt
haar toekomst.
God, die zèif dit goede werk begon, zal het ook vol
eindigen.
Laat mij er ten slotte nog dit bijvoegen dat uit alles
duidelijk blijkt dat de leiding der School aan mannen is
toevertrouwd, die geheel berekend zijn voor hun taak.
Hun verstandelijke én geestelijke bekwaamheid is önverdacht.
En hun opvattingen en beschouwingen zijn allesbehalve
ziekelijk-dweperig, maarfrisch én echt-nuchter, door-en-door
gezond. P. M.
EEN VRUCHT VAN CHRISTELIJKE LEKTUUR.
I.
Er zijn er, die het nut van het uitreiken van Testamenten, boeken
en traktaten wel eens in twijfel trekken, en zeker, veel, zeer veel
van het aldus uitgestrooide zaad valt op den weg of op de rotsen
en gaat verloren, maar dat neemt niet weg, dat er toch vaak veel
zegen gevolgd is op het biddend uitreiken van christelijke lektuur,
terwijl het even zeker is dat veel vrucht eerst in de eeuwigheid
openbaar zal worden. Heerlijk is het echter voor den geloovigen
arbeider in Gods koninkrijk, wanneer de Heer hem reeds bij zijn
leven iets van die vrucht doet aanschouwen.
Zoo ging het onlangs met den heer David Baron, een bekeerden
Engelschen Israëliet, die reeds zeer vele jaren aan zijn broeders uit
het oude volk met groote liefde en trouw den Christus heeft ver
kondigd. Hij ontving namelijk een brief uit Amerika, die hem hartelijk
verblijdde en dien wij hier laten volgen. Hij luidt aldus.
Vrede zij u in Jezus, onze Gerechtigheid.
Waarde en geëerde Broeder
Uit den diepsten grond mijns harten dank ik u voor de eeuwige
weldaad, die gij mij bewezen hebt door mij te helpen om tot het
eeuwige leven te komen. Ik ben nu vier en dertig jaar en al mijn
levensdagen heb ik mij gekweld met onophoudelijk den Talmud te
bestudeeren en zoo te handelen naar de Talmudische uitspraak„De
woorden der Wet blijven alleen bij hem, die zichzelf om harentwil
doodt", dat wil zeggen: Die zich om harentwil alle genoegens ont
zegt. Altijd was ik opgesloten in de tent van de Wet en al de
kwellingen, waarmede ik mij gekweld heb, hadden maar één doel,
namelijk te weten wat het hoofddoel is van het bestaan des menschen
op aarde en wat de Heer God van hem eischt. De vermaken des