HET BESTE
Hotel TOcéan - Zandvoort
C. F.G. ROEST
J. WINDHORST, Bloemendaal.
LUXE BROODBAKKERIJEN GEBR. J. VAN DER WERFF
Vragenbus.
IN VREDE EN
IS EN BLIJFT
OORLOGSTIJD
ONS BROOD
kost
en inwoning
D. Bierenbroodspot
Modern ingericht Y Y Bekend Familie-Hotel
in Drogerijen, Verfwaren
en Chemicaliën
C. BEEKHUIS, Zandvoort. Handel in Brandstoffen en Schelpen,
Vraag. Welken oorsprong en welke beteekenis hebben de
symbolische attributen der vier Evangelisten? Vergelijk Ezechiël
10 14, Openb. 4 7 en de Sphinx, die alle vier vereenigt?
Antwoord. De kerkvaders wezen aan de Evangelisten vier
attributen toe, die men, met of zonder afbeelding van de Schrijvers
der Evangelieën, in oude kerken kan aantreffen, hetzij in hout ge
sneden, in steen gebeiteld, op muren geschilderd of aangebracht op
doopvonten, kerkramen, miskelken, enz. Zoo b.v. in de consistorie
kamer van de Groote- of St. Vitus kerk te Naarden.
De toewijzing der symbolen is in de Grieksche kerk naarlrenaeus
en in de Westersche kerk naar Hieronymus geschied. Volgens dezen
kerkvader behoorde bij Mattheus de mensch, bij Markus de leeuw,
bij Lukas de stier en bij Johannes de arend Want Mattheus begint
zijn Evangelie-beschrijving met het geslachtsregister dat Jezus'
menschelijke afkomst aanwijst; Markus vangt zijn verhaal aan met
den woestijn-prediker Johannes den Dooper. En de leeuw is de koning
der wildernis; Lukas leidt zijn boek in met den tempeldienst van
Zacharias den priester, vandaar het rund, en Johannes met zijn
proloog, waarin hij, als op arends-vleugelen zich verheft tot het „in
den beginne".
Aanleiding tot het toewijzen dezer attributen hebben de kerkvaders
ongetwijfeld gevonden in Ezechiël I vs. 10 (in hfst. 10 14 is het
aangezicht van den stier geworden dat „eens cherubs") en Openb.
4 vs. 7.
Jeremias de Decker f 1666 past de vier attributen op Jezus toe,
als hij op deze versregels:
„De schilders in 't gemeen die malen of v,erzinnen
Een Engel bij Matthijs of Serafijnschen Man.
Bij Marcus eenen Leeuw verhit op overwinnen
Bij Lucas eenen Os, een Arend bij Sint Jan",
dit volgen laat
„En 't is niet vreemd gemaelt, 't is dunckt mij wel verzonnen
Want Jezus, 't opperhoofd der serafijnsche schaer
Wierd als een Os geslacht, heeft als een Leeuw verwonnen
En voer ten Hemel op gelijk een Adelaar.
In de 5de eeuw begonnen Byzanthynsche kunstenaars de Evange
listen af te beelden in de gedaante van half mensch en half dier,
een rol beschrijvende, onderscheidenlijk met een menschenhoofd,
een leeuwen-, stieren- of arendenkop.
In de Middeleeuwen werden zij evenwel weer in gewone gedaante,
de rol beschrijvende, afgebeeld.
Zóó komen ze nóg voor op oude uithangborden en gevelsteenen,
o a. in een nieuw opgebouwd perceel in de Kolksteeg te Amsterdam,
waarin een zeer oude gevelsteen werd overgebracht, waarop de vier
Evangelisten gezeten zijn rondom een tafel, ieder zijn attribuut naast
zich. Een kroon hangt boven hun hoofden, vandaar het onderschrift:
„De Vier Gekroonde Apostelen".
De Sphinx, alle vier vereenigend stelt voor: combinatie van de
vier attributen. Want de Sphinx wordt in allerlei vormen voorgesteld.
Men vindt er met hoofd en boezem van een vrouw en het lichaam
van een leeuw, die ook gevleugeld wordt afgebeeld. Maar ook met
den boezem eener vrouw, de voeten en de klauwen van een leeuw,
den staart van een slang, met de vleugels van een arend. Of: van
voren een leeuw en van achteren een mensch. Ook hebben ze soms
ramskoppen of hoofden van andere dieren, o.a. van een rund. P. M.
Vraag. Waarom is Lukas de schutsheilige van de schilders?
Antwoord. Volgens Colossensen 4 vs. 14 was Lukas geneesheer.
Maar volgens eene latere overlevering, werd hij te Antiochië in Syrië
geboren, behoorde hij tot de zeventig discipelen (Lukas 10 vs. 1,17)
en beoefende hij de schilderkunst, in Kerken te Padua, Venetië en
Rome bewaart men reliquieën van Lukas en in het Sanctum Sanctorum
te Rome, bij de kerk van St. Jan van Lateraan, vertoont men een
afbeelding van den 12-jarigen Jezus, door Lukas geschilderd Hij werd
reeds in de middeleeuwen als patroon van schildersgilden geëerd.
P. M.
Allerlei. Verzameld door C. B.
DE MEESTER HEEFT DEN SLEUTEL.
Een godvruchtig werkman hield zich druk bezig inet de
wegen Gods, waarbij hij natuurlijk menigmaal op onoplos
bare raadselen stuitte. Hij wenschte van alles het hoe en
het waarom te weten, zoowel wat zijn eigen leven betrof,
als omtrent de dingen van het koninkrijk der hemelen.
Op zekeren dag bezocht hij een groote fabriek, waar
een prachtig werkende machine zijne opmerkzaamheid trok.
Tallooze raderen en duizenden draden bewogen zich in
alle richtingen en met duizelingwekkende snelheid door
elkander. En men vertelde hem, dat al deze bewegingen
van het middelpunt der inrichting uitgingen, waar zich een
gesloten kast bevond.
Terstond gaf onze bezoeker den wensch te kennen,
om het inwendige van die kast te zien.
„De meester alleen heeft er den sleutel van", was het
antwoord.
Dit eenvoudige woord trof den man. Daarin gaf God
hem antwoord op al de nieuwsgierige vragen, die
menigmaal bij hem opkwamen.
Ja, de Meester heeft den sleutel! Hij leidt en bestuurt
alle dingen, en het is Zijne ondoorgrondelijke wijsheid en
onuitsprekelijke liefde, dat Hij veel voor ons verborgen
houdt. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze
kinderen, maar het verborgene is voor den Heere onzen God.
AD VERTENTIËN.
Dr. Mezgerstraat 48
Tel. No. 130
Voor een net Burgerjongetje van 8 jaar,
P. G., wordt gedurende de vacantie
gezocht in Zandvoort, in een huisgezin
met kinderen.
Brieven met prijsopgaaf te adresseeren
aan Mej. W. Kok, Schoutjeslaan 27,
Haarlem.
ZEESTRAAT 62 - ZANDVOORT.
PENSION „ZORGVLIEDT".
Handel in alle soorten Versche Visch, HoIIand-
sche Zalm en eerste soort Winteraardappelen.
Standplaats Visckmarkt Haarlem, Bank No. 25 Tel. No. 123.
HALTESTR. 10 - Telef. 8 - ZANDVOORT
Kruideniers- en Grutterswaren.
Comestibles en fijne Vleeschwaren.
Bestellingen worden d a g e 1 ij k s
aan huis opgenomen en bezorgd.
Verband-Artikelen Schoonmaak-Materialen
PERSONEN- EN BABY-WEEGSCHAAL
Ook aan huis te ontbieden - Tel. No. 1403
PAKVELDSTRAAT 14 TELEFOON 185 LEVERING IN AERDENHOUT ZONDER PRIJSVERHOOGING