Hotel l'Océan - Zandvoort
HET BESTE
NEDERLANDSCHE
SPOORWEGEN
Rijwielen en Automobielen
LUXE BROODBAKKERIJEN GEBR. J. VAN DER WERFF
OFFICIEELE REISGIDS
PRIJS 15 CENTS
SAAF'S BOEKHANDEL
Modern ingericht Y Bekend Familie-Hotel
J. G. VERBEEK
Bloem endaal
Auto-Garage - Auto's te liuur
Rijwielbanden - Motorspiritus - Autobanden
IN VREDE EN OORLOGSTIJD
IS EN BLIJFT ONS BROOD
VRAGENBUS.
Vraag. Ik las onlangs Prediker XII en begrijp dat in
de verzen 2—6 het beeld van den ouderdom wordt ge-
teekend. Maar in die verzen komen tal van uitdrukkingen
en beelden voor die me volstrekt onverstaanbaar zijn.
Gaarne zou ik daarvan een nadere verklaring hebben.
Antwoord. Inderdaad teekent de Prediker in de ge
noemde verzen het beeld van den ouderdom.
In vs. 1 wordt de mensch vermaand om in zijn jeugd,
den morgensto.nd zijn levens, zijnen Schepper te gedenken.
Straks volgt de ouderdom met zijn gebreken. Deze wordt
in vs. 2 vergeleken bij een donkeren dag waarop, na den
regen, de lucht telkens opnieuw met wolken bedekt wordt.
Dan wordt het afgetakelde lichaam van den grijsaard
geteekend. In vs. 3 is er eerst sprake van de „wachters
des huizes", d.w.z. de bewakers daarvan, waarmêê bedoeld
worden: armen en handen. De sterke mannen" die zich
zullen krommen, zijn de beenen, die in Hooglied 5 15
met zuilen worden vergeleken. Deze weigeren hun dienst,
zoodat de oude struikelt en moeizaam voortstrompelt of,
geheel verlamd, zichzelf niet meer kan voortbewegen.
De „stilstaande maalsters" zijn de tanden. Zij zijn, staat
er, „minder" geworden, d.w.z. weiniger in aantal. De tande-
looze mond kan geen harde dingen meer bijten.
Die door de vensters zien en verduisterd worden, zijn
de oogen, uit welke langzamerhand het licht wijkt.
De „twee deuren naar de straat", die gesloten worden,
(vs. 4) zijn de beide ooren. Doofheid is mede een der
ouderdomskwalen. Anderen echter denken aan den mond.
De „twee deitren" zijn dan de lippen die zich als deuren
openen en sluiten. Het gesloten worden daarvan zal dan
zien op den geringen eetlust van den grijsaard.
Het „zwakke geluid van het malen" ziet op het mumme
lend geluid dat men oude menschen hoort maken.
Vs. 4b is onduidelijk. In onze vertaling staat: „en hij
opstaat op de stem van het vogelken en alle de zangeres
sen zullen nedergebogen worden". Men verklaart dit zóó:
dat de grijsaard reeds wakker wordt van het zingen van
den vogel en het gezang der zangeressen, dat hem in zijn
jeugd bekoorde, hinderlijk is. De Leidsche vertaling heeft:
„de stem van den vogel wegsterft en alle tonen des lieds
zwakker worden." Dan is natuurlijk gedacht aan het zwakke
stemgeluid van den bejaarde.
In vs. 5 wordt de beeldspraak, waarbij het lichaam van
den grijsaard werd vergeleken met een huis waaruit het
leven vrijwel weggestorven is, losgelaten. Zij, dat zijn de
grijsaards, zullen voor de hoogte vreezen. Ze zien op tegen
een trapje, gauw vermoeid als ze zijn. Ook zijn ze spoedig
duizelig en blijven dus liever op den beganen grond.
De „verschrikkingen op den weg" zijn de hinderpalen
die zich op den weg van den grijsaard voordoen. Hij is
bang op straat omdat hij zich niet vlug genoeg kan voort
bewegen of de hem bedreigende gevaren kan ontwijken.
Daarom gaat hij liefst niet zonder geleide uit.
Nu volgen er drie beelden van de grijsheid. „De amandel
boom bloeit". Dat doet hij midden in den winter, terwijl
hij naakte takken heeft. Valt zijn bloesem, dan is het of
sneeuwvlokken neerdwarrelen. Zoo is de amandelbloesem
een beeld van den oude wiens grijze haren uitvallen.
„De sprinkhaan, zichzelven een last zijnde" is een aan
duiding van den zich moeizaam voortsleependen bejaarde.
Eens lustig huppelend en springend, kan de grijsaard niet
dan met moeite opstaan en staan.
De vertaling „de lust zal vergaan" is hoogst onzeker.
Eigenlijk staat er inplaats van „de lust" de kapperboom,
een in Palestina veelvuldig voorkomende struik, waarvan
de bloesems en bessen genuttigd worden. De „kapperboom"
zal hier dus beeld van den eetlust zijn.
De Leidsche vertaling spreekt echter niet van „vergaan",
maar van „openbreken". Als de bessen overrijp zijn, bar
sten zij open en strooien de zaadkorrels rond. Dan ziet
dit beeld van uitgebloeid-zijn dus op des grijsaards verval
van krachten.
De beelden uit vs. 6 zien op den dood.
Het zilveren koord wordt ontketend, d.w.z. de zilveren
ketting waaraan de lamp, als het beeld van het leven, hangt,
breekt. Het gevolg daarvan is dat de lamp valt en „de
gulden schaal in stukken gestooten wordt". De oliehouder
barst door den val en breekt en de olie wordt uitgegoten.
De lamp gaat uit.
Het tweede beeld: de kruik die aan de springader ge
broken wordt en het rad dat aan den bornput in stukken
wordt gestooten, is dat van een emmer, die, als het rad
waarmee hij opgehaald wordt breekt, in den put valt.
Onder die „kruik" of „emmer", verstaat men 's menschen
hart en onder het rad van den bornput zijn longen. Het
ademhalen houdt op, het hart staat stil. P. M.
ADVERTENTIËN.
DER
(ZOMERDIENST 1 Juli)
- VERKRIJGBAAR IN -
Bij de kerk
Telefoon 2183
ln voorraad
Kerkstraat 12
Tel. No. 129
Dr. Mezgerstraat 48
Tel. No. 130