HET BESTE
Héte! FOcéan - Zandvoort
J- WINDHORST, Bloemendaal.
LUXE BROODBAKKERIJEN OEBR. J. VAN DER WERFF SlT'iS
ARBEID ADELT.
Bezoekt
BE&ON3A'@
CQLCICUM AUTIMNALE
Modem ingericht V V Bekend Familie-Hotel
Uitgebreide collectie PORT'EMONNAIES
SAAF'S BOEK- EN KUNSTHANDEL
C. BEEKHUIS, Zandvoort» Mandei in Brandstoffen en Schelpen
IN VREDE EN OORLOGSTIJD
IS EN BLIJFT ONS BROOD
Heere om ook den schijn te ontgaan dat ik zou meedoen met die
stomme e-afgoderij. Natuurlijk is in samenstellingen die e onmisbaar.
Dddrom, terwille dus der welluidendheid, spreek ook ik van Heere-
Heere, van Heere-God en van Heere-Jezus.
Zegt iemand dat het ook schóóner klinkt God „Heere" te noemen
dan .Heer", dan ben ik het daar roerend mee eens. Sedert men
echter die e voor een teeken van rechtzinnigheid is gaan houden,
voel ik mij in mijn geweten verplicht om de schoonheid aan de
waarheid ten offer te brengen.
Wat nu het niet uitspreken van die e, die er wèi staat in onzen Bijbel,
betreft, dit is geenszins in tegenspraak met mijn herhaaldelijk er op
aandringen om bij het zingen de laatste letter van een woord duide
lijk te iaten hooren. Doet een zangkoor dat niét, dan klinkt het
leelijk en is hetgeen gezongen wordt onverstaanbaar. Het koor zong
vroeger: „Wa Go doe da is welgedaa". Dat was afschuwelijk. Het
scherp laten uitkomen van de d en de en de n op 't einde van
een woord, is volstrekt noodzakelijk.
Bij 't wegvallen van die e van Heere verandert er echter niets aan
de verstaanbaarheid. Als ik van „Heer" spreek en die r goed laat
hooren, spreek ik juist en duidelijk.
Trouwens, in onze Psalmen en Gezangen is er, ai naar het met
maat en rijm uitkomt, van Heer en van Heere sprake. Zelfs zult gij
in de berijmde Psalmen, die de .gereformeerden" alleen gebruiken
bij hun openbaren eeredienst, nergens in den éérsten naamval Heere
lezen. Zónder uitzondering wordt daar „Heer" gebruikt. Getroost U
eens de moeite en onderzoek eens op dit punt den tekst der be-
rij mde Psalmen.
Zelfs de meest verstokte Heere-voorstander zal moeten toegeven
dat de psalmberijmers alleen uit taalkundige overwegingen de schrijf
wijze „Heer" hebben gehuldigd.
In zijne „Kerkelijke Historie van het Psalmgezang, enz." verhaalt
Josua van Iperen dan ook dat in de eerste zittingen der gecommit
teerden, op het Mauritshuis in den Haag, eenige spel- en schrijf
regels werden aangenomen. Zoo werd in de 4de zitting tot het vol
gende besloten: „Het woord Heer of Heere zal men aldiis verbuigen
ie naamval Heer, 2^ des Heeren, 3<le den Heere of aan den Heere,
4de den Heer, 5de o Heer. En als de gedenknaam Jehova wordt uit
gedrukt, zal men HEER schrijven, met groote letteren."
De kwestie „Heer of Heere?" is er dus eene van zuiver-taalkun-
digen aard en met al of niet ..gereformeerdheid" heeft ze, zooals,
sommigen zoo graag doen voorkomen, niets niemendal te maken.
P. M.
ZENDING.
Arbeid onder Israël.
I.
De Duitsche predikant E. Clausen, die onder de Joden in Galicië
werkzaam is, verhaalde onlangs een en ander van zijn ervaringen,
waarvan wij het volgende aan onze lezers willen mededeelen:
In een joodschen boekwinkel wilde de jonge boekhouder met mij
disputeeren en toonde zooveel vaardigheid in het gesprek, dat de
patroon ten slotte zeide: „Ja, wanneer gij met hem twee uur alleen
gelaten wordt, dan zal hij u overtuigen."
„Neen," antwoordde ik, zijn overtuiging is menschelijk, de mijne
goddelijk, en daarom sta ik rotsvast".
Een groote, statige Jood, die geluisterd had, mengde zich in het
gesprek, zeggende: „Ik geloof, dat alles om voordeel geschiedt, om
geldelijk voordeel. Dat is mijn levenservaring en daardoor heb ik
alle geloof verloren. Ik geloof, dat het thans regent, want dat kan
ik zien".
„U is toch een denkend mensch?"
„Ja!"
„Kunt gij dan uwe eigen gedachte zien?"
Nu kwam er eensklaps een wending in zijn gedachtengang en met
warmte prees hij muziek en zang. „Ja, ziet ge, de tonen kunnen
blijdschap geven en zij kunnen ook door schrift vastgehouden wor
den, maar het geloof kan niets.
Ik verzekerde hem, dat het geloof onze blijdschap en sterkte is.
„Maar het laat zich niet op schrift zetten!
Toen ik hem het tegendeel verzekerde, vroeg hij mij, mijn geloof
voor hem te beschrijven. Hij gaf mij zijn adres en onder veel gebed
werd de brief aan hem geschreven en met twee exemplaren der
Evangeliën hem gezonden.
Toen wij op zekeren dag een huis aanzagen, kwam dezelfde man
tot ons om gelegenheid te hebben, met mij te spreken. Hij dankte
zeer voor den brief, maar voegde er bij: ..Ik kan niet gelooven. Voor
zeven jaar braken'de Russen in onze synagoge in, verbrijzelden alles
wat ons heilig is en wierpen het in het slijk. Mijne vrouw met een
zuigeling en ik moesten ons in een kelder verbergen, om niet door
de fanatieke Christenen gedood te worden, en later moesten wij, van
alles beroofd, naar Amerika vluchten. Waar is God? Wanneer uw
vrouw u maar altijd brieven schrijft en gij blijft haar altijd het ant
woord schuldig, wat zal zij ten laatste van u gelooven? God heeft
mij niet geantwoord."
„Wordt dan in uw synagoge niet eiken sabbat het Woord des
Ouden Verbonds gelezen? Dat is Gods antwoord aan u!"
Hij is jonger dan ik, en heeft reeds op jeugdigen leeftijd den vloek
van zijn arm volk moeten dragen. Met een treurigen blik. maar waarin
toch vertrouwen zich uitsprak, vroeg hij mij om verdere gesprekken
over het christelijk geloof „na het invallen der duisternis." Wanneer
zal hij door het geloof in het Lam Gods het loflied kunnen aanheffen:
„Welgelukzalig is de mensch, wiens overtreding vergeven, wiens
zonde bedekt is"! (Wordt vervolgd)
(Uit „De Hope Israels")
M. F. v. L.
ADVERTENTIËN.
Dr. Mezgerstraat 48
Tel. No. 130
het depot van alle afdeelingen
JULIANA-BAZAR ZEESTR. 42.
voor pot of tuin, sterke planten,
per stuk 4 ci., per 15 st, ff 0.39.
onze geliefde, droogbloeiende kamer-
bloembol, welke in zeer korten tijd een
legioen van de schoonste bloemen voort
brengt. Een sieraad in de kamer.
per eftsnk DO cent, per 122 31.
Verband-Artikelen Schoonmaak-Materialen
VACANT
PERSONEN- EN BABY-WEEGSCHAAL
Ook aan huis te ontbieden - Tel. No. 1403
verkrijgbaar in
PAKVELDSTRAAT 14TELEFOON 185 LEVERING IN AERDENHOUT ZONDER PRIJSVERHOOG1NG