HET BESTE Hotel l'Océan - Zandvoort SAAF's Boekhandel LUXE BROODBAKKERIJEN GEBR. J. VAN DER WERFF W GESLOTEN NT gesloten "NI Vragenbus. IN VREDE ElN IS EN BLIJFT OORLOGSTIJD ONS BROOD Dienstbode, Modern ingericht Y Y Bekend Familie-Hotel C. BEEKHUIS, Zandvoort. Handel in Brandstoffen en Schelpen In dank is door mij ontvangen: van N. N. f 10.—Voor de Armen der Ned. Herv. Gem. te Zandvoort. En f25.— van A. P. U. „voor die christelijke werkzaamheid, welke het meest steun behoeft". Ik bestemde dit geld voor de Naaischool. Ds. Klinkhamer Bredius heeft zich, tot mijn vreugde, be reid verklaard om, gedurende mijne afwezigheid, zieken te bezoeken, die hem hun verlangen daartoe kenbaar maken. Zijn adres te Zandvoort isBrederodestraat 117. Burgerlijke Stand van Zandvoort. 31 Aug. 7 Sept. 1917. Ondertrouwd J. J. van der Mije en A. H. Bleumink, Geboren Jacob, zoon van Jb. Molenaar en S. Koper. Christoffel, zoon van C. Boon en J. Stroeh. Johannes, zoon van C. Boon en J. Stroeh. Overleden M. Gebe-Bos, 31 jr. Burgerlijke Stand van Bloemendaal. Geboren Gerard Johannes, zoon van A. J. van der Burg en B. A. M. de Ridder. Cornelis Willem, zoon van K. Loots en A. Wereldsma. Johanna Christina Elisabeth, dochter van P. Smit enj. G. Prenen. Gijsbertus Rudolphus, zoon van G. F. M. Roozen en A. A. P. Grippeling. Hendrik, zoon van J. W. Stremming en B. E. Kan. Ondertrouwd J. C. H. Dekker en E. J. Hageman. Getrouwd J. L. Rauh en F. P. C. Smeink. Overleden W. Ch. van Noordt, 43 jr. L. C. van Mulligen, 78 jr. Vraag. Wat was „de Astaroth" uit 1 Sam. 7 vs. 3? Antwoord. Astarte is de grieksche vorm van den naam der godin die in het O. T. Astoreth heet en daar voorkomt als voorwerp van de vereering der Feniciërs en der Filistijnen. Haar dienst was zeer verbreid in Babylonië, Assyrië en geheel Voor-Azië, van waar hij tot de Grieken kwam Onder verschillende volken droeg Astarte verschillende namen. Ook dien van „Koningin des hemels". De Roomsche Maria, ook als Hemelkoningin aangebeden, is te beschouwen als eene christelijke uitgave van de heidensche Astarte. Vraag. Vanwaar is de benaming „Witte Donderdag"? Antwoord. De naam „Witte Donderdag" dankt zijn oorsprong aan de gewoonte der oude Christelijke Kerk dat de catechumenen, die Zaterdags voor Paschen zouden gedoopt worden, op den daar aan voorafgaanden Donderdag zich, in het wit gekleed, aan de ge meente vertoonden. Vraag. Hoe moeten wij begrijpen „den geesten" in I Petrus 3 vs. 19 en hoe in I Petrus 4 vs. 6? Antwoord. Gewoonlijk houdt men het er voor dat in den eersten tekst wordt geleerd dat Christus, gedurende den tijd waarin zijn lichaam in het graf rustte, naar den geest in de onderwereld heeft vertoefd om aan Noach's tijdgenooten het Evangelie te prediken. Maar Petrus zegt niét dat Christus is heengegaan naar het doodenrijk. Volgens vs. 18b is Christus levendgemaakt door den geest", beter vertaaldin geest, als geest. Dan volgt „in denwelken Hij is henen- gegaan'. Dus: als levendgemaakte, opgestane geest is de Heer heen gegaan om te prediken. Er is dus geèn sprake van iets dat Christus vóór Zijn verrijzenis heeft gedaan, doch na Zijn opstanding. En waar is Hij toen heengegaan? Uit vs. 22 blijkt dat bedoeld is: naar den hemel. DerhalveChristus is ten hemel gevaren en door die daad heeft Hij de geesten die in de gevangenis zijn. gepredikt. De inhoud dier prediking wordt niet genoemd. Maar dat is ook niet noodig. Het opstaan en het ten hemel varen zélf is de rijke, machtige prediking van Christus tot de geesten in de gevangenis. Wat nu die „geesten" betreft, sommigen denken hier aan de gevallen engelen; anderen aan Noach's tijdgenootenweer anderen aan de geesten der afgestorvenen. In ieder geval zijn het de goddeloozen die geacht worden opgesloten te zijn in dkt deel der onderwereld, dat voor de verdoemden bestemd is tot verblijfplaats. Daarom wordt van die geesten gezegd dat zij in „de gevangenis" zijn. De tweede tekst zegt dat den dooden het Evangelie is gebracht. Ik houd het er voor dat met de hier genoemde „dooden" bedoeld zijn degenen die thans dood zijn en aan wie bij hun leven het Evangelie is verkondigd. Petrus zegt dan: aan degenen die nu dood zijn werd vroeger het Evangelie gepredikt opdat zij, ofschoon ze wel zouden sterven naar 't lichaam, leven zouden naar den geest. Vraag. Wat beteekenen de woorden in I Tim. 5 vs. 24, 25? Antwoord. De zin van vs. 24 isEr zijn menschen wier zonden openbaar zijn vóórdat men er een onderzoek naar instelt. Het is algemeen bekend dat ze slechte menschen zijn. Bij anderen daaren tegen komen de zonden eerst na onderzoek aan het licht. De zin van vs. 25 is: Met de goede werken is datzelfde het geval. Er zijn menschen wier deugden als vanzelf in 't oog springen. En „die waarmede het anders is", d.w.z. die verborgen zijn, kunnen toch op den duur niet verborgen blijven. DerhalveHet kwade en 't goede der menschen is soms klaarblij kelijk. maar soms ook brengt alleen een nauwgezet onderzoek beide aan 't licht. Deze opmerking van den Apostel motiveert zijn ver maning uit vs. 22. P. M. ADVERTENTIËN. Dr. Mezgerstraat 48 Tel. No. 130 Getrouwd S. DE CLERCQ en JONKVR. A. D. L. VAN LENNEP. De Heer en Mevrouw DE CLERCQVAN LENNEP betuigen, mede namens hun ouders, hun hartelijken dank voor de vele bewijzen van belangstelling bij hun huwelijk ondervonden. AERDENHOUT, 6 Sept. 1917. Mevr. STRAUB, Scholersingel 153, Haarlem, vraagt met November een nette als meid alleen (hulp dagmeisje). Tijdelijk adres tot 1 October, Zandvoort, Boule vard Barnaart „Brandaris". Zich in per soon te vervoegen. Te beginnen met f Oct. a.s. is gedurende den Winter des avonds na 8 uur en des Zondags Met ingang van 17 &ept. 1917, is de WINKEL. des avonds na 8 uur en des Zondags lste Zandvoortsche Electr. Broodbakkerij J. KONING - Kerkstraat 22. PAKVELDSTRAAT 14 TELEFOON 185 LEVERING IN AERDENHOUT ZONDER PRIJSVERHOOGING.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 3