2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 24 Maart 1918 Voor eiken dag. Mededeelingen. Uit de Gemeente. Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzoo moet de Zoon des menschen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Joh. Ill vs. 14, 15. Niemand heeft meer liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijne vrienden. Joh. XV vs. 30. Moest de Christus niet deze dingen lijden en alzoo in Zijne heerlijkheid ingaan Luk. XXIV vs. 26. Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddeloozen gestorven. Rom. V vs. 6. Die ook Zijn eigen' Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? Rom. VIII vs. 32. Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Joh. I vs. 29b. Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor onswant er is geschreven Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Gal. Ill vs. 13. Zandvoort. De extra-collecte, 1.1. Zondag gehouden, heeft 'morgens f 106.04 en 's avonds f 110.93 opgebracht. Met dank aan de gevers, mag dus geconstateerd worden dat de voor de „Matthaus-Passion" gemaakte onkosten vergoed zijn. Notaris Wilkens te Haarlem zond aan de Diakonie het heuglijk bericht, dat Mejonkvrouwe A. A. A. C. Koenen, laatst gewoond hebbende te Haarlem op den Huize „Buitenrust" en aldaar 5 Maart 1918 overleden, bij testament aan de Diakonie der Ned. Herv. Gemeente te Zandvoort heeft gelega teerd, vrij van successierecht en om uit te keeren binnen een jaar na het overlijden, zonder bijbetaling van interest, eene som van een duizend gulden in gereed geld. Ingekomen zijn met attestatie uit Meerenberg c. a. Gerrit Hogenberg en Petronella Francina de Winter, echtelieden. Aangevraagd is de attestatie naar Utrecht van Zulma Adriënne Geneviève van der Werff. Onderwerp om a. s. Zondag 24 Maart op de Zondags scholen te behandelen Mattheus 26 en 27. De Zondagsschool, in de consistoriekamer bijeen komende, kan daar a.s. Zondag niét worden gehouden. De e. v. Doopsbediening zal plaats hebben den twééden Zondag in April. Aangifte 's Maandags te voren, 's avonds van 8—9 bij den koster. In dit blad wordt tijdig bekend gemaakt wanneer de Zondagsschool-cursus weer wordt gehouden. Zondag wordt hier ook nog bevestigd de te Amsterdam aangenomene Jan de Roode, geb. 24 Juni 1899. Wegens plaatsgebrek moet „Zending" en een „Ingezonden Stuk" van Bloemendaal tot een volgend nummer blijven overstaan. Burgerlijke Stand van Zandvoort. Ondertrouwd Jb. Koper en D. Kemp. Getrouwd T. van Duivenboden en E. Koning. Overleden J. Hollenberg, 78 jr. Burgerlijke Stand van Bloemendaal. Geboren Izaak, zoon van P. Vermeer en J. de Hullu. Jan Gerardus, zoon van H. J. van Tongeren en A. M. Berkhout. Overleden D. Wagemaker, 73 jr. I. W. Rietveld, 67 jr. A. Smit, 69 jr. M. Ravensberger, 2 jr. Bloemendaal. „Aanpakken". Met blijdschap deel ik mede, dat reeds een aanzienlijk bedrag door mij werd ontvangen voor het fonds „Aanpakken". Maar dit bedrag werd saamgebracht door een betrekkelijk klein aantal personen. Zouden wie nog niets voor't goede doel afzonderden, dit willen doen? 't Zal gaarne worden afgehaald, bij wie het niet aan een der onderteekenaars van de circulaire doen toekomen. BI. J. A. v. L. Zandvoort. De Passiediensten van 17 Maart in de Ned. Herv. Kerk te Zandvoort. „Denkt gij niet, dat vele gemeenteleden boven dezen vorm van eeredienst de voorkeur zouden geven aan de gewone Lijdensprediking"? Aldus vroeg mij een hooggeachte, oudere vriend, aan wien ik had gezonden het programma van den dienst in de Herst. Evang. Luth. kerk te Amsterdam waarin het eerste deel van Schütz's Matthaus-passion was uitgevoerd. Het antwoord op deze vraag stond mij dadelijk klaar voor den geest: Niemand heeft het mij ooit met zooveel woorden gezegd, maar ik geloof wel dat er zeer velen zijn, die zoo denken! Zoover ik kan nagaan is toch in ons vaderland, meer dan ergens elders, de preek de groote hoofdzaak in de ge meentelijke samenkomsten. Het is wel waar, dat de gemeente ook wel de Schrift hoort en zich vereenigt in belijdenis, verootmoediging, gebed en lofzegging, maar men voelt dat alles als bijzaak. Men gaat naar de kerk om „dominee N. te hooren". Overigens heeft wel ieder thans vrede met het gemeentegezang en de orgelbegeleiding. De strijd tegen de orgels in de kerk, eens zoo heftig, is vergeten. Maar dezelfde tegenzin komt weer op, als wij iets verder gaan, als wij het lied uit de gemeente willen laten klinken „op een ver hoogden toondoor voorbereide zangers, die door harmonie en voordracht het geestelijk lied verrijken, als wij daarbij voegen de „kunstmuziek der heil'ge snaren", bazuinen en fluiten, om nu maar te zwijgen van trommelen en hel klinkende cymbalen. Dat vindt men vreemd. „Dat hoort niet in de kerk!" Psalm 150 lezen is heel stichtelijk, dat doet men gaarne, maar hem nazingen en naspelen, neen, dat wil er niet in. Als nu Luther gelijk heeft, die de Muziek eene eereplaats geeft, onmiddellijk na de Theologie, is het dan niet zoo, dat wij een der kostelijkste gaven, waarmede God het leven zijner menschenkinderen verrijkt heeft, onthouden aan het offer dat de gemeente in hare samenkomsten Hem brengt? Heeft men zich eenmaal vastgewerkt in de meening, dat de muziek eene publieke vermakelijkheid is, die niet bij het religieuse, veel min het kerkelijke leven te pas komt dan voelt men dit dieper dan ooit in den Lijdenstijd. Koorzang „ter opluistering'' van een Lijdensdienst, is een gedachte, die pijn doet. Men kan dan ook met muziek in den lijdensdienst nimmer vrede hebben, tenzij men het lijdens-oratorium beschouwt als wat het m.i. is, een vorm van prediking en dus als een zeer eigenlijk deel van den dienst. „Zie het Lam Gods!'' Dat is de boodschap aan de gemeente in den lijdenstijd. De predikant brengt die bood schap nader aan zijne hoorders door beschouwingen over, door de theologie van het Lam Gods. De muziek doet niets dan het beeld van het Lam Gods laten zien en spreekt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1918 | | pagina 3