10
Maar bijna steeds is het een zaak van geduld en volharding,
ieder object brengt nieuwe moeilijkheden en problemen. De
vervaardiger van de wetenschappelijke film heeft het voor -
deel, dat hij zijn artisten niet behoeft te betalen, maar zijn
filmdiva's doen, wat kuren en grillen betreft, voor hun
menschelijke collega's niet onder. Niet steeds doet een vogel,
of een muis of een kever voor het filmtoestel, wat er van
hem wordt verwacht, zij hebben een eigen meening over hun
rol en brengen vaak den operateur tot wanhoop. Hoe vaak
gebeurt het niet, na uren wachten, als eindelijk het gunstige
moment gekomen schijnt, als de Jupiterlampen aanflitsen en
het toestel begint te ratelen, dat de dieren verontrust door
al die ongewone dingen allerlei onnatuurlijke dingen doen
en het resultaat van veel geduld en voorbereiding onbruik
baar is. De toeschouwer, door het filmbeeld rondgeleid door
de schatkamers der natuur, heeft maar zelden eer ;dee
welk een studie, voorbereiding en geduld voor die snel voor
bijgaande scène zijn noodig geweest.
Óp één toepassing van het filmbeeld voor de wetenschap
willen wij nog wijzen, omdat daardoor dingen aan het licht
komen, die op geen andere wijze onder het bereik van ons
waarnemingsvermogen kunnen worden gebracht, n.l. op de
versnelde en vertraagde film.
Wij zijn gewoon de tijd te beschouwen als een begrip voor
iets, dat constant en onveranderlijk is. In het filmbeeld is de
tijd een veranderlijke factor geworden, wij kunnen bij de film
de tijd naar willekeur vertragen of versnellen. Snelle be
wegingen kunnen op het doek zeer verlangzaamd worden
weergegeven, zoodat nauwkeurige studie en analye mogelijk
is. En aan den anderen kant kan in enkele seconden door het
filmbeeld worden getoond, wat in werkelijkheid uren, dagen
of weken heeft geduurd. Door deze versnelde weergave
komen dan bewegingen tot ons bewustzijn, die in de dage-
lijksche werkelijkheid zoo langzaam zijn, dat zij daar niet als
zoodanig worden waargenomen.
De plantenwereld om ons heen is voor ons een rustende
wereld, die wel langzaam opgroeit, maar overigens slechts
bewogen wordt door den wind. Die rust is echter slechts
schijn. Het toovermiddel der versnelde film onthult voor
ons oog allerlei merkwaardige plantenbewegingen, in werke
lijkheid zoo langzaam, dat ze daar aan het oog ontsnappen.
We zien dan, dat de meeste planten allerlei doelbewuste be
wegingen maken, elkaar verdringen en dikwijls een verbitter
de strijd voeren. Het filmbeeld brengt op deze wijze vaak