■NEDERirttDRite PdST
Kenzen's
Artistiek Bloemjverk
„DE DAHLIA", W. BEUNDER, §j
H.J.Cassee, Kerkplein 5
PLAATSELIJK NIEUWS
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOO BLOEM EN DAAL, ÖVERVEEN, AERDENHOUT,
BENTVELD EN VOGELENZANG.
UITGEVER: G. EIKELENBOOM
IN VEREENIGINC MET DE EE
Rijwielhandel
No. 22393
Verbindingsweg
is het adres vo)r
De Vrije Katholieke Kerk.
E3
E9
sa
s
E3
E3
S
tb
E3
m
GJ» Gude - Cuisinier
gf§m A. H. van der Steur Jr.
Verhuurinrichting
van Luxe-Automobielen
Motoren en Rijwielen
Reparatie - inrichting
Tweede Jaargang
ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1926.
Dit blad verschijnt minstens éénmaal per week.
No. 1
BLOENENDAAL'5 EDITIE
|L
BUREAU VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
BL OEMEN DAALSCHEWEG 42 TELEFOON 22324
ABONNEMENTSPRIJS: VOOR EEN HALF JAAR 1.50
ADVERTENTIEPRIJZEN: Per regel ƒ0.15. Bij afname van 500 regels:
0.1272 per regel: 1000 regels: 0.10 per regel; 2000 regels: 0.09
per regel; 5000 regels f 0,07'/2 Per regel. Kleine Advertenties, t.w.
Koop en Verkoop, Huur en Verhuur, Vraag en Aanbod, etc.: 0.50
per Advertentie van hoogstens 10 regels, mits bij vooruitbetaling.
ló vanaf heden telefonisch
aangesloten onder
bij de K. Kleverlaan
®io®o®oi!osoo®oiogoso3|
0 ONZE EERSTE VERJAARDAG Q
Öfi 1S2
't Is vandaag een jaar geleden dat het eerste num
mer van Bloemendaal's Editie verscheen. En sedert
verscheen getrouw iederen Zaterdag een nummer van
ons blad.
O, ja, de geboorte ging met belangrijke en vele zor
gen gepaard en ook daarna was ons bestaan niet zon
der zorgen. Waarom zouden wij dat verhelen? Zooals
t ik nieuw leven bijzondere zorgen en oplettendheid
•yereischt; evenals een nieuwe zaak, een onderneming,
winkelnering of bedrijf met onbekende moeilijkheden --
èn de zorgen daaraan verbonden heeft te kampen,
kon óók onze krant geen zorgeloos bestaan lijden.
Maar wij hebben al deze moeilijkheden met kracht het
hoofd geboden, bezield mét den onvèrzettelijken wil
van „te zullen slagen en volharden".
En nu na een jaar?
Wij zijn de grootste moeilijkheden nog steeds niet
te boven.
t Gaat echter met ons blad als mét onze kleine kin
deren.
De soms nijpende kinderziekte mog'e de vlugge
jroei stuiten en belemmeren; wanneer lichaam en geest
lezond zijn, kan menige duw worden doorsïa*Sn. "Daar-
denhoven hadden wij ons nimmer hoogdravende illusies
gemaakt van het bestaan onzer courant; we hebben er
zelfs bij de oprichting wel degelijk rekening mede ge-
houden, dat ons Weekblad vele moeilijkheden het hoofd
c zou moeten bieden; dat er van een snel' tempo in groei
f. en bloei geen te groote verwachtingen gemaakt moes
ten worden!
Wel mogen wij ons verheugen in een toenemend aan
tal abonné's, terwijl de ruime gratis verspreiding er toe
bijdraagt dat ons blad eenig burgerrecht heeft ver
regen.
Wij hebben in ons blad getracht te geven voor
,eick wat wils", daarbij alles vermijdende wat redenen
tot gerechtigde ergernis, voor wie dan ook, kon ople
veren. Wij hebben verschillende toestanden belicht,
waren daarbij soms critisch, doch beoogden nimmer
vlijmend of prikkelend te zijn. Het doel van onze cri-
iek was, is en zal blijven: „verbetering, verandering
etc. van de gewraakte toestanden of dingen". Wij zijn
niet ijdel genoeg om te meenen, dat ons werk zonder
ifouten was, maar deze erkenning zal bij een 10, 20 ja
een 100-jarig bestaan evenzeer gehoord moeten wor
den. „Die aan den weg timmert, heeft veel bekijks".
Dit geldt voor een nieuwsblad, vooral immers in de
eerste, dus moeilijkste jaren, niet weinig. Doch wij mee
nen op den goeden weg te zijn. Zullen voortgaan met
de grootste zorg en nauwlettendheid ons blad te vul
len op dezelfde wijze en waar mogelijk beter -
als in ons eerste levensjaar.
Persoonlijke aangelegenheden, haat en leugen heb
ben wij, alhoewel 't soms moeilijk was, uit onze kolom
men weten te houden, overtuigd als wij er van waren
dat onze lezers daarmede niet gediend zouden zijn.
En zoo gaan wij dan onzen tweeden jaargang in.
Wij vieren heden feest, zooals ouders feest vieren
bij hun gezond doch eenigszins tenger kindje: met den
mnigsten wensch dat het een flinke boy zal worden.
Excelsior! REDACTIE.
In het Kinheimpark aan de Popellaan is
men sedert eenige maanden bezig met den
bouw van een kerkje. Bij informatie bleek ons
dat dit kerkje bestemd is voor de eerediensten
van de Vrije Katholieke Kerk in Haarlem en
omstreken.
Daar deze kerk in vele opzichten de be
kende paden bewandelt van den oud-Christe-
lijken ceremonieelen godsdienst, in andere
opzichten echter ruimere opvattingen huldigt,
hebben wij ons ter bevoegder plaatse om in
lichtingen gewend, waarvan wij het resultaat
hierbij onzen lezers aanbieden.
,,De Vrije Katholieke Kerk bestaat om het
werk van haar Meester Christus te
bevorderen in de wereld en om Zijn volk te
leiden.
Zij is een onafhankelijk en autonoom
lichaam, in geen enkel opzicht afhankelijk
van den Heiligen Stoel te Rome, of van
eenige andere autoriteit buiten haar eigen
administratie. Zij is noch Roomsch Katholiek,
noch Protestant, maar Katholiek. De Vrije
Katholieke Kerk stelt zich ten doel den
Katholieken vorm van eeredienst zijn
De Dahlia
Ons werk werd op da Intern. Tentoonstelling met den hoogsten pril bekroond D
statig rituaal, zijn diepe mystiek en zijn duur
zame getuigenis van de werkelijkheid der
sacramenteele genade te vereenigen met de
ruimste mate van intellectueele vrijheid en
eerbied voor het individueele geweten.
De Vrije Katholieke Kerk kwam tot stand
als Ycsultaat van een algeheele reorganisatie
in 1915'16 der Oud-Katholieke beweging
in Groot-Brittannië, welke hare wijding ont
ving van de moederkerk der Oud-Katholieke
beweging, den ouden aartsbisschoppelijken
zetel van Utrecht in Holland. De Vrije Katho
lieke Kerk heeft deze apostolische successie
zorgvuldig bewaard, maar nam, om verschil
lende redenen haar tegenwoordigen naam
aan.
De Vrije Katholieke Kerk ontleent de kern
harer inspiratie voor haar werk aan een
krachtig geloof in den Levenden Christus,
geloovende dat de levenskracht Van een Kerk
wint, naarmate hare leden niet enkel een
Christus gedenken die twee duizend jaar ge
leden leefde, maar er ook naar streven tot
voertuig te dienen van den Eeuwigen Chris
tus (Eer Abraham was, ben ik), die eeuwig
leeft in de wereld als een machtige geestelijke
tegenwoordigheid en die Zijn volk leidt en
steunt. Zij neemt in de letterlijke beteekenis
de wondervolle belofte van den Christus aan:
„En zie? ik ben met ulieden alle de dagen tot
asn TvYr-hV b'r 'L dprwereld" _^en vorder
„Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijnen
naam, daar ben ik in het midden van hen".
Zij meent, dat deze belofte aan allen Chris-
telijken eeredienst, van welke soort ook, mits
ernstig en oprecht gemeend, waarde geeft.
Doch zij erkent vervolgens dat, hoewel de be
lofte van de tegenwoordigheid te midden van
de individueele geloovigen dus hare uitwer
king heeft, onze Heer ook zekere riten en
sacramenten (mysteriën genaamd in de Oos-
tersche Kerk) heeft ingesteld om Zijn volk
des te beter te helpen en die door Zijn Kerk
moeten worden overgedragen als speciale
kanalen voor Zijn kracht en zegen. Door
deze „genademiddelen" is Hij altijd aanwezig
in Zijn Kerk. Aan Zijn volk het wondervolle
voorrecht schenkend van deelgenootschap in
en gemeenschap met Hem, hen leidend en be
schermend op elk stadium vanaf de wieg tot
aan het graf.
De Vrije Katholieke Kerk erkent zeven
fundamenteele sacramenten, die zij als volgt
opsomt: Het Doopsel, het Vormsel, het
Heilige Sacrament des Altaars, de Absolutie,
het Heilige Oliesel of de Zalving der zieken,
het Huwelijk en het Priesterschap.
Ten einde de krachtdadige werking van
deze Sacramenten voor de geloovigen te ver
zekeren beschermt zij met de nauwgezetste
zorg het uitvoeren van de sacramenteele riten
en heeft zij een bisschoppelijke successie be
waard, die „overdraagbaar" is, d.w.z. erkend
wordt als echt door al die Kerken in het
Christendom, die aan de Apostolische succes
sie vast houden als een beginsel van haar
geloof.
Naast het bestendigen dezer sacramenteele
riten, geven in Zijn Kerk, Christus' onmiddel
lijke volgelingen een stelsel door van leer
stellingen en zekere ethische beginselen.
Veel van deze oorspronkelijke leer van den
Christus is zonder twijfel verloren gegaan;
iets ervan is verduisterd door den loop der
eeuwen. Wat ervan is overgebleven, is een
waardevolle erfenis, die beschermd moet
worden met liefdevolle zorg en eerbied.
De Vrije Katholieke Kerk beschouwt de
Heilige Schrift, de geloofsbelijdenissen en
andere tradities van de Kerk als het voertuig,
waarin deze leer van Christus aan Zijne vol
gelingen is overgeleverd.
Zij kent dezen Schriften en geloofsbelijde
nissen geen letterlijke onfeilbaarheid toe, noch
ziet zij in, hoe gezien haar inhoud en histo
rische loopbaan, eenige andere Kerk dit
logisch wel kan doen. Zij leidt er zekere be
ginselen voor geloof en gedrag uit af, die zij
als fundamenteel en als waar beschouwt en
die (daar zij niet te veel omvattend zijn) vol
doende zijn om als basis voor een juist begrip
en goed gedrag te dienenf
De Vrije Katholieke Kerk staat haren leden
algeheele vrijheid toe in het interpreteeren
van geloofsbelijdenissen, Schriften, Over
leveringen, Liturgie en Leerstellingen. Zij
neemt dit standpunt niet in door onverschillig
heid ten opzichte der waarheid of openbaring,
maar omdat zij de waarheid /zóó hoogschat.
Zij houdt ten sterkste vol, Jdat „geloof het
resultaat van individueele t udie of intuïtie
moet zijn en er niet aan voc raf moet gaan".
Een waarheid is geen waarh rid voor iemand,
noch openbaring een openbaring zoolang hij
ze niet voor zichzelf als zoodanig ziet. Naar
mate een mensch groeit in geestelijkheid, naar
die mate zal hij groeien inj het vermogen,
waarheid te bevatten. Gern liepen-geloof
alleen of oppervlakkige ins emming van het
verstand kunnen de plaaits vyn dit groeien in
nemen, en .minder dan dit U, vergen is heilig
schennis. i
De Vrije Katholieke Ker!( vraagt van hare
leden oprechtheid, zuiverheid van beweeg
redenen, verdraagzaamheid; breedheid van
opvatting, bereidwilligheid hm te werken en
een voortdurend nastreven 4an hooge idealen,
er boven alles op vertrouw end, dat het aan
de kracht van het gezegend Sacrament van
Christus' Liefde, mag wo den overgelaten,
Gods eigen werkelijk doeifj in hunne ziel te
bewerken.
De Vrije Katholieke Ktfck heet aan hare
altaren alle volgelingen v'ïn den Christus
welkom, die deze eerb 'dig en oprecht
naderen. Zij ziet de ChrïsD'lijke Kerk als een
groote broederschap van diegenen, die zich
tot Christus wenden als ilen Schenker van
inspiratie voor hun gee jehjk leven, hun
MerSfcr j>n Vj-ejcd,. en tl biedt het Heilig
Sacrament Zijner Liefde aari" elk lid der
broederschap aan, die dit eerbiedig verlangt.
De Vrije Katholieke Kerk is geen nieuwe
sekte: zij is een bestanddeel van de Eene
Heilige Katholieke en Apostolische Kerk
die historische Kerk, die in waarheid Eén is,
niettegenstaande hare vele uiterlijke afdee-
lingen,. zoowel in het Oosten als in het Wes
ten. omdat het Eene Leven van Christus haar
belevendigt en onderhoudt door middel der
Sacramenten, die Hij ingesteld heeft. Zij
tracht daarom in vriendschap met alle andere
Christelijke gezindten te. arbeiden. Zij ver
langt niet proselieten onder de aanhangers
van eenige andere Kerk te maken en als een
bewijs hiervan heet zij ieder welkom, die ge
regeld en ten volle aan hare Diensten wenscht
deel te nemen, zonder te vragen of te ver
wachten, dat iemand zijn oorspronkelijke Kerk
zal verlaten.
Zij is te allen tijde bereid om betrekkingen
aan te knoopen met andere Kerken en wel op
de meest vriendschappelijke basis, voor zoover
het die beginselen betreft, waarin beide par
tijen overeenstemmen.
De Vrije Katholieke Kerk gebruikt een
herziene en in de landstaal overgebrachte
Liturgie, waarin de essentieele kenmerken der
verschillende sacramenteele vormen met
nauwgezette zorg zijn bewaard, doch de over-
heerschende toon is er een van toewijding en
vreugdevolle aspiratie. Er is voortdurend naar
getracht geen woord in den, mond te leggen
van den priester noch in dien der gemeente,
dat zij niet eerlijk en oprecht kunnen meenen,
of waarvan niet redelijkerwijze verwacht kan
worden, dat het in practijk wordt gebracht.
De vreeze Gods en Zijn wraak, verwen-
schingen van den heiden, de houding van
slaafsche vleierijen en verachtelijke zelfver
nedering, de menigvuldig herhaalde bede om
genade en naïeve pogingen om met God
overeenkomsten te sluiten en andere ruwe
overblijfsels, hoofdzakelijk uit het Judaïstische
tijdperk, evenals de kwellende vrees voor de
eeuwige hel alle deze zijn uit het rituaal
weggelaten als afbreuk doende, zoowel aan
het begrip van een Liefhebbend Vader als
aan den mensch, die Hij naar Zijn Beeld ge
schapen heeft.
De Vrije Katholieke Kerk leeraart niet, dat
de Schrift hetzij letterlijk of eenstemmig ge
ïnspireerd is doch slechts in een algemee-
nen zin. Zij erkent dat de Schrift veel bevat
dat werkelijk het produkt is van Goddelijke
inspiratie, maar dat met dingen die letterlijk
waar waren veel vermengd is, dat allegorisch
en geestelijk moet worden opgevat (gelijk
Origenes onderwees) en zelfs dat er passages
zijn, die verzinsels zijn of zelfs beslist on
stichtelijk. Zij beweert, dat de boeken van het
Oude Testament van zeer ongelijke waarde
zijn.
Verder wenscht zij er de aandacht op te
vestigen, dat ook andere Geschriften in de
wereld getuigen van de hoogste ingevingen.
De Priesterschap der Vrije Katholieke Kerk
maakt geen aanspraak op geestelijke of tijde
Uitzending van Diners aan huis
Jordenstraat 74 - Haarlem - Telef. 13132
Prijscourant wordt op aanvrage toegezonden
NggjP jpp- Kleverparkweg 154 "•E
Tegenover de Middelbaar Technische School
lste klas Heeren- en Dameskleermakerij
Opgericht 1903 - Telefoon 10303
Heeft steeds het nieuwste in stoffen en
modellen Stalen op aanvraag
lijke heerschappij over hen, die zich bij haar
riten aansluiten.
De mondelinge biecht wordt geheel vrij ge
laten en behoeft niet vooraf te gaan aan het
ontvangen van de Heilige Communie. Het
herhaaldelijk en systematisch biechten wordt
niet aangemoedigd, daar het neiging geeft de
werkelijke waarde te vernietigen van het
Sacrament in het geestelijk leven van het
individu.
De Vrije Katholieke Kerk moedigt noch het
huwelijk harer geestelijken aan, noch verbiedt
zij het.
Geen geld mag geëischt worden voor het
bedienen der Sacramenten of voor eenig ander
geestelijk werk.
Op het oogenblik zijn er geen bezittingen
en de geestelijkheid ontvangt geen bezoldiging
of andere belooning voor hare diensten. De
Kerk plaatst de administratie harer finantiën,
waar dit uitvoerbaar is, in handen harer
leeken.
De Vrije Katholieke Kerk houdt zich, als
lichaam niet bezig met politiek of sociologie.
Zij voelt, dat ze eerder zichzelf moet maken
tot een drijfkracht achter sociale en politieke
verbeteringen, door haren leden liefde voor
de menschheid te inspireeren en het verlangen
hunne medemenschen te dienen. Zij meent,
cfat 'Kunst èen oer voornaamste factoren is
om de menschheid moreel op te heffen en zij
Wil er naar streven om in de practijk de waar
heid te erkennen, dat de gevoelens in even
groote mate getraind en verfijnd moeten
worden door den invloed van de kunst, als
het verstand door Wetenschap en Wijsbe
geerte. Schoonheid te huldigen, wil zeggen
het goede te vereeren en indien de menschen
innerlijk schoon waren, zouden zij noodzake
lijkerwijs goed zijn.
Bijzondere aandacht zal gegeven worden
aan het vraagstuk der genezing. Hoewel het
verschijnsel van genezing menigvuldig schijnt
te zijn voorgekomen ten tijde der Apostelen,
zijn wij toch niet gerechtigd aan te nemen, dat
de kracht om te genezen, wordt verleend bij
de wijding of dat „de gave van genezing" iets
anders is dan een charismatische gave. Maar
in de groote hernieuwende kracht van den
Heiligen Geest, de Genade der Absolutie, de
Heilige Olie voor de zieken en het Sacrament
der Heilige Communie heeft de Kerk genade
middelen, die onmetelijk de methoden moeten
versterken der nieuwere geneeskunde, die
heden ten dage zoo zeer naar voren treedt
Zeker is het dat de tijd gekomen is, waarin
men kan waarnemen dat de geneesheer en de
priester in zekere mate elkander aanvullen,
want overal begint men te erkennen, dat
lichamelijke kwalen in vele gevallen het ge
volg van innerlijke ziekten der ziel zijn en in
ieder geval beter kunnen genezen, wanneer
de ziel in rust is. De Kerk zal trachten deze
wijzen van genezen terug te brengen tot de
rechtmatige plaats in de economie van het
leven.
„Als er geen gericht is, wordt het volk ver
laten" en verder „Mijn volk vergaat omdat
het geen kennis heeft".
In de bloeiende dagen van iedere Kerk zijn
er menschen geweest, die zieners waren, eerste
handsch kennis bezaten van de geestelijke
waarheden en in staat met de eenige autoriteit
te spreken, die waarde bezit, de autoriteit der
kennis. Geestelijke waarheden zijn te allen
tijd in staat om ontdekt of weder geverifieerd
te worden voor geestelijk ontwikkelde men
schen. W^anneer een Kerk ophoudt menschen
voort te brengen, die kennis bezitten, worden
hare leeringen meer en meer bekrompen en
verhard, haar theologie groeit tot wet en wordt
werktuigelijk en haar geestelijkheid, niet in
staat om kennis door innerlijke verlichting te
verstrekken, tracht deze door uiterlijk gezag
op te leggen en vervolgt hen, die haren wil
weerstaan,
De Vrije Katholieke Kerk tracht een
Gnostieke Kerk te zijn, niet in de beteekenis
zekere vroeg-christelijke buitensporigheden te
reproduceeren, maar in dien zin, dat zij tracht
hare leden te helpen deze zekerheid van kennis
voor zichzelf te bereiken, de ware Gnosis
waarover Clemens van Alexandrië zoo vurig
heeft geschreven. Het oude pad van Zuive
ring, Verlichting en Vereeniging. dat in oude
tijden den candidaat tot deze zekerheid bracht,
is nog ter betreding open. Zij, die naderen
Telefoon 22542
Agent: Batavus, Adek en B.S.A. Rijwielen
langs het traditioneel pad, kunnen nog altijd
hopen leerlingschap te bereiken of de recht-
streeksche gemeenschap met den Meester, wat
toch het doel behoort te zijn van elk waar
Christen. Want de „kruisweg" beteekent de
trapsgewijze ontplooiing van den Christus
geest in den mensch en te dien einde zijn de
Sacramenten van Zijn Heilige Kerk ingesteld.
De Vrije Katholieke Kerk is een levende
Christelijke Kerk, modern in zoover zij
volhoudt, dat de godsdienstvorm gelijken
tred moet houden met den menschelijken
groei en verlichting; „historisch" in zooverre
zij beweert, dat de Kerk een zeer kostbare
erfenis van den Christus zelf heeft door
gegeven.
De wijze van administratie en organisatie
der Vrije Katholieke Kerk is vastgelegd in
een constitutie, die ook in Hollandschen druk
is verschenen onder den naam van „Constitu
tie der'Vrije Katholieke Kerk".
De voorzittend Bisschop is Monseigneur
C. W. Leadbeater te Sydney in Australië,
waar tevens de hoofdzetel van de Kerk ge
vestigd is.
Gewestelijk Bisschop voor Nederland en
Nederlandsch Indië is Mgr. Jhr. J. A. Mazel.
Priesters in Nederland zijn de WelEerw.
heeren P. M. Cochius, Vicaris vGeneral. J- E.
M. Lauweriks, Ir. B. Wouters, P. van Stam,
J. de Vries, N. J. G. Borsten, J. H. Bonjer,
J. H. Vink en Prof. J. E. v. d. Stok.
De priester voor Haarlem en omstreken is
de WelEerw. heer N. J. G. Borsten uit Am
sterdam.
Het bestuur van de Vrije Katholieke Kerk
te Haarlem hoopt, dat de kerk in het Kinheim
park over pl.m. 6 weken zoover zal zijn dat
zij zal kunnen worden gewijd. Bij deze wijding
is alleen voor genoodigden toegang. Na de
wijding zal iederen Zondagmorgen de Heilige
Mis worden gecelebreerd, en zal zoo mogelijk
iedere week 's avonds een avonddienst wor
den gehouden.
Deze diensten zullen openbaar zijn.
BLOEMENDAAL.
J. A. P. Pouwer f
Er ging Woensdagmiddag een gerucht door ons
dorp, dat er in de zweminrichting aan de Kleverlaan
een vreeselijk ongeluk was gebeurd. Het zoontje van
den heer Pouwer, politie-agent in onze gemeente zou
verdronken zijn.
Al bleek dit gerucht niet geheel juist, toch was het
maar al te waar dat het zoontje van den heer P.
overleden was.
Wij lezen er het volgende over in ,,H. Dagblad":
Woensdagmiddag ongeveer twee uur was de 15-
jarige J. A. P. Pouwer, wonende Lage Duin '.en
Daalscheweg te Bloemendaal, met eenige andere
jongens aan het baden in het ondiepe gedeelte der
gemeentelijke bad- en zweminrichting aan de Klever
laan. Dit gedeelte is van 1 tot 1.50 M. diep. P. stond
met hoofd en schouders boven het water. Plotseling
gaf hij een schreeuw en viel voorover. De andere
jongens vingen hem op en brachten hem aan den kant.
De jongen is niet met het hoofd onder water geweest.
Door den zwemonderwijzer Van Aken en een recher
cheur van politie werd hij in een kamer aldaar ge
dragen.
Onder leiding van den arts, M. Mauritz zijn het
personeel der inrichting en leden der Reddingbrigade
een vol uur bezig geweest om de levensgeesten op te
wekken. Dit mocht helaas niet baten. Slechts de dood
kon geconstateerd worden, waarschijnlijk door een
hartaandoening.
Het lijk is naar het Sint Elisabeths-Gasthuis ver
voerd.
De heer Van Leersum, opzichter der gemeentelijke
zweminrichtingen, deelde ons over dit tragisch ongeval
nog het volgende mede:
„Doordat het ongeluk op een Woensdagmiddag ge
beurde, was het in de zweminrichting bijzonder druk.
Er heerschte onder de jongelui als steeds een opge
wekte en vroolijke stemming, die plotseling zoo wreed
verstoord werd. Ik zag, dat er iets met dien jongen
niet in orde was. Zijn oogen begonnen te draaien; hij
gaf een luiden schreeuw en zou omver gevallen zijn,
als hij niet door een paar jongens gegrepen werd. Ik
kan u de verzekering geven, dat hij geen druppel water
naar binnen gekregen heeft. Met behulp van Van