De Oostersche Tapijthandel"
PERZISCHE - SMYRNA KARPETTEN - KLEEDJES
104 Grcote Houtstraat n e d e r k o o p n - P e t e z Gpoote Ho"ests*aat 104
P. RUTTEBloemendaal
DEBAKER
STADSSCHOUWBURG
ijlweg14
St Nicolaas Tafel
PEN
(Heden)
Het is Boter aan de galg gesmeerd
E. DE REK, Ostadestr. 12, Tel. 11738
Ruim gesorteerd in Droste Letters,
Chocolade Figuren, Marsepain, enz. enz.
H Een goed boek, een goede vriend! gj
UITGAAN
I
MUZIEK
KERK-AGENDA
GEVONDEN VOORWERPEN
I
Het resultaat
J~(e\STeU. (m
Daar liegen wij ons uit
JAMES WAIDLICH, Dansleeraar
ZIJLWEG 107
WBLD
Bloemendaalscheweg 59-61 - Tel. 22184
Wij berichten U dat onze
gereed is en noodige11 U beleefd
tot een bezoek uit hkhïb
AUTOMOBIELEN zijn beneden elke concurrentie.
Vraagt catalogi bij den Agent voor Bloemendaal, Over veen, Santpoort
J. G, VERBEEK, Bloemendaal
Kennisgeving.
BOEKEN EN TIJDSCHRIFTEN
- Overvoer»
SPREKERS
S TELLEN
rradig
i elk gebied
vastgesteld. Eerst als
rioosstellingen, waar-
Kapitaaldienst moet
al daaraan eene be
geven, weshalve het
ïen, dat deze aange-
n suppletoire-begroo-
,ntvangen gelden, in-
1928 een bestemming
stel voor extra af-
tengevolge waarvan
lijk ook minder aan
Idigd zal worden
igen zin beïnvloeden,
van zcodanigen aard
:ing daardoor in haar
r beeld van den wer-
dan de thans aange-
3merkt, dat de Corn-
ten" en „Onderwijs",
sgrooting althans
;ompetentie behoorde
dat met de door hen
de samenstelling der
iden.
e rust, draait Zondag
olie glorie, tenminste
treft. In de tweede
elftallen weer in 't
lfs al aan de tweede
innen, 't Gaat tot nu
3 ook verder normaal
Ier vroeg klaar. Maar
ichen, want de kwade
adat de mogelijkheid
i- en veenvelden den
elend watervlak too-
zijn cijns opeischt,
t der schaatsen- of
H.V.C. bekampen. Dit
up" een lastig kar-
flinke schep roet in
it reds gegooid heeft,
laai zijn, dat een eer-
in een serie ontmoe-
zou 't ons niets ver-
t één puntje achter-
>nze buurtschap heeft
tiakkelijkst. De rood-
k van D.O.N.A.R, de
enkel puntje bemach-
wegbewoners zonder
raar uit het strijdperk
ig ruime gelegenheid
tis bevredigend doel-
i voordeel te herzien,
t het te verantwoor-
:en in Utrecht Velox
1 waar de Domstad-
:rde zege op A.F.C.,
;e daden geïnspireerd
t, dat Zandvoort veel
eleven.
maakt geen pleizier-
ast bij Zeeburgia aan
n. De roodkragen zijn
rste plaats, waarmede
dient te worden. Op
nu toe slechts drie
lat in een interessante
iet 43 won, na met
n, en één aan Velox,
11) wist te bewer-
met sprekende cijfers
urgia behoort niet tot
we gelooven dan ook
Bloemendalers in de
neuvelen, hoewel we,
ng der witten, geen
zoo iets van 3—0
c.s. het niet met ons
artgallige prognose te
B.F.C. Hier krijgen de
kansje, hun danig uit
;ts in hun voordeel te
van de gedachte uit
msche gasten willige
een overwinning zul-
ïoeten werken!
aal-elftallen speelden
30 de meerderheid
m erkennen. Verder
gelijk (2—2) tegen
moet naar Ripperda,
eren; het derde elftal
s om 2 uur en zal de
nen; het vierde elftal
;g gelijk tegen O.V.A.
kosje aan Damiaten 2
s een kansje hebben
Zaterdagmiddag naar
overwinning terug te
rwacht bezoek van
ige resultaat behaald
leine nederlaag) mee-
raw te mogen voor-
Ie elftallen in 't veld,
I van de 16 te behalen
de voetbal-rekening-
worden.
H.
van enkele privé-lessen
MITS GENOMEN Blü
De boter welke bij E. DE REK in de Speculaas en Banket
verwerkt wordt is niet aan de galg gesmeerd, maar is evenals
de anderen grondstoffen uitsluitend van PRIMA kwaliteit.
Daarom hebben die artikelen zoo'n fijne smaak. De prijzen
voor Speculaas is 1.— per pond, Banket 1.50 per pond,
U kunt per telefoon bestellen.
Prima versche Duinkonijnen f 0.75, Hazen, Faisanten,
Gemeste en wilde Eendvogels, Braad- en Soepkippen
tegen scherp concurreerende prijzen
CASTRICUMMER WILDHAL - SMEDESTRAAT 36
Telefoon 12735 Aanbevelend,
E. LIEFTING
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a
,.t i Beleefd aanbevelend,
R. Rutte
NIEUWE STERK VERLAAGDE PRIJZEN DER
KE-41S
IS f(/V
2/é/fTHoum(Ms ZAAK."
RJ. KRAB
VOETKUNDIG SCHOENMAKER
KLEVERLAAN 160 - HAARLEM
j Door'ziekte is het Telefoonnummer 22565 eenigen tijd
buiten werking gesteld. Orders en boodschappen s.v.p.
schriftelijk. Aanbevelend Stoffeerderij Behangerij
j H. Keereweer - Boschlaan 25
■■■■■■.■■■.■■■■■.■■■..■■■■■■■■■■■■■■■■■..■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■Hl
a
Aan het geachte Publiek van Bloemendaal
L. S.
Hiermede heb ik de eer U in kennis te stellen,
dat vanaf
VRIJDAG 18 NOVEMBER
onze Manufacturen en aanverwante artikelen ook
verkrijgbaar zijn
BLOEMENDAALSCHEWEG 119
NAAST DEN HEER J. KOK - TELEF. 22384
Beleefd aanbevelend,
HERM. A. W1LLENBORG
FRANS HALSSTRAAT 29
HAARLEM
Lage prijzen a contant. Solide goederen
Zaterdag 19 November 8 uur
HET SCHOUWTOONEEL
CAdr. van der Horst Jan Musch)
Blijspel in 3 bedrijven
van Frank Wyatt en William Morris
Zondag 20 November 8 uur
HET VEREENIGD TOONEEL
(Verkade Verbeek)
Wegens het groote succes 2 de Opvoering van
Blijspel in 3 bedr. van William Somerset Maugham
Plaatsbespreking dagelijks van 10-3 uur
Per Telefoon C10189) alleen van 12-3 uur
Boeken zijn geschenken van blijvende waarde; laat K?
jffi in de komende feestdagen dus boeken Uw tolk zijn. Kg
Wendt U voor vakkundige en aangename bediening tot Kg
j&l N V. BOEKHANDEL DE ERVEN L00SJES P*
□Sa Groote Houtstraat I00 - Haarlem - Telefoon I0784
Adverteert in dit blad
FELIX NOWOWIEJSKI
„Que Vadis", oratorium voor soli, koor,
orgel en orkest, door Felix Nowo-
wiejski, uit te voeren door Doops
gezind Zangkooi, Woensdag 23 Nov.
Bovenstaand werk wordt Woensdag 23 Novem
ber door het Doopsgezind Zangkoor uitgevoerd,
onder leiding van Jac. Zwaan, versterkt door de
Haarl. Orkest Vereen. Als solisten zullen optreden
Mevr. Jo van IjzerVincent, sopraan, Amster
dam; Jan van Rijsselberg, helden-bariton, Den
Haag; Jac. Ph. Caro, bas-bariton, Utrecht en Ja
cob Bijster, orgel.
Wij laten hieronder dén korten inhoud van dit
geweldige stuk volgen:
De beroemde roman „Quo Vadis?" van Henryk
Sienkiwiecz, heeft Felix Nowowiejski geïnspireerd
tot het componeeren van een oratorium, waaraan
hij dan ook denzelfden naam heeft gegeven.
In diit werk treffen ons de scherpe contrasten.
Twee machten staan tegenover elkaar, de inner
lijk verteerde kolossus van de Romeinsche heiden
wereld met haar gruwel en laster, waanzinnige
orgiën, ongehoorde epicurische luxe en de ver
schrikkelijke moreele ontaarding met keizer Nero
en zijn hovelingenschaar als type, en aan den an
deren kant het tegenbeeld van deze zinkende
wereld, het christendom met zijn jeugdige, held
haftige begeestering, vol wonderlijken ernst en
verheven grootheid en tegelijkertijd vol vredige,
zonnige klaarheid.
In het eerste deel, dat met een kort dramatisch
gekleurd orkeststuk begint, hooren we spoedig het
feestelijk klinkend Hoofdmotief, dat de ontluikende
cnristeiijke kerk bedoelt. We staan in gedachten
op net borum te Rome en de praentige, op zeven
neuvelen gebouwde stad, brandt aan aiie kanten.
Violen, alten en ceili ^schilderen dezen vuurgloed
in net z.g. Brandmotief. hoorns en trompetten
Klinken en het wnd geworden Romeinsche volk
loopt in vertwijfeling door de straten en roept
onophoudelijk om redding. Zes lange dagen woedt
deze brand, op Nero's bevel gesticht, onafge
broken voort en de keizer zelf staat nu met de
lier in de hand in bacchante extase op de tinnen
van zijn paleis Homerische liederen te zingen, ter
wijl hij van het gruwzame schouwspel geniet. Het
iosgebroken volk roept: „Wie heeft de brandfak
kel aan Jupiters handen ontnomen en in hut en
paleis geslingerd? Vloek en Wraak! Wraak en
Dood!
Het tweede gedeelte opent met de Praetorianen-
marsch. Trompetgeschal kondigt het naderen van
Nero's lijfwacht aan. De machtige motieven en het
zware rhythme van deze muziek geven een juist
beeld van die brutale, niets ontziende garde. Door
de krijgsklanken heen klinkt eerst het imponee-
rende Brand-, later het Hoofdmotief. Na een brui
send c-dur-accoord zwijgen ale instrumenten en
begroet de overste der Praetorianen „den godde-
lijken Nero" en zingt het volk hem het „Heil" toe.
In het nu volgende gedeelte, dat piano begint,
langzamerhand in kracht toeneemt en fortissimo
eindigt, zweept de aanvoerder der Praetorianen
het volk meer en meer op en brengt het er toe
de schuld van den brand op de Christenen te wer
pen. Een stem roept: „De Christenen voor de
leeuwen!" en het volk hierdoor op een nieuw
denkbeeld gebracht, neemt dezen verschrikkelijke
kreet over. De marsch begint opnieuw, nu als af-
marsch naar het Kolosseum en hiermede sluit het
tweede gedeelte.
En dan de grootst denkbare tegenstelling in het
derde deel. De componist laat ons een blik slaan
in een andere wereld; we zien een godsdienst
oefening in de Catacomben een nachtelijke samen
komst in den schoot der aarde. De grijze apostel
Petrus verschijnt en begroet de gemeente. Het
koor antwoordt hem. Alleen het orgel begeleidt
hier in afwisseling met a-capella-zang. De tekst
is in den alouden koraalvorm gecomponeerd, zoo
dat er groote wijding van uitgaat. Petrus wijst op
de groote gevaren en vermaant zijn volgelingen
trouw te blijven en vast in het geloof. Dan treedt
Lygia op. Zij is een Christin en verklaart, dat de
geheele gemeente bereid is smaad, hoon en gee-
sel te lijden, maar uit aller naam smeekt zij hem
Rome te verlaten, daar op hem het geheele ge
bouw der kerk rust. Maar Petrus wil daarvan
niet hooren. In den nood zal hij zijn kudde niet
verlaten. Het smeeken van Lygia en alle volge
lingen wordt evenwel steeds dringender en na
lang dralen geeft Petrus ten slotte met een be
zwaard gemoed toe. Een smartelijk, roerend af
scheid volgt. Orgel, orkest en harpen begeleiden
hier op treffende wijze, terwijl het uit de verte
klinkt: „Eere zij den Vader, den Zoon en den
Heiligen Geest".
Vierde Deel. Langs de Via Appia ziet men den
ouden Petrus diepbezorgd in duisteren nacht uit
Rome trekken. In liefde denkt hij aan zijn verlaten
kudde, maar het gevaar, waaraan zijn volgelingen
bloot staan, roert hem tot in de ziel.
In het orkest hoort men herinneringen aan mo
tieven der drie vorige deelen. Dan scheurt plot
seling het wolkengevaarte uiteen, een lichtstraal,
een ster, een hemelsch licht: Jezus verschijnt en
geeft hem op zijn vraag: „Qiio Vadis, Domine?"
ten antwoord: „Vado Roman, ut iterum crucifigar"
(Ik ga naar Rome, om daar opnieuw gekruisigd
te worden). Petrus, ter aarde geknield, heeft
eenigen tijd noodig om het gebeurde te verwer
ken; dan rijst Hij op en spreekt: „Ik ga naar
Rome!" De hemelsche opgave voor het slot van
zijn leven dringt meer en meer tot hem door ep
gloeiend van geestdrift jubelt hij: „Ik ga naar
Rome, wat mij ook wacht. Niets kan meer mijn
moed bekoelen!" Het koor volgt Petrus met de
oogen des geestes op zijn weg naar Rome en prijst
met profetischen blik zijn roemrijk martelaar
schap. Met het troostende en blijmoedige vooruit
zicht op de toekomst van de door den apostel
gegrondveste Christelijke kerk eindigt het werk
met een grootsch opgebouwde dubbelfuga.
Requiem van Verdi, uitgevoerd door de C.O.V.,
dirigent Georg Robert, op 16 en 17 November.
Tot twee keer toe een overbevolkte zaal, zie
daar de belangstelling, waarin de C.O.V. zich on
der de uiterst kundige en artistieke leiding van
den Heer Georg Robert zich verheugen mag. Een
uitvoering als van het wereldberoemd geworden
Manzoni-Requiem van Verdi, met een keur van
uitstekende solisten, een geschoold koor en met
de begeleiding van een orkest als de H.O.V., is
dan ook werkelijk een daad van groote waarde
voor muziekliefhebbend Haarlem en omstreken.
Reeds op de generale repetitie bemerkte men,
hoe goed het werk bestudeerd is: het vaak moei-
lijKe invallen werd meestal prachtig overwonnen.
Een volkomen analyseering van dit groote werk
te geven is hier niet op zijn plaats: daarom in
't kort: dit Requiem bestaat uit 7 hoofddeelen, het
2e gedeelte 9 onderafdeelingen, waarin om beur
ten de 4 solisten, koor en dubbel-koor naar voren
treden; het beginthema in a-moll, na 16 maten in
A-dur, 't gaat over F. en sluit in A. Het le thema
van Dies irae in g keert onvërandert weer in het
laatste deel daarvan, het Libera me, waarin de
chromatische loop van g' tot c' voor het geheele
koor en de daaropvolgende kwarten-triolen een
bijzonder diepe kleur aanbrengen. De 32e triolen
en 16en in het orkest kwamen eruit gevlogen, doch
werden overgalmt door de tenoren en bassen,
evenals vaak het tremolo der violen, alten, cello's
en bassen, de iaatsten juist voldoende om een
angstig gevoel uit te drukken (op de uitvoering
zelf kwamen ze beter tot hun recht, doch het kan
eraan liggen, waar men gezeten is). Bijzonder
mooi zijn ook het Tuba mirum, dat door zijn rijk
heid aan syncopen en triolen, door het koper uit
gevoerd, voorslagen en felle vier-en-zestigsten
loop aan 't eind sterk tegenover het daaropvol
gend thema van dood en zwijgen staat, zoo goed
uitgebeeld door de doffe paukslagen. Het prach
tige adagio komt na het bewogen „Liber scriptus",
dit adagio, een combinatie van alt met orkest en
bijzonder mooi ook waar sopraan en tenor inval
len en het orkest zwijgt. Het forsche Rex tremen-
dae wordt opgevolgd door het weer lyrische'Re-
cordare, dat overgaat in het tenorsolo en het
„Confutatis" voor den bas-solist, waarna weer
het Dies irae thema optreedt. Het 2e deel eindigt
daarna in het „Lacrymosa" in bes mineur.
Het Domine Jesu brengt een heerlijk kwartet in
6/8 maat. Het Sanctus voor koor en dubbel koor
in zeer snel tempo; het Agnus Dei weer zeer ly
risch en mooi van klank daarop volgend. De twee-
en dertigsten in de orkestbegeleiding belichten
goed het Lux aeterna en de om beurten of teza
men zingende solisten. Na het sopraan-solo, komt
nóg eens, waar het koor invalt het Dies irae,
waarna het Requiem eindigt in een Fuga.
Men had Mia Peltenburg (sopraan); Theodora
Versteegh (alt); Jac. van Tulder (tenor) en Jac.
Caro (bas) weder als solisten uitgenoodigd. In
den samenzang vormen zij werkelijk, door kleur
en gehalte van stem een bijzonder mooi geheel.
Het spreekt-vanzelf, dat zij wederom bewezen, tot
de beste vocalisten te behooren en vele soli ten
gehoore gaven.
Het werk zal ongetwijfeld een mooien indruk op
de luisterende menigte hebben nagelaten, doch nog
méér zal men een werk leeren kennen en naar
waarde schatten, wanneer men zelf medezingt of
speelt.
E. en H. VAN DEN BOSCH.
Rectificatie:
In ons vorig nummer zijn eenige hinderlijke
drukfouten geslopen. Onder „Muziek" stond dn de
7e regel: de heer Jac. Kwaan; dit moet zijn: Jac.
Zwaan; verderop „Vieuxchamps", moet zijn
Vieuxtemps. De „bruidsvaarten in Hardanger"
is niet van Voierulf, doch van K j e r u 1 f.
Brochures en Tij'dschriften.
Wij ontvingen heden een brochure, getiteld
Art. 40 voor den Rechter, geschreven door Mr.
H. P. Marchant, lid van de Tweede Kamer dei
Staten Generaal.
Zooals in den aanhef dezer brochure reeds
wordt gezegd, is Art. 40 van het Bezoldigings
besluit zoo vermaard geworden, dat ieder weet
welke bepaling wordt bedoeld, wanneer over dit
artikel wordt geschreven en gesproken.
In dit geschriftje is het verloop der aange
legenheid voor den Rechter en de beteekenis der
einduitspraak nog eens uitvoerig uiteengezet en
bevelen wij haar met vrijmoedigheid het Neder-
landsche volk in het algemeen en het Overheids
personeel in het bijzonder aan.
Deze zeer belangrijke brochure wordt uitge
geven door het Bestuur van de Centrale van
Nederlandsch Overheidspersoneel en is verkrijg
baar ten kantore, Amstel 244II, te Amstedram,
tegen den prijs van 10 ets.
AANSTAANDEN ZONDAG.
BLOEMENDAAL.
NED. HERV. GEMEENTE, v.m. 10 uur: Ds. P. de
Haas, te Utrecht.
N.m. 5 uur: Ds. J. C. van Dijk.
Bidstond Zaterlag 19 November, 's av. 9 uur
in de consistoriekamer.
JONGELIEDENSAMENKOMST in gebouw „Mara-
natha", v.m. 10 uur: de heer H. J. Drost, theol.
cand. te Utrecht.
Donderdag 24 November, 's avonds 8 uur: Ds.
J. C. van Dijk, Bijbellezing.
GEREFORMEERDE KERK, v.m. 10 uur: Ds. M.
Schuurman, em. pred. Den Haag.
N.m. 5 uur: dezelfde.
VRIJE KATHOLIEKE KERK, v.m. 10 uur: Hoog-
OVERVEEN.
NED. HERV. GEMEENTE, v.m. 10 uur: Ds. J. C.
van Dijk.
Terug te bekomen bij: De Boer, „Kweekerij
Buiten Twist", Overveen, een hamer; Gebr. Bött-
ger, Zomerzorglaan 19, Bloemendaal, een blauwe
damesregenjas en étui met inhoud; H. Beekman,
Bloemendaalscheweg 109, Bloemendaal, een hondje
(kinderspeelgoed); Kennel Fauna, Haarlem, een
herdershond met halsband om; J. v. Eeten, Saen-
redamstraat 86 rood, Haarlem, een damestaschje
met spiegeltje; Hoyink, Teding v. Berkhoutlaan
17, Aerdenhout, een jonge hond (tackel); Th.
Schrama, Zuidertuindorplaan 8, Haarlem, een pas
serdoos; P. van den Bronk, Bloemendaalsche-
straatweg 73, Santpoort, een jongenspet; Wolzak,
Verspronckweg 93, Haariem, een belastingmerk in
étui; Makkinga, Koepellaan 4, Bloemendaal, een
kinderarmbandje; aan het bureau van politie te
Overveen, een maatstok en een sleutel.
'i i.
—±r-