onovertref baar. Cngelsche genres. PEEK kCLOPPEffltl, Gebruikt Melken Melkproducten J acht met Projectiebeelden Norfolk- Costumes 1 Bovenzaal Calé „De Kroon", Groote Markt te Haarlem, 99 99 BEMERKINGEN. Rijksbotermerk. Or. Th. H. van de Velde Onze keuze Jonge- heeren is Uitsluitend eigen Fabrikaat. Nieuwste dessins. Sterk, solide, billijk. van Haarlem Zandvoort Bloemen= daal= Hillegom ij wanneer een voor- lediging heeft weten idlottig voor hem in t meer dan 10 of 11 len tegenstan lang is, hij laat hem ijkt den toeschouwer el bedenken, dat i! t houden terwijl :1| voorbij den k.-epei dan drie voet can t twee handen, ken. Met een goeden heeft blijkt wel uit innen schiet en dat ffield Wednesday en rwege in de tweede hij zich geblesseerd 1 eindelijk een van ed wat hij kon, kon ins inhaalde en dat vind ik Scott, van g. De meeste rugby n zijn hun handen istheid kunnen op oorwaarts dan j. h maar heen en weer ig komen, wanneer n achterspeler moet bal te krijgen. Al g te zijn -- ofschoon et zich zoo trainen, ewicht. Ook moeten u de tegenpartij te als voorwaarts, neb id, omdat de backs pas optraden. io hoog en zoo ver ng en die fout vind dig overgeven aan grond, is veel ver voor de voeten dei terspeler moet god uover de voorman er zien winnen ei n eenige van onze zijn. zou ik vóór alles want zonder her, >eds uitrichten. De tegenstander, die erloren. Hun taak iven. Zoo mogelijk ij hem doorgeVen bal, maar ik houd voorwaar ts-buiteu- idringen en als dt bijtijds weer pak- rant dikwijls komt ver weg kannen an Sheffield United en een genot voor punt of de ha1 Iden-voor of met meening de beste n mpn fcijn P.igöt) op den vleugelman waartsen verloren. ;ch speelde (voor), elen wedstrijd niet derstel, dat hij de iar terwijl ik wer- Dor driemaal, pen hebben dan 't geeft ook de heeft bijna altijd lij heeft nog méér moet goed kun- ppen. De meeste Raisbeck en Tay- ■ven, hebben zich eid in 't stoppen ook hierin uit. ui ik ooit gezien een mooi schot t algemeen kiest is die van den dden-voor daar- spel te openen, len en niet aaar 3n een vijande geven aan den kunnen schie pen, want dikwijls moet samenspel om een goeden ïrnalisten om het Maar ik geloof en match moes- en overlaat, dat ish waarvan wij Onze half-backs er in 't spel en •ts-buitenspelers een belangrijke ijkt aan die van ik dikwijls een t spel van den van den voor zoo te spelen e zijn om den ikwijls gespeeld wilde geven. Zii slechte manier moei de bin- m en daar alles lieten, behalve rgeven. Als hij den, terwijl hij ret koppen. weest fransche constateeren, iten werkelijk atig elftal van beste elftallen shijnt dat de omdat die igen der toe- en zijn nooit ie tijden van 1, maar daar \w nu al lang vau teruggekomen. Een elftal samengesteld t persoonlijkheden, hoe schitterend ook, zou niets zijn tegen- '.'lr een elftal met passabel samenspel. Een voetbal-elftal is st, waarin geen solisten moeten zitten die op hun jutje of voor hun persoonlijke voldoening en hun em spelen. Lezing van dr. H. W. Ph. E. van CBSChappen. den Bergb van Eysinga. Wij hebben met buitengewone belang- gelezen het verslag in de ;V. Crt. van de Woensdag- 12 Mei) te Leiden gehouden lezing voor de ;or ereeniging voor ethische en godsdienstige vraag- ran dr. Van den Berg van Eysinga uit Zutfen over iasi; als wereldschepper en de ethiek als schoonheidsleer, ur- iveeringen en enkele kleine wijzigingen van wat dit verslag minder juist geschreven scheen, geven t bieronder weder. verband aldus begon spr. tusschen den wijs- ibeid en de daad Dit begreep Spinoza teen hij zijn .-r'nreef. Meer dan alle philosophised denken is het hoogste levensopenbaring is de kunst. Sedert Kant - legeerte ervan doordromen, dat de werkelijkheid om n schepping is van onzen geest. Toch leven wij niet als aroom; maar dat behalve de verschijningsvormen, waarin liet „Ding" ziet, er ook iets als „Ding an sich" in eid beslaat, wordt ons gewaarborgd door de intensi- .mie de buitenwereld op ons inwerkt en door de pijn, an haar ondervinden. e buitenwereld is de geest, maar de geest in aanleg lot bewustzijn komt. e. n boek is samengesteld uit letters en in drukinkt i peld op wit papier, maar 't grijpt ons door den sehep- geest van den kunstenaar, die erin tot uiting komt 'e. gaasche wereld gegrond in de fanta-ie van een etenschap, die bestaat is een bewijs d.t de wereld is. De wereld in haar diepsten grond is gedachte en wij een woord, een strophe in dat hoek der wereld, i'.chto wordt wil, als ze ons dient De kunstenaar is de en de willende is de vrije. 'j eer vindt een geordende wereld wel een wereld f vingen, maar die storingen worden vereffend en op- !d is wording, streving naar het volkomen zijn en li igen zijn de noodzakelijke voorwaarden voor haar w .ding. rel Ifantasie gaat aan den arbeid en de wereld wordt. st anorganische materie en dan openbaart zich in leven in plant en dier. Maar in den mensch ontwaakt loor hem wordt gevormd de wereld van den geest: - iile ing, de maatschappij. Eerst als de samenleving jricht d. w. z. als alle arbeid rechtvaardig geregeld mensch waarlijk geestelijk en vrij zijn. Vrij naar orzoover hij de natuur beheerscht. En vrij naar voor zoover hij heer is van zijn hartstochten. Deugd is ugdzaam is de mensch, die zich zelf als souverein ander als zoodanig ziet. die heroïsche figuur ontstaat, die de absolute deugd dan treedt in de wereld op die samenleving, waarvan dichters en profeten gedroomd hebben: het koninkrijk Gods. Zou dit op onze p'aneet ooit bereikt worden? Misschien niet, maar in de eindelooze wereldruimten zijn tallooze werelden uitgezaaid en op een van deze moet het groote geluk komen. Daar is de logica der wereld ons een waarborg voor. 't Gaat alles langzaam Langzaam maikt de geest zich vrij en wordt eenswillend met den wereldgeest. De religieuze meusch, die leeft met den wereldgeest, ziet ook, dat de wereld wordt. Zijn God wil niet alleen, dat hij die wereld als zoodanig aanvaardt, maar ook, dat hij haar anders maakt. Zoo komt de smart in het levenhet gevoel van onvol komenheid. Zoo ontstaan de begrippen heiligheid, verlossing en heil. De profeet treedt op en zijn getuigenis is een uitschreien van den wereldnood. Hij profeteert in religie en in kunst. Zoo is de religie de leider tot de kunst, die in haar wezen is: eensscheppend zijn met de idee. De kunstenaar voelt, dat de wereld niet af is; hij neemt van God de wereldschepping over. Wat de natuur op de lippen heeft, doet hij haar spreken. De kunstenaar rechtvaardigt de gebrokenheid der natuur in de schoonheid en in den humor, die ten slotte daar is, waar de traan en de glimlach zich vereenigen tot een regenboog, die zich over de wereld spant. De kunstenaar ziet al de ellen de maar loutert haar in de schoonheid Ook de Grieken zagen, dat 't leven droevig was, maar alleen waard geleefd te worden, omdat het schoon was De kunst is daarom almachtig. Wat geen wetenschap kan, den donder beheerschen en deD dood, doet zij. Zij maakt den donder tot een poëem en den dood bezingt zij in een lied Zoo wordt de ethica aesthetica. Aan den wortel der wereld ligt de gedachte als het ware en de wil als het goede en de fantasie als het schoone en deze zijn één. Het geloof zegt, dat de ware, vrije mensch, de Uebermensch van Nietzsche komen zal en ook, dat hij wederom zal sterven. Ook het heelal zal sterven. De nieuwere natuurkunde leert, dat de energie minder wordt en de beweging verslapt. Eens zal komen de rust. die door de Hindoe's als Nirwana gedacht is eii die toch weer geen absolute rust is, daar een andere wereld uit haar zal oprijzen. Brahma slaapt en waakt", zeiden de Hindoe's. Maar in het Nirwana begint wederom de wil te werken het rad der geboorten draait en de fantasie brengt een nieuwe schepping voort, rijker dan de vorige, omdat ze door de vorige geleerd heeft. Waarom? Ja. dat is het mysterie. Die vraag is door geen wijsgeer, zelfs door Hegel niet be antwoord. Maar zeker is dit éénede geweldige fantast brengt naar buiten zijn heerlijkheid en al rijker wordt zijn denken en willen en verbeelden, en daarvan voelen wij iets, voor zoover wij men- schen zijn in wien de geest der schoonheid woont Deze rede werd onder ademlooze stilte aan gehoord en de voorzitter der vereeniging, de heer J. C. A. Fetter, dankte met een kort woord Yragenbus. met eenig vermogen overlijdt zonder een testament te Hij laat na een weduwe met 6 meerderjarige kinderen. V. Een vader hebbeu gemaakt. De vraat; is nu lo. Welk aandeel in de nalatenschap ontvaugt ieder; 2o. Is het voor de wet noodig de zaak aan een notaris in handen te geven 3o. In welk geval ontvangt de weduwe de helft en 1 kindsgedeelte; 4o. Welke formaliteiten zijn er noodig voor de aangifte aan het kantoor voor de successierechten A. Wanneer de echtgenooten in gemeenschap van goederen gehuwd waren en u onder de nalatenschap wil begrijpen het geheele vermogen der door den dood ontbonden gemeenschap, luiden de antwoorden lo. De weduwe de helft, elk der kinderen een twaalfde gedeelte. 2o. Voor de wet als alles in der minne geregeld wordt, niet noodig, maar voor de goede orde wenschelijk. 3o. Indien de man het beschikbaar gedeelte van zijne helft aan zijne echtgenoote vermaakt had. 4o. Eene behoorlijke op zegel gestelde, binnen 6 maanden na het over lijden bij den ontvanger vau het recht van successie in te leveren uitvoe rige door alle erfgenamen te teekenen opgave van al wat aan baten en schulden op den dag van het overlijden tot het geërfde behoorde. Verstand vóór, in alles, is de eerste en hoogste regel voor handelen en spreken, te noodzakelijker naarmate men hooger gep aatst Is Een moderne vader. Er is geen kwaad dat niet zijn aanhangers heeft. De automobielfabrikant Huppewitch heeft onlangs zijn kinderen verrast door hun een stolc- moior ten geschenke te geven, omdat hij het stokpaard te ouderwefsch vond. Bovendien zijn stokmotors sneller. Het succes van deze cadeaux was bovenmate groot. (De Auto) ADV ER TE N TIN V'«fffe»»de de Kleeding der Vrouw volgens te HAARLEM, welke gehouden zal worden op KISMSDAG 25 MEI e.k., s'avonds 8| uur. Ii.troductiekaarten voor zooverre de plaatsruimte zulks toelaat, gratis op aanvrage te bekomen bij J. T. MATHOT. A. VAN DER MöHLEN. C. D. F, E. VAN DEN BERG, Groote Houtstraat 143 HAARLEM. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden, Groningen, Nijmegen, Arnhem, Leeuwarden, Berlijn, Dusseldorf, Breda. DE SIERKAN Tel. No. 831. Tel. No. 46. Tel. No. 1004. «k. v.v Hoofdgebouw dei- Haarlemsche Melkinriel Volle Zoete Melk.p. L. 0,08 Tubereulosevrjje Melk van de Cruiquius- Hoerderij, p. 7L. 5 ctl/, L. 9 et., 3/, 0,12 Karnemelkp. 0,05 idfl. 0,06 TaptemelkL0,04 Zoete Room, Zure Room, Slagroom 1,— Room in fleschjes voor de tafel ft ƒ0,20, ƒ0,25 ƒ0,30 0,35 Karnemelkspap (gekookte Karnemelk met gort)p. L. 0,10 Roomboter, eigen fabrikaat. p. K.G. 1,50 Melkboter, idem „1,40 Prima Goudsche Kaas7s n,50 Leidsehe- of Komijno Kaas0,35 Roomkaasjes (pl. m. 1 K.G.)stuk 1 Edammer Kaas (pl.m. 2 K.G., jong en vet)„1,50 Gepasteuriseerde j P; "'"T" S, l! Gesteriliseerde Melk.... p' lle®'e p. halve 0,06 Voghurt en Kefir voor Maaglijders p. flacon 0,20 Chocolademelk van Taptemelkp. L. 0,25 Chocolademelk van volle Melk0,30 Slempmelk idem idem0,25 Anijsmelk idem idem0,25 Eieren stuk 0,05 De Sierkan" Zijlweg hoek Zijlsingel. HAARLEM. Voor gewone flesschen wordt f 0,10, voor reform- flesschen 0,15 statiegeld berekend. De melk staat onder permanente controle van het Chemisch Microscopisch Bureau van de Heeren C G LOOMEIJER Zn Apothekers, alhier. De gepasteuriseerde en tubereulose-vrije melk staat onder voortdurend bacteriologisch toezicht van den heer S. H. BRONGERSMA, arts en bacterioioo; te Bloemendaal. Het vee der melkleveranciers staat onder ge- f; regelde controle van den heer D. C. KRUIMEL. Rijksveearts alhier. Gerechtigd tot het voeren van het Nederlandsche Wapen met bijschriften vastgesteld krachtens de Wet van 17 Juni 1905. Wij bezorgen tweemaal daags vrij aan huis. h Aanbevelend, De Directeur, A. F. DE BOER Jz. mi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1909 | | pagina 7