FRANKEN'S Speculaas en Letterbanket Reeder's J. H. KRUL Jr. Brandstoffen. Ch. F. WIEGANT, f\# P. G. OTTER J. U* JVIctfiifit) Gr. houtstraat 109. De Snxe-Brooöbakkerij earKaisverorh'kvert: Smakelijk brooD van uitsluitend prima kwaliteit. Piano's Orgels Petroleum- Kachels JK LANGE HEERSTRAAT 26. A. BERTLING. Groote Houtstraat 99a, HAARLEM. Onroerende Goederen. Bypotbeken. Brandy Inbraak-, Eevensverzekering. zijn de BESTE, D. J. REEDERS PI ANOHANDEL FOTO- i J.u.uutlUU I lN Kleeding naar maat In de LUNCHROOM wor= den bestellingen van gaarne aangenomen Reukloos, Veilig, DE MEESTE WARMTE Magazijn voor Petroleum- Gasverlichting. Groote Houtstr. 153 - Haarlem. GEBRUIKT „BRONSTEEs' GEZONDHEIDSMELK. Selefoon ffo. 1273. erd naar aanleiding egekend, omdat de de speler, die het protest werd echter lier met verzwijging oal wedstrijd A—B doen doorgaan, daar in, dat de reflie het i, gezien te hebben, Uw. dw., M DE BOER. den Ned. Voetbal lers, met verzoek te loveel mogelijk het te vermijden en te Red. g Jansweg. Hingen. In den mid- 'leine Willem, tooneel- •d. We kunnen mede- iefst door de talent- el wordt. De Nagte- ed bekend, r Eva Westenberg, eine Willem komt ïgsvoorstelling. Dan irietal lachnummers it beter te doen dan len teneinde U nader ikend te maken. „Het vroolijk Tooneel" 'erath voor het eerst de trouw aan het karakter gewerkt, bewerkt en peeld. De klucht vroolijk, ezie en liefde, van ver trouw te zijn. Oorzaak :en dameshandschoeu in ïg tot allerlei komische in vrede en vriendschap, n zoo goed, als men van lolijke actrices verwach- en was in haar prnilen i een oolijk en vroolijk van een smoorlijk ver- lour een flauwte krijgt, vastelands- en koloniale iefde rol, had over zijn iholie, die den weg der en overleg en liet het was als vriendin goed ;un der huisvrouw. Spel der tot eer en heerlijk- ïken leider. het spel der vroolijke ke bezoekers en bezoek" wel een succes noemen, i vroolijken aangeboden. J. H. Róssing. e vermakelijke voorstel- aangevnld door tooneel- Het vroolijke Tooneel'' theater te Parijs, schrij- die met Hector Lalon- zij van een gemaskerd den man, dien zij voor is daar over jaloersch, 3 te zijn geweest. Hier- ben. ijn Jr., heeft bij het in ervoor gezorgd, dat het en de spelenden, onder imes KinsbergenReot- laar krachte ter zij. k publiek blijkbaar ge- oode beer de eenige ien en een vrouw nage- en de weduwe trouwt rialiteit te vervullen is, mevrouw we zijn in nvervuld en Laloucagnr vrouw bekent bet onder aar in een auto gezeten de eer en het fatsoen He ding gelachen hebben. merken aan het vlugge, die aan Lageman deed ke beweging, als hij de en er was een lieve eerlijk toilet van mistig- vaarachtig verdriet over Barbarossa. de, dat Donderdag ien Schouwburg te domheidsmacht. ;dag het gezelschap sende operette van dag, Woensdag, een an De Hagespelers blijspel van Dutnas. Carmen. •s verblijdend goed e had ook nu weder te meer klemt als erette den vorigen geliefde opera van iu dat mejuffrouw mevrouw Engelen iefste Micaëla, zoo- oede door de eers- h ditmaal niet ten lare actie niet zóó ve stem steeds meer asquita toebedeeld, eeren-solisten hoe dor-lied gezongen ellen niet tot merg verzwakt en onaan- benga gaat vooruit. Geroutineerd als ze ehe 1 sloot als een bus. De heer Heuckeroth leidde rustig en vast, en had geen moeite alles in het goede spoor te houden. Het publiek betoonde zich dankbaar en liet dit luide blijken. C. Het Amsterdamsch Vokaal Sextet in het Brongebouw. Dinsdagavond geeft het hier te lande zoo gunstig bekende Amsterdamsche Vokaal Sextet een afscheidsvoorstelling in bet Brongebouw te Haarlem. Het programma bevat een ware schat van uitgezochte liederen. Binnenkort vertrekt het Sextet naar Duitschland om ook daar lauweren te plukken. De tentoonstelling van kerkelijke schil - Uit andere derkunst, die thans in het museum van Gemeenten. kunstnijverheid geonend is, zal Zondag 21 Nov. nog te bezichtigen zijn. Door den directeur van het museum worden pogingen in het werk gesteld, teneinde in het voorjaar van 1910 eene tentoonstelling van zweedsche volkskunst: weven, borduren, k mtsnijden, metaalbewerking enz. in het museum te orga- mseeren. Zondag is de toegang kosteloos. Sup ra-historisch, orthodox Wetenschappen. of modern. Dit was het onderwerp der tweede rede van dr. A. H. de Hartog uit Heemstede, deel uitmakende van de reeks lezingen van dezen winter over de christelijke wereldbeschouwing. Over verheldering der orthodoxe en verdieping der moderne christelijke wereldbeschouwingen zouden wij ook kunnen zeg gen, verheldering of verfrissching der eene met verdieping t verzwaring der andere tot zij beide samenkomen of beter gezegd tot zij beide veranderend van wijze samen worden -ne wijze, te weten die waarin de gebrekkige maar weder- boren geest, geloovig, dat is levende «in de werkelijkheid ods" (de H. Heilsfeiten, Inleiding blz. 21), zich zondig g voelt als het tegengestelde van den Eeuwige die hem draagt ca die hoven en rondom hem is, om zich tot Hem op te ffen in de zondeloosheid, in de gebondenheid aan het oogste Wezen. Maar laten wij niet door een langen titel waaraan velen azer lezers niets zullen hebben, de aandacht afleiden van ■n inhoud van ür. De Hartog's lezing, beter gezegd zijne getuigenis omslaande rede, waarvan wij eenige korte nteekeningen aanbieden aan onze lezers, die het heldere rkgebouw aan de Parklaan meer bezoeken. Begin en eind en kern der rede was het heilsfeit van od mensch, dat is eene historische persoonlijkheid, gewor- -n ter verlossing der wereld. Een filosofische, kerkelijk dog- latische uitwerking der Pinkster-gedachte.(Dogmatischer,min- r-esthetisch maar wilskrachtiger uitgewerkt dan Haen- ens ons deze gedachte geeft, maar tot hetzelfde doel gaande deze, die van de andere de moderne zijde er naar streeft aderen de bezinning te geven van de realiteit der eeuwig heid.) De dieren hebben geen historie. De mensch wel, heden, verleden en toekomst kan bij organisch verbinden. De mensch leeft in de historie, die op beide wijzen heen wijst naar het blijvendomdat hij zedelijk leeft, omdat hij ideëel leeft d.w.z. in den drang naar eene standvastige denkmogelijk- lieid, omdat hij drijft naar een doel. Historie is aldus niet di nkbaar zonder wereldgeest, absolute geest, het supra-histo- rische. Neen, de mensch is ook een persoonlijkheid. In eigen zede lijk besef, wereldconceptie, en religieus besef, leeft het indi vidu een eigen leven. De christelijke wereldbeschouwing, Christus als middel punt stellende van het al, houdt niet alleen vast aan de per soonlijkheid van Christus en aan het historisch karakter zijner persoonlijkheid maar ook en in de hoogste plaats aan Hem als openbaring der eeuwigheid. De orthodoxe leer doet dit het kernachtigst. Hoe openbaart zich die eeuwigheid? Het wereldgebeuren aaneengeregen uit feiten (facta, gedane tot de waarheid te tot den schoot des in den afgrond van daden, gewerkte werken) onderstelt den dader, den werker, het subject als substraat of substantie. Men noeme die dan God of absolute geest of hoe dan ook. Die is de werkelijkheid achter de volgens naspeurbare wetten wisselende verschijnselen, het wezen dieper dan de schijn en uitwerkende den schijn, het onzienlijke boven ruimte en tijd. Maar zooals de gedachte er is vóór de daad, de 'liefde vóór de daad der overgave, het onzienlijke vóór het zien lijke, zoo is terug te gaan, of dieper te gaan van het historische naar het supra-historisehe, terug te gaan door het geloof, het «betere weten", om komen, zooals Jezus Christus ingaat Vaders; niet in het zienlijke, maar Gods wezen sta het geloof geworteld. Spreker gaat nu de beteekenis na der woorden orthodox" of «modern" zooals het geestelijk plebs dat in het platte vlak der uiterlijkheid staat, die opvat. De platte orthodoxe zegt Christus is 2000 jaar geleden ter helle gevaren en ten hemel, de platte modernehij is 2000 jaar geleden geweest een mensch als wij, alleen vrij van den drang der zonden. Armzalige zielen zij beiden, die over Jezus Christus niet oordeelen in eeuwigheidsbesef. Neen, wie den moed en het lijden en de verlatenheid ziet van den Eeuwige die zich laat kruisigen, hem alleen wordt zijn eeuwigheidskracht openbaar. De gloed der arbeidersbeweging, de warmste be weging van onzen tijd is bij den brand der Pinkstergedachte vergeleken een armzalig lampepitje. Het heeft geen zin, zoo als vele arbeiders doen in de vormen, waarin de kerken aan de eeuwige waarheden uiterlijken schijn hebben verbon den bijgeloof te zien, men moet op raad van Hegel (een der oogen der menschheid) eer achter gesmaad bijgeloof de eeuwige waarheden, daardoor bedekt, trachten na te speuren. Wat is nu naasl nietswaardige orthodoxie en nietswaardig modernisme die gevangen zijn en blijven hangen in den tijd het principeel verschil van orthodox en modern De ortho doxie stelt heilsfeit tegenover dood en zonde (volgens Schiller de langzame zelfmoord), zij stelt het feit dat heelt tegenover al wat het saamgebondene ontbindt. Als een flesch die aan een haak gehangen daarvan zou worden losgemaakt (val) en daarna in gruizelen versplintert op den grond, zoo is de menschheid die zich zondig van den Eeuwige loswikkelend in duizendvoudige verbijzondering ver uiterlijkt. Elkeen is van allen ontbonden en alleen de drager van allen, God zelf, kon en kan ze weder samenbinden. Dit is de eeuwigheidsvisie der orthodoxieGod buigt zich zeiven lichamelijk in dood en hel tot de wereld om zich zeiven er zich weder aan te geven en daarna te redden, hij daalt in tot de duisternis en ontworstelt tot redding van allen. God is geen toeschouwer en geen tronend Caesar, maar alzoo lief heeft hij de wereld dat hij aan de wereld zelf lijfelijk verschijnt en in zijne wereldsehe verlatenheid van zichzelven zich weder overgevend aan zijn eeuwige zelf, allen tot zich trekt. Dat is de beteekenis van het verlossings-dogma dei- christelijke kerk; wien dit ontvalt, dood en zonde, het niet aangetrokken zijn tot God staan voor zijn deur. God moet lijfelijk komen om ons te halen. Wel is er goddelijke geest in alle dingen, maar de mensch stelt zich satanisch tegenover God. De moderne zegt God is in alle menschen vleesch ge worden als de menschheid zich maar ontwikkelt door be wustwording voert zijn innerlijke drang hem in navolging van den grooten leeraar ten hemel, want de mensch is van nature goed. Historisch is dit niet uit te vechten, slechts principieel-, en alleen door de mannen aan den top niet wat kan worden gemeten of naar oorzaak en gevolg bepaald heeft hierbi) waarde maar de geloofskracht van die staan met hun ge laat voor 't grondelooze licht. Spreker zegt: de beste wijsgeeren van allen tijd hebben toegegeven dat de orthodoxie de wereldtragiek begrepen heeft, het oppervlakkig optimisme der modernen is door meerdere cultuur niet te verdiepen, wedergeboorte moet er zijn. Want dit is de leer en de schrift (Joh. 1 13) wonderlijk geboren zijn wij allen niet uit bloed, niet uit des vleesches wil, noch uit des mans wil maar uit God. Spreker geeft nog andere teksten uit het N. T. aan, die ook de meest geliefde teksten zijn van de diepzinnigste modernen en haalt ten slotte met instemming Schopenhauer en Hegei's uitspraken aan: dat het christelijk geloof door het rationalisme is weggeredeneerd, en dat de moderne verlichting" onchris telijk is. De rede werd als gewoonlijk met volle aandacht door de vergadering gevolgd. Multatuli-lezingen in «De Nijverheid". Niet «Multatuli als Chresos-dichter", zooals de vorige week verkeerd verstaan en vermeld werd, maar «Multatuli als aanklager" was Donderdagavond 't onderwerp van den heer Meng. Meende Multatuli, toen hij, vol van de Havelaar-zaak, uit Indië terugkeerde, dat hij verplicht was alleen een nala tige regeering aan te moeten klagen, later kwam hij tot de innerlijke overtuiging, dat 't zijn plicht als mensch was, aanklager te zijn van de geheele christelijke menschheid. En dit was 't hoofdzakelijk, waartoe hij geroepen werd. In den volsten zin des woords is hij aanklager geweest, op een geweldige, hem eigenaardige wijze. Er is hem verweten, dat hij zich zelf daarbij zoo veel op den voorgrond plaatste. Dat geeft hij volmondig toe. Maar, vraagt bij, wie mag zich anders op den voorgrond plaat sen. Wie? Dat hij zoo bitter van toon is. Dit geeft hij eveneens toe, „maar er is reden voor", zegt hij. Dat hij onzedig is. Alweer geeft hij toe en voegt er zelfs bij, dat hij onzedelijk is. In zijn «Ideeën" geeft hij dan, in vei haaltjes-vorm, te kennen, waartegen hij tevelde trekt. Zoo b.v. in de geschie denis van den jongen Samojeed, die zich, niet als zijn slam- genooten, met traan, maar met eau-de-cologne bewerkte, tegen het onzedig- en onzedelijkheidsbegrip in de geschie denis van Agatha, die haar aanstaanden man maar naar zijn geloof vraagt, tegen het z g.n. Christelijk huwelijk, met zijn achteruitstelling van de vrouw en het alles zijn van den man. Hiertegenover stelt hij «zijn" vertaling, waarin dan man en vrouw als volkomen gelijkwaardig worden beschreven Samen een, de een zonder den ander niets.- Ook de Christelijke zending klaagt hij aan. Waar komt 't menschelijke in den mensch meer uit, vraagt hij, in den natuurmensch, die heiden is, of in den Christe lijk gemaakten natuurmensch. 't Menschelijke in den mensch, het waarachtig mensch zijn te voorschijn te roepen, is 't doel van zijn aanklachten. Zooveel mogelijk waar zijn en trouw z'n plicht doen, deze twee beginselen moet ieder tot de zijne maken. Doordat dit niet ge laan wordt, is de aarde «een van de grootste hellen" geworden. De volgende week overMultatuli als Chresosdiehter. Rectificatie. De naam Zwart Abrams uit 't vorige verslag moet zijn Swart Abrahamsz. Deze week zult ge de lantaarn van uw rij - Nieuwtjes, vragen wiel ten 4 30 ure aansteken. eil antwoorden. In de sportwereld houdt men zich zoowel in het buitenland als hier in den laatsten tijd onledig met het vraagstuk of op den openbaren weg door rijtuigen enz. rechts of links moet worden uitgeweken. Den sterke strooming bestaat ten voordeele van links aan houden. De rijksmiddelen hebben in October f16.331.843 opgebracht of f2.668.515 meer dan het twaalfde van de raming voor het geheele jaar. Daardoor is tekort beneden de raming voor de eerste tien maanden van het jaar tot f2.067.000 gedaald. Kernwoord van Lombroso. „Een volk onderdrukken, uitmoorden, dat kan men; maar het doen veranderen van taal kan men nooit, of het moet veranderen van klimaat, van lucht, van strottenhoofd, van zenuwstel, waaruit noodzakelijk de wijzi gingen voortspruiten in de spraak vorming; elke wet tot uit roeiing der taal is een bewijs te meer van de menschelijke kort zichtigheid." Volgens Neerlandia is de uitvoer van bloembollen uit Hol land, die in 1901 ongeveer 10 millioen K.G. bedroeg, in 1908 gestegen tot 14.3 millioen K.G. In Mei 1910 zal de British Dairy-farmers Association, waar van de voornaamste veehouders en veefokkers van Engeland leden zijn, een bezoek brengen aan ons land om kennis te maken met onze veeteelt. ADVERTENTIËN. GROET HECK, HAARLEM. Ged. Oude Gracht 118, - Telefoon 1338. Speciale reparatie inrichting. Transporten door het geheele rijk. OVERVEEN. Telef. 1017. én geven Eenig adres HAARLEM, voorh. DE NOBEL. opgericht 1854. telefoon 921. Vertegenwoordiger en Agentuur van Perzina, Thurmer, Römhildt, Knauss, enz. Piano's te huur. artikelen. 11 Qpumimi Kruisstraat 4I - Telepli. 744. - tiroote Houtstraat 2 - Haarlem. telefoon 1500. Ontvangen een zeer groote sorteering Luxe Flacons, kistjes Eau de Cologne, doozen Zeep, doosjes met Odeur, Kapspelden, Garnituren Kammen in imitatie en echt schildpad. Toilet garnituren in celluloid, ebbenhout, kristal, imitatie en echt schildpad. Halve- en kwartflessehen Eau de Cologne in alle bestaande soorten. Groote sorteering parfumerieën van de firma L. T. Piver, Paris. Alle nieuwste soorten odeurs, zee pen, enz. Voorhanden zeepfiguren, surprises, byouterieën, enz. w m m u m m-m v n

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1909 | | pagina 3