MET PENSION- E]\l WONINGGIDS Nieuwsblad voor AERDENHOUT - BLOEMENDAAL OVERVEEN - VOGELENZANG en omliggende gemeenten Posterijen Nieuwjaar. FEUILLETON. Een praatje over de Bioscoop. 3«- jaargang. ZATERDAG, 25 DECEMBER 1909 No 52. Hel BloemendaobchUeekblaiL Prijs per halfjaar f 1.25 bij vooruitbe taling. Prijs per nummer fO.10 Dit Nieuwsblad verschijnt wekelijks onder Redactie van Mr. P. TIDEMAN te Bloemendaal. Advertentiën 10 cents per regel bij herhaalde plaatsing korting. Mededeelingen van allerlei aard aan de redactie schriftelijk Bloemendaalsche weg 227. a II a Alle mededeelingen de administratie, advertentiën enz. betreffende: Ged. Oude Gracht 65, Haarlem. Telefoon 141. -:- Het auteursrecht van den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad 124) tot regeling van het auteursrecht. 3E dit nummer behoort een bijvoegsel. Het eerstvolgend nummer verschijnt aanstaanden 7r ]dag. H.H. Adverteerders wordt verzocht, met het oog op den Nieuwjaarsdag, hun advertentiën uiterlijk Don- de dagavond in te zenden. DE ADMINISTRATIE. Agenda. Bloemendaal. Voetbal. Zondag 26 December, (2de Kerst dag) 2 uur. B.V.V.W.F.C. (Watergraafsmeer). Terrein ai den Meerenbergscbenweg. Heemstede. ondag 26 December, (2ste Kerstdag) 2 uur. Ci' on IIBV.V. II. Terrein te Heemstede. Haarlem. Schouwburg Jansweg. ondag 26 December. (2de Kerstdag) 2| uur. Kin dei Operette Gezelschap dir. Suiters. De IJs- Jonkvrouw Kii leroperette. 's-Avonds 8 uur. Solser en Hesse. Specialiteiten-Voor- 'toiling. Maandag 27 December, 8 uur. N. V. Het Tooneel, dir W. Royaards. F.en vrouw in 't spel, tooneelspel. Woensdag 29 December, 8 uur. De Hagespelers, dii; Ed. Verkade. Hamlet, treurspel. Brongebouw. /'ondag 26 December, 2 uur. Matinée en prijsuit- rei .ng van den wedstrijd voor solozang. 8 uur. Concert Haarlemsch Muziekkorps. Rolschaatsenbaan. De Kroon. ondag 2de Kerstdag. Bioscoop-voorstellingen van Alberts-Frères. 's middags en 's avonds. laan dag 27 D e c e m b e r idem. 's middags en 's avonds. De Vereeniging. Zondag 2de Kerstdag, 8 uur. Bioscoop-voorstelling w Alberts-Frères. Met het oog op den grooten toevloed van poststukken uij de jaarswisseling wordt het publiek verzocht, brieven, briefkaarten en gedrukte stukken, als prentkaarten, visite- jca. i tjes en circulaires, welke men bij voorkeur op 1 Januari wenscbt te doen bestellen, te voorzien van twee elkaar Helmin snijdende strepen, getrokken over de geheele adres- spe en die stukken reeds op 27, 28 of 29 December ter post te bezorgen. Zjj kunnen dan tijdig voor de bestelling worden gereed gemaakt, blijven tot 1 Januari op de kan toren van bestemmiug bewaard en worden zooveel mogelijk op dien dag in de bestellingen opgenomen. Bloemendaal den 24 December 1909. De Directeur van het postkantoor, Van Rietschoten. Onder de lichtjes van den Kerstboom. Kerstavond't Liefst stellen wij ons dien voor, in blijde, bedrijvige zorgen voor het aanstaande feestvereenigd met allen die langer of korter afwezig waren en thans voor een tijdje zijn teruggekeerd in het oude nest; daar buiten alles bedekt met het witte sneeuwtapijt in zijn eerste onbeschrijflijke reinheid; de zilveren maan blinkende aan den kalmen hemel, alom een indruk van stillen vrede. In werkelijkheid hebben de voorbereidingen voor het plechtigste aller feesturen meestal onder geheel andere om standigheden plaats. De winter is nauw aangevangen en blijft bij ons vaak aan de grenzen van den herfst staan. In elk geval zijn we nu nog in de stormperiode en alle teekenen wijzen er op, dat de natuur ook thans nog niet bereid is het stemmige winterkleed aan te trekken. Kerstavond! Heerlijke avond van hereeniging en ge zellige drukte, van licht en warmte. Voor ons althans, maar, voor anderen Nacht aan nacht trekken donkere wolkge vaarten in spookachtige gedaante door het luchtruim en buldert de zee, waarop duizenden het veege lijf wagen in den strijd om het bestaande zee waarop zoo menig drama wordt afgespeeld, zoo menige heldendaad wordt verricht de zee, dat groote tooneel van angsten en lijdendat groote graf met zijn wijden, diepen schoot. Wij zijn menschen, om ook te midden van eigen lief, af te dwalen naar anderer lijden, ook al kunnen wij voor ons zeiven dat lijden niet opheffen of verzachten. Hier Kunnen wij slechts in raadselen wandelen, doch waar wij er ons aan gewennen om bij elke gelegenheid ook het hart te laten spreken, daar zal onze hand wel steeds iets vinden om te doen en, zeker zullen we dat kunnen waar de lichtjes van den kerstboom worden aangestoken, maar. wellicht nog niet voor allen branden Wanneer in deze dagen alles zoo kleurloos en somber is, als het haast geen dag meer wordt en we tobben met onzen arbeid, dan stemt dat wel eens tot droefgeestigheid. En bovendien, het zijn niet altijd blijde gedachten die ons ver vullen, wanneer, bij hel naderend einde van een jaarkring, in de dagen van het vredefeest, we wat meer plaats inrui men aan den ernst des levens. Er is zooveel om ons heen, dat niet bevredigt en niet voldoet. Vaak is het ons, alsof de menschenwereld in een worstelperk vertoeft, waar alleen sprake is van winnen of verliezen. Zelfzucht is altijd de booze geest der menschheid geweest, die alleen maar van tijd tot tijd van costuum verwisselt, zij is de ware moeder van den oorlog, met zijn jammeren en gruwelen; zelfzucht is het ook, die de volken in den economischen strijd tegen elkander opzet en ze verlokt tot duwen en dringen, om het grootste brok in te palmen; zelfzucht is het ook, die in het dagelijksch leven en bedrijf der menschen onderling, ze aangordt om de politiek van hebben en houden te volgen. Wanneer wij zoo alles op voet van gewapenden vrede zien en dan ontdekken, dat wij zelf op dit gebied gansch niet onschuldig zijn, dan werkt dat wel eens ontmoedigend, ja schijnt het inderdaad een bespottelijk denkbeeld, om in zulk een toestand nog van vrede te spreken en dien te prijzen. En toch, neen, we kunnen het niet laten 't Is alsof er een verborgen macht in den menseh leeft, die er zich telkens tegen verzet als hij, moedeloos en ont stemd door al dat gehaat en gekijf, het hoofd schudt, bij het hooren van het vredelied en tot het besluit komt, dat het 't beste is om de dingen maar te laten zooals ze zijn. Het is diezelfde geheimzinnige macht, die er zich in den inensch tegen verzet, wanneer hij zelf ook den dwingeland speelt en in naijver en vijandschap met zijn buren leeftdie een ge voel van onvoldaanheid en ontevredenheid in het hart doet "opkomen, bij elke booze gedachte en bij elke onvriendelijke of vijandelijke daad. En het is ook goed dat we het niet nalaten en dat we die geheime macht niet trachten te onderdrukken of te ver drijven. Was het niet juist het luisteren naar hare stem, naar haar protest, dat menig groen plekje ons deed ont moeten op de reis door de levenswoestijn Op die groene plekjes is het vrede, te midden van een groot tooneel van wrijving en strijd. Er is een vrede in 't grooten is er ook een in 't klein. De vrede in 't groot is een illusie. Een volkomen harmonisch samengaan van de menschen en de dingen in 't algemeen, is slechts denkbaar in een toestand van volmaking, dien wij ons niet kunnen voorstellen en die kennelijk met de natuur van al het ge schapene in strijd is. Maar er is ook, zeiden wij, een vrede in 't klein, die minder besproken en minder bezongen wordt, waarover men geen congressen houdt en waarvoor men geen paleizen sticht. Ze is misschien een beetje eenvoudig en nuchter, bovenal practisch, enfin heel gewoon en volgens sommigen het aan kijken niet waard; maar de ondervinding leert toch, dat het de moeite loont eens kennis te maken. En die dien kleinen vrede kennen wil, die doe eens zijn best om een klein beetje vriendelijk en voorkomend te wezen, een ander ook wat te gunnen, iemand eens te helpen en te steunen, de hand dei- verzoening toe te steken, zijns broeders hoeder te zijn en dat alles vooral ook dan te doen, als de kleine, zwarte demon hem inblaast om precies andersom te handelen. En dan lette hij eens wat nauwkeuriger op zijn gemoeds toestand, na het betrachten van een of meer dier eenvoudige en toch soms zoo ontzaglijk moeilijke dingen. Hij zal ervaren in dien strijd want ook het streven naar vrede is strijd eene overwinning te hebben behaald, die wellicht meer vol doening schenkt dan het bewustzijn van een grootsch wapen feit te hebben volbracht. 't Zijn kleinigheden, inderdaad; maar een leven, uit zulke i. Wij leven in een merkwaardigen tijd. Niet alleen dat we de wonderen der electriciteit mogen meemaken, en telegraaf W telefoon ons zelfs weder verouderd schijnen, doch ce tustelooze, immer zoekende geest des menschen is onver moeid bezig met de oplossing van nieuwe wetenschappelijke problemen. Het luehtvaartvraagstuk houdt de knapste kop pen bezi i en al vergelijkt men nu zoo gaarne de op dit terrein bereikte resultaten met eerste kinderschreden, men mag toch toegeven, dat deze stappen voorspoedig en met teven-mijls-laarzen geschied zijn. Zoo ook met de bioscoop. Reeds zijn onze verwende oogen gewoon geraakt aan de wonderen der levende beelden op het doek en met dezelfde werktuiglijkheid waarmee men üich van de telefoon bedient, aanschouwt men de resultaten van die verwonderlijke scherpzinnigheid toegepast op dit Werktuig des vermaaks en tevens van zooveel onafwijsbaar "ut ten dienste der wetenschap Toch zal het de meesten Onzer lezers niet ongevallig zijn, dunkt ons, eens iets naders Omtrent de geheimen, als we het zoo mogen noemen, der bioscoop te vernemen. Menig beeld immers is het wandelende raadsel gelijk. Zoo bijv. de beweeglijke lijn-teekeningen. Wij kennen ze allen. De projectie begint met een streep, aan deze streep komt een tweede, dan een derde, vierde, vijfde, oen zesde en de hoekige vormen van een poppetje zijn ge leed. Plotseling ontstaat er beweging in de teekening en tot allir verbazing begint het figuur te loopen, tot een gril van den )eekenaar de lijnen verlengt, ombuigt en aanvult en de Pop ziendeweg gemetamorphoseerd wordt in, laten wij zeg gen, een trekpot of iets dergelijks. Hoe geschiedt dit nu? Betrekkelijk eenvoudig, doch zeer tijdroovend. De eerste lijn is geteekend en het fotografisch toestel staat gereed. Eene opname geschiedt met een snelheid van 1/i0 seconde en het eerste beeld is gevormd. Een enkel streepje, meer niet. Dan wordt het tweede geteekend en gefotografeerd daarna het derde, vierde, vijfde en zoo vervolgens tot het beeld voltooid is. Laten we aannemen dat hiervoor 250 opnamen noodig zijn, aangezien de ronde lijn van het hoofd uit wol 20 ol meer flauw gebogen streepjes bestaat. Nu begint het beeld te leven, d. w. z. de teekenaar wischt het eene been weg en teekent het in iets vooruitgestrekte houding, een millimeter slechts vooruitgeschoven, de opname volgt, weer het been iets vooruit en zoo door tot de stand vol tooid is. Dan volgt de beweging van het andere been, maar onderwijl heeft de teekenaar het geheele lichaam eenige andere standen, behoorende bij het loopen, moeten geven. En zoo herhaalt deze manipulatie zich zoo dikwijls als noodig is. Hetzelfde proces wordt gevolgd bij het veranderen van het poppetje in een ander voorwerp. Streepje vooi streepje wordt met jobsgeduld verwisseld, tot eindelijk de geheele voorstelling gereed is. Het is begrijpelijk dat, om slechts enkele minuten te kunnen projecteeren, men uren, soms dagen, met de vervaardiging der negatieven bezig is. Een andere niet minder belangwekkende projectie is o. m. de voorstelling van een betooverden trein die onder water rijdt, hoewel ze van eenvoudiger samenstelling is. Dit ge heim bestaat alleen hierin dat er twee negatieven worden gemaakt, een van een in beweging zijnd beschilderd doek, waarop water met visschen en de andere van het inwendige van een coupé. Te zaraen afgedrukt, vormen ze de illusie, die trouwens volkomen is, van een reisje onder water per trein. Het schijnbaar derailleeren van een trein of een griezelige val in een kloof, geschiedt in werkelijkheid met speelgoed, handig, soms zelfs geniaal, nagebootst. Het, aan de meesten onzer lezers waarschijnlijk niet on bekende, verwisselen van bloemen of bouquetten in bijv. danseressen is eveneens een interessant fotografisch kunst stukje. 't Komt door het langzaam vernauwen der lens waardoor 't beeld ongemerkt verdwijnt terwijl het andere door langzame verwijding der lens ongemerkt naar voren komt. Ook het verkrijgen der beweging van levenlooze voorwerpen, laten we zeggen een geldstuk op een bord, is een geduldswerk, tenminste bij de aanvangsbewegingen. Nadat het geldstuk in eersten stand, liggende, gefotografeerd is, wordt het met een nagenoeg onzichtbaar ijzerdraad een millimeter, of nog min der, aan eene zijde omhooggehouden voor de tweede opname. Weer een hal ven milimeter hooger, weer een opname, en zoo voort, tot het staat. Moet het nu in deze houding naast andere geldstukken gebracht worden, dan gaat dit ook weder stapje voor stapje, doch mag het rollen of draaien, zoo krijgt het de vereischte beweging en deze wordt dan in natura door den fotograaf genomen. Dezelfde handeling wordt toegepast op het beweeglijke potlood en moet het onzichtbaar bestuurde mes het van een punt voorzien, dan kost deze handeling verscheidene uren van ingespannen arbeid. Van snellere bewerking is bijv. het volgende. Op het doek wordt een muziekblad geprojecteerd. Dan, enorm vergroot, een gedeelte hiervan, bijv een of twee maten, waarin een tiental noten voorkomen. Plotseling verschijnt in elke noot een figuur danseres, dirigent, clown, of iets dergelijks, maar beweeglijk. Verbazing bij ieder. De oplossing echter is zeer eenvoudig: De noten zijn feitelijk gaten met zwarten achtergrond en op eenigen afstand bevindt zich de levende figuur die gefotografeerd wordt op de in de noot passende grootte. En zoodoende zijn de aan te brengen variaties onuit puttelijk. Van het een komt men op 't ander. Aardig is

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1909 | | pagina 1