MET PENSION- EN WONINGGIDS
en BOUWGROND
Nieuwsblad
voor b
AERDENHOUT -
BLOEMENDAAL
- OVERVEEN -
VOGELENZANG
en omliggende
gemeenten a
argang.
ZATERDAG, 13 AUGUSTUS 1910
No 32.
iark.
irtenlust.
Juin, Bentveld.
i\
ers, serre, balcons, keuken
tuin. Aanv. 1 Mei. Koopsc
>t 4 H.A., te koop. Koop
13 kamers, van alk gemakt
0.— 'sjaars.
ooten tuin, koopsom f 30.000.
ners, dicht bij de tram. Aan-
0.Huurpr. f 700.'sjaars
f 30000.—.
f 30000.—.
f 45000.-.
u f 20000.—.
)0 vierkante meter. Koopsom
ide 8 kamers en alle gemakken,
n f7000 aanvaarding direct.
's en Appartementen.
Ier Pension
grooten tuin, mooi gelegen,
bevattende 8 kamers, keuken
000.per saison.
met zeer grooten tuin, 7 ka-
voorzien, vlak bij halte tram,
lison.
in mooi villapark gelegen, 9
serre, balcons, electr. licht en
400.per maand,
grooten tuin, 7 kamers, ver-
voorzien. Huurprijs f 1000.
sltelijk te huur, bij het bosch
Huurprijs f 600. per saison.
ijl ingericht, in hoog gedeelte
ide 7 kamers, keuken, kelder,
•ijs f 1000.per jaar.
s, enz., electr. licht en wa-
Huurprijs f 725.per saison.
rers enz., hooggelegen Huur-
eeltelijk te huur. 6 kamers,
lin. Huurp. f 600.persaisvn.
gelegen, flinke ruime kamers
station, ruime kamers en van
lótel pension «Kennemerland,"
gelegen benedenafdeeling, 2
ikamer, keukm, kelder, closets
iel en schuurbovenafdeeling,
kamers, 1 slaapkamer, keuken,
net prieel en schuur. Degehjl
rinderen van iederen leeftijd,
nde. Familieleven, vrije speel-
itende 8 kamers, serre, balcons,
achtertuin, electr. licht on
verleg. Huurprijs f 1.000.—
aan den Hoofdweg,
tuin, aan den Hoofdweg, 8
00.per saison.
vattende 8 kamers, keuken,
eiding enz. Huurprijs f 100.—
eltelijk te huur. Huurprijs
uurprijs f 400.per seizotj
rijs f 300.per maand.
(Smit Kleine) Huurprijs vq
•■t.
iSEN.
3PEET.
f 8000.Huurprijs f 400.
een mooie villa gelegen aan
sch, op 10 min. afstand var
lijn NunspeetZwolle 2
en. Eleetrisch verlicht. Fo)
iprijs f 8600.Huurprij;:
RLEM.
ir tuin; 10 kamers, modei
kken voorzien, mooi gelegen
iet station, koopsom f 9000
1 kamers, van alle gemakken
i. Huurprijs f 2000.'sjaars.
ile wegen in de Gemeente
r en VELSEN.
voorwaarden,
rein a f150 per M2.
an villa terrein 7000 Qj M.
ligt voor belanghebbenden
het woningbureau, waar alle
verstrekt worden,
[(drachten, welke niet in
Het Bloemendoolseh Weekblad.
i' 3
li
I;
Prijs per
halfjaar f' 1.25
bij vooruitbe
taling.
Prijs per
nummer fO.lö
Advertentiën
10 cents per
regel
bij herhaalde
plaatsing
korting.
Mededeelingen van allerlei aard aan de redactie schriftelijk
Vjjverweg 7.
II
A
Alle mededeelingen de administratie, advertentiën enz. betreffende:
Ged. Oude Gracht 65, Haarlem. Telefoon 141.
qiteursreclit van den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad 1211 tot regeling van het auteursrecht.
nummer behoort een bijvoegsel.
nda.
BLOEMENDAAL.
14 Augustus en volgende dagen. Hotel „Duin
tal." Voortzetting der tentoonstelling van sohilde-
n aquarellen van Hobbe Smith.
(4 Augustus. Hotel „Duin en Daal". 122 uur:
concert; 2j4J uur: matinée; 68 uur: diner-
t; 8 uur: Avond-concert.
4 Augustus. Hotel „H ar t enl u st." 2£ uur: Middag-
t; 8 uur: Avond-concert. Te geven door het Neder-
h Dames-Ensemble, dirigente Helena Engelen.
A gsl7 Augustus, 8 uur. Hotel „Duin en Daal".
aal dramatische soirée te geven door Albert Vogel,
lavierbegeleiding van mej. Hermine den Hollander.
HAARLEM.
14 Augustus. Museum van Kunstnijverheid. Toegang
<os.
14 Augustus, 8 uur. Brongebouw. Concert
nsch Muziekkorps.
geopend: 7—10 uur 's morgens en 35 uur
ds. Drinkhal Staalbad Haarlem,
adinriohting Badhuisstraat.
.vem- en Badinrichting aan de Houtvaart.
17 Augustus, 8 uur. Groote Kerk. Concert
ienen en Louis Robert.
Dot dag 18 Augustus, 8 uur. Brongebouw. Concert
isch Muziekkorps.
SPORTTENTOONSTELLING.
7i i. ,0 Augustus, 2 uur. Feestelijke opening der ten-
rilling en van den Japanschen tuin.
Matinée door het orkest van Kriens. 8 uur.
geopend: vanaf v.m. 10 uur. 's Middags Matinée.
ds Concert.
ZANDVOORT.
13 en Zondag 14 Augustus, 8'/, uur. 01 y ra pia-
e. Operette ensemble van het Rembrandt-Theater
nsterdam- De Graaf van Luxemburg. Operette.
n: sterdam en Haarlem vóór 100 jaar.
;e maand was bet honderd jaar geleden, dat Neder-
sid een zelfstandige staat te zijn en ingelijfd werd
jk, volgens keizerlijk besluit van keizer Napoleon I,
rdigd 9 Juli 1810, in zijn paleis te Rambouillet, waarvan
artikel luidde: «Holland is met het keizerrijk
en het tweedeDe stad Amsterdam zal zijn de
d van het keizerrijk".
)en de toestand werd in steden als Amsterdam en
e.a. staat in gedenkschriften van hen, welken den
tijd hebben meegemaakt, met zwarte kool ge-
Wat Amsterdam aangaat, schrijft C. v. d. Vijver
tig jaar later, nadat hij gewezen heeft op al de
'.itge
ivorei-i
lorde
Hoi
if aavb
Iransc
toeker
rniii!
bepalingen door Napoleon gemaaktMen wist vooreerst
genoeg. De regeering was voor 's hands opgedragen aan
Le Brun, hertog van Plaisance, in boedanigheid van alge
meen Stedehouder". De hertog deed zijn intocht te Amster
dam met een stoet van oorlogslieden en nam bezit van het
Paleis op den Dam, doch hij bleef er niet lang, omdat
Napoleon te kennen gaf, dat een stedehouder niet in een keizer
lijk paleis kon resideeren.
De staatsschuld werd op een derde gebracht (ge-tierceerd)
van de koloniale waren moesten de bezitters vijftig procent
opbrengen, en met het begin van 1811 zou de fransche
huishoudelijke inrichting worden ingevoerd.
Een tweede hoofd-ambtenaar, Dévilliers-Duterrage, kwam,
onder den naam van directeur-generaal der Politie van Hol
land, zich op de Oude Turfmarkt, tegenover de Munt,
vestigen. Hij was de spil, waarom alles draaide. Drieste ge
slepenheid, fransche kunstenarij, listig bedrog en middelen
van gezag brachten hem spoedig op den weg om de Amster
dammers van klein tot groot te leeren kennen, om in hunne
bijeenkomsten in te dringen, hunne gangen te bespieden,
hunne gesprekken af te luisteren. Belemmering in alles, wat
tot hiertoe den handel, hoe gering dan ook, had gaande ge
houden, was aan de orde van den dag. Geen beurtschip, geen
jol, geen jaagschuit, geen vrachtwagen kon Amsterdam ge
naken, dan na te zijn onderzocht, of er ook verbodene
goederen in waren. Het geheele land was door fransche
wachtschepen van de zee afgelnedon.
De visscher die 's morgens was uitgezeild, moest onder
de kust blijven en 's avonds weder aan strand zijn. De
kusten wemelden van fransche douanen. De fransche politie
binnen Amsterdam was niet minder streng. Drankwinkels,
koffiehuizen en andere inrichtingen, waar gelagen werden
gezet, zelfs sociëteiten, moesten 's nachts met klokslag van
twaalven zijn ontruimd en gesloten worden. Niemand mocht
een gezelschap van twintig personen en daarboven in zijn
huis noodigen, of een logé hebben, zonder voorkennis en
toestemming der politie. De aloude nachtwacht met haar
waarschuwing: «Bewaar je vuur en kaarsje wel!" was ont
bonden en vervangen door een fransche politiewacht in af-
deelingen, waarover een hoofddirectie het oppertoezicht hield.
Wie na elf uur gerucht of geschreeuw op straat maakten,
of zingende langs den weg gingen, werden opgepakt, om
in een politiekamer te overnachten. Elke vrouw; omtrent
dien tijd alleen op straat gaande, stelde zich bloot van in
hechtenis te worden genomen. Maar ook elke man, die,
of elk gezelschap, dat, na elf uur op straat was, stond bloot
voor eene aanhouding door de politiewacht. Men moest ten
minste de vragen: «Wie men was? Van waar men kwam
en waar heen men ging beantwoorden, en zich zeer ge_
wagens en
zijn arrondissement
van een paspoort,
aan alle reizigers
lijdelijk gedragen, ingeval de wacht mocht goed vinden één
of meer personen naar huis te vergezellen.
Niemand mocht door trekschuiten, veerschepen, bolder-
andere middelen van vervoer het gebied van
verlaten, zonder in het bezit te zijn.
Daartoe gaf Devilliers Duterrage kennis
«zich van de hun benoodigde papieren
te voorzien ten einde hunne rust te verzekeren en zich op
de eerste aanvrage te kunnen herkennen"; terwijl zij zich
alhier binnen 24 uur, ter generale directie, op de Oude
Turfmarkt, moesten vervoegen ten einde aldaar hun pas
poort te laten »viséren« of een «permis de séjour» (ver
gunning om in de stad te mogen verblijven) te bekomen,»
Dus zoo ongeveer als thans nog in Rusland.
Het bevel, betreffende het aangeven der koloniale waren
(zelfs medicinale drogerijen daaronder begrepen) waarvan 50
ten 100 moest worden opgebracht, werd op den bepaalden
dag streng gehandhaafd. De prijs van de koffie steeg van
60 cent tot 3 gulden het pond; 1 pond stroop kostte
weldra 1 gulden, 1 pond suiker 1 Rijksdaalder; 1 pond
van de minste soort thee 3 gulden, en de verdere
waren naar evenredigheid. Een later decreet van keizer
Napoleon I, dat al de Engelscnen goederen opgehaald en
ten vure gedoemd moesten worden», werd niet minder
streng nageleefd. De winkeliers en magazijnhouders brachten
hunne Engelsche goederen ter bepaalder plaatse, die dan
aan den overkant van het Y, aan den Paardenboek, onder
toezicht van Fransche ambtenaren, werden vernield en verbrand.
Hiermede gingen gepaard rooverijen van allerlei aard.
Zoowel uit Amsterdam als elders werden belangrijke staats
stukken, kostbare schilderijen en andere voorwerpen van
groote en historische waarde, naar Parijs gevoerd. Doch
dat alles was niets meer dan de voorproef van wat zoude
volgen.
Zoodra het jaar 1811 was aangebroken, vertoonde zich
het geweld in volle naaktheid. Daartoe werd «De Celles",
onder den titel vanPrefect van het Departement der
Zuiderzee" naar Amsterdam gezonden, die zijn intrek nam
in een der grootste huizen in de Doelenstraat, en een
weinig verder zijne bureaux vestigde, alwaar tot aan zijn
vlucht uit Amsterdam de «Prefecture" is gebleven. Toen
het in 1813 «Oranje boven!" werd, vluchtte hij inderhaast
uit den kelder, waar bij zich verborgen hield, in een schuitje
dat achter zijn huis aan den Amstel lag. Precies als Gys-
brecht van Aemstel verhaalt, hoe hij uit het klooster vluchtte.
In dit huis het huis, waar De Celles woonde is,
thans de oudeboek-, en kunsthandel van Pred. Muller en Co.
Over den Prefect de Celles, vurig gehaat in Amsterdam,
oordeelde A. J. Lastdrager, schrijver van: Gedenkstuk der
FEUILLETON.
.Nog
bond"
de hti
Ivoor
inureii
pest
Japan in het Brongebouw,
ikele dagen en het japansche feest kan, als waardige
-it der Sporttentoonstelling, beginnen. Reeds staan
f'S en is de verfkwast bijna aan het einde van zijn
itastisch verrijzen de beelden en figuren uit het
velen nog onbekende land van den Mikado op
schuttingen; doen de japansche letterteekens hun
te
Wal.
Hee
foto's,
tempe
word i
bede'.
wandelaar te verschalken door hem vol verbijstering
staren op hun wonderbaarlijke hiërogliefen-karakters,
ten we eigenlijk van den japanschen bouwstijl?
nig. De meesten onzer hebben, dank zij plaatjes,
d., zoo'n flauw begrip er van dat de daken der
en villa's (als dit woord tenminste mag gebezigd
ireed uit loopen en de meeste met pannen of koper
jn. Verder dat de woonhuizen bijna alle slechts
eping hebben en dat de daken rood en de muren
Ik geloof niet dat er veel meer van gezegd kan
't Is daarom des te aardiger, dunkt me, dat we
er as zoo van nabij kennis mee kunnen maken, want
ipansche woningen die in het schoone en voor dit
geknipte park van het Brongebouw geplaatst zijn,
e verdienste zoo natuurgetrouw mogelijk te zijn
iag'-l.i, ,t.
~r hiervan komt in hoofdzaak toe aan den heer
Bennecke, den artist van Oud-Haarlem. Wie herinnert
ach ii;of zjjn prettigen, jovialen krullebol en de immer
lacnenc: eerlijke oogen waarmede deze jonge kunstenaar
de ineiisi hen en dingen beschouwt als door een blijmoedigen
psychologische onbezorgdheid wat aangaat de alle-
Baag.. io gebeurtenissen in ons tranendal? Hij ziet niets,
W!- ni anders zien dan den schoonen kant der dingen
oeit zich geestelijk alleen door immer weer
jan nieuwe kunst te scheppen, een kunst ongetwijfeld
e' >"'g n.eden lager staande dan die van een Hobbe Smith
>f' 1; - ostein, maar die toch kunst blijft en, gedragen door
)en ioreidelde fantasie, aan duizenden bekoring schenkt
en voor velen even groot en bekoorlijk is als de kunst
zijner fijner bewerktuigde, uitverkoren broederen.
Het was geen lichte taak, hem ditmaal op de schouders
gelegd. Japan-nabootsing, drommels, 't was een krabben
achter de ooren waard. Hij kon er zich niet van afmaken
door slechts een gebogen dak op vier muren te plaatsen
en dan maar wat japansche figuren, wat dito bloemen en
onmogelijke vogels er op te kladderen. Lang niet. Het
echte, het intiem-karakteristieke, juist dat wat de mensehen
bij intuïtie doet gevoelen geen boerenbedrog voor oogen
te hebben, wilde hij geven. Ook zijn goede naam, zijn
eerlijke naam als kunstenaar, als waardig leerling van onzen
grooten Jan Maandag, was er mede gemoeid en dit is toch
geen kleinigheid waarmee te sollen valt. Dus ging hij niet
dan na rijp beraad op de zaak in, bestudeeide al wat in
deze materie op Japan betrekking had, vervaardigde schet
sen, vernietigde ze weder, maakte betere, onderwierp deze
aan het oordeel van bevoegden en eindelijk, voldoende
onderlegd, toog hij aan 't werk en wierp zich met de horst
op zijn nieuwe taak.
Of hij geslaagd is zullen we spoedig kunnen heoordeelen.
Zooals het zich op dit oogenblik laat aanzien, durf ik te
beweren dat dit niet alleen het geval is, maar dat hij zich
zelf overtroffen heeft. Echter, men bedenke dit wel, alles
beschouwd uit een decoratief oogpunt. Het is, natuurlijk,
tooneelwerk. Men stampt maar zoo niet een japausch dorpje
uit den grond, gelijk de toovergodin een gouden koets uit een
meloen. Daarvoor ontbreken de meest noodige factoren.
Doch als nabootsing, als imitatie van den japanschen huizen
bouw, zelfs met een hun passende omgeving van groen,
bloemen en bamboe-gedoe, kan zijn arbeid als bij uitstek
gelukt heeten.
Mag dus aan dit werk van Bennecke het leerzame niet ont
kend worden, (tusschen haakjes, het biedt een schoone gelegen
heid voor keeren onderwijzers om de geografische en ethnologi-
sche kennis hunner leerlingen omtrent Japan eens wat aan
te dikken, door bijv. met hun klas hier een bezoek te
brengen) ook de gelegenheid om zich op een, zij het dan
europeesche, wijze te ontspannen, zal niet ontbreken.
Echter zijn de plannen hieromtrent nog in diverse stadia
van afwikkeling en kan ik er bijgevolg niet veel over
mededeelen. Alleen dit, dat eiken avond een concert gegeven
zal worden door een groot orkest, 't zij Kriens, de Harmonie
of Rap en dat gezorgd is voor een degelijke dames-kapel,
die zich beijveren zal des middags de stemming er in te
brengen en te houden.
De ingang wordt eenigszins mystiek. Dank zij de onuit
puttelijke fantasie en humor der japanners, hoewel het
laatste ons westerlingen wellicht wat argeloos-naïef toe
schijnt, heeft de heer Bennecke hier een uitmuntende ge
legenheid gehad met zijn gaven te kunnen woekeren, die
hij dan ook niet ongebruikt liet. Aangezien dit echter,
geloof ik, min of meer een verrassing moet blijven, zal ik
met deze simpele medededeeling volstaan en hoop hiermede
alleenlijk, enkeier nieuwsgierigheid wat te hebben opgewekt.
Er komt ook een theehuis, 't Spreekt trouwens van zelf
niet waar, dat zoo iets niet ontbreekt. Wat is zoo'n ding
eigenlijk? Een gelegenheid waar in dit zonderlinge land
der zonen van de zon een gedeelte van het menschdom de
geurigste thee der theeën slurpt uit kleine kopjes en waar
men bediend wordt door wezentjes, die, wanneer zij aan de
te stellen eischen voldoen, als 't ware uit een japansch
kamerschut dienen gesneden te zijn. Meer weet ik er niet
van als alleen nog, dat deze geisha's genoemd worden, veelal
onuitsprekelijke namen hebben en dat ze het europeesch
geld der passagierende zee- en andere officieren niet ver
smaden.
Wie er echter meer van wil weten, kan zich vervoegen bij
den heer Sidney Jones, die langs muzikalen weg een nadere
studie dier dochteren Japan, in het hijzonder van eene,
luisterende naar den naam O Mimosa San, heeft gemaakt.
Verder zult ge u als westerling alleraardigst kunnen
vermeien in een Tempel, 't Is echter geen heusche. 't Is
niet een zoodanige waar de bonzen hun eentonige tam
boerijnen bespelen en hun bidmachines voor geld laten draaien.
Noch eeDe waar ge de belijders van den godsdienst van
Confusius zich in drommen ziet verdringen of waarin priesters
van Boeddha hun vrome overpeinzingen ongestoord verrichten