4e jaargang. dat zij in Holland grandes idéés gevonden heeft? In ieder geval kunnen en moeten wij allen er toe medewerken, dat de petites idéés plaats maken voor betere en ten slotte door Grandei Idéés worden vervangenf f Naar aanleiding van het bericht, dat de Jezuieten die uit Portugal verdreven werden, in ons vaderland worden toegelaten, zeide iemand, dat hij »'t mooi vond, omdat het weer een bewijs is van onze groote vrijheidszin en verdraag zaamheid. Dat is in beginsel mooi en groot, dus kan en moet het dit ook in de toepassing zijn." Is die bewering niet gewaagd? En denkt men hier niet eene overeenstemming met het Paard van Troje? Daaren boven is die groote verdraagzaamheid dikwijls meer lauwheid en onverschilligheid, waarvan veel te veel misbruik wordt gemaakt, onder den schijn van verdraagzaamheidterwijl er toch eigenlijk veel gemakzucht in schuilt en angst om te strijden tegen gevaar in verschillenden vorm. Wat zijn we verslapt sedert den 80-jarigen oorlog Treurig maar waar! Vrede is uitstekend, maar tegen gevaar en verkeerde invloeden moet men toch strijden en zich verzetten met kracht en moed (niet met ruw geweld) doch zóó, dat men later zegt, dat wij »den goeden strijd gestreden" hebben. j- f Een nieuw, goed zichtbaar waarschuwingsbord bij Folkestone in Engeland. Dit bord voorziet in een lang bestaande behoefte, omdat vreemde automobilisten ingeval van nood instinktmatig rechts uitweken, terwijl men in Engeland links uitwijkt, hetgeen meermalen ongelukken ten gevolge had. De Auto Uit den Vreemde. Een vrouwelijk burgemeester. Drie jaar geleden werd mrs. C. E. Lees als het eerste vrouwelijke gemeenteraadslid van Oldham, een plaatsje benoorden de Trent, Engeland, benoemd. Een dezer dagen nu heeft dit stadje zich van grootere en belangrijker steden onderscheiden door een stap in de richting van den nieuwen, meer verlichten tijd: mrs. Lees werd n.l. tot burgemeester benoemd. Deze merk waardige vrouw heeft zich reeds gedurende jaren onder scheiden door velerlei weldadigen arbeid in de gemeente en is alom gezien om haar vele, edele werken. Zij is bovendien een buitengewone business-woman" en haar toespraak bij gelegenheid van hare verkiezing trof iedereen als bijzonder verlicht en knap. Hoe deze nieuwerwetsche vrouw voor haar man en kinderen en voor haar huishouden werkt, meldt de Christian Commonwealth, waaraan wij het bovenstaande ontleenen, helaas niet. Een schandelijke eisch. Vrijzinnige katholieken en er zijn er gelukkig vele moeten pijnlijk getroffen worden door de brutaliteit, waarmede sommige geestelijken de schandelijkste leerstellingen verkondigen. Het is algemeen bekend, welk een beroering werd veroorzaakt door den tegenstand welken de gestelde macht te Rome aan den dag legde, niet alleen tegen alle vooruitstreven op het groote gebied der godge leerdheid in deze dagen van wetenschappelijk en geschied kundig onderzoek, maar ook tegen den nieuwen geest op maatschappelijk gebied, die zich heinde en verre openbaart. De kerkvoogd van Chester, de anglicaansche wel te verstaan, toonde in een bijeenkomst van zijn kerspel een dezer dagen aan, hoever de drnk tegenwoordig wel gaat welken Rome op zijn priesters uitoefent, en deed daartoe aanhalingen uit een werk van den geestelijke Alexius Lepicier, (uitgegeven in 1908) een der raadgevers van de „congregatie der sacra menten". Dit werk beleefde dit jaar een herdruk en toont aan hoe hopeloos het is om bij de priesters naar geestelijke vrijheid of zelfs maar persoonlijke veiligheid te zoeken. De geestelijke Lepicier zegt onomwonden, dat hij die open lijk verklaart een kettersch leerstuk aan te hangen of be proeft anderen door woord of voorbeeld daartoe over te halen, niet alleen in den ban mag worden gedaan, maar ook volkomen terecht mag worden gedood (sed etiam juste occidi). Het is de herleving van dezen geest gevoegd bij de toenemende staatkundige eerzucht van Rome, die de moeilijkheid haast on overkomelijk maken het roomsch-katholicisme tot een gezon den staat van broederschap terug te brengen. Wij zouden de laatsten zijn, besluit de Christian Commonwealth, om voor oordeel te zaaien tegen een schare die vele edele mannen en vrouwen onder zich telt, maar het bestaan van dit werke lijk onheilspellende element in hun stelsel is te ernstig om over het hoofd te worden gezien. Wat zouden zij zeggen als zulk een gevoelen eens werd geuit door een of ander niet christelijk lichaam, b.v. door een raad van confucianen of shintoisten van het Oosten Sven Hedin. Donderdag 15 December a.s. zal in de Kroon te Haarlem een lichtbeelden-vertooning plaats vinden van de opnamen door Sven Hedin gedaan op zijn beroemden tocht door Tibet. Dat deze vertooningen overal veel bijval vinden, bewijzen de lange verslagen in de buitenlandsche pers. Een vreemde, oude geloofspartij. Er vertoeft op het oogen- blik een zonderlinge afvaardiging in Engeland, vertelt de Christian Commonwealth, zij bestaat uit een tweetal samaritaan- sche priesters: Izak ben Amram en Naji ben Phineas, die beiden beweren lijnrecht af te stammen van Levi, en leden te zijn van een der oudste geloofspartijen ter wereld. Of schoon hun gemeente slechts 150 zielen telt, zijn zij bijzonder uitsluitend. Zij zouden liever honger lijden, dan eten met een heiden, en zelfs eten met een gewonen jood is hun ge loof schenden. De leden dezer partij trouwen natuurlijk alleen onder elkander en aangezien zij meer mannen dan vrouwen telt, zijn deze laatste van hooge waarde. Naji verloor een groot gedeelte van zijn kleeren op weg van Jaffa naar Mar seille, maar aangezien zijn geloof hem verbiedt kleeren te dragen die door heidenen of zelfs rechtzinnige joden vervaar digd zijn, heeft hij nieuwe kleeren uit zijn land moeten laten komen, onderwijl geducht koude lijdende! De zending, waar voor zij naar Engeland gekomen zijn, is voor zulke mugge- zifters al heel wereldsch. De groote armoede der partij deed het besluit opkomen om een der kostbaarste schatten, die zij bezitten, te verkoopeneen oud handschrift van de 5 Boeken van Mozes, geschreven te Damascus in het begin der 12e eeuw en te Gerizim bewaard tot op den huidigen dag. Oudheidkundigen zeggen dat het handschrift ontwijfel baar echt is, en waarschijnlijk over de 700 jaar oud. »Het zou jammer wezen", zegt Dr. Gaster, »als dit voor werp niet ir. een of ander museum een eereplaats kreeg". Het is maar goed voor Izak, Naji en hunne vrienden, dat zij ten minste geld mogen aannemen van de heidenen Waarom de kerken tegenwoordig zoo leeg zijn. Bernard Alder- son, een Engelschmau, schrijft dit feit, volgens de Christian Commonwealth toe aan drie oorzaken 1° te rechtzinnige leer - stellingen, die in strijd blijken met den hedendaagschen stand der wetenschap, 2° te groote geldelijke eischen, die het lid maatschap van een kerk of gemeente tegenwoordig met zich brengt en 3° het feit, dat de preekstoel heden ten dage zooveel gebruikt wordt voor staatkundige doeleinden. Dezer dagen is opgericht de Ver- Uit andere eeniging tot Organiseeren van Feestelijk- geilieenten. heden te Amsterdam. Het doel der Ver- eeniging blijkt reeds genoegzaam uit haar naam. Het eerste werk der vereeniging zal zijn het houden (behoudens vergunning der stedelijke regee- ring)van een Oud-Hollandsch Marktplein in den tuin van het Paleis voor Volksvlijt en wel van 20 Mei tot 19 Juni 1911. Tot president der vereeniging is gekozen de bekende impressario Max van Gelder, ter wijl het secretariaat voorloopig zal ge vestigd zijn ten kantore van de heeren N. Snoeck en A. Heuwekemeijer, Ruijsch- straat 58, Telefoon 9997. Museum van Kunstnijverheid te Haarlem. Zondag 11 December is de laatste Zondag, dat de tentoor, stelling van noorsche huisvlijt geopend is; Dinsdag 13 dezer zal eveneens de laatste openbare les in het weven in de raad zaal van het museum gegeven worden. In het trapportaal van het museum zijn op het oogenblik eene reeks wandplaten tentoongesteld met zeer duidelijke aan schouwelijke voorstellingen, welke op vóórhistorische en histori sche tijdperken der geschiedenis in Europa betrekking hebben. Deze, volgens de tijdperken gerangschikte afbeeldingen stellen voor: werktuigen en vaatwerken uit het steeniijdperk, welke tot 1000 jaren voor onze jaartelling in gebruik waren, alsmede wapens, gereedschappen en sieraden uit het bronstijdperk, van af omstreeks 1000500 vóór onze jaartelling; voorts voorwerpen van allerlei aard uit het voor-romeinsche, zoogenaamde ijzeren tijdperk ook wel de Hallstadt en de La Tène-periode genoemr waarmede het tijdvak van 500 voor tot 100 jaar na onze jaar telling wordt bedoeld. Onder de afbeeldingen komen verder voor: gedeelten uit Caesars Bellum Gellicum, als Castra Romana, Alesia, Caesai bestorming van Avaricum en ten slotte eenige van de Saai burg, de ten noorden van Homburg in den Taunu gelegen vaste legerplaats der Romeinen, welke omstreeks 25 van onze jaartelling door Allemanen en Francken werd vet woest. In 1868 werd zij opgegraven en vervolgens nauwkeur: onderzocht en opgemeten en sedert 1897 onder de auspicië van den duitschen keizer in haar geheel hersteld Bovenvermeld overzicht is bijzonder leerzaam voor hen dit zich met de geschiedenis bezighouden; door belangstellen' ei kan over de Saaiburg eene brochure worden ingezien, d;e tijdelijk ter besehikking wordt gesteld en waarin verdere gevens worden medegedeeld. Zondag is het museum tegen verminderden prijs toegankel 1 Niet tin houtsoort geeft hij het verbranden geluid run zich, i uitzondering ran de. doornen, die luid knetteren, als wilden zij zegt, Talmud. „ooi teij zijn hout". Zonder verant woordelijkheid der Redactie. Geachte Redactie. Naar aanleiding van het in omvai grootste deel plaatselijk nieuws in uv orgaan van 3 dezer 1.1. deel ik u beleefd mede, dat het tegen mijn wensch is da: ik daarin als tusschenpersoon genoemd word. Hoogachtend, M. L. JoilRITSMA. Hotel »Duin en Daal Nieuwtjes, vragen Deze week zult ge de lantaarn va en antwoorden, uw rijwiel ten 4.13 ure aansteken. Gymkhana*, wedstrijd. In de op 1 December j.l. gehouden ver gadering van de Vereeniging tot bevor dering van het Vreemdelingenverkeer te Egmond a/z. is een commissie benoemd om een breed opgezette propaganda voor Egmond als badplaats voor te bereiden. De vergadering ging uit van de meening dat aan het zoo uiterst gunstig gelegen Egmond slechts de noodige bekendheid ont breekt, om het van een druk en steeds toenemend zomerbezoek te verzekeren. Er mag geen politieagent aangereden worden. De Auto. Dit beminnelijk volk schept er behagen in ben te minachten die het regeeren; het kent geen grooter vermaak dan de zwakheden zijner ministers en de ondeugden zijner groote man nen aan het daglicht te brengen. Als het een deugdzaam koning bezat, zou het eene omwen teling maken om niet van verveling te sterven. Men vergenoegde zich niet met het verhaal van de oneenigheid die tusschen de beide ministers was uitgebroken, maar voegde er bij dat de twist op nieuw in bijzijn van den koning was begonnen en dat deze genoodzaakt was geweest de beide raadsheeren, die allen eerbied voor hem uit het oog verloren, het stilzwijgen op te leggen. Natuurlijk verwachtte men een officieel démenti om de waarheid dezer geruchten te bevestigen; maar tot ieders verwondering las men in het regeeringsblad dat graaf Bemoeial zijn ontslag had genomen en dat ridder Blindevink tot een anderen werkkring was geroepen. Op dat bericht schudden de wijzen het hoofd en zeiden dat het einde der wereld naderde; de eerzuchtigen liepen de audiënties af, de ledigloopers babbelden, de beurslieden verloren het hoofd; men kon er zich niet in vergissen, alles kondigde eene groote staatkundige verandering aan, tot groot vermaak van de Vliegeneters die nergens zoo veel van houden als van nieuwe stukken en nieuwe acteurs. TWEE-EN-TWINTIGSTE HOOFDSTUK. De tooverlantaarn. Bij het verlaten van de raadzaal, waar Be moeial en Blindevink elkander wederkeerig hadden verweten dat zij den koning en de mo narchie ten verderve voerden, wist de kommer volle Hiacint niets beters te doen dan de too- vergodin te hulp te roepen. Zoodra zij verscheen, riep hij haar toe „Red mij, petemoei, red mijn volk! Geef ons eene constitutie. Mijn kind, sprak de dame, gij spreekt Hebreeuwsch voor mij. Wij toovergodinnen, die uit den goeden ouden tijd herkomstig zijn, kennen geen andere verzoeken dan om kleine prinsjes te beschermen en jonge prinsesjes uit te huwen. Hoe zou ik verstand van staatkunda hebben? Mijn eenige bezigheid is de menschen gelukkig te maken. Petemoei, als ik geene constitutie vind waarmede ik mijn volk gelukkig kan maken, ben ik verloren! Mijn kind, wil ik u naar het rijk der pa pegaaien brengen, waar iedereen spreekt zon der iets te zeggen? naar het rijk der ganzen, waar iedereen trotsch is op zijn verstand? of naar het rijk der sijsjes, waar iedereen zich er verhoovaardigd een sijs te zijn? Neen, neen, petemoei, dat is niet wat ik zoek. Laten wij dan iets anders bepr oeven, mijn zoon; wie weet wat wij nog kunnen doen". De toovergodin opende een venster en riep eene zwaluw toe die de lucht doorkliefde. „Vriendin, sprak zij, zijt gij gelukkig? Ja, antwoordde de zwaluw met haar vrien delijk stemgeluid. Waarom zijt gij gelukkig? Omdat ik vrij hen," zeide de vogel. En weg vloog hij als de wind. De toovergodin keek nogmaals uit het ven ster en riep een bij, die uit een struik kamper foelie puurde. Vriendin, vroeg zij, zijt gij gelukkig? Ja, gonsde het insect. Waarom zijt gij gelukkig? Omdat ik van den ochtend tot den avond werk. Wie regelt uw arbeid? vroeg Hiacint. Ik zelf, antwoordde de bij heh ik een mees ter noodig om de wet te volgen die God mij gegeven heeft?" Dit zeggende vloog zij heen. «Geef mij uw band", sprak de toovergodin tot Hiacint. In een oogwenk bevonden zij zich in het veld. Daar graasde een kudde schapen, onder op zicht van een slapenden herder en een waken den hond. „Zijt gij gelukkig? sprak de toovergodin tot een vet schaap dat met graagte zijn grasmaal tijd nuttigde. Hoe zou ik het kunnen zijn? antwoordde het wollige dier. 's Ochtends en 's avonds woid ik gebeten en geslagenmorgen laat men mij scheren of zendt men mij naar de slachtbankl Om gelukkig te zijn, moet men zichzelven toe- behooren. En toch, zeide Hiacint, graast gij, wordt gij vet en slaapt gij. Het is eens mijn lot door de wolven of de menschen te worden opgegeten, sprak het schaap; het verstandigste is er maar niet aan te denken." Hij stak zijn kop weer in het gras en begon met dubbelen ijver te eten om den verloren tijd in te halen. „Mijn kind, sprak de toovergodin, mij dunkt dat wij vorderingen maken. Vrij zijn, arbeiden, zich zeiven toehehooren, daarin bestaat het geluk; zet dat iD uwe constitutie. Petemoei, zeide Hiacint, de vrijheid maakt het geluk der redelooze dieren uit, maar de menschen die met rede zijn begaafd kunnen met zoo weinig niet gelukkig zijn. Dat is te zeggen, hernam de toovergodin, dat zij met al hun verstand dommer zijn dan de domme dieren. Petemoei, zeide Hiacint, ik zou wel eer wijsgeer uit den ouden tijd willen raadplegen O! kon ik Aristoteles zien! Mijn vriend Aristoteles zal niet weigerer hier te komen, sprak de toovergodin, terwij zij kringen in de lucht beschreef. Ik ken hen sedert lang; ik heb van zijne guitenstreken ge lezen. Petemoei, het is een wijsgeer! Al is men wijsgeer, mijn kind, toch blijf men mensch; de grootste geleerden zijn daar om toch niet altijd het verstandigst." Terwijl zij sprak steeg er uit den grond eer. damp op, die langzamerhand eene menschelijki gestalte aannam. Hiacint zag plotseling eei lang man met innemende gelaatstrekken voo zich staan, die het Grieksch costuum met vee bevalligheid droeg. „Goeden dag, lieve zuster, zei de wijsgee terwijl hij de hand der toovergodin kuste. I was honderd mijlen hier van daan bezig de schoonen Plato te plagen die nog altijd droom toen ik uwe roepstem hoorde; hier ben ik wat is er van uw dienst? Vriend, zeide de toovergodin, hier ziet g een jeugdig koning die u om eene constitut voor zijne volkeren vraagt. Waartoe zou dat dienen?sprak Aristoteh Indien hij de schoonste, de sterkste, de g- leerdste, de verstandigste, de knapste is, indii hij altijd gelijk heeft en zich nooit vergist, la hij dan alleen regeeren. 'Aan deze onfeilbiv teekenen zal ieder hem als opperhoofd koning herkennen. Zoo niet, laat hij dan zij volkeren aan hun eigen bestuur overlaten niet zooveel inbeelding hebben van anderen willen leiden die beter dan hij zijn. (Wordt vervolgd) In den ouderdom van 74 jaren is te Haarlem na een korte ziekte overleden de heer P. Loosjes, voorheen het hoofd der firma Erven Loosjes Zoon. In hem is een groote werkkracht heengegaan. In verschillende betrekkingen heeft hij het openbaar leven in en buiten Haarlem diensten be wezen, hij mocht zich in veler toegenegenheid verheugen. Vooral in Doopsgezinde kringen zal zijn verscheiden eene leemte achterlaten. Prijs per halfjaar f 1. bij Yooruitb taling. Prijs per nummer f0. Mededeelingen Het auteursrecht Bij dit nummer fa Allen die zich met ons blad abonneeren, verschijnende nummei De Agenda is verpl Tot Een kort van woord G zijt waarom val'en de pa aait? Misschien omd Een nieuw licht is 1906 verscheen bij Ac Het eerste evangeli g, gevens, als eene bijd dos Christendoms. Wanneer gij dat 1 zelf liadt kunnen vi f jaar geleden voor u misschien, dat „de go is? Neen, zegt de voc v, ijsgeerige gedachte z houden, wordt allermi g -voelvolle historizee godsdienst geenerlei j dezelfde voorrede ze ie kennis heerscht, 1 nacht is (onder de los Of hebt gij verhe' aren heiland dan in ,e in de evangeliëi zoening brengenden slacht, die inderdaad kond en gehoond ei lubt gij ooit elders „de Christus, die zich welgezinden bevindt, „h aid de goede geest „i lve", en dan daar of „Christus eenheidsbe 7a o neen, weest dan d< spreuken en leest 122 en 123, 128 en 138 v, 140 en 141, 1 Gemeente- Dec bestuur. Vo alle Na de lezing der nc gesteld, gaf de voorzit! heer A. Roozen Sr. he verschenen was. Deze ai wij niet konden verstaa Hierna volgden de i d. volgende orde behan a. Dankbetuiging vi beid, afdeeling Bloemei de in een vorige zittinj in zake het toekennen b. Idem van het be; Industrieschool voor uitgenomen voor de dat onder letter c van het c. Idem van den 1 hooging zijner jaarwedd d. Schrijven van eei ten zeerste erkentelijk verhooging en de ins! hunne weduwen en we; e. Adres van den O. L. S. te Overveen, van den raad, hem u '906, dat de gemeente van de jaarlijksche d< hunner wedden voor h zin moet worden opg gemeente blijft voortc ontslag en recht op pe Op voorstel van B. ook te verleenen aan g Verzoek van m om afwijking van art. landhuis en koetshuis t 10 M. op 8 M. uit de B. en W. stellen v het terrein is gelegen i dezen weg en de tram! g. Adres van den do gymnastiek te Ha leedwezen heeft vernoi van pensioengerechtigd* zooals plaatselijke blad bij het onderwijs te B]

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1910 | | pagina 6