DE KLEINE
VOLGBRIEFJE.
Dete-gi
Jttett ka
nooit w<
Ned. Tooneel-I
OE HAGESP
Agenda.
BLOEMENDAAL.
Zondag 18 December, 2'/s41/. uur. Hotel Duin en
Daal. Matinée.
Woensdag 21 December, 8 uur. Vergaderlokaal „Mara-
nat ha." (Donkerelaan 14) Christelijk-Nationale Werkmans
bond. Ledenvergadering. Belangstellenden hebben toegang.
Woensdag 21 December, v.m. 10 uur. Openbare verkooping
te Overveen op het landgoed Elswout, van hakhout, ten
overstaan van notaris J. H. Wildervanck de Blécourt.
Vrijdag 23 December, v.m. 11 uur. Raadhuis. Aanbe
steding vooi het leveren en leggen van waterleidingbuizen.
HAARLEM.
Koloniaal Museum. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van
10- 4 ure.
Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks
geopend van 10—4 ure.
Gemeentelijk Museum. (Stadhuis.) Dagelijks geopend van
103 ure. Toegang 25 cents. Zondags en len Woensdag
van de maand kosteloos. Ie Kerstdag gesloten. 2de Kerst
dag van 12—3 uur, f 0.25. Nieuwjaarsdag gesloten.
Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79). Geopend behalve
Zondags en R.-K. feestdagen van 10—5 ure. Toegang 25
cents.
Stads-Bibliotheek. (Prinsenhof). Dagelijks geopend (be
halve Zondags) van 104 uur.
Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, Donderdags "an 2—3
ure, Orgelbespeling.
Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (behalve Zaterdags
en Zondags) van 113 ure. De bibliotheek alle werkdagen
van 1—4 ure.
Drinkhal Staalbad Haarlem. Dagelijks geopend van
7—10 uur 's morgens en 35 uur "s avonds.
Zaterdag 17 December, 8 uur. Schouwburg Jansweg.
De Hagespelers. Dir. Ed. Verkade. Men kan 't nooit weten.
Comedie. (Abonnementsvoorstelling.)
Zaterdag 17 December, 8'/4 uur. De Kroon. Bioscoop
voorstelling Alberts Frères. f 0.75, 0.50 0.25.
Zondag 18 December, n.m. 2uur. Schouwburg Jansweg.
Kinder- en Familie-voorstelling. De Kleine Lord. Tooneel-
spel. f 1.0.50, 0.30, kinderen half geld.
Des avonds 8 ure. Volksvoorstelling. De Gebochelde.
Drama, f 1.—, 0.75, 0.60, 0.50, 0.40, 0.30,
Zondag 18 December, 8V4 uur. De Kroon. Bioscoopvoor
stelling Alberts-Frères. f 0.75, f 0.50.
2—4 uur. Matinée met speciaal programma.
Maandag en Dinsdag 19 en 20 December, 10—3 uur.
Verkooplokaal „Sar let." Bezichtiging goederen veiling
nalatenschap mevrouw de weduwe Van Brederode.
Donderdag 22 December, veiling.
Maandag 19 December, 7% uur precies. Gebouw Mij. tot
Nut van 't Algemeen, Zijlstraat. Cursus prof. Bolland.
Met introductie. (Over den oorsprong van het Christendom.
(2e gedeelte.)
Dinsdag 20 December, 8 uur. Brongebouw. Rolschaat-
senbaan.
Dinsdag 20 December, 8 uur. Sociëteit Vereeuiging.
Tweede Bach-concert. Orkest van het Concertgebouw.
Soliste mevrouw PreuseMatzenauer, alt-zangeres.
Dameskaarten f 2.60, heerenkaarten f 3.—.
Vrijdag 23 December, 8l/4 uur. De Kroon. Elite-bioscoop
voorstelling Alberts-Frères. f 0.75, 0.50. 0.25.
Dinsdag 27 December, 8 uur. Schouwburg Jansweg.
Verwacht 2e opvoering van Lucifer.
VOETBAL.
BLOEMENDAAL.
Zondag 18 December, 2 uur. B.V.V. BloemendaalD.O.S.B.
(Amsterdam) (terrein Meerenbergscheweg).
HAARLEM.
Zondag 18 December, 2 uur. „Haarlem"Velocitas (Breda)
(terrein aan den Schoterweg).
tuur, die nog plezier vinden in de lotgevallen en schalksche
streken van andere bakvischjes, en niet hun neus optrekken
voor dergelijke „flauwe kinderachtige lectuur, zonder pikanterie."
Zulke bakvischjes zijn er helaas, vroegrijpe, akelige damesachtig-
doende „creaturen," die al „blasé" zijn voor ze het leven leeren
kennen, die Zola's verslinden en Quérido's genieten, (in 't geniep
vaak) en voor gezonde, frissche, voor haar leeftijd geschikte
boeken geen oog en oor meer hebben. Lou is een prettig, aar
dig verhaal, „in stijl" geschreven, doorspekt met de echte bak-
vischjes-termen en zegswijzen, „typig en leuk."
De Holt. Lelie van 30 Nov. geeft als hoofdartikel St. Nicolaas-
stemming van Tacius, een artikel van J. van Rees—van Nauta
Lemke, over spiritisme, boekbesprekingen van de redactrice,
Varia, door Anna de Savornin Lohman, zuid-duitsche groot
meesters der schilderkunst, door A. J. Servaas v. Rooyen en de
rubriek Correspondentie.
Het nummer van 7 Dec. geeft bijna uitsluitend boekbe
sprekingen.
A. van der MeerBrondgeest.
Het eerste Bachconcert had plaats op
Muziek. 22 November, 't Was een goed denkbeeld
van 't bestuur om ons in de gelegenheid te
stellen het Residentie-orkest, onder leiding van nar. H. Viotta,
te hooren. Voor mij was deze kennismaking een zeer aange
name en 't komt mij voor, dat de plaatsing van de instru
inenten (zóó dat de violoncellen vooraan zaten) aan 't alge-
meene klankeffect zeer ten goede kwam. Ook vond ik den
klank van 't koper bijzonder mooi.
Uitgevoerd werden Symphonie no. 3 (C. mineur op. 78)
van Saint-Saëns, die ik voor 't eerst hoorde, en waarvan ik
dus lang niet alles begrepen hebik vond er echter veel
mooie gedeelten in en vond ook, dat orgel en piano met
orkest een grootsch geheel vormden. Prachtig mooi en fijn
werd het voorspel uit Lohengrin gespeeld, 't geen van
zoo'n op-en-top Wagner-dirigent als mr. Viotta, niet te
verwonderen is. Les Préludes van Liszt vond ik wel mooi,
maar moest na 't Lohengrin-voorspel wel afvallen, temeer
daar Liszt, bij heel veel werkelijke muziek, ook wel eens
wat geeft, dat alleen maar een groote hoeveelheid noten is,
waarvan voor de hoorders veel verloren gaan.
De soliste van dien avond was mej. Elena Gerhardt, die
eerst drie Wagner-liederen met orkest-begeleiding zong met
veel gevoel en overtuiging, en technisch uitstekend. Na de
pauze zong ze nog vier liederen van Brahms, met piano
begeleiding door mej. Hegner (bij wie ze in goede handen
was en wat voor een zanger of zangeres altijd veel waard
is.) Volgens mijn opvatting staat mej. Gerhardt zeer hoog
als zangeres, zoowel wat stem als voordracht betreft, die
warm gevoeld en toch niet overdreven was. Deze eerste
Bach-avond was dus in onze muzikale wereld een avond van
veel kunstgenot.
2 December. Steenman-avond met medewerking van mej.
Peppercorn en den heer J. Mossel.
No. 1 was: Sonate G min. op. 13 van E. Grieg, die door
violist en pianiste met veel opgewektheid en frischheid werd
gespeeld. In deze sonate komen eenige eigenschappen van
Grieg's muziek zeer duidelijk uit, nl. zijn bijzondere harmonieën
(ook wel dissonanten) rythmus en versieringen. In het eerste
en laatste deel vielen mij vooral de beide eerste eigenaardig
heden op, (dikwijls is de eerste tel van de maat kort (staccato)
en komt de klemtoon op den 2en tel, met een langeren noot,)
bij 't tweede deel meer de voorslagen en andere versieringen.
Het laatste deel werd zeer opgewekt en pittig gespeeld. De
pianopartp van miss Peppercorn heb ik van a z bewonderd;
wat speelt zp de „loopjes" mooi gelpk en fijn en bp de
sterkste aceoorden blijft de aanslag toch steeds aangenaam.
No 2 Intermezzo C majeur en Romanze F majeur van
Brahms werden door miss Peppercorn zeer mooi gespeeld
daar ik muziek van Brahms meestal zeer moeilpk vind,
kan ik, na een keer hooren, niet meer dan mpn indruk ge
ven. De wals in E min. van A. Bax speelde zp prachtig,
bevallig en met veel kunstvaardigheid, maar of 't stuk zelf
mooi is?
No. 3 Suite G majeur van Bach door de heeren Mos
sel voorgedragen vond ik wel wat lang 't klinkt zoo erg
oefeningachtig. De Sarabande, een oude, langzame spaansche
dans, van oostersche herkomst en door de Mooren in Spanje
ingevoerd, was 't mooiste gedeelte, doordat langzaam ge
dragen muziek voor violoncel altpd veel mooier is dan vlugge
gedeelten, zooals de Courante, een verouderde fransche dans,
waarbp zulke rare piepende geluiden voorkwamen. Is dat
noodig of onvermpdelpk Was 't een gevolg van de warmte
in de zaal Over 't geheel vind ik dit geen dankbaar werk
en leent een cel zich minder tot solo-instrument, (uitge
zonderd Bosmans, Casals, Hekking, die uit hun instrumenten
een ander soort klank weten te halen dan de heer M
No. 4 Chopin! Mp dunkt mej. P. is een Chopin-
speelster bp uitnemendheidHoe teer, fpn en droomerig
speelde zij de Nocturne en als pareltjes kwamen al die
vlugge loopjes van de Preludes uit haar kunstvaardige vin
gers In 't Scherzo kwam weer heel duidelpk de Chopin-
eigenschap aan 't licht, n.l. de groote tegenstellingen tus-
schen 't luchtige, vlugge, sterk hartstochtelpke, fpne, weeke
en 't weemoedige zangerige (dit laatste vooral in 't midden
deel). Na veel bpvaluitingen kregen we van haar als toegift
nog een stuk van LisztGeen kleinigheid voorwaarmet
de vele overgangen, maar eenig mooi gespeeld alsof er
geen moeilpkheden bestonden
No. 5 was Trio in Bes majeur van Schubert, dat velen
zeker bekend is. Wat is die muziek toch heerlpk om naar
te luisteren Alles vloeit zoo als van zelf, melodie en rythmus
(een gedeelte van 't Rondo herinnert iets aan de Kreutzer
Sonate) van de drie instrumenten vullen elkaar aan. Er is
de noodige afwisseling in en 't is toch niet vermoeiend
om te hooren. Dat komt zeker doordat Schubert zelf een
harmonieus mensch was, die heel gemakkelpk componeerde,
hp leefde ook echt >gemoedelpk." Franz Schubert was
dikwpls een echt svroolpke Frans," als hp met zpn kunst
vrienden (een schilder en een beeldhouwer) samen was.
2 December was een avond waarover de concertgever
zeker tevreden kon zpn, daar hp zelf een gelukkigen avond had.
Hans en^Gr[ietje.
Humperdinck's opera werd hier 10 December opge
voerd en hoewel 't een kindersprookje is, waren de
kinderen Hans en Grietje volwassen dames, die de beide
partpen uitstekend vervulden. (Voor kinderen zou 't veel
te moeilpk zpn.) Hoe echt kinderlpk waren zp in zang en
spel, b. v. toen zp zongen: »met de handjes klap, klap,
klap," bp 't koekhuisje, en hoe aandoenlpk lief was hun
gebedje toen zp in het bosch verdwaald waren. Hans en
Grietje hadden beide wel dankbare, maar moeilpke rollen,
want de muziek is mooi, doch stelt hooge eischen en om
die zoo goed te zingen als Hans en Grietje, moet men wel
begaafde zangeressen hebben. De bloemenhulde was dan ook
zeer verdiend en 't was een aardig denkbeeld om Hans een
»huis" van bloemen te geven.
Onbetaalbaar was de heks't was zoo echt zooals zp op
haar bezem reed (of liever sprong) en met haar kaken dui
delpk uitte hoe lekker 't was! En dan dat: Hokus Pocus,
Malus Lokus! Was 't niet eng? Om van te droomen, die
stem uit de duisternis bp 't huisje? Ook de heks had een
moeilpke taak wat de muziek betreft, maar ook dat gedeelte
volbracht zp op uitstekende wpze. Zp liet zich ook niet in
de war brengen toen de punt van haar neus viel! De moe
der was goed en de vader met zpn vroolpk tra, la la la,
bewees reeds voordat hp nog zichtbaar was, dat hp over
uitstekende stemmiddelen beschikt.
Het zandmannetje en dansmannetje had een erg beef-stemmetje
en wat ze eigenlpk vertelden weet ik niet, want ik verstond
geen woord. De engelen waren wel lief; maar wat stijf en
niet heelemaal in de rol van engelen.
Het koor van de koek-kinderen zou nog beter geklon
ken hebben als 't wat gelpker in de maat gezongen was.
Waarom is 't eigenlpk niet in 't oorspronkelpke gezongen
Bp een vertaling verliest het toch altpd en bp een opera
is de tekst toch al zoomiddelmatig mooi
Aan het orkest was een zeer belangrijke partp toevertrouwd
onder leiding van den heer Cats was ook dit deel van de
opvoering goed. Zooals mp iemand (die vroegere opvoerin
gen onder leiding van den heer Cats bp woonde) meedeelde,
was er nu meer eenheid tusschen leider en orkest. Eenige
gedeelten hadden fijner gespeeld kunnen worden soms was't
orkest te sterk tegenover de stemmen.
Over 't geheel was het tooneel goedop de algemeene
repetitie was 't muurtje bp de heksoven te laag, men kon
van boven af heel huiselpk enkele personen heen en weer
zien wandelen
Het was een welgeslaagde avond. Naar de kinder uitvoe
ring ben ik niet geweest, maar ik hoop dat 't even aardig
en mooi was als Zaterdagavond.
Programma van het tweede concert der Haarlemsche Bach-vereeniging
op Dinsdag 20 December 1910, 's avonds te 8 ure, in de Concertzaal der
Sociëteit „Vereenigiug" van het Orkest van het Concertgebouw te Amster
dam, onder leiding van den heer Cornelis Dopper, 2e Dirigent van het
Concertgebouw-Orkest. Soliste: Mevrouw Preuse -Matzenauer, altzangeres.
1. Symphonie No 5 (E kl. t. Op. 64) P Tschaikowsky a. Andante, allegro
con anima: b. Andante cantabile, con alcuna licenza; c. Valse: alieg r
moderato: d. Finale Andante maestoso. Allegro vivace.
2. Recitatief en Aria uit de Opera „Fidelio". L. van Beethoven.
Voor te dragen door Mevouw Preuze-Matzenauer met orkestbegeleiding.
:i. Adriano aria uit de opera „Riënzi'R. Wagner.
Voor te dragen door Mevrouw Preuse-Matzenauer met orkestbegeleiding.
4. Ouverture van de Opera „Der Frieschütz'', C. M. von Weber.
Op de Dinsdagavond 13 dezer gehouden oefeningsavond
van het geheelonthouders zangkoor Kunst Adelt" te Haarlem
werd de heer J. W. Sevenhuysen die de week te voren was
benoemd tot eere-voorzitter van het koor, als zoodanig met
veel blpken van hartelpkheid bevestigd.
Nadat na afloop der plechtigheid het koor zpn gasten
Muziek" van den heer Beyerle had toegezongen werden den
heer en mevr. S. weder uitgeleide gedaan. Nog werd mede
gedeeld, dat op het eerstvolgend concert in Januari, waar
Tegen inlevering van dit briefje en betaling
van 10 cents wordt aan ons kantoor GEDEMPTE
OUDE GRACHT 63 te HAARLEM afgegeven
de ets „BEETHOVENHUIS". Papiergrootte
33 X 24l cM., plaatoppervlakte 20 X 15 cM.
De ets kan ook per post aan huis bezorgd
worden tegen overmaking van bon en 15 ct. aan
postzegels. Men gelieve naam en adres duidelijk
op te geven.
De heer J. H. A. I
daiuiiddag gehouden ve
vi ieeniging tot bestuuri
Beroemd Tooneelspel i
HUDSON BUI
CEDRIC ERROL (de
Jongejuffr. NACH'
(Leerlinge van Louis 1
Aanv
Balcon en Stalles f
f 0.50, Parterre en Log
deren f 0.25, Amphithf
derij f 0.30, Kinderen f
HET BEETHOVEN-HUIS TE BONN.
Op Donderdag 16 December 1770, heden 140 je ar
geleden, werd te Bonn geboren het grootste genie der to: a-
kunst van den nieuweren tijd, wiens meesterschap tot heilon
onbetwist, bleef, Ludwig van Beethoven.
Over zpn werken zpn boeken vol geschrevener bestaan
boeken die alleen zpn sonaten behandelenontelbaar in
de kleinere geschriften, verschenen over zpn grootste wt
de 9e symphonie; evenzoo de bladzpden gewpd aan n
grootsche opera Fidelio, de eenige volledige in wier be t
wp ons mogen verheugen. Uit deze feiten blijkt voldoen :e
hoe hoog Beethoven's werken staan en hoe groot de drang
is er de aandacht op te vestigen. Werkelpk weinig kunste
naars zpn er, die, gelpk hp, zooveel invloed hebben. RichnTtl
Wagner noemt Beethoven: nervig und wuchtvoll in wehmnt-
reicber Allgewalt.
Als kunstenaar en als mensch was Beethoven een der
zeldzaamste en meest zonderlinge en raadselachtige natur 3.
Uitermate ongestadig van stemming, verviel hp als zonder
overgang van luidruchtige vroolpkbeid in diepe zwaarm e-
digheid. In de meest sombere eenzaamheid schiep hij die
klankdichten, waarin in volkomen vrpbeid en losheid v ,11
alle voorheen gepkte vormen de hartstochten zpner ziel zich
openbaren en de strpd van een machtigen geest om de
raadselen des levens te doorgronden gehoord wordt 11
waarin deze reus zpn geheimzinnig zieleleven blootlegt.
Als toonkunstenaar is hp wat Shakespeare in de dichtkunst
en Michelangelo in de schilderkunst was, de ondoorgrua-
delpke, omdat in de door hem geboekstaafde tpdelpke vor
men de eeuwigheid leeft; zpn scheppingen weerstonden
tot dusver elke stelselmatige beoordeeling en zpn evenzooviel
raadselen, die wetenschappelpk voor geen oplossing vatbaarzen,
Behalve een aantal kleinere toondichten bestaan zpn wer
ken uit 136 nummers; daarbp zpn 9 groote symphonieën,
verscheidene ouverturen voor orkest, 5 concerten, een vio-
line concert, 1 septet, 1 sextet, 4 quintetten, 16 strpk-
kwartetten, 4 strpktrio's, 8 klaviertrio's, 25 klavierduetten,
67 solostukken voor klavier, 1 opera Fidelio 1806), 1 ora
torium, 2 groote missen, meerdere veelstemmige liederen
en concert- aria's, en 35 liederen en gezangen met klavier
begeleiding.
Beethoven overleed te Weenen op 26 Maart 1827, na
een langdurig Ipden aan waterzucht. Men zegt dat zijn
laatste woorden, tot degenen die zpn sterfbed omringden,
warenPlaudite, amici, comoedia finita est (Klapt in de
handen, vrienden, het spel is uit). De geheele beschaafde
wereld droeg rouw over hem; met vorstelpke eer werd
hp begraven.
Bovenstaande afbeelding vertoont het huis waarin Beet
hoven het levenslicht het eerst aanschouwde, waarin hp tot
zpn 17e jaar gewerkt heeft en dat thans als het Beethoven-
museum door duizenden bezocht wordt.
De afdruk van de oorspronkelpke ets, waarnaar deze
verkleinde afbeelding genomen is, stellen wp tegen inleve
ring van onderstaand volgbriefje voor onze lezers beschik
baar. Wp hebben de oplaag niet te groot willen maken,
zoodat spoedige inlevering van het briefje raadzaam is.
led
Rechtsvragen
van vrienden vai
van ons blad. w?
mi
te
11 om zoo spoedig m
ntwoord. Het is zaï
1 te zeggen, is de die
liaren wettelijken vi
M-uds per gecopieerd a
per maand betaald -
•ct minstens een maar
dag van vertrek en
1 astandigheden haar m
November in dienst
het vroegst geschied
»Vat het betalen van
eeskundige behandelii
huren heeft gevraag
ot de ziekte uit een
ft u naar haar gezon
rop, of uit eigen bei
:ven, dan geldt het
oon is dan niet verscl
>rg voor geneeskundi;
d> ng is ook dan van
6 weken of zooveel kor
II A A R L I
HEDEN AV
Zaterdag 17 D<
Abonnementsvoor
onder leiding
EDUARD VER:
Comedie in 4 bedr
BERNARD SI
Aai
Zondag 18 De
Dir. JOH. STEENI
Wegens het groote sv
Kinder- en Familie-
o.a. ook wordt opgevoerd Erlkönigs Tocht er, als solisten hunne
medewerking zullen verleenen de dames Brohms, sopraan
te AmsterdamH. Scholten, alt te Haarlem en de heet
Krul te Overveen.
I
Plaatselijk is
Nieuws. Blo
het
huis en bovenwoning, in
Als deskundigen vo(
mobilair ten behoeve va:
in de gemeente Bloeme
zpn benoemd:
G. J. Cramer, W.
I l'oppink en Th. D. L.
Van de bekende firma
I alhier, ontvingen wij ee
I weinig bekende, doch d:
I in den afgeloopen zon
fraaie bloemen in al hu
gend was de aanbiik
bloemen welke de heer
De firma van der
Haarlem de gouden ir
blijk beeft gegeven, do<
tuinen Bloemendaal te
J eerste, om niet allei
h e plaatsgenooten aan
Moge haar streven m
Our deeds are fetters that we forge our selves,
Aye truly, but I think it is the world,
That brings the iron. Shakespeare.
Ludwig van Beethoven.