huisje Hall Or. Oh. 1. Kadettenstreken PUROL ■Dames!! Stokhuyzen's C.J.VAN DEN BROEK, I VULKACHELS. Aanbesteding. Brandstoffen van Maandag 20 Februari 1911, I Amerikaansche en Iersche I ai WIEGANT'S „BLOEMENDAALSCH VERKOOPLOKAAL", Huishoud- en Industrieschool. I I OUDE GROENMARKT 2-4. - Jaarsma Raadden, - 1 Tegels en Vulemmers, 1 WORDT GEVRAAGD ZALEN voor PARTIJEN. Schouwburg Jansweg. GROOTt KEUZE. De directie van het museum is voornemens, indien (leze proef slaagt en de beoefenaars der toegepaste kunst van voldoende belangstelling blijk zullen geven, ook gedurende volgende win termaanden deze proef te herhalen. Zooals bekend verzendt de directie van ge noemde boekerij door het geheele land boek en plaatwerken kosteloos in bruikleen aan hen, die deze werken voor hunne studie of beleering wenschen, en velen zullen er prijs op stellen met deze verzameling kennis te maken, alvorens de boeken aan te vragen. Het reglement wordt op aanvrage kosteloos toegezonden. Albert Vogel. Het programma, dat Albert Vogel ten gehoore zal brengen op zijn voordrachtavond, den 14en Februari a.s. bevat, I. Forum Scène uit Julius Caesar, II. Multatuli, III. Het Minnetooneel in Matho's tent uit Flobert's Salambo. Dit pro gramma is <loor hem onlangs alleen te Rotterdam gegeven. De pers schrijft o.m. over de Forum Scène: „Hij was daarbij in vólle kracht. In Romeinsch gewaad kon hij zich vrij bewegen. In de stem- overgangen was hij bij alle vlugheid ook ver wonderlijk zeker". Ook de andere voordrachten waren schitterend. Het geboeide gehoor heeft Albert Vogel zeer warm toegejuicht. TOONEEL. Schouwburg Jansweg. Kadettemtreken. Het gezelschap uit Amsterdam dat ons een paar weken geleden eene zoo goed verzorgde voorstelling van De Groothertogin van Gerolstein te aanschouwen gaf, komt 20 Febr. weder te Haarlem. Dan zal in den schouwburg door hen vertoond worden eene operette in 2 bedrijven van Victor Hollander, Kadettemtreken. Ongetwij feld zullen de leden der Vereeniging „De Phoenix", die de kunst verstaan een aardig stuk ook aar dig op te voeren, ook dien avond zich in hun volle waarde laten zien en hooren. Wat de operette betreft, hebben wij de vol gende persuittreksels onder de oogen gekregen Het X V. D. DagDie vereeniging van jongelieden is er kranig raee uitgekomen. Dank zij de instudeering dooi en regie van een tooneei- en operette artiste van naam als Mevr. Marie van Westerhoven kon men zich vaak moeilijk indenken, dat men hier met dilettanten te doen had Kr werd flink en goed gozongen, er werd los en komisch gespeeld De stampvolle zaal van den Holtand- sehen schouwburg was hoogst dankbaar en tevreden over een zoo goed geslaagde voorstelling. Het Aly. li.Blad .- En waar den heelen avond de gulle lach schier niet week uit de zaal, waar het publiek zoo ondubbelzinnig genoot wenschen wij niet anders dan vele woorden van lof toe te voegen bij de algemeene instemming. De Telegraaf: Een troepje jolige Kadetten, een stelletje aardige kostschooinufjes. een keurige gavotte, fraaie cos- tumes de Phoenix heeft haar succes van gisterenavond dubbel en dwars verdiend geen wonder dat de Kadetten- stieken insloegen Louis de Vries had 7 Febr. 1911 zijn eere-avond met Uriël Aeosta. De zaal was slecht bezet, doch de hoofd persoon oogstte geestdriftigen bijval. Louis de Vries speelt vlot, zijn ietwat zware stem is toch van voldoende intonatie en sympathiek, zijn uitspraak van onze taal duidelijk en zuiver, de liefde voor zijn rol doet het overige. Ook mevr. Erffmann—Sasbach veroverde de gemoederen. De verschillende onwaarschijnlijkheden die de tekst van het stuk oplevert hadden hier en daar door een minder melodramatisch optreden ver vaagd kunnen zijn; overdreven waren, dus in hun tegengestelde sloegen om de scènes met de moeder en de vaak herhaalde uitroep van Rabbi Ben Akibar 't is meer geweest; ideologische of wijsgeerige stukken als deze kunnen hun doel het intellekt bezig te houden en toch te ont voeren heter bereiken met zuiver spreken en sobere handeling. De uitrusting van het tooneel was goed in het synagoge-tooneel, maar het bosch? Het wordt hoog, hoog tijd dat de heer Van Gasteren een nieuw bosch krijgt. Jammer dat door de slechte bezetting der zaal zoovelen misten de snijdende hoon van Uriël, waar hij tegen den jongen Spinoza zegtdenk niet, hebt geen nieening, breng anderen niet tot denken, want dan wordt ge vervolgd als een wild dier, neen, leef als een koe in de wei, denk gemeenplaatsen, wil gemeenplaatsen, wees een levende gemeenplaats en eer en rust is voor u weggelegd. Het pistooltje van Uriël in het slotbedrijf was noch 17-eeuwsch, noch gevaarlijk. Sara Burgerhart. Het werk, door mej. J. Pabst aangegaan, om eene goede bewerking voor het tooneel te maken van deze 18e eeuwsclie geschiedenis, zoo door- en-door geestig geschreven door Betje Wolff en Aagje Deken, kan geslaagd genoemd worden. De opvoering in den stadsschouwburg te Amster dam is een volkomen succes geweest. Ons voor het oogenblik tot deze mededeeling bepalende, zullen wij eene bespreking van dit belangwek kende stuk geven, zoo spoedig de datum dei- voorstelling in Haarlem bepaald is. WETEN SCHAPPEN. Natuurwetenschap en godsdienstig geloof. In het kerkgebouw der Remon- strantsche gemeente te 's-Gra- venhage hield prof. P. J. Kuenen, hoogleeraar in de wis- en) natuurkunde te Leiden, Donderdag avond 26 Januari, eene rede over natuurweten schap en godsdienstig geloof. Dit was de eerste maal dat een niet-theoloog als spreker optrad in de reeks avondvergaderingen, welke" deze ge meente sedert een jaar houdt. Aan de Nieuwe Rotterdantsche Courant ontleenen wij omtrent deze rede 't volgende: Spr. begon met vast te stellen, dat de meening algemeen verbreid is, dat de studie van de natuurwetenschappen noodwendig zou leiden tot vernietiging van het godsdienstig geloof, doch hij is van andere nieening. In vroeger eeuwen was het wetenschappelijk denken beslist godsdienstig. Men scheidde den godsdienst niet van de wetenschap, doch trachtte in de natuurwetten, die men als resultaat van het onderzoek leerde kennen, Gods bedoeling te verklaren. Dat deden b.v. Keppler en Newton. Toen men bevond, dat het licht steeds den kortsten weg neemt, trok men daaruit als slotsom een geest van spaarzaamheid bij den Schepper. Thans weten we evenwel, dat het licht bij sommige gevallen van terugkaatsing niet den kortsten weg neemt, maar wie zal nu daarom een geest van verkwisting bij den Schepper zien? Terecht is dan ook scheiding gekomen tussclien godsdienst en wetenschap. De aard van het wetenschappelijk onderzoek leidde daartoe immers de natuurkundige staat neutraal tegen over zijn onderzoek, heeft daarmede geen voor opgezet doel. Alleen op het grensgebied van natuurwetenschap en geestelijke wetenschap, b.v. bij de psychologie, heeft de geestelijke toestand van den onderzoeker invloed op de resultaten, waartoe hij komt. Kan de natuurkundige onderzoeker nu nog godsdienstig geloof hebben? Het oude geloof in bovennatuurlijke wonderen is voor den weten- sehappelijken menscli nioeielijk of zelfs onmogelijk, al kan hij dikwijls niet bewijzen dat het beweerde wonder onmogelijk is, b.v. de schepping in zes dagen. De natuurkundige noemt die op astro nomische, geologische en andere gronden onwaar schijnlijk. Maar het godsdienstig geloof staat en valt niet niet het geloof in wonderen. Het oude materialistische heiveren, dat de consequente wetenschappelijke man persé ongodsdienstig moet zijn is een praatje. Volgens de wetenschap heerscht in het heelal een grondwettelijke natuurorde. Ook wat schijn baar tegen die orde indruischt, als stormen, vulkanen, vallende sterren, is binnen die orde, als men alle omstandigheden maar kent. Maar hoe dat mechanisme uit den chaos ontstaan is, vermag de natuurwetenschap niet te verklaren. Hier komt de theologie en zegt: God schiep de orde in den chaos. Sluit de wetenschap alzoo den godsdienst niet uit, te begrijpen is het dat het oude geloof ernstig geschokt werd, toen Darwin de wet van oorzaak en gevolg ook toepaste op de levende natuur. De nieuwere wetenschap deed menigeen zijn godsdienst verliezen, maar de gevolgen van de godsdienstloosheid zullen de menschen vanzelf naar den godsdienst terugvoeren. Het mensche- lijk instinct doet zich gelden, het hart heeft behoefte aan aanbidding, en zal zich niet laten terughouden door het verstand. Allerwege ziet men thans herleving van het godsdienstig geloof. De schijnbare strjjd tusschen godsdienst en wetenschap berust, volgens spr., slechts op mis verstand. De natuurkundige onderzoekt de ver schijnselen van de buitenwereld, waarvan we echter niets weten dan wat we er van ervaren in onzen geest. Een symfonie van Beethoven is natuurkundig gesproken het samenhangend trillen van atoma- tische lichamen. Een schilderij van Rembrandt is een verzameling van moleculen op bepaalde wijze gerangschikt. De levende natuur wordt op dezelfde manier beschreven. De natuurkundige vindt dezelfde elementen en wetten bij de or ganische als bij de anorganische natuur. De geestesverschijnselen moeten evenzoo objectief beschouwd worden. Maar indien nu de geheele organische zoo wel als de anorganische wereld natuurkundig beschreven is, hebben we dan het beeld van de volle werkelijkheid? Immers neen. Misschien zal de physioloog eenmaal nauwkeurig het me chanische verklaren, waarmede we de geluids trillingen waarnemen en bewust worden; maar dan heeft hij de grens bereikt. En wie zal zeggen dat dan de geheele indruk dien de symfonie op ons maakt, verklaard is? Het natuurkundige beeld is dus onvolledig. Boven de natuurkunde moet iets anders staan. Ook andere geestervaringen, die de natuurkundige niet gebruikt, moeten in aanmerking genomen worden. De verschijnselen van 's menschen geestelijk leven komen in strijd met het determinisme. De menscli kan vrij kiezen en is voor zijne keuze zelf verantwoordelijk. Het beeld in den spiegel kan verklaard worden, maar niet de menschelijke wil, die inderdaad vrij is. De natuurkundige is objectief, kent geen mooi of leelijk, goed of kwaad, maar daarmede zijn de kunst en de godsdienst niet weggeredeneerd. De wetenschap, de kunst en de godsdienst staan onafhankelijk van elkaar, ze sluiten elkander met uit, sterkerze vullen elkander aan. Van de gelegenheid om vragen te stellen, werd door velen van de talrijke aanwezigen gebruik gemaakt. Wat wij doen, blijven altijd dwalingen. Wat erger, wat minder. Het eenigst, waar wij ons op toe kunnen leggen, is, onze dwalingen zoo klein mogelijk te maken. Al het verkeerde in de wereld VOOR IEDER is door misverstand ontstaan (dr. WAT. J. Schneider). Vergelijk Naar het waarom behoefde niet gevraagd te worden wanneer we alle feitelijkheden kenden. (Aristoteles). Prof. H. M. van Nes uit Leiden houdt voor de vereeniging Geloof en Vrijheid in Den Haag lezingen over Jezus Christus eu de wetenschap van den nieuweren tijd. Donderdagavond had Z.H.G. het over J. C. als mythologische figuur. Prov. Bolland kreeg blijkens het verslag in de A". Ort. van 10 dezer ochtendblad de volgende terechtwijzing„is het boek van Drews (die ver schillende christelijke figuren mytisch verklaart) vol van de zonderlingste fantaisie, leesbaar is het zeer zeker, wat echter niet gezegd kan wor den van prof. Bolland's werk. Bolland laat alles uit Egypte voortvloeien; daar vandaan werd de mythe van Christus verbreid". Prof. Van Nes is of door den verslaggever slecht verstaan of Z.H.G. heeft prof. Bolland slecht begrepen. Ieder die iets van prof. Bolland's leeringen kent, weet bij voorbaat dat bij hem van eene eenzijdigheid als „alles uit Egyte laten voortvloeien" geen sprake is. Wij verwijzen prof. Van Nes naar ons nummer van 31 December 1910 waarin prof. Bolland's artikel „Gnosis en evan gelie" is opgenomen. Voor den lezer-philosophant halen wij daaruit aan„dat de evangelische Jezus een in verhaal gebrachte theosophische voor stelling is, een hemelsche gestalte van het Alexan- drynsch gnostieke Jodendom der eerste eeuw. dat er niets onwaarschijnlijks is in het ver moeden, dat te Alexandrië, eens het groote verbindingspunt tusschen Indië een Europa, op de wording onzer evangelie-verhalen, het Boed- disme niet zonder invloed is gebleven dat reeds in Plato's theosophie de zaden zijn te zien van het gnosticisme, zooals alle gnostieken de voetsporen hebben gedrukt van de Platonisten. endat het Evangelie wortelt niet in Mes- siaansche verwachtingen van het Joodsche land, maar in de heilsbehoeften van Hellenistische Joden. Antwoord in zake de engelsche woordspeling- in ons vorig nummer: A young lady is interesting, een tea-spoon is intea-resting. Het voorbijtrekkend regiment, in twee streepen, juist den hoek van een straat omgaand. J de laatste bajonet. de staart van het regimentshondje. Je moet trachten, na een gelukkige dag, het geluk in je op te nemen en uit te spreiden over volgende sombere dagen. GEVRAAGD voor Juni Augustus een gemeubileerd in de omgeving van Bloemendaal. Brieven lett. E. 32, Alg. Adv. Bur. ROUMA Co. Amsterdam. te BLOEMENDAAL en OMSTREKEN. voor een dame op leeftijd met een dienstbode, van 15 Mei tot 15 October, met keuken en met of zonder buitenzitje, aan of nabij de tram. Br. fr. met opgaaf onder letter F. aan den boekhandelaar P. DE VRIES te Dordrecht. de AFBRAAK van de te sloopen perceelen Gier straat Haarlem, voor de uitbreiding van de Firma Vroom Dreesman, waaronder voor 2 jaar gebouwde Winkelpui met spiegelglas, balken, piaten, ribhout, deuren, ramen, brandhout, dak pannen. puin enz. Te bevragen aan de slooperij en bij S. BAARS ZOON, Amsterdam. Telefoon 10376. PIANO-HANDEL. OPGERICHT 1854. Groote Houtstraat 153, HAARLEM. Tel. 921. Beste en soliedste adres voor: PIANO-STEMMEN. PI-NO'S IN HUUR. PIANO-REPARATIËN, enz. OVERVEEN. Telef. 1617. Zaterdag 18 Febr. des morgens te elf uur zal door den architect J. WOLBERS in hotel „Wel gelegen" te Bloemendaal namens zijn principaal wor den aanbesteed: Het bouwen van eene villa in het Bloe- mendaalsche park te Bloemendaal Bestek en teekeningen zijn tegen betaling van f2. verkrijgbaar bij de firma RUYGROK en Co., Ged. Oude Gracht 140 te Haar lem en aanwijzing op het terrein op Woensdag 15 Febr. des morgens te half elf uur. I nsi.1 mini nu nut» Ft BLOEMENDAAL Telefoon 911. Uitzending van VOLLEDIGE DINERS en AFZONDERLIJKE G'RECHTEN. Gevestigd te Haarlem: Arts. Tel. 2625. Verloskunde en Parklaan 7. Uitsluitend voor Vrouwenziekten. Spreekuren: 8J9| en lj2è alle werkdagen behalve Donderdag. BLOEMENDAALSCHEWEG 17. TELEFOON 1765. wegens ij sterfgeval. Op WOENSDAG I en DONDERDAG 2 MAART a.s., telkens des voormiddags om 9l/s uur precies, zullen in bovengemeld lokaal, nabij de kerk te Bloemendaal, ten overstaan van den notaris J. H. WILDERVANCK DE BLÉC0URT aldaar publiek a contant worden verkocht: a. Op Woensdag 1 Maart a.s. DE ALGEHEELE INBOEDEL, nagelaten door den heer II. A. KOOPMAN, overleden te O verveen, w.o. Antieke Meubelen, Antiek Japansch-Enander Porcelein, Antieke Klok, Kristalwerk, Ledikanten, Schilderijen, Tafels, Stoelen, Kasten, Huishoudelijk- en Lijflinnen, Beddegoed, Tapijten, Kleeden, Gordij nen, Keukengereedschappen, Glas- en Aardewerk enz. Voorts wordt hierbij mede verkocht een compleet ambtscostuum van een Neder- landsch Hoogwaardigheidsbekleder, met steek en degen. b. Op Donderdag 2 Maart a.s. Eanige Meubilaire Goederen, afkomstig uit verschillende nalatenschappen, w.o. groote en kleine Meubelstukken, fraai Eikenhouten Eetkamer-ameublement, Bedde goed, Kleeden en Gordijnen, Schilderijen, Spiegels, Kasten, Haarden, Kachels, Wijn, Port en Champagne enz. Alleen voor de veiling van Donderdag 2 Maart kunnen goederen bijgebracht worden. Zich daarvoor te vervoegen aan onderstaand adres. Bovengemelde veilingen geschieden nder leiding van den heer A. OVER- AKKER, Vendumeester te Bloemendaai, Woningbureau „Rusthoek", telefoon 1765 die zich belast met orders tot aankoop en ten wiens kantore op aan vrage vanaf 24 Febr. catalogi van de veiling van 1 Maart gratis verkrijgbaar zijn Bezichtiging: Maandag en Dinsdag 27 en 28 Febr. 1911 van 10 tot 3 uur. Schneevoogtstraat Haarlem. Snschrijvinj»- voor de Cursussen in: Strijken Wasschen Huishoudkunde Verstellen en maken van lijfgoed Costuumnaaien Vervaardigen van kant Koken Strijken Wasschen van wollen en andere goederen Knippen en naaien van lijfgoed Vervaardigen van ka toenen japonnen Fröbelen HAARLEM. Q3ASII rem (B^rïHnnanMimnHMMii^co Operette in 2 bedrijven van VICTOR HOLLANDER, door hetzelfde gezelschap dat een zoo goed geslaagde opvoering gaf van „De Groothertogin van Gerolstein". Gavotte in het tweede bedrijf. Prijzen der plaatsen: Balcon en Stalles 2.50. Parterre, Zijloge en Frontloge 1.50. Amphitheater en Gaanderij 0.50. Plaatsbespreking dagelijks aan den Schouwburg. Men zie voor het oordeel der pers onder de rubriek Tooneel. geneest, WINT li It HA M> I! X en -VOETEN, ruwe huid, barsten, kloven en springende lippen, per doos 121/2 cent. Veel beter, aan genamer en bovendien goedkooper in gebruik dan glycerine. Verkrijgbaar bij alle goede drogisten. Alleenverk. voor Bloemendaal 1. WINDHORST. Aangifte Maandag 10-12 uur. Woensdagavond 7-9 uur. wmmm m a a hm Weet U wel, dat wij het eenig radicaal middel bezit- H ten 0111 overtollig haar voor gj goed te verwijderen? 10-jarig succes. Eene dosis voldoende. gg Geheel onschadelijk voor de g huid. Zending franco na ont- vangst van postwissel a 0! gn f 0,90 (ook postzegels), rem- B hours fl.05. CHEM. LABORATORIUM „HOLLAND IA", v. d. Duinstraat 10, Rotterdam. ■mi a m a a Valencia (Sinaasappel) Limonade, nieuw gewas, is ter aflevering gereed. Firma WED. J. A. B. VOULLAIRE,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1911 | | pagina 3