TASCHE C?. NYMEGEN R. C. VAN DEN VOSSEN, il met Tuin Te huur gevraagd TE KOOP f SOERABAJA. HULL. WOLSELEY - SCHNEIDER STOEWER. s te bezichtigen. Zit-Slaapkamer Bloemendaal oi Omstreken. 28 H. P. CABRIOLET WOLSELEY CAR. AUTOMOBIELEN. Piano- en Orgelleeraar. Wij hebben het genoegen onzen lezers aan te 'en de welgelijkende beeltenis van den keer n its, agent van politie eerste klasse ter stand- its Aerdenkout met zijne eclitgenoote en hunne in leven zijnde kinderen, alzoo allen met hun ionen. Gerrit, die kleuter links, wordt door Au- iijn goed vastgehouden, Augustijn steekt wel /iji tong 'n beetje uit, maar daar meent hij niets k ids mee, hij houdt zelf zich weer aan Lode- ijk vast, die 't leven ook nog niet als een treur- opneemt. Dirk die naast hem staat, kijkt tiger en de zelfstandigheid zit er reeds in, d i i r kon wel eens een goed politieman in schui len. Dan komen Christina, Wilhelmina en Pietje, Albertus, Anna en Maria, de laatste 24 jaar oud, bijna allen even groot, maar die zich blijkbaar onder de hoede van vader nog best kunnen schik ken. De zorgzame moeder houdt Willem, die 6 maanden telt, vast, terwijl Hendrik in den stoel is gezeten en Eva de rij besluit. De rij is eer biedwaardig', en men kan zich voorstellen, dat op 24 Mei 1.1., toen het echtpaar Smits zijn zilveren huwelijksfeest vierde, het aan belangstelling niet heeft ontbroken. Het nederlandsche volk, met ouderparen als dit, gaat voorloopig nog niet ver loren. ■u Haag palfreniers van de koningin had gezien ...ie een paard geleidden, zonder dat hierdoor ook i ar het geringste gevaar scheen te ontstaan, elke mededeeling door den voorzitter werd be- ntwoord met de opmerking dat het juist de igeoefende manschappen en de jonge, vurige arden zijn die Bloemendaal in dit opzicht on veilig maken. Xa heel veel lieen en weer gepraat besloot de ad ten slotte, bij wijze van proef, het verzoek ice te staan. Na ook over de verdere wijzigingen r verkeersverordening geruimen tijd van gedaeli- ii te hebben gewisseld, nam de raad deze aan. liet volgende punt: restauratie van het raad- iis. werd eveneens niet onbesproken gelaten. De orzitter begon met den raad in kennis te stellen hit onder den vloer van de secretarie eenige doode itten waren gevonden, die vermoedelijk de aldaar eersehende onaangename lucht hadden veroor- aakt. En daar het vermoeden voor de hand ligt, it ook oj) andere plaatsen deze kunnen voorko- nen, moeten ook daar de vloeren worden opgebro ken. Aangezien er bovendien verschillende andere ebreken zijn die het wenschelijk maken dat het raadhuis wat wordt opgeknapt, stelde het dage- ijkseh bestuur* voor de noodige verbeteringen te doen aanbrengen. Het raadhuis zou dan tijdelijk kunnen worden ontruimd en de ambtenaren hun intrek nemen in een geschikt perceel aan den Bloemendaalseheweg, dat tot 1 November ge huurd zou kunnen worden. Na eenige bespreking •n na eene zitting met gesloten deuren te hebben gehouden over den bouw van een nieuw raadhuis n over den grond aan de overzijde op den hoek van Zijlweg en Bloemendaalseheweg, werd een parig besloten dat in overleg met de financieele commissie de noodige herstellingen aan liet raad huis zullen worden verricht, zonder dit tijdelijk te ontruimen. In zake de verplaatsing van het meterhuisje te 0verveen, werd besloten hiermede te wachten tot een besluit genomen is omtrent het leggen dei- rails voor de nieuwe tram. Hierna behandelde de raad in geheime zitting de tramconcessie, zonder tot een besluit te komen. Deze concessie luidt: De concessievoorwaarden voor de nieuwe electrischc tram. B. en W. stellen voor aan de Noord-Zuidhol- landsche Tramwegmaatschappij concessie te ver kenen tot het aanleggen en exploiteeren van een tramweg binnen de gemeente Bloemendaal, over den Zijlweg, Bloemendaalseheweg, Rustenburger- kan, Noorder- en Zuiderstationsweg en wel onder verschillende voorwaarden, waarvan de voor naamste zijn De tramweg wordt aangelegd en geëxploiteerd als tramweg met electrische beweegkracht, met bovengrondsehe geleiding. De spoorwijdte bedraagt 1.435 meter. De maatschappij zal den aanleg tot stand bren gen volgens de beste regelen der kunst. Het bo- v en vlak der spoorstaven moet gelijk zijn met den bovenkant der aansluitende bestrating. In de profielen der wegen mogen noch in de lengte, noch in de breedte veranderingen worden gebracht, welke hinderlijk voor het verkeer kunnen zijn. Elke wijziging van het profiel der wegen moet vooraf door B. cn W. zijn goedgekeurd. Alle kosten aan straten, wegen, rioleering, tele graaf-, telefoon- en andere leidingen, het wijzi gen van plantsoen-aanleg, kortom alle openbare of particuliere werken uit deze vergunning voort vloeiend. komen ten laste van de maatschappij. De ophangpunten van de contactleiding moeten zoo hoog zijn en de leiding zelf zoo sterk gespan nen, dat de afstand tusschen de leiding en den bovenkant der spoorstaven nergens minder dan 5y2 meter bedraagt, tenzij B. en W. om bijzondere redenen plaatselijk eene andere hoogte mochten goedkeuren of voorschrijven. De ophangpunten van de contactleiding mogen in rechte lijn ten hoogste 36 meter van elkander verwijderd zijn; in bochten zooveel minder als in verband met de stralen dier bochten aan B. en W. zal noodig blijken. Elke sectie moet op zichzelf zoodanig veran kerd zijn. dat de bij het breken der contactleiding ontstane trekking wordt opgevangen. Wordt vervolgd) UIT ANDERE GEMEENTEN. B i o s c o op G e n n e s. Met genoegen kunnen wij constateeren dat de directeur van het „Modern Bioscoop-Theater" in de Barteljorisstraat te Haarlem een goeden raad niet in den wind slaat. De voorstelling die wij gisteravond bijwoonden, kenmerkte zich door pak kende films en goede verzorging der onderdeelen. Naar de directie ons mededeelde, zullen films, die in strijd zijn met de goede zeden, streng wor den geweerd. Dit is ongetwijfeld reeds een goede maatregel. In het museum van kunstnijverheid zal a.s. Zondag eene meer uitgebreide verzameling van emailwerken tentoongesteld zijn, die door de leer lingen van de school voor kunstnijverheid ver vaardigd werden. Men zal onder deze verzameling verschillende werkstukken vinden, welke op eigenaardige wijze het decoratieve element der emailleerkunst in het licht stellen, waardoor dezee voortbrengselen der goudsmidskunst eene bijzondere bekoring ver krijgen. Zondag is -de toegang kosteloos. MUZIEK. Over 't „critiseeren", en verschillende opmer kingen. Als wij naar aanleiding van een concert onze critiek daarover zeggen of schrijven, wat doen we dan eigenlijk? (Met wij bedoel ik alle concert bezoekers, want „critiseeren" doet iedereen; oud, jeng, beroepsmusici, liefhebbers, bevoegden en on bevoegden). Het is dan ook heel natuurlijk, dat critieken dikwijls zeer verschillend zijn; 't is wel uiterst vermakelijk om over 't. zelfde concert de verschillende oordeelen te kooren, want men kan uitstekend menschen peren kennen door hun cri tieken. En wilt u weten waarom? Omdat men deukt een oordeel over 't werk of de uitvoering, of den componist te uiten, maar onbewust of indi rect uit men gelijktijdig een oordeel over zich zelf. Heeft u daarover wel eens gedacht? Laten de a olgende gesprekken, die ik in zeer verschillende omgevingen hoorde, als voorbeelden dienen. Een paar dames spraken over de uitvoering van de negende symphonie van Beethoven; mooi von den zij 't niet, want„Beethoven heeft dat laatste deel zoo hoog gecomponeerd, daar is hij bepaald de grenzen der kunst te buiten gegaan Dat was nu een critiek, waardoor ik eenvoudig „stom" was, en toen kwam de andere 't nog aan vullen met: „een lieele boel menschen vonden 't ook." Wat viiult u? Hebben die dames nu niet met haar critiek zichzelf (met „die heele boel" er bij!) geoordeeld, en bewezen, dat zij zolf de gren zen der bescheidenheid te buiten zijn gegaan en do grenzen van Beethoven's hooge kunst niet binnenMen moet toch wel een zonderlinge op vatting hebben een zeer begrensde zelfs als men een genie als Beethoven grenzen Avil voor schrijven waar binnen hij moest componeeren! En dan als verontschuldiging of versterking van dat oordeel die „heele boel menschen die 't ook von den"! Ik zal maar niet zeggen wat ik dacht, maar heel vleiend of zacht was 't niet, 't an dere was ook niet heel lieflijk, niet waar? De tAveede opmerking was van de andere soort, die ik jong en naief zou Avillen noemen, met één ZAveempje gevoelvolle eenzijdigheid: „Ik wilde wel dat alle sonates en symphonieën eindigden met het Andante of Adagio; door een vlug scher zo en finale kom je zoo uit de stemming." Is dat nu niet weer een bewijs dat we in een tijd leven van overdreven gevoel en „sentimenteel" genie ten? Een sonate en symphonie zouden slechts gedeelten van 't geheel zijn, als de belde laatste deelen ontbraken. Maar 't is wel eigenaardig dat andantes en Adagio's zooveel meer indruk maken, natuurlijk omdat zij juist bij de meesten dadelijk de gevoelssnaren treffen. En toch zullen de com ponisten de langzame deelen niet 't moeilijkst vinden. Een werkelijk geestig, vroolijk scherzo, en frisch-opgewekte finale, of een bevallige me nuet, enz. is veel moeilijker. In dat opzicht zijn de tijden ook veranderd en ik zou willen vragen waarom de gezonde vroolijke humor van vroeger bij de componisten van onzen tijd zoo zelden voorkomt; de meesten zijn tegenwoordig zoo ZAvaarmoeding en zwaarwichtig en de orkestwer ken zoo ZAvaar geïnstrumenteerd. Vergelijkt men daarbij de verschillende dansmuziek uit vroeger tijden, b.v. de sarabanden, gavotten, bourreés van Bach, menuetten van Mozart, tiinze en contre tiinze van Beethoven; polonaisen, mazurka's wal sen van Chopin; ungarische tiinze van Brahms, enz., dan zou men geneigd zijn te vragen waarom die soort muziek nu zoo zelden gecomponeerd wordt. 't Komt mij voor, dat de vroegere componisten veel geestiger waren. Als ik de verschillende portret ten van oude meesters der toonkunst vergelijk met vele nieuwe, dan is 't onderscheid zeer groot; 1). v. de gelaatstrekken en oogen van Bach, Mo zart, Beethoven, Brahms, Wagner en eenige van den allerlaatsten tijd. De oogen van de eerste drie vooral ïinlelen van geest en werkelijke in wendige muziek; uit de portretten van ultra- modernen spreekt iets gansch anders; geen won der dus, dat de kunstuiting ook zoo hemelsbreed verschilt. Kent u ook eenigen volgens de portret ten? Zet u b.v. Mozart en Beethoven eens naast Mahler en R. Strauss; 't verschil is even hoor- l aar in de muziek als zich/baar op de afbeeldin gen. Over de achtste symphonie van Maliler zijn de critieken zeer uiteenloopend; of zeer afkeurend öf zeer ophemelend; misschien is 't ware midden in! In elk geval bewaar ik die oordeelen; als aa'ij die symphonie hier ooit te kooren krijgen, komen de haarlemsche critieken er bij!! Na alles Avat er over geschreven is, ben ik niet heel ver langend met die muziek kennis te maken. Mijn oordeel schort ik echter op totdat ik 't gehoord heb; alleen moet de muziek veel goed maken, daar ik 't niet sympathiek en bescheiden van den componist vind, wanneer hij den dirigenten voor schrijft: 2000 uitvoerenden, „denn denken Sie sicli, dasz das ganze Universum zu tonen anfangt". Over de leiding zijn de oordeelen der duitsche pers gunstiger; bijna alle roemen Mengelberg's vastheid en energie. Nu. dat-is niet alleen hoor- baar, doch ook zichtbaar in zijn optreden en leiding. Die beide eigenschappen zijn voor de uitvoerenden van veel belang; velen steunen wel eens te veel op den dirigent, (niet alleen op Men gelberg), of ook wel op de naaste buren. Denkt slechts aan koren en orkesten, waar eenige leden toon vast, maatvast zijn en durven! de ande ren volgen bij de 2e of 3e noot; vandaar dat „in zetten" dikwijls zwakker klinken dan het vervolg van den zin. Een eigenaardig verschijnsel is 't dat degenen, die 't meest de repetities moesten bijAVonen, juist 't minst trouw komen; die verge ten, dat men eerst door samen oefenen een goed geheel verkrijgt. Muziek is meer dan enkel noten! Ook hoort men Avel eens de opmerking maken dat X. niet gaarne in een koor meezingt, Avant „je hoort je zelf niet!" Betrekkelijk is solo-znng gemakke lijker dan stmenzang, door 't hooren van de andere stemmen en omdat zij zich te voegen heb ben naar elkaar. Vier prachtige solostemmen vormen lang niet altijd een goed kwartet, als de kracht en de klankscliakeering der stemmen niet overeenkomen. Verschil van opvatting heerscht ook vaak omtrent de vraag, Avat beter is: een alle gro of scherzo in vlug en vroolijk tempo uit te voeren en het karakter en den geest van 't werk aldus weer te geven (met weglating desnoods van eenige noten of versieringen), of om de noten te spelen maar in een langzaam tempo, zoodat een allegro of scherzo als een andante Avordt uitgevoerd? Wat vindt u daarvan? Ik ben a oor de eerste opvatting, want .de componist heeft zeker niet aan een langzame opvolging van noten gedacht vóór 't componeeren, doch hij hoorde die vroolijke, vlugge muziek in zijn geest en dit moe ten de uitvoerenden Aveergeven. Losse drooge noten zijn levenloos, de muziek is als de levende stroom. Het gebeurt Avel dat de noten heel zuiver en plichtmatig Avorden uitgevoerd, maar dat het Averk toch niet te herkennen is, doordat de hoofd zaak ontbreekt, nl. het ware begrip van het kunst- aa erk. Nu zal een artistieke natuur veel gauwer den geest van de muziek en de bedoeling van den componist begrijpen en, zelfs bij onontwikkelde techniek, toch een betere uitvoering van 't werk geven, dan iemand die zich niet losmaakt van zijn omgeving, doch den componist en het werk kneedt naar zijn Avillen of kunnen, 't Is te hopen dat componisten 't niet weten en hooren hoe hun werken mishandeld Avorden (in onschuld en on macht dikAvijls) en hoe er over hun scheppingen geoordeeld Avordt. Eén van de onschuldigste vragen, die mij door een volwassen mensch ooit over muziek gedaan zijn, is wel deze: „Waarom Avorden de symphonieën van Beethoven groote meesterwerken genoemd? hoort u er dan zooveel moois in?" Daarop kon ik niet veel meer ant- aa'oorden dan: Als de symphonieën van Beethoven niet „groote meesterAA'erken" genoemd mogen worden, dan Aveet ik niet, welke Averken dan wel dien naam zouden verdienen." Aan dergelijke onschuldige menschen kan men niet in vijf minu ten al 't mooie van 9 symphonieën uitleggen. Dit zijn nu maar eenige staaltjes van critieken en opmerkingen als aanvulling van 'tgeen ik in mijn concertbesprekingen ook reeds meedeelde; iedereen kan ze naar verkiezing met eigen op merkingen en critieken aanvullen. Welk soort opmerkingen en critieken 't meest voorkomen, laat ik aan ieders eigen oordeel ovex; ééne soort hoort men Aveinig', de andere veel! KUNST. Tot 1 Juli a.s. wordt in den boek- en kunst handel van de firma Henri Coeberg'k, Ged. Oude Gracht 74, te iïaarlem, eene tentoonstelling ge houden van Isographieën Van Meurs. In deze ver zameling zijn tevens opgenomen teekeningen en etsen naar verschillende meesters. Op de vraag Avat zijn Isographieën Van Meurs? geeft een door de firma Coebergh verstrekte uit- noodigingskaart het volgende antAVoord: Reproducties van teekenmgen, houtsneden, et sen langs fotografischen Aveg, zóó mooi en gevoe lig en nauwkeurig gemaakt, dat ze geheel de aa aarden, de tonen, de bekoring hebben van de oorspronkelijke Averken. En door het formaat daaraan geheel gelijk. Er zijn veel kunstenaars, die juist in zwart en aa it liet beste Avat zij in zich hadden, hebben uit gedrukt. En nu is het duidelijk, dat fotografische reproducties van zAvart en wit werk dit vóór hebben boven die van schilderijen, dat er geen kleurwaarden verloren gaan. Verkrijgt men dan die zuiverheid en gevoeligheid van wedergaaf als de lieer Van Meurs heeft weten te bereiken, dan komt een dusdanige reproductie het oorspronke lijke zoo nabij als eenige reproductie dat doen kan. En in deze Isographieën, waarbij elke afdruk een zelfstandig werk is, is een houtskool- of krijttee- kening, een penschets, een houtsnee, een ets, ge heel in haar eigen kracht en karakter bewaard. De bijzondere waarde wordt nog verhoogd door een fijne keus, en in menig geval door het vertrou- Aven den heer Van Meur door bezitters van kost bare origïneelen geschonken, die hem deze wel tijdelijk ter reproductie hebben willen afstaan. Zoo zijn er onder de 165 nummers vele nooit op andere wijs gereproduceerde werken van eerste meesters. BLADVULLING. Te Madrid zeide de duitsche monnik Nithard tot den hertog van Lerma, eerste-minister in Spanje: „Mijnheer de hertog, gij moest een man, die eiken morgen uwen God in zijn handen en uwe koningin aan zijn voeten heeft, wat nederiger groeten." Paus Gregorius zeide: „De paus is de zon, de keizer is de maan, de koningen zijn de sterren." Voor de talijke bewijzen van belangstelling ontvangen bij het voerlijden van onze lieve Echtge- noote, Moeder en Behuwdmoeder, betuigen wij onzen hartelijken dank. endaal, Johs. BRUSSE. A. BRUSSE. lam, S. BRUSSE. A. A. E. BRUSSE- Gronert. M- V. BRUSSE. Haarlemsche Ver tot Bestrijding der Tuberculose is n b" 9, 16, 23 en 30 Juni, i van 's middags 3'7 uur. GEVRAAGD: frissche met ontbijt, omtrek Station Bloemendaal, voor DAME, bezig heden in Amsterdam. Br. fr. lett. S 738, met prijsopgaaf, Boekhan del P. STINS Pz., te Bloemendaal. Gevr. op net. st. tegen 15 Juni, zomermaanden of langer, een Gemeubileerde Zit- en 1 a 2 Slaapkamers, en zoo mogelijk kookgelegenheid. Prijs 25 a 30 per maand. Tevens eenv. goed Pension gezocht door officierswed. tegen pl. m. f 1.25 per dag. Brieven lett.AB bnreau van dit hlad. van 20 Juli—19 Aug, in deomg. van Haarlem, voor 2 gez., best. uit 7 pers. en dienstm., gem. huis, slaapkamers, keuken. Brieven aan S. DlPPEL, Bellainyplein 32, Amsterdam. een zeldzaam mooie goud-geel, 1 '/a jaar oud, 83 Centimeter hoog. Mak voor kinderen en zeer waaksch. BARTELJORISSTRAAT 10. DIPLOMA N. T. V. Lessen bij den leerling aan huis. Boodschappen „Villa Eveline", Hartelustlaan, Bloemendaal. I HERINGA WUTHRICH) h HAARLEM cj ELECTRjA. LICHT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1912 | | pagina 3