X i'naar^A KERK-AGENDA, Haarlem. Yereen. van Yrijz. Herv. (Gebouw Protestantenbond), v.m. 10 uur, Ds. v. d. Berg van Eysinga, van Helmond. Eglise Wallonne. 101 2 heures du matin, Mr. Martin Dupont. Remonstrantscli-Gereformeerden. v.m. 10 ure, Ds. Haentjens. Lutherscke Kerk. v.m. 10 ure, Ds. Schade van Westrum. 's avonds 7lfo ure. Ds. de Meijere. Kerk der Vereen. Doopsgezinden, v.m. 10 ure, Ds. Binnerts. n.m. 5 ure, Ds. Hylkema. Blo mendaal. Ned. Herv. Gemeente. v.m. 10 ure, de Heer Koopman. 's avonds 7 ure, de Heer Koopman. Heemstede. Ned Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Wolters. n m. 6l/o ure, Ds. Wolters. Houtrijk en Polanen. Ned. Herv. Gemeente, v.m 10 ure, Ds. Baljon. Santpoort. Ned. lierv. Gemeente. vm. 10 ure, Ds. Paré, van Haarlem. Spaai ndam. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Baljon. Wijk aan Zee en Duin. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Berkelbach v. d. Sprenkel. Woensdag 15 Januari. 's avonds 7^/2 ure> Lerkelbacli v. d. Sprenkel. IJmuiden. Ned. Herv. Gemeente. v.m. 10 ure, Ds. Creutzberg. n.m. 5 ure, Ds. Creutzberg. Woensdag 15 Januari.. 's avonds 8 ure, Ds. Creutzberg. Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond. Geen dienst. Zandvoort- Ned. Herv. Gemeente. v.m. 10 ure, Ds. Posthumus Meijjes. AGENDA. BLOEMENDAAL. Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelijksche schiet oefeningen door Bloemendaal-Commando' Dagelijks concerten in „Hotel Duin en Daal". Eiken Zondagmiddag van 21/2 tot 5 uur, Concert in „Rusthoek" van het Amsterdamsch Trio. Zaterdag II Januari, Vrijzinnige Kiesvereemging te Bloemendaal. Algemeene vergadering ten 8 uur in Hotel „Zomerzorg" (Hupkes). HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogtnden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags te half 2 zitting in het gerechtsgebouw aan de Jans- straat. Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. G a 111 e 111 e 1 ij k Museum. Dagelijks geopend van 10—4 ure. Entrée f0.25 p.p. Ie Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. h o pp el ijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 10—5 ure. Toegang 25 cents. Stads-tibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 1—2 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting, (-paarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags 1 van 1L—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 1—4 ure. Schouwburg Jan s weg. Zondag 12 Ja »uari, 8 uur, Het Vroolijk Tooneel, De Wittebroodsweken. Maandag 13 Ja uan, V- UUL N-V- ^et Tooneel, Dir. W. Royaards. Gijsbrecht van Aemstel. Zonday 19 Januari 2 uur, He Zes Prinsesjes. Zonuag 12 Januari, Gebouw van den Protestanten bond (mzang Jacobstraal), Dr. G A. van den Bergb van Ëysinga, uit Helmond. Dinsdag 14 Ja uan, 3de Concert van de Koninklijke j i dertafel „Zang eu Vriendschap". Woensdag 15 januari, 8l/2 uur, bovenzaal „Vereeni ging, optreden van den heer Th. M. Ketelaar voor „De Jonge Vooruitstrevende Vrijz.nngen". Ond eigjènde gevaren voor het „open baai O Vrijdag E7 januari uur. ügemeen Nederlandsch Verbond, aK ng larlem en Omstr ken. Voordracht Oncl vle fraaie lichtbeelden) te houd bi de bovend van „De Vereeniging", d van Rijn bach te Alkmaar, lid nissie v/d Ne erlaudsche Monumenten v» .chiedenis en Kunst over: Oude Nationale K 1st en Moderne Nationale 0 iverscnlliirheid. Zaterdag 18 Jmuar', Jaarlijksche uitvoering van de leerlingen van den heer Meyeriuk, gymnastiek- ond'-r wijzer. Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Tkeater, Barteljorisstraat. doet ons dus tevens de karakters, die wij dagelijks om ons lieen zien, beter begrij pen. Iets anders is het echter met schrijvers die hun personen geïdealiseerd voorstellen en dus niet te controleeren zijn. Men mopt deze te veel „vertrouwen" schenken, daar we hier ons eigen oordeel in de meeste gevallen niet meer kunnen raadplegen. Daarom zou het zoo'n schrijver aan te bevelen wezen, het buitengewone geval, dat hij zich voorstelt uit te beelden, te omringen met alledaagsclie personen, en deze zoo juist mogelijk af te schilderen, opdat we zien kunnen dat hij een scherp opmerkingsvermogen bezit, waarop wij ons met gerustheid verlaten kunnen. Of andere voor z'n personen vreemdelingen te nemen, omdat daar niemand zich over verwonderen zal, indien deze b.v. bovennatuurlijk haten of liefhebben. Hoe men echter zoo'n Verk behoort te lezen, is moeilijk te bepalen, omdat het zich boven het ge wone verheft, en het dus niet meer alleen verstan delijk kan beoordeeld worden. Tn de meeste gevallen beschouwt men dan ook zulke werken als voortbrengselen van de verbeel ding des schrijvers. Romans in bizonderen vorm zouden wij de too- neelstukken kunnen noemen. De vraag is wel eens goppperd, of tooneelstukken geschreven waren om gelezen, of om gespeeld te worden. Wij voor ons gelooven wel te mogen beweren, dat er ook was flauw geworden, de deftige belioudziek, de v.ei- standige al te beredeneerd, te droog en te onge voelig. Het liberalisme, de vrijzinnigheid had de voeling met het volk verloren. Het is de roem zoo wel van het roomsch-katholicisme, als van dr. Kuyper en de sociaal-democratie, dat zij door hunne, somtijds wel 'n beetje geniepige, maar, in het groot gezien, toch wakkere aanvallen het libe ralisme hebben wakker geschud; naar elkander toegedrongen zijn de verstrooiden die van elkan der waren vervreemd, door wie hen gemeenschap pelijk vreemd waren zijn ze gedwongen elkan der klaar in de oogen te zien; en zie, daarbij heeft: herkenning plaats gehad; overeenstemming van gevoelen en geestverwantschap, door een meer dan 4-jarig gemeenschappelijk lijden in de Tweede Kamer, tusschen de hoofdmannen der groepen ge boren en ontwikkeld, is bij hunne onderhandelin gen herkend en in de groepen zelve heeft dat feit een spontane geestdrift teweeg gebracht, welke door slechts twee kleine wanklanken werd ver stoord. Zou inderdaad de tijd reeds daar zijn. waarvan wij 8 jaren geleden droomden, dat hel nederlandsche volk, als een krachtig man, een nog altijd niet oude reus, uit den dommel van zelfgenoegzaamheid, eigengerechtigheid en flauw heid tevens, door aanvallen van buiten gewekt, zich in het midden plaatste van het staatkundige leven en met welbewusten greep den uitersten man van rechts en den uitersten man van links in het nekvel greep, 0111 ruim baan te maken voor zijn echt nationaal streven, zijn eerlijke pogingen, om van dit kleine land en dit kleine volk nog iets te maken van eigen aard, een eigenaardigen scha kel in liet europeesche wereldgeheel van den nieuwen tijd? Wij wagen ons niet aan voorspellingen, de Juni- stembus ligt nog ver af; maar zeker zullen, vol gens spr., de drie liberale of vrijzinnige groepen, die bij hunne staatkunde behoud van Nederland als nationale eenheid vooropstellen, in de breede lagen van ons volk geen medegevoel vinden met hun gevoel van saamlioorigheid, geen geestver wantschap wekken met de geestverwantschap, wel ke zij zich onderling zijn bewust geworden, indien zij niet ten duidelijkste toonen, le. dat al wat wer kelijk conservatief is in den zin van belioudziek. hetzij dan wegens gebrekkig inzicht, hetzij dan wegens vrees voor eigen liaclije, waarlijk zich var hen heeft afgewend; en 2°. dat de in de drie groepen overheerschende liberale of vrijzinnige levensbeschouwing van louter wetenschappelijk of verstandig, van louter nuchter en praktisch zich heeft verdiept tot eene humane redelijkheid, welke is van religieusen aard, welke beseft dat de menscli bij brood alleen niet leeft en ook niet alleen bij broodnijd of concurrentie, die beseft dat, voor het eerst voor 2000 jaar, het christendom niet is ge predikt ten behoeve van te stichten kerken, maai tot opbouwing van liet gelieele leven. Geen poli tiek zonder godsdienstige overtuiging, geen poli tiek in onzen tijd zonder christelijke religie. Spr. vreest verwarring van dit woordgebruik, omdat sommigen kerk en religie vereenzelvigen, terwijl velen bij kerk inzonderheid denken aan Rome, als kerk wier bestaan naar buiten liet duidelijkst blijkt. Doch deze vrees mag van dit woordgebruik niet terughouden. ITet is ook niet. noodig, dat er misverstand ont sta. Christus is de voorbeeldige, de ideale menscli. Zijne persoonlijkheid leeft in alle vromen, onaf hankelijk van de vraag of eene priestervergade ring eene gelieele godgeleerdheid en mythologie op de Evangeliën lieeft opgebouwd of niet, onafhan kelijk ook van liet al of niet verrichten van uiter lijke godsdienstplichten. Zeker de een heeft ster ker trekpleister noodig dan de ander, velen zijn er die niet kunnen bidden of zij moeten een rozen krans in de band hebben, maar steeds grooter wordt het aantal menschen dat bidt, niet door bepaalde woorden uit te spreken, maar door met hun gelieele ziel bepaalde goede daden te doen. Zeer juist, acht spr. het, dat dr. A. Kuyper steeds op de bres stond waar het gold, zooals hij zeide, den naam van Christus -over de geheele linie tc doen zegevieren. Inderdaad, dat was iets; maar liet is niet genoeg, ja op zich zelf is het eigenlijk niets; het komt er op aan Christus' daar, de chris telijke daad, te doen zegevieren overal en altijd,, als dat kon; het komt er op aan de voorbeeldige persoonlijkheid na te volgen en niet wat anderen over haar hebben op schrift gesteld of voorge sproken, slechts na te spreken. Dat deze beschouwing nadert aan de christe lijk-historische, toont spr. aan met een citaat uit de rede die dr. P. J. Kromsigt onlangs op den provincialen landdag dier partij lieeft gehouden. Spr. kan ook de zinsnede uit het program der oliristelijk-sociale partij omtrent het belijden van Christus in het industrie-leven niet anders lezen dan in dezen zin. Dat ook moderne predikanten in dien zin niet zoo huiverig zijn den naam van Jezus in ver band met de staatkunde te noemen, toont spr. aan met een boekje van dr. J. Herderschee (vrijz. godsd. pred. 7e jrg. n°. 21): Vernieuwde werk zaamheid. Zou spreker alle staatslieden opnieuw een bijbel in de hand willen geven? Ja, maar dan liet Nieuwe Testament, en niet als een re ceptenboek, maar als een, zij liet ook in gebrek kige menschentaal, gestelde stroomende bron van eeuwige waarheden, die zich alle richten tot, - en de oprichting en veredeling beoogen van de men- schelijke persoonlijkheid. Zonder persoonlijkhe den geen volksgeheel of goede organisatie, want goede organisaie is doelmatige groepeering van tooneelstukken zijn, welke alleen geschreven zijn om gelezen te worden, maar verreweg het grootste deel zal wel met beide oogmerken geschreven ziju. Een ding is echter zeker dat wij den auteur uit een persoonlijker oogpunt bezien, wanneer wij zijn werk zelf lezen dan wanneer het ons voorgedragen wordt, daar men in liet laatste geval licht wordt meegesleept door den speler, die natuurlijk z'n eigen opvattingen omtrent het stuk geeft. Toch is het aan te raden, eerst eens een paar keer den schouwburg te bezoeken, voordat wij ons aan het lezen van tooneelstukken wagen; wrant zoo ergens, dan speelt hierbij de verbeelding een groote rol. Terwijl men het stuk leest, moet mer het in z'n gedachte zien spelen, men moet de acteurs zien verdwijnen en opkomen, en de manier waarop zij dat doen. Want hierin schuilt de kunst van het lezen van tooneelwerken. Dan moet men ook letten op de verschillende soorten van stijl die de acteur gebruikt heeft, om zijn verscheidene typen weer te geven, want indien wij deze goed begrijpen, dan valt het ons veel lichter het onder ling verband te begrijpen. Zoo heeft b. v. de boer, de advocaat, de handelsman, kortom elk persoon, die sprekend ingevoerd wordt, een bizon- dere stijl, waaraan wij dadelijk zijn karakter her kennen. Moeilijker is het echter, op te sporen voor well? van. zijn typen de schrijver zijn eigen stijl ge- eenheden lot een harmonisch geheel, en volgroeide persoonlijkheden zijn de afgeronde eenheden van een volk. Spr. eindigt met te stellen dat. alleen wanneer de samenwerkende vrijzinnige partijen zulk een harmonisch geheel zullen blijken te zijn, als eenheid beschouwd, diep van opvatting en fiisch van hervormenden zin, de roomsch-dordt- sclie coalitie zal te breken zijn. Men kan wel overtuigd zijn met mr. A. E. baron Mackay, „dat het wezenlijk heil van ons vader hand verbreking der coalitie vordert", tusschen die overtuiging en liet doen ligt nog het vermogen. Het vermogenom de coalitie te breken, kan niemand de vrijzinnige partijen kunstmatig bijbrengen, door overmaat van geld en verstandigheid niet en niet door werken bij dag en werken bij nacht. Het is God, het is de volksgeest, het is de natuur (den een zal deze, den ander zal gene woordverbinding vertrouwelijker in de ooren klinken) die deze coa litie breken zal, zooals alles op zijne beurt zal gebroken worden of niet, omdat Hij, de almachtige dat wil, omdat de Idee zich in dier voege zal willen verwerkelijken, omdat als men zich nuchter wil uiten de tijd er rijp voor is, of niet. Maar let eens op, geachte hoorders, wanneer niet blijken zal, dat de levensbeschouwing der vrijzinnigen ern stiger en dieper is geworden dan ze voorheen was in den tijd van het toch eigenlijk zielige intellfck- tualisme, dan gelukt het niet. Maar dan is toch in ieder geval dit gewonnendat de goede richting is ingeslagen, en dan gelde voor ons allen dit woord: zij die gelooven haasten niet. ULTRAM0NT4NISME. Het motu proprio Quantavis in Zwitserland. D.e zwitsersche correspondent van Dc Neder lander, het blad van jhr. mr. De Savornin Lohman, (Christel, hist, en coal.) schreef onlangs: Der Papen Stoute edict van 9 October 1911, heeft ook hier te lande velen hunne bezinning doen verliezen, velen gestoord in hunne anders 7,00 kalme beradenheid. Merkwaardig document! Merkwaardige mensch, liever die arehipaap te Rome, dat hij ons, protes tanten, zoo aan een draadjen heeft lijk poppekens in een kermiskastjen! Is het mogelijk ook, omdat wij, protestanten, te dikwijls ons tot protesteeren bepalen instee van tot vrije zelfstandige, positieve actie over te gaan, en dus den edictenmaker maar in het genot van zijn grootspraak laten llier te lande waren het voornamelijk de can tons met gemengde bevolking Argovie en Soleure, waar de beroering werd gewekt. Het zestiende- eeuvvsche godsdienstgeschil namelijk, beheersclit er de twintigste-eeuwsche politiek. De kinderkens, lieve kleinen, vermaken er zich nog met het vaak gelapte speelgoed uit de oude doos. En nu hebben Argovie en Soleure, de naïeven, aan het Federale gouvernement gevraagd uit te maken, in hoeverre de voorschriften van den vreemdeling uit het zui den in Zwitserland kracht van wet zouden hebben. Merkwaardige onzijdigheid! En hoe taai de na werkende kracht eener traditie uit de vroege mid deleeuwen, die reeds lang verslapt, ontzenuwd, vergeten had moeten zijn! Stel 11 voor, dat morgen de Spanjaarden zich wendden tot Alplionso, of de bewoners van Nice tot president Fallières om te vernemen, of ze ook misschien geen wijn meer mogen drinken, omdat de sultan, Muhammad's stedehouder, ook eenmaal nun padisjali, dit verbiedt! De gevallen staan gelijk. Het federale gouvernement evenwel van dit land heeft thans zoo waardig en zoo verstandig geantwoord, zooveel waardiger en zooveel verstan diger dan de drukte, gemaakt door de protestant- sche regeering van Pruisen, eene drukte, welke ook velen in Nederland gemaakt wenschten en nog wenschen te zien, dat ik u dan dit antwoord eens wil vertellen. I11 zijn antwoord dan begint de regeering in principe vast te stellen, dat naar zwitsersch recht de roomsehe geestelijken staan onder de jurisdictie der burger-rechtbanken. Door zich uit te spreken over de jurisdictie harer geestelijken, in wereldlijke aangelegenheden, heeft dus de room sehe kerk zich geplaatst op het standpunt door haar sedert liet midden der elfde eeuw ingenomen. Des tijds toch vond de opvatting ingang, dat de kerk van Rome in zich zelve bevatte de volheid van alle geestelijk en wereldlijk gezag en als zoodanig vrijmachtig aan burgerlijke of geestelijke overheid haar terrein toewees. De moderne staat kan der gelijke opvatting niet toelaten, daar hij zoodoende zijnen eigen bestaansgrond zou te niet doen. In liet wereldlijke beslist de staat zelf, hoeverre hij zijne wetgevende en rechtsprekende macht uit zal strekken, en kan hij niet dulden dat eenige andere wetgever tussclienbeide treedt. De confederatie en de cantons hebben voorts hunne wetten gemaakt voor alle hunne burgers gelijkelijk. Door dus voor een deel dezer onderdanen eigen wetten af te kondigen, zou de paus zich vergrijpen aan de wetgevende souvereiniteit van den staat. Derhalve blijven naar het gemeene reelit de voorschriften van het motu proprio zonder uitwerking. En uit dien hoofde weigert de federale raad in te gaan op het verzoek der regeeringen van Argovie en Soleure om aan den paus te vragen, of het privi legie volgens de encycliek „motu proprio" den geestelijken toegedacht, door het gewoonterecht in de kerk voor Zwitserland althans niet buiten wer king wordt gesteld. „Een dergelijke stap toch," aldus de federale raad, „zoude in strijd zijn met onze opvating, vol gens welke liet motu proprio volkomen waarde- loos is." In het jaar 1809, besluit liet,antwoord van den federalen raad, heeft in de bul „Apostolicae Scdis" Pius IX voor de geestelijkheid aanspraak ge. maakt op eigen jurisdictie, en heeft hij allen wet gevers, die deze aanspraak af zouden wijzen, met ex-communicatie bedreigd. Niettemin nam het zwitsersche volk. roomsch en ou-roomsch te gader, amper vijf jaar na dien de federale constitutie aan, welke thans van kracht is. Artikel 49 dier constitutie bepaalt, dat de toe. passing van burgerlijke en politieke rechten niet beperkt kan worden door voorschriften of bepiv lingen van geestelijken of kerkdijken aard. Artikel 53 bepaalt de afschaffing der geestelijke rechtspraak. En artikel 4 bepaalt de gelijkheid van alle Zwitsers voor de wet. Deze beginselen zijn dermate liet gemeen goed der natie geworden, dat geen pauselijk motu pro prio noch eenig. ander pamflet of pretentie ter wereld hieraan het geringste af of toe kan doen. en daarmede is de zaak afgeloopen WIJSBEGEERTE Lezingen van dr. J. D. B i e r e 11 s de Haan. De lezingen door dr. J. D. Bierens de Haan te Bloemendaal op 19 Februari, 5 Maart en 19 Maart in hotel „Hartenlust" te houden, zullen tot algemeenen titel hebben: „Uit den aanvauo van het grieksche denken". De afzonderlijke onderwerpen, in elk dezer lezingen te behandelen, zijn: 1. „Priesterwijsheid en wijsbegeerte"; 2. „De eerste theorie van het wereldgeheel"; 3. „De wordingsgeschiedenis van Heraclitus'.". Inteekenbriefjes zullen worden rondgezonden. Wij wekken onze lezers op, deze belangwekkende lezingen van dr. Bierens de Haan te gaan bij- PLAATSELIJK NIEUWS. Wij wekken alle protestanten van Bloemen daal, die nog geen lid zijn van een kiesverècni- ging, op, de vergadering bij te wonen, die heden avond wordt gehouden door de vrijzinnige kies vereemging te Bloemendaal, ten 8 uur in hotel „Zomerzorg" (eigenaar de heer Hupkes). Men kan zich tevens als lid aanmelden bij het bestuur. Aan' de firma Keiler Macdonald, electro-tech- nisch bureau, werd onderhands opgedragen de electrische verlichting van de r.-k. kerk tc Over- veen. :en; het der ilü bruikt heeft; want het is natuurlijk, dat de schrij ver maar één eigen stijl heeft en dat hij de andere fantaseert. Dat hij zijn stijl echter lang niet altijd voor z'n hoofdpersonen gebruikt, is zeker wel onnoodig hier te vermelden. II. Thans willen wij trachten een en ander te ver tellen over de kunst om poëzie te lezen. Door den aard van het onderwerp valt hier meer over te zeggen, dan over de andere soorten litteratuur die wij behandeld hebben; want niei alleen dat men weten moet hoe gedichten ge lezen dienen te worden, maar het is ook nood zakelijk dat men eenigszins op de hoogte is van do verschillende regels, die de mensch met zijn steeds alles vervormende en reglementeerende be schaving als perken gesteld heeft voor deze schoone kunst. Want in haar oorsprong is zij niet anders geweest dan een spontane uiting van waarachtig gevoelde indrukken, uitgedrukt in rhythmisclien klank. Langzamerhand echter begon men regels te maken en het opkomende geslacht van dichters, moest, wilde het niet in ongenade vallen, zich wel aan die regels houden. Zoo is dc dichtkunst ontstaan, die wij thans kennen, met al haar verschillende regels en maten. (Wordt vervolgd.) u'it li et poli tie-rappoTt. Processe 11-v e r b a a 1 zijn opg naak gens: dietstal; het vervoeren van \v >tri het rijden door het Bioemendaalsche hosth rijden met een rijwiel zonder licht; v uiten z armband; het iretteeren en stellen van strikken. Gevonden en terug te bekomenbij Bioemendaalscheweg 22, een haarspeld; u;u politiepost te Bloemendaal, een kinder n: J een sleutel van een Lipsslot, een zweepaan bureau te Overveen, een damesportemonnuh in briefjes ten name van mejuffrouw iviet. Verloren: een hondenhalsband horloge; een Dril; een zilveren schakel-ar-ui een heerenhorloge; een bruin zakje m<g - i dainesportemonnaie. W e g g e 1 o o p e neen hondje. BURGERLIJKE STAND. Van Zaterdag 4 Januari tot en mei Yr: A. 10 Januari. Geboren: z. van J. G. van Resse. H. van Ruiten; d, van N. S. Hartog en .i, Krul. Overleden: H. Hessels, 62 j„ b. 7 jaar. Overleden in het gesticht Meer berg: M. C. Bergman, 39 j. SPORT. Voor het a.s. belgische renseizoen ind^v o. m. ingeschreven: llibou, eigenaar jhr. L. Boreel, alhier, voor c Grand Prix de Stuers, prijs 30.000 f' ui 1800 M„ in Augustus a.s. te Ostende te ver rik" 50 paarden werden hiervoor aangegeven. Voor het Grand Criterium National, gustus a.s. te Ostende te loopen, prijs 3''. afstand 1400 M., zijn 89 inschrijvingen 01 waaronder zich bevinden Quasi d'Oraay, jhr. L. Boreel, alhier, en Porte Amovr jhr. E. van Loon. BloemendaalII o 11 a 11 Te kwart over twee roept scheidsrecht huijsen voor Bloemendaal het volgende el': 1 nen de lijnen: Spaan, Veldhoven, v. Maren, Leo, v. d. Bergb, Wensing Fris, Stuurman, v. Kessel, v. Riessen, Aldus missen we Hartog, Boel jon, Lang-, en De Vilder. Holland begint met 1.0 man, weldra verschijnt n°. 11, zoodat het aanraak'. rt overwicht der witten ras verdwenen is. 1 moarders zijn steeds aan 't woord, v. d. Bv;.' den beginne en Veldhoven speciaal verdedig'? stekend, zoodat ze hun meerderheid met. a - punten kunnen uitdrukken. Vooral vr.a dreigt menigmaal gevaar, want hoe hard x- werkt, de spelers voor hem praesteeren 00 gcet! als niets, zoodat elke bal bijna dadelijk voi-uc komt als hij hem verwerkt heeft. I het samenspel in de Alkmaarsche voorhot d - u tig, zoodat de half-backs nogal eens worden. Achter hen staat Veldhoven als aelitige rots, waarlangs niet heen te k Ook de veteraan v. Maren verricht meni stekend werk en vervangt Langela ir Rust komt met dubbel blanke score, .on a Bioemendaalsche voorhoede nog bepaald g geweest is. Alleen de linkerwing vermoei en dan door te breken. Na de pauze presteert de rechtsclie Blce vleugel nog minder, talrijke vrije schcpr Stuurman, die wel wat eerlijker mag leoan belemmeren het spel. Eindelijk wordt dc| op het witte heiligdom te groot, dc b f weet met een goed schot Spaan te pa;o.- 'v veranderen van de opstelling met W de middenvoor-plaats blijkt- geen. vei o itei T f' i oen tweeal corne 1, lieeft. wordt, een 3e i Mknn. ardors met 20 leiden. no| een derde goal t 1,1,.. -0, hoewel 2—1 - ,ii volkomen uitdrukte. V.-rdet nog Het volgende: I HoOrlijk aantal s t-.«b!'i We reeds gemerk ni"'ug gaarne zien winnen, logisch is Maar de wijze wat nienheid ïrtet de hunnen te 1 alle perken te buiten. El erger ik mij aan de onbesehaa uitdrukken van sommige heet z'J eens bedenken dat de beste «al gestaan hebben en er nöj z,.Pr Hatelijk voor de tegenp: mendaals supporters uitgeschc te worden. Zij. die zich hier: weten zulks zelf wel en ik vert belang hunner vereeniging, ten goede zulleh brengen. UIT ANDERE GEMEENTEN. T> e o p e tl i n g van li Theater' 11e bioscoop-onderneming in is van naam en eigenaar ver eigendom eener maatschappij A. Tilanus de artistiek leider de directeur is. L.l. Zaterdagavond had de plaats. Te half 8 uur werden en reeds dadelijk werd het kiiklustigen gevuld, die reeds het begin dicht opeengepakt ten. Tfe half aelit werd begoi pige vertooning van een der helden, den grooten OnGsime. Het programma was van c ling. Als hoofdnummer een drama, waarin „de loerende d. maakt. Eenige fraaie opnamen in ren van de rivier Telino, v anderc filmbeelden een prett Toen het programma geëi een 30-tal dames en lieeren ge terzaal van liet theater- bijeen eenigen luister bij tc zetten versehingen werden rondgedi lamis hield een korte toespr; voornemen der directie, om bioscoop-voorstellingen te gev toets der eritiek konden dot 's Tleeren Tilanus openingsre e. i, t en beantwoord door mens allen de beste n liet „Apollo-Theater nede was deze kleine ëindigd. irectie deelde ons mee i l theater een beduide an, terwijl de boven wordt ingericht voor s ligt het in de bedo en Discli om op Wot ■n' goed in elkaar ge te geven, die, naar eer in den smaak zul oorstelling van Woei ond. ,'e Eederntie-examens rcurius-diploma in b< mber. slaagden de 1 V. Weststeijn, Mei. A Sluijs, allen te Haai Het vóór 1 secret 1 racïlt noodig datum Vereeniging „II estuur der vereenigi in de maanden Jam: weder enkele kun lelijlccn Atlas te hout ideu en hunne dames ving willen deelnen Januari e.k. dit me. is, den heer J. L. Ta. 91, Haarlem. Zij ont ig met opgaaf van de .pwokking tot het bi le kunstbeschouwing ,eum van Kuns Int rotonde van liet mus i Haarlem is thans tenl n het plaatwerk, bet ndscli-Indië, hetwelk te Haarlem, onder to deskundigen, wordt tweede af deeling om' belangrijke afbeeldinge if. - in het haarlcmschc werd gesteld. Wij zi. d meest belangrijke 'i, bevloeiingswerkei n, welke betrekking i, gewoonten en geb f g van den indische dat er bij het san ogen naar gestreefd •n .1 -lelijk en volledig O' verscheidenheden ij .-ook der menschenrasse e r>:|ei> van den indische h -t.o en aan het nederlar pen ziju. Zondag is de toegang kot Propaganda- A ij 'zen in Dc Tijd oi schrift 1 ropaganda-club der iet III heeft tegel e vergadering uitges i M i,den" voor knapen i n en noodigt daarbij -zer bijeenkomst is t e oor r.-k. jongeliede; rden verleend voor .-. Hij de a.s. Kamerver astaand bericht hee „Vooruitgang" geloo De leeftijdsgrens voc en wordt steeds me met gemengde gevo pathie het tijdstip ---katholieke propaga 11 in den kring der zu "redelijkheid in dezen f oute mensehen voor kleint w ai or l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1913 | | pagina 2