Kiezers voor de Tweede Kamer, stemt Woensdag op Mr. ROODENBURGr! «rsellep Jhr. QUARLES VAN UFF0RD Jhr. QUARLES Haarlem—Bloemendaal 0 verveen—Zandvoort Amsterdam K. VISSER. Mevrouw G. v. d. BRINK Kiezers voor de Provinciale Staten. Op allen, MAANDAG ter her stemming van Jk G. C. IJUAR LES VAN UFFORE Niet langer den zetel van Notaris TER HOFFSTEEDE bezet door dien ander. Plaats MAANDAG daarop. Vroeg ter stembus! Dat maakt het werk van de stembureaux gemakkelijk. er in, en met enthousiasme er in. Er is al wat gewerkt in dit district. De laatste loodjes wegen het zwaarst, op voor onze goede zaak. voorheen LUCAS VERBOOG. Warmoesstraat 17 KERK-AGENDA. Haarlem. Eglise Wallonne. Pas de Service a cause de la Reunion Walloue d'Arnhem. Remonstrantscli-Gereformeerden. v.in. 10 ure. Dr. Haentjens. Luthersche Kerk. v.m. 10 ure, Ds. De Meijere. Kerk der Vereen. Doopsgezinden, v.rn. 10 ure, Ds. Ilylketiia. Bloemendaal. Ned. Ilerv. Gemeente, v.rn. 10 ure, Prof. Van Nes, uit Leiden. Heemstede. Ned. Ilerv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Wolters. Houtrijk en Polanen. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Baljou. Santpoort. Ned. Ilerv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Bax. Spaarndam. Ned. Ilerv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Baljon. Wijk aan Zee en Duin. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Berkelbach v. d. Sprenkel. IJmuiden. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Cieutzberg. n m. 5 ure, Ds. Creutzberg. Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond. v.m. IOI/2 urer Ds* Attema. Zandvoort Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Posthumus Meijjes. AGENDA. BLOEMENDAAL. Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelijksche schiet oefeningen door „Bloemendaal-Commando". HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags te half 2 zitting in het gerechtsgebouw aan de Jans straat. Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entree f0.25 p.p. Ie Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10 3 vrij. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Stads-Bibliotheek. (Priusenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 11 3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Schouwburg Jansweg. Van Zaterdag 21 tot en met 27 Juni, Bioscope Herm. Smits Co., Quo Vadis? Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Theater, Barteljorisstraat. van rhabarber en van sennabladen. Verder kon|it er nog wat in voor van een tot poeder gebrach- ten bast, die niet nader kon worden herkend}" Deze laatste volzin maakt natuurlijk de vorige volkomen overbodig. Juist wat wij gaarne har den willen weten, lezen wij hier niet. Juist die tot poeder gebrachte bast die niet nader kon wor den herkend. Die Staphorster boer, hè. Le malin! Tiet j's duidelijk, dat hij dien bast, dien geheimen bast tot poeder gewreven heeft, 0111 hem onherkenbaar te maken. Camille Lemonnier. Over den dezer dagen overleden schrijver, lezen wij in de „Carolus", het weekblad voor de Vla mingen De begrafenis van Camille Lemonnier, de we reldberoemde Franscli-Belgische schrijver, had Maandagnamiddag plaats te Brussel. Er was ont zaglijk veel volk, een groot aantal openbare amb tenaren, letterkundigen, overheidspersonen, enz. We bemerkten o. a. de heeren H. Carlon de Wiort, Paul llymans, Emile Vandervdde Maurice Lemonnier, F. Cocq, Buyl, Buis, Maurice Feron. Léon Souguenet, Dillens, Henry Maubel, Max, bur gemeester van Brussel, De Mot, Georges Eekhoud, Mairrice Des Ombiaux, James Ensor, Grcgoiro ,de Roy. Victor Rousseau, Isi Collin, Albert Giraüd, prof. Vermeylen, Pol de Mont, Van de Woeste3rhe, Louis Franck, enz. De lijkkist verdween letterlijk onder de bloemen. Een berg van kronen en bloemtuilen, was in de voorkamer van de woonstede van den overleden schrijver bijeengelegd. Vanaf 2 uren was het een onafgebroken stoet bezoekers en hooge personali teiten, die het lijk kwamen groeten. Terloops kunnen wij melden dat de heer Poulet, minister van kunsten en wetenschappen en de heer Beekers, hun rou'wbklag aan de familie Zon dagnamiddag zijn gaan betuigen en zich veront schuld-gden niet aan de begrafenis te kunnen deelnemen, daar hun tegenwoordigheid op de Gentsche tentoonstelling vereischt werd. De lichting van het lijk gebeurde om 3 uren. Op de doodkist prijkten talrijke kronen als ook op den lijkwagen en in de drie volgende landaux. De stoet begaf zich naar het kerkhof van El- scne. Op heel den doortocht waren de lantaarn palen met rouwfloers omdekt en een zeer inge togen menigte volgde den somberen stoet. De schrijver Georges Eekhoud hield de lijkrede voor heel de Belgische letterwereld en deed de hooge deugden van den overledene uitschijnen en begroette hem als den stichter der moderne Belgi sche letterkunde. Dc teraardebestelling had dan plaats on de me nigte zeer bewogen door die eenvoudige, maar roerende plechtigheid, trok langzaam af. Het „Maandblad van de Haarlemsche loge der theosophische vereeniging" (secretariaat: Wilhel- minapark 37), bevat een artikel van M. W. Mook, getiteld „De noodzakelijkheid van het toeval". Het motto, er boven geplaatst, is prof. Bolland's uitspraak „Het toeval speelt overal door onze ondervinding heen; dat laat zich niet wegdeter- mineeren." Wij ontvingen N°. 21 van de „Davoser Blatter", een te Davos uitgegeven weekblad, dat alle Zater dagen verschijnt. Dit nummer bevat o. m. een vreemdelingenlijst, een aantal berichten en aan wijzingen voor toeristen, en als feuilleton, een ver taling van Beatrice Harraden's befaamde boek „Ships, that pass in the night". Ilet 15 Juni-nummer van het „Tijdschrift voor economische geographie", bevat een aantal belang wekkende artikelen, waaronder een van prof. G. van Iterson Jr., over „Vezeleultuur en vezelindus trie op Java", dat met fraaie kieken versierd is. VOLKSZANG. De Nationale vereeniging voor den volkszang verspreidt een opwekking. Na erop gewezen te hebben, hoe slecht het met den volkszang ten onzent is gesteld, vraagt het bestuur, de nuttige vereeniging te steunen, die op alle mogelijke wij zen in 't gebeele land wil werkzaam zijn tot ver betering van den volkszang. De vereeniging roept de hulp der klokkespelen VARIUM. Op de Antillen, zegt Neraud, zag ik den advo caat (een boom), wiens grijsachtige, gebersten stam een tamelijk slecht hout oplevert; zijn vrucht echter, in vorm een groote peer gelijk, is gevuld met een moes, op dikken geurigen room gelijkende, dat men aan schijven als tusscliengerecht oun- biedt. Aanvankelijk vindt men er weinig smaak aan, maar nadat men er aan gewend is, wordt men er begeerig naar en zal men het ook niet licht vergeten; de herinnering daaraan alleen is mij reeds aangenaam. De Kreolen noemen het moesachtige gedeelte der vrucht den Advocaat en de onbruikbare pit den Procureur. Vandaar het zeker niet zeer vriendelijke spreek woord daar te lande,, dat men de Advocaten opeet en de Procureurs uit het venster werpt. Hij, die 't mededeelde, verzocht er bij, liet niet verder te vertellen; daar evenwel slechts van een Amerikaanschen boom gesproken werd, zag ik er geen bezwaar in. (Uit: 't Groote in 't Kleine, door H. Witte.) Tweeërlei stroomi ng. De oprichting van den Bond voor Vrouwenkies recht heeft een scheiding teweeggebracht in de gelederen der strijders en strijdsters voor de idee van vrouwenkiesrecht in Nederland. Aan degenen, die mede de verantwoordelijkheid voor deze scheiding dragen, doet zich de ernstige vraag voor: of deze scheiding winst of verlies be duidt, of zij te betreuren is dan wel een reden tot verheuging. De uiterlijke waarneembare gevolgen dan zijn deze, dat sedert de scheiding de beweging ont zaglijk in kracht is toegenomen; niet alleen is de belangstelling gewekt, maar ook blijkt, dat uit twee centra werkende krachten meer bereiken kunnen, dan om één middelpunt geschaarde arbei ders; terwijl er nog bijkomt, dat de Vereeniging voor vrouwenkiesrecht uit een zeer begrijpelijk gevoel van concurrentie werkt, met een koortsacL- tigen ijver als nooit te voren. Een meer diepgaande vraag is echter deze, of de scheiding innerlijk gerechtvaardigd was; een vraag die ons daarom nog van meer belang toe schijnt, dan die der practisclie resultaten. grapliie j-) van dr. Gertrud Biiumer, een der be- gaaidste jongere Duitsche vrouwen. Dr. G. Biiumer zet in dit geschrift, dat het diepste en het beste geeft wat ik over dit onderwerp nog gelezen lieu, dat zuiver en scherp formuleert, wat wij allen met meer of minder klaarheid voelen, den histori schen oorsprong der twee richtingen in het femi nisme uiteen, die volgens haar, elkaar geenszins dekken, slechts maar kruisen en hier en daar voor korte afstanden samengaan. Wij hebben ons klaar te maken, zoo zegt zij; dat de verandering, die met de vrouw heeft plaats gehad, haar oorsprong heeft vóór den tijd, die ver vuld is van de geestelijke beweging van heden. Ja, dat de eerste stoot gegeven is in een tijdperk, dat door de tegenwoordige geestelijke beweging over wonnen en vervangen is. De vrouwenbeweging is een kind van twee geestelijke werelden; zij neemt twee elkaar in veel opzichten bestrijdende stroo mingen in zich op; vandaar het dikwijls tegen strijdige in de beweging, die aan het leven der vrouw werkt. De eene richting dan heeft haar oorsprong in het rationalisme der Fransche revolutie: zij is een schepping van redeneering, de consequentie van een reeks abstracte principes: de vrouw vroeg om het recht van den mensch, en die mensch was een abstractie: het gemoed der vrouw had met deze eischen niet te doen. Abstract redeneerende over deze mensclienrech ten veroordeelde men de behandeling der vrouw in vroegere tijden in plaats van te verklaren en te begrijpen; de man was de tyran en de onder drukker; met naieve koenheid maakte men zich tot absoluten rechter over verleden en toekomst het program van de vrouwen uit deze periode kor slechts zijn: een strijdprogram. En de daarop volgende toestanden: de econo mische veranderingen in de 19e eeuw, waardoor duizenden vrouwen uit huis gedrongen en tot eve? onmiddellijke leden van liet sociale lichaam ge maakt werden, als vroeger de man alleen het was vervulden die ethische en abstracte theorieën plot seling met een zeer concréten en werkelijken in houd. Wat een abstracte eiscli was geweest, wei- een werkelijke noodkreet. Die Frau in der Kulturbewegung der Ge- genwart. (Wordt vervolgd.) Uit de „Kleine Geschriften van den Ncdc landsclien Bond voor VroincenlciesrecliV Onze bloedverwanten zorgen er meestal voo de gebreken, die we ons zelf willen ontveinzen, t ontdekken en wereldkundig maken. Thackeray. p CORSET1ÈHE. [Keizersgracht 717 - Amsterdam Telefoon 1751. Ateliers voor Reparatie Ned. Na uurhistorische vereeniging. De af deeling Haarlem en omstreken der Ned. Natuurhistorische vereeniging heeft voor Zondag 29 Juni een uitstapje georganiseerd naar Rhe- nen, Grebberberg en Wageningen. Deze dag wandeling door de Betuwe, kersen maaltijd in een kersenboomgaard, wandeling naar Rhenen, enz. belooft heel aardig te worden. Mejuffrouw Cath. Cool, Kleverparkweg 81, is de secretaresse. VAN HIER EN DAAR. Wij lezen in „De Protestant": Met het oog op de schoolwet die de Engelsche regeering bezig is te ontwerpen, komt liet vraag stuk van het godsdienstonderricht op de lagere school weer aan de orde. De anglicaansche bis schop Frodsham, heeft iii eene te Cambridge ge houden preek gezegd, dat er in Nieuw-Zuid-Wales een regeling van kracht is, die, behalve aan de uitersten van beide zijden, algemeen bevrediging geeft, reeds van 1881 af van kracht is en in Queenstad en West-Australië is overgenomen. Volgens deze regeling geven de onderwijzers eenvoudig, zonder polemiek te voeren, les over on derwerpen uit Oud- en Nieuw Testament aan alle kinderen, wier ouders het niet anders wensclien. De kerken hebben liet recht, op eigen kosten, in den schooltijd liun dogmatisch godsdienstonder richt te laten geven. Tegen proselieten-makerij wordt gewaakt. De kinderen van ouders, die nog het eene noch het andere onderricht voor hun kin deren verlangen, krijgen in den tijd dat aan Ie anderen godsdienstonderricht wordt gegeven, les in een ander vak. De sectescholen die er zijn krijgen geen subsidie van den Staat. Wij ontleenen aan „De Protestant": Van 1872 tot 1906 is liet aantal klooster-neder- zettingen alleen in Pruisen van 948 gestegen tot 2049 en dat der kloosterlingen van 9034 tot 29796. Oostenrijk aan deze zijde van de Leitiia met 24 millioen roomsclien heeft op 100.000 inwoners slechts 158 ordeleden. Pruisen echter met sleclits 13 millioen roomsclien, lieeft 231 monniken en. nonnen op 100.000 inwoners. Het Duitsche Rijk is rijker aan kloosters dan Oostenrijk en Spanje. En nog is het niet genoeg. Het Centrum wil altijd nog meer, totdat Staphorster geheimenissen. Wij lezen onder correspondentie in het Maand blad ti-gen Kwakzalverij, het volgende: ,,P. v. D. te L. Het poeder van het Staphor- ster boertje is opnieuw door den lieer N. Keule- mans, te Amsterdam, onderzocht, die daarbij nog de hulp van een bekend pharmacognost lieeft in geroepen. Er werd in gevonden dubbel koolzure soda, poeder van zoethout, van oranjeschillen, in bij baren strijd tegen het straatlied. Ze gaf aan alle klokkenisten een bundeltje van 84 Neder- landsche volksliederen. Ook wil de vereeniging door 't gelieele land volkszangavonden inrichten, waar door volwasse nen goede liederen eenstemmig worden aangeleerd. Dit geschiedt op voorbeeld van Vlaanderen. „Duizenden landgenooten betreuren het met ons zoo luidt de opwekicing verder dat ons volk niet meer zingt als het vroeger deed en voor honderden van hen is de minimum-contributie onzer vereeniging 1,geen bezwaar. Tot die honderden richten wij ons met liet drin gend verzoek: Steunt ons. Zegt niet: er is toch niets aan te doen. Hoe langer hoe minder, gelukkig, wordt in Nederland de Jan Salie-verzuchting geslaakt: wij kunnen niets. Laat ze ook niet meer gehoord worden, waar het gaat om de verbetering van onzen volkszang. Wij ontkennen niet, dat er factoren zijn, die ons werk bemoeilijken, maar toch geldt ook hier: W^j willen, dus wij kunnen Men wordt verzocht, zich voor het lidmaatschap op te geven bij den algemeenen secretaris mr. A. Loosjes, Leidscliegraclit 117, Amsterdam. ONTVANGEN BOEKEN, ENZ. Tic verdwenen portefeuille en andere verhalen bijeengebracht door J. Stamperius, uitgave van den heer L. J. Veen, te Amsterdam, is een kinder boek, dat er wezen mag. Ilet is al een buiten gewoon aardige verzameling van kinderverhaleji, heel boeiend en lang niet zonder verbeelding en toch met een grond van ernst. De platen, waarmee het boek is versierd, zijn ook heel aantrekkelijk. Het is een goed kinderboek, dat wij gaarne aan onze lezers aanbevelen, als er iets voor de kleinen gekoclit worden moet. De automobiel en haar behandeling, door J. W. Brand, uitgave Nijgh Van Ditmar, te Rotter dam, is een zeer leerzaam, en tevens ook aan genaam leesbaar boek. Voor ons ligt de vijfde, vermeerderde druk. Schrijver, de heer J. W. Brand, is leeraar aan de Iïaagsche chauffeursschool en blijkt iemand van groote kennis en ervaring te zijn. Het boek bevat een groot aantal aanwijzingen omtrent de inrich ting, het verzorgen, reinigen en besturen van den motorwagen. Het is versierd met een aantal keurige illustraties, waaronder ook afbeeldingen van de voornaamste types van auto's. Wij bevelen gaarne dit boek aan allen, die be langstellen in de auto-sport, aan. Wij ontvingen N°. 4 van het Entos-gedenkboek. Het bevat o. m. een verslag der openings-plech- tigheid, een artikel over „Onze Amsterdamsche reederijen", en een aantal illustraties, waaronder teekeningen van aardige oude schepen. Iedere beweging, die sterker wordt, moet nood zakelijk differentieerende krachten in zich ont wikkelen en daardoor juist uit haar eigen kracht uiteenvallen. En dit uiteenvallen zal steeds plaats vinden, zoodra de minderheid in een beweging zich onderdrukt voelt door de meerderheidm. a. w. zich bewust is door het verband met andersden kenden zich niet vrijelijk te kunnen uiten cry ont wikkelen. De tegenwerping: gij hebt toch één doel, zoo blijft toch bij elkaar, berust op een dwaalbegrip, dat niet rekent met de oneindige differentieering, niet alleen van gebieden waarop, maar ook van wegen waarlangs men zijn doel zoekt, ja, waar door ten slotte het doel zelf, dat één geleek, zich wijzigt. Voorbeelden zijn gemakkelijk te vinden. De kerk heeft maar één doel: de geestelijke ver heffing van den mensch, de voldoening aan reli gieuze behoeften, en toch heeft de kerk zich ge splitst in een oneindig aantal sekten. En om con minder verheven voorbeeld te kiezen: voor een buitenstaander is het verschil tusschen vrijzinnig- democraten en unie-liberalen eigenlijK maar met een loup waar te nemen. Toch heeft een groep van ernstige mannen gemeend zich in deze twee partijen te moeten splitsen, en niemand lieeft het hun euvel geduid. De vrouw heeft dit tegen, dat zij, nog nieuwe linge in het sociale leven met de uiterste toe gevendheid wordt beoordeeld integendeel, met heel wat grooter scherpte wordt gecritiseerd! On der die zelfde vrijzinnig-democriton waren er dan ook, die bedenkelijk net lioofd schudden over deze scheiding in de gele leren der vrouwen - naar ons voorkomt ten onrechte. Waar ernstige mensehen met volle overtuiging de noodzakelijk heid eener scheiding inzagen en zeiden: wij kun nen niet anders, daar moet naar onze meening die overtuiging geëerbiedigd worden. En dat hier niet ondoordacht, maar na ernstige overweging gehandeld werd, de lange rij van schitterende na men, die onze ledenlijst vult, de tientallen van onze eerste mannen en vrouwen op elk gebied, die zich bij ons aansloten, staan er borg voor. Wij zeggen het Marie Jungius dan ook vol mondig na: Het is een fataal ding om samen te gaan, wanneer dat niet van harte gebeurt. Laat de beide stroomingen, de een de feministische partij, de andere, de meer algemeen humanitaire stroomingieder haar eigen weg gaan, zonder elkaar te iriteeren of te belemmeren, door samen te binden wat niet aan elkaar hoort. Maar welke is dan, afgezien van de kleine uiter lijke verschillen, die ten slotte toch maar sympto men zijn van de innerlijke afwijkingen, de rich ting, die wij toegedaan zijn, die, naar wij meenen, afwijkt van de richting, die in de vereeniging voor vrouwenkiesrecht de overheerschende is; onder welk licht bezien wij het vrouwenkiesrecht. Hierop zou ik thans iets dieper willen ingaan aan de hand eener zeer belangwekkende mono- TELEFOON 2400

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1913 | | pagina 2