Apollo-Theater9 De Oude Korporaal 0 CCONCERT3 J. VAN WIJK. BAROMETERS Schitterende Voorstelling. iOH. STEEHMAN, Koningstraat 39. Trio Semplice. Kantoor en Magazijnen: Brouwersvaart 106. Telefoon 748. EEN ACTRICE. EEN JONGENSLEVEN. Meubilaire Goederen. „DE POOL", Hè Uk ™i ftiHiriciElhanJEl. IAARLEMSCHE BANKfEREEHIGIDG slijpt alle soorten van scharen en tnessen. Verkooplokaal, Nassaulaan, F. LOS. Barteljorisstraat. Heden en volgende avonden ai 4e Seance voor Kamermuziek op Dinsdagavond 20 Jan 1914. JOH. STEENMAN HAARLEM. J. J. SS. S14ISLET, Firma K. HOESBERGEN, Groote Houtstraat 50, Telef. Int. 2574, Baden, Geijsers, Closets, Bidets, Waschtafels enz. SCHOUWBURG JANSWEG. TELEFOON 1430. Amsterd Tooneelgezelschap, 1|| Verhoogd Tarief. 2m w. ZETTEN, ia dit blad aan de Ged. Oude Gracht 63. is verkrijgbaar bij Joh. M. SCHWIIDT Zijlstraat 35 - latere. Tel. 1057 NA&RLEfV3. Ln koude dagen geeft de Anthraciet een weldadige warmte. Kantoor Telefoon 757. &f&J4f?LEM - HILLEGOfifl - LISSE. HAARLEMMERMEER (Hoofddorp) JOH. v. DEVENTER, BloemkweekerijZandvoortschelaan 57, bij HAARLEM. Dameskapper. Warmoesitraat 26. HAAHLEM. Haarwerker. Telef. No. 883. rs getuigen van een oonen ons dat de (in Noord-Amerika) dat wij in plaats in de volkstelling roomsclie blad komt ekking: Wij staan dat geen mooipra- katholicisme hier tl moet geleden heb- Dus achteruit 11 Amerika, „Klarlieit und •t, hoewel met t°gen- r roomsclie kerk in t volgens de „World" r in Noord-Amerika insclie protestantsche echts 150 roomsclie. 23 Italiaansch-pro- >uwd door Italianen kerk behoorden, dan leveren zij een >reenigde Staten dui den roomsclie immi- stant worden apo- ïltramontaansche jar- und Wahrlieit" zich tot de zenden Ruthenen gin kerk of naar het hierbij dat de Los- onder de Polen 1 poolsche nationaal- van het Duit- meer en meer uit spreken van vooruit- de Vereenigde Staten? egsters. estant" voorstel om de gees- laten tot de verpleging heeft de gemeenteraad besloten den bestaan- i. Het voorstel is dus rstel om in beginsel te van zieken-inrichtin- ters met de verpleging egen 35 stemmen aan- >ren, dat roomsclie zus- n protestantsche. Hoe blijkt wel 't best kier de roomsclie gemeente- vangen hebben door sferen zweeft t lager leeft, die groep eens nader! ;en trede, in 't schemerlicht li de armen licht, breed van schrede. weidsche vegen, net malsclien bof gulden stof. 1 allerwegen, haast volgedragen buigt en tast: nu de morgenzonne stralen laat, er grauwe straat tooverwonne. uw dichteroogen weer, heldenheer togen? tof omstuiven •npraclit, en sluierwuiven, peplumdracht. pgestegen, rdert plechtig lam: hem tegen, wierookvlam. voetknechts krielen u God zijn wielen n dwaas als toen, un palmengroen! Oud-Rome, o dichters •r sferen zweeft 't geen wereldstichters dieleeft JAN JANS. (In „Carolus".) om hulp. g „Weduwenzorg", goed- besluit van 17 Mei 1909, Haarlem en omstreken, nnzendbrief gezonden. Lter ons ligt, is met veel it, dat vóór honderd jaar ikelijkheid herkreeg, ebracht aan het drieman :te om ons land van Fran bevrijden. les zoo ordelijk geschiedde. hen, die, eerst gedwongen lienst als soldaat te treden, om het vreemde juk af te gedachtig te zijn en even- gkeer van keizer Napoleon tal van Nederlandsche sol nd hielpen bekampen, zoo werd vermeld, van soldaten in Neder- or de handhaving van het bloed veil. Menig dap 't veld van eer. 't Is de hun gedachtenis te eeren oor steun te verleenen aan bond van gepen van vóór de wet 1909 in lot van weduwen en weezen .ren te verzachten. 909 in werking trad de wet m weduwen en weezen van n rang van officier. die evenwel vóór 1909 de lebben verlaten, komen daar- iing, komt de man te over 3 weduwen en weezen onver echtgenooten toetraden ah lid der vereeniging. wil nu ..Weduwenzorg" trach ten te steunen naar mate van haar financieele draagkracht. Om daartoe op den duur in staat te kunnen zijn. hoopt zij dat gegoede landgenooten haar met milde bijdragen zullen willen steunen, waarom /.ij een beroep doet op veler liefdadigheidszin jhetzij door eene jaarlijksche bijdrage of eene gift ineens). Door deze onmisbare hul]) wordt het lot van eduwen en weezen verzacht en doet men een edel werk. Steunt ons daarom met milde bij lragen! Er wordt veel gevraagd, somtijds zonder dat laarop eenige controle kan worden of wordt uit geoefend. Hier echter, waar de statuten door de konink lijke goedkeuring zijn bekrachtigd, en waar eene er re-commissie van hooggeplaatste mannen in den lande, bestaande uit de heeren: generaal K. idand. oud-minister van oorlog; jhr. P. J. Boo- -aard; A. Baron van Dedem van den Berg, lid van de ged. staten van Overijsel; kapitein L. F. Duijmaer van Twist, lid van de 2e Kamer der Staten-Generaaladmiraal A. G. Ellis, oud-minis ter van marine en generaal Baron van Voorst tot Voorst, lid van de Eerste Kamer der Staten neraal. mede toeziet, hoe uwe giften worden lusteed, dunkt ons, dat wij met gepaste vrijmoe digheid bij u mogen komen en vragen voor de velen, die nu hulp noodig hebben en anderen die daarvoor in de toekomst in termen zullen vallen. \'u reeds worden ruim 350 weduwen en weezen >r onze vereeniging gesteund. 'lelpt ons, het is zoo noodig. \lle giften worden gaarne in ontvangst geno u en verantwoord door het Bestuur der afd. Haarlem en Omstreken J. II. SCHAT. Yoorz.. Aelbert jbergstraat 24. ANT. WIJKHUIZEN, Beer., Velserstr. 19. M. F. VOERS, Penn.j Schagchelstr. 36rood. Haarlem, 15 Januari 1914. K 1 i g i e u s e Socialisten. Onder dezen titel lazen we onlangs in de ..Her vorming" den volgenden open brief, en, belang wekkend als hij ons voorkwam, drukken we hem in zijn geheel voor onze lezers af. Aan dr. A. Rutgers van der Loeff. In de zich ontwikkelende werkelijkheid komen het oude en nieuwe tegelijk voor: dus is het in een maatschappelijk samenstel, waar men groot-kapitalisme vindt bij manufactuur, elek- t rische treinen bij diligences. In overeenstemming hiermede want dat wat daarbuiten existeert spiegelt zich in den mensehelijken geest in overeenstemming hier mede is er een voorbijgegaan denken en voelen, en tegelijk een ander, waaraan behoort de toe komst* Dit laatste noem ik socialisme. Ik noem lut dus, omdat het van de idee „gemeenschap" is ver vuld. En is dit zoo. dan wordt het individu iets van den tweeden rang. iets van secundaire waarde. Of men spreke van roomschen of van ortho dox-protestanten. bij hen is liet individu bij uit stek belangwekkend: de priester, die de mis be dient. laat* ..onzen lieven Heer" nogmaals lijden en sterven ten behoeve van een doode. die er goed voor wou betalen: de rechtzinnige dominee vindt het heel gewichtig of hij in den hemel komt, zijn zieltje wordt gered. En ook de moderne voorganger heeft het nog te druk over de behoeften van elk menschenhart. één voor één. over de vraag „wat God nu eigen lijk is voor mij" en hierin ligt alweer iets goeds en zuivers: hét is zoo moeilijk te discussi- oren omdat alle partijen betrekkelijk gelijk heb ben en zeker komt een menscli er op aan. mits men vergete het niet - hij zijn ziel verliest, opga it in het eeuwig-goddelijk Zelf. Dit nu begrijpt de socialist. Voor hem is aller eerste eisch de hartstocht der werkelijkheid, waarvan Allard Pierson sprak. Hij vergeet nooit, dat hij leeft in een wereld, waarin onver anderlijke wetten lieerschen, en die. in ruimte en tijd. zonder noembare grenzen is. Hij bes 'ft dat z'n aarde één is uit millioenen. en haar trotsche koning, de mensch. uit gneis en kalk is opge bouwd. Dat hij dus een kind is der natuur, en dat de natuur zich nooit en nergens om het indi vidu bekommerthem heeft de evolutieleer ge toond dat het gaat om de soort, dat het niet gaat om den enkeling, en dit* ontzet hem niet, want het is, en daarom is het goed. Hij is gewend te leven in het wijde, voelt zich immer bewoner van den Melkweg; burger van een staat der twintigste, is hij toch ook al weer verwant aan volken van de eerste eeuw. Want is hij kosmopoliet, hij is één met den kosmos, met liet Absolute dat zich in alle dingen openbaart, met de Idee zelve. d.i. het goddelijke in de wereld. I lij beseft dat de wereldrede, het Woord van Johannes, de schepping samenhoudt, en dat die rede ten slotte in ons is mensch geworden. Het goddelijke, dat in die meuschheid woont en woon- de. noemt hij Christus, niet omdat hij zoo gelucht is aan ouderwetsche namen ,maar omdat hij den verholen zin der oude wijsheid aan anderen doet verstaan. Nu komt het hem hoogst naïef voor. God mensclivormig te inaken of Christus te histori seren. Dat doen de tegenstanders, maar hij wil liet niet. Hij vindt, met Fichte, dat men op deze wijze God inruilt voor een afgod. En dat men in de twintigste eeuw niets meer kan hebben aan een Joodsche rabbi van de eerste, maar wel aan het Ware. aan de Idee en aan het Goddelijke dat. in de menscliheid woont. En als anderen steeds meer behoefte voelen aan een voortleven na den dood. dan begrijpt hij die. alweer, maar hij getuigt toch liever van de „eeuwigheid des gcestes". De geest is eeuwig, en mijn geest is er een vonk, een sprankje van. Het is alweer de brandende hartstocht voor het werkelijke, die hem gebracht heeft tot zijn socialisme in engeren zin, zijn sociaal-democra tische overtuiging. Want door woorden alleen wordt de wereld niet gered. En de eenige groep die weet dat verheffing van cultuur, dus ook van religie, slechts mogelijk is door diep-ingrijpende veranderingen in het maatschappelijke stelsel, is die van de sociaal-democraten. Uit de moderne arbeidersbeweging ziet hij dan. ook opwaarts stu wen de schare van hen, die niet in Jeruzalem zul len aanbidden noch op den Geriziem, maar dit willen doen in waarheid en in geest. Want hun religie is een bewust leven in de schouwing der Idee. een diep besef van den kosmos, de godde lijke orde. Zoo is er nog al een en ander, dat ons van u, modernen, scheidtradicalisme, realisme, onder schikking van het individu aan de algemeene levensmachten. Meer dus dan aan een oekonomi- svhe formule, een bepaalde houding, een stijl van denken en van voelen, telkens merk ik het als ik te gast ben in uw sfeer. Gij zijt aan uw iutel- lectueelen drang van vroeger, waaruit uw richting voortkwam, zeer ontrouw geweest. Nu beleven wij Revivals in uw kring, en er is een reaction- nair malcontentendom en een zich neigen naar het mysticisme. En oorzaak van dit alles is de burgerlijke samenleving, waarvan wij allen zonen zijn, doch het gelukt aan enkelen er zich van te bevrijden. Aan u als groep is dit nog niet gelukt. Vandaar uw aarzelen, een hinken op twee ge dachten. Het is mijn bedoeling niet met u een discussie te beginnen in de „Hervorming", deze leent zich er niet toe en gij en ik hebben bovendien allicht daarvoor geen tijd. Maar ik moest meende ik u kortelijk verduidelijken waarover ik te Am sterdam in den door u gewraakten zin onlangs heb gesproken. Met vriendsclxappelijken groet, IT. W. Ph. E. v. d. BERGII v. EYSINGA. Zutplien. ALS HOOFDNUMMER 411 Boeiend drama uit het tooneelleven, in 2 acten. Om A.AV HERHAALD VERZOEK te voldoen geprolongeerd de BOEIENDE PRACHTFILM Drama in 5 acten naar den beroemden Roman van ALPHONSE DAUDET. Deze film zal, evenals de eerste week, ook de tweede onorm succes hebben. te geven door 8—10 uur, i de Concertzaal DE KROON. iilüthner-Concertvleugel van de lirma Duwaer Naessens, Am sterdam, Den Haag. Introductiekaarten a 2,en plaatsbespreken voor niet-geoboo- neerden op den coneertdag aan de Kroon van 9—12 en 13 uur. Iv. SMITS, KLEIN HEILIGLAND 95, H .A. A R LE M, Telken veertien dagen verkoo- pingen van Inlichtingen verstr. kt Makelaar. HAARLEM. Zondag 18 Januari Dir. C. P. T. BIGOT. Groot drama uit den tijd van Kapoleon in 4 bedr. en een voor spel van DAWANOhli en d'ENNERY. Aanvang S uur. Prijzen derplaatseu. Balcon/I,50, Stalles ƒ1, Frontloge en Par terre 0,75, Zijloge ƒ0,60, Ampli. 0,50, Gaanderij ƒ0,40, plus 5 procent Auteursrecht. Dinsdag 20 Januari, om aan de veie aanvragen te voldoen Zesde Op voering alhier van Men wordt beleefd ver zocht zoo spoedig mogelijk kennis te geven of men op dien datum van de bestelde plaatsen gebruik maakt. Bureu var. 10—4 uur. door het Des Zaterdags, Maandags en lÉlk H|T Woensdags van 7)-11 uur: ^|t| Aanbevelend, kPI o. pmonnx. (|k Architect, HAARLEM. Gedempte Oude Gracht 63. Te Haarlem vervoege men zich voor het plaatsen van Advertentiën ruim 60 verschillende modellen ft „BAR O GRAAF" (zelfsregistreerende Barometers) Opticien VAN W W MIlaalHHBiill VI Wl HAARLEM TEDING VAN BERKHOUT DE CLERCQ. Effecten en Coupons. Prolongatie. Administratie en Bewaring. Bewaarinrichting (Loketten) te Haarlem en KiSlegom. Speciaal adres voor: Aanleg en Onderhond van Tuinen, Villa-Parken. Abonnement Serre-en Bloemtafels enz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 3