THEATER. DE QEHEIMK CLUB ifc'3LI WINTER! Firma J. H. KRUL Jr. Brandstoffen. De Spaansche Vlieg J. H. DE BOIS HAARLEM fl Reukvrije Petroleumkachels PH. J. G. ROEST imertzaal „DE I800N 31 Januari - 8 uur plaatsen van Advertentiën SCHOUWBURG JANSWEG. Sairfeijorisstraai. Emsemble SOLSER EN HESSE. HOLLEMAN nl UREENS, SbLSER en HESSE, LOUISE FLEURON, "hofgumst" HAARLEMSCHE Bif!E!EEi« tUamaieritoiien, Kruiken, enz. Slechts één enkele PIANO-AVOND IÜITOONSTELLI&G van Schilderijen en Aquarellen en Pastels van H. KRUYOER. Fen enkele Lieder- en Duettenavond GEHEEL HIEUW PROGRAM. idinoZweeische Luit van 1798 TELEFOON 1430. Heden nieuw Prachtprogramma. Als Hoofdnummer Zeer spannende film in 3 acten. Het Ned Tooneel NI Het Rofterdamsche Tooneelgez. 68 KRUiSWEi «OOR PRENTKUNST MAGAZIJNCATALOGI FRANCO. OP AANVi^G HAARLEM - HILLEGOi - L\1SSE- HAARLEMMERMEER (Hoofd|orP) met volle garantie vanaf f 6 25. Groote Markt, hk. Jansstraat HA&fiLENI. Concertzaal „JE KüOON" VRIJDAG 30 JANUARI - 8 UUR. Prof. CARL FRIEPBERG."" 's Middags AFTERNOON TEA. Zijlstraat 62rood. ENTREE f 0,25. Ten slotte wat dezen lieer z'n bewering aangaat als zou de verhuurster geen permissie tot bezich tiging en verhuring hebben gegeven, moet ik zeggen, dat ik gedateerd van den 23sten Dec. '13, de door verhuurster zelf onderteekende bewijzen in handen heb. waarin deze de toestemming tot uulutren of verkoop geeft! Wat betreft verdere benamingen, welke ge noemde heer mij geeft, en raadgevingen aan het publiek, ik acht me zelf te goed om hierop ant woord te geven. Bij voorbaat dank zeggende voor de plaatsing, verblijf ik, Hoogachtend. G. IT. LEBBING Jr.. Kaiitoorbed. b/d. heeren C. A. en F. v. d. WAL. Wij sluiten hiermede de discussie. Red. BI. W. Plaatsgebrek dwong ons, plaatsing der inge- 'in I troorden over de gas-quacstic uit te sl dien. TOONf-EL. Schouwburg Jausweg, Miss llobbs. blijspel in 4 bedrijven, van Jerome K. Jeröme. IV Rotterdammers hebben ons 1.1. Donderdag ,.<t eens vergast op dit allerleutigst blijspel. V. hebben weer eens hartelijk gelachen om de j,:cttige zotternijen. Miss llobbs, de suffragette, blijkt de mannen ten; alle banden van liefde en dergelijke in r omgeving poogt ze te verbreken, als minder- uilige dingen. Tot er in haar omgeving een i - naam jonkman verschijnt, en zij blijkt niet at keer ig als zij zich voordoet. Integendeel. t. het gevolg, dat een huwelijk tussclien haar en i vermelden jonkman een eind aan haar boos- igheden maakt. Lit onderwerp is in echt koddige tooneelen uif- 2 ktde Rotterdammers speelden liet stuk, We vermaakten ons uitmuntend. De Spaansche Vlieg. 'I Zaterdag 31 Januari komen de Rotterdam n den schouwburg Jausweg. te Haarlem, n klucht van F. Arnold en E. Bach. Do iiische Vlieg getiteld. 'iet Stuk werd, naar wij vernemen, door ruim heaters in Duitschland en Oostenrijk ter ver lig aangenomen. De persbeoordeelingen, die viiii de opvoeringen te Amsterdam onder de u kregen, roemen het stuk om strijd als een iijke klucht, waarbij onbedaarlijk gelachen >rd. IFK Ruth fiir Soli. Chor und Orchester. von Georg Schumann. .in «veer twee jaar geleden gaf onze Toonkunst- afdeeling een uitvoering van dit werk en schreef ik in dit blad een kleine inleidende verklaring, daar het werk toen nog weinig bekend was. De eerste uitvoering heeft over het werk zelf ook heel wat verschillende oordeelen en veroordeelen uitgelokt. In elk geval bewijst cl? ze spoedig vol gende tweede uitvoering, dat ons bestuur het werk belangrijk genoeg vindt om "t weder ten gelioore te brengen. Ik wil hopen, dat het hoorderessen en hoorders gaan zal als uitvoerenden, n.l. dat zij er meer in hooren en van genieten zullen dan bij de eerste uitvoering. Gemakkelijk is het werk heelemaal niet en degeen die gezegd heeft: Meister wollen studiert sein" heeft een war woord gesproken en bij het vellen van een oor deel moest men dat wat meer bedenken. Wie van dit werk de Klavierauszug heeft, zal wel met mij eens zijn, dat het voor de uitvoerenden geen een voudige, lichte taak is en dat het overvloeit van moeilijkheden, die meestal bij éénmaal hooren niet worden opgemerkt, (omdat dan de totaal-indruk overwegend is of moest zijn). Een merkwaardig werk vind ik het zeker in heel veel opzichten; er spreekt uit veel gedeelten een groote mate van muzikale vrijheid en durf. Ouderwetsche men- schen zullen zeker veel ergernis hebben aan veler lei harde dissonanten en heel plotselinge over gangen van een toonsoort naar een heel ver-ver wijderde, of veelvuldige maatverandering. Het geheel is zeer modern (ook wat de instrumentatie van het orkest betreft), voor piano verliest de ..zetting" natuurlijk heel veel, maar men ziet er toch reeds uit, dat de componist zijn rijke „phan- tasie" heeft laten spreken en allerlei stemmingen in cut eene werk verklankt. De tekst is gedeeltelijk ontleend aan den bijbel en gedeeltelijk aan gedichten van den componist. Er komt een oude melodie (volkslied) uit de 15e eeuw in voor bij de woorden: ,.0, Nacht, du Sternenklare, schone Sommernacht, bewahre, o, bewahre die wonnevolle Pracht, o Nacht, du Tod im Leben, unci Leben cloch im Tod, o Lass uns air erleben, ein lichtes MorgenrotWie sauselnd durcli die Büurnen hinj fiihrt ein sanfter Wind, so streue süsse Traume auf jedes Menschenkind." Dit is een van de mooiste en lieflijkst klinkende koren, waarbij Rutli en Boas een kleine solo zin gen; liet tempo is rustig, toonsoort Des gr. t.. begeleiding zestiende sextolen; het geeft heel mooi die zomernachtstemming en 't suizen van den wind weer. Oude Hebreeuwsche melodieën komen er voor bij: „Sei Dank dir, Jehove, aus frölilieher Brust, Du sendest die Last uns, Du sendest auch die Lust'" (goed dit nog eens te hooren voor hen die eenzijdig 't één zonder 't ander denken) en bij..Gelobt seist du bei Tagen, gelobt seist Du l)pi Nacht" en bij „Schöpfer des Himmels und der Welt" tot „über dein Volk". Het koor van de Nachtgeister is vol luchtige geestigheid, muziek, die den componist van een heel andere zijde doet kennen. Er is in dit heele werk een groote afwisseling, die maakt dat het een aangename en leerrijke studie is. Ook de vreemde intervallen, die elke partij te zingen j heeft, maken clat de uitvoerenden terdege moeten opletten, al die overmatige en verminderde inter vallen zijn voor de hoorders misschien heel I vreemdklinkend Ook het dringende roepen van het vrouwenkoor „Ruth" op dalende kwinten, steeds een toon hooger en van p tot f, is heel eigenaardig, maar zeer realistisch. (Roept u zelf eens, b. v. op d, g, e, a, fis b) 't geeft uitstekend weer en dat doet het werk over 't geheel bizonder sterk. Men lette zelf nu eens op en traclite goed te hooren, wat de componist bedoeld heeft, want liet is voor elkeen zooveel beter om opmerkingen te maken, dan aanmerkingen; de laatste zijn aan de oppervlakte en de eerste schuilen in de diepte, en cle diepte is meestal zooveel beter. Probeert men de diepte te verstaan, dan vergeet men op pervlakkige aanmerkingen, die dikwijls be'etten het goede van een uitvoering te waardeeren. Voor de a.s. uitvoering wenscli ik allen bezoe kers een genotrijken avond. Lisa en Sven Scholander. Zaterdag 31 Januari a.s. zullen Lisa en Sven Scholander één enkelen liederen- en duetten-avond geven in de concertzaal „de Kroon". Sven Scholander zal de liederen begeleiden op zijn Zweedsche luit van 1798. Sven Scholander was oorspronkelijk een zeer gewaardeerd beeldhouwer te Stockholm. Den aan leg voor muziek heeft hij van zijn vader en groot vader geërfd en van hen het luitspel geleerd. Van zijn studie-jaren in Frankrijk en Italië keerde hij met een schat van chansons van aller lei aard terug en bij gelegenheid van een wel dadigheids-concert trad hij met een verrassend effect op. Het duurde dan ook niet lang of Scholander toog met zijn luit de wereld in, gelijk een troubadour, overal een gaarne geziene gast en vreugdebrenger. Wat Scholander te hooren geeft, is zuiver natuur; hij verstaat bovenal de moeilijke kunst om met zijn luit en door zijn temperament de personen te karakteriseeren. Sven Scholander verschijnt nu in begeleiding- van zijn dochter Lisa, die het vroolijke kunste- naarsbloed en het mimisch-muzikale talent van haar vader heeft geërfd. Over het kunstenaarspaar schreef de verslag gever van het „Alg. Handelsblad" 14 Maart 1914: De waarheid der luchtige zangtafereelties, het treffend-gevoelige in de volkswijzen, zóó tot ons komende dat we gepakt worden en den lach niet weerhouden kunnen, ze zijn het eigendom van Scholander's kunst, van den weldoener in ons serieus muziekleven, zwaar van diepzinnigheid. KUNST Kunsthandel J. II. de Bois. Kruisweg 68, Haarlem. De kunsthandel De Bois houdt tot 1 Maart een tentoonstelling van schilderijen door Felix Val- lotton en teekeningen van Alfred Kubin. Als nieuwe aanwinsten geeft de lieer De Bois op eenigo belangrijke pastels door Odilon Redon, teekeningen van Vincent van Gogh; een aquarel van Anton Mauve; een interessante verzameling eisen door Felix Bukot, bizondere staten van en kele Redonlitho's, een mooi exemplaar van Bres- din's „Bon Samaritain", houtsneden van Kan- dinsky en Mare (Blaue Reiter en Klange ter inzage). UIT ANDERE GEMEENTEN. Koloniaal Instituut. Maandag a.s. houdt de lieer J. H. Baretta, ka pitein van den generalen staf N.-I. leger, een lezing over: „Animisme, Mohammedanisme en Christendom in liet oostelijk deel van den Ar chipel". Deze lezing, met lichtbeelden, heeft des avonds plaats ten 8 uur precies in de bovenzaal der so ciëteit ..Vereeniging", Lange Begijnestraat, Haar lem. In het vorig nummer, in ons verslag van Dr. Pulle's lezing voor het Koloniaal Instituut, staat in regel 16: luchtballondit moet zijn: licht beelden. Museum van Kunstnijverheid. Zaterdag 24 dezer wordt in het museum van kunstnijverheid te Haarlem, geopend een tentoon stelling, georganiseerd door de vereeniging „Het Nederlandscli Fotografisch Museum", welke veree niging zich ten doel stelt te bewaren merkwaar dige historische voortbrengselen der lichtbeeld- kunst en samen te brengen een collectie fotogra fisch werk uit alle tijden. Schenkingen en bijdragen voor het museum wor den gaarne aangenomen door de heeren Ernst Loeb, villa „Irene", Overveen, secretaris; Adriaan Boor. Bloemendaal, penningmeester en B. Zweers, Haarlem, commissaris. De tentoonstelling is ook Zondag geopend en kosteloos te bezichtigen. Heemschut en Volkskunst. Donderdag a.s. des avonds ten 8 uur, houdt de heer R. P. J. Tutein Nolthenius in de „Vereni ging", Begijnestraat, Haarlem, een voordracht met lichtbeelden over „Heemschut en Vo'kskunst". De voordracht gaat uit van de „Noordholland- sche vereeniging tot bevordering der Volkskunst". MucertbureauHANS ADGÜSTIN Amsterdam. tJigenwoordiger voor Haarlem: iticertbureau A. VERNOUT. i iusche, Duitscke, Zweedsche, Napolitaansche, Poolsehe Volks liederen. Verder: Die dumme Liese, Der ieine Siinder, Les boeufs. La i grande mère im prudente. La dé- f laissée, enz. Entree: f 2,en f l95G. Kaartverkoop en plaatsbespreking dagelijks van 912 en lialf-3~-7 uur bij de firma A. VERNOUT, Warmoesstraat 10 en op den fcüucert-avond aan ue zaal: OVEftVEEN. Telef. JS17. Te Haarlem vervoege men zich voor het en liet opnemen van I» VUtfRUtDMtl»»*» t Bur au van dit Blad, ouuü Gracht Wegens het Ijsvermaak is de voorstelling van HANS en GRIETJE uitgesteld tot 8 Februari a. s. Zondag 25 Januari Optreden van in liunne nieuwe créaties. Aanvang 8 uur. Prijzen der plaatseu. Balcon ƒ1,50, Stalles 1,25, F'ronthige en Par terre ft, Zijloge 0,75, Ampk. ƒ0,00, Gaanderij ƒ0,40, plus 5 procent Auteursrecht. Maandag 26 Januari, 1de Opvoering «ars zmmmmm. jssx&ammm mcsmmmmsmste> ''«saa Aanvang 8 ik y Plaatsen voor Mijlpalen wordt men Beleefd verzocht Maandag af te halen. Donderdag 29 Januari, Kon Vereeniging Bliispel in 4 bedrijven van THOLO VON TR >THA. Vertaald door EMMA MOREL. Emmi: EMMA MOREL. Gewone prijzen. Aanvang 8 uur. ZATERDAG 31 JANUARI. Dir. P. D. VAN EÏSltEN. Klucht in drie bedrijven van ERA Z ARNOLD en ERNST RACH. Successtuk van het Lustspiel- haus te B' rlijn. De hoofdrollen worden vervuld door de Dames MARIE VAN KYSDEN-Vivk. LIZE LIGT- HART, MARIHA WALDEN en COELINGHVoilDERMAN en de Heeren HENRI POOLMAN, NICO DE JONG, HENRI MOR- RiEN en COR v. D. LUuT— -MELSERT. Aanvang 8 uur. Prijzen der Plaatsen: Balcon 2,50 per dozijn 24 Stalles f 2,-, 21 Pariet 1.75, 18 i «loge 1,50,. 15 Pidcrre 1,25, 12 •".•e f L-. 9 -lehit. 0,00, 6 '••rij f 0,40. Plus 5 procent auteur irecht. ..".•au van 104 uur en op jl i speeldag nog van 67 uur. TEDING VAN BERKHOUT SE CLER C0' Effecten en Coupons. Prolongatie. Administratie en Bewaring. Bewaarinrichting (Loketten) te Haarlem en Mihegom. Alleen prima kwaliteit. Billijke prijzen. Telefoon 249. Telefoon 249. Concert- en Theater-Bureau M. J. DE HAAN. Daendelsstraat 82, DEN HAAG. Telefoon 20. E>n der grootste Pianisten van den teginwoordigen tijd. Persuittreksels Nieuwe Rotter iamsche Courant, 20 Nov. '12. de bekende Keuls-he Prof. C RL ERIEDBERG is stellig een der grootste klavierspelers vau den tegenvoordigen tijd. Bij dergelijke verhevm kuust. behoort kritiek gaiischelijk te verstommen. Algemeen Handelsblad, 20 Nov. '12. dan siddert men voor de onthulling der schoonheid, Zoo'n gebeurtenis was het optreden van den pianist Prof. CARL ERIEDBERG. Vaderland. 22 Nov. '12. Hoe gespeeld? Spel, Klavier, materie? Louter de opperste schoon heid, visioenen tooverei d. Mijn hemel, welk een man, mogen de Goden hem beschermen. Mijn eerlijke overtuiging is, nooit zulk een klavierspel gehoord te hebben. Dagblad van Zuid-Holland en 'sGrav.. 29 Nov. '12. Neen waarlijk deu gelijke van CARL FRIEDBERG als pianist zal men vergeeis zoeken. Centrum, 25 Nov. '12. Men krijgt den iudruk, alsof daar de com ponist zelf aan het klavier is gezeten. Eeü vertolking als men ook van de hesten maar zelden te hooren krijgt. TJtrechtsche Cour., 15 Nov. '12. Inderdaad één der grootste onder de grooten. De I bach Concertvleugel uit het magazijn van den Heer C. C. BENDKR, Rotterdam Prijzen fl,50 en fl,— Kaai"verkoop en plaatsbespreking dagelijks van 912 en half 37 uur hij de Firma A. VERNOUT, Concert-Bureau, Warmoes straat 10 en voor den aanvang aai de zaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 3