Kotel Cafe-Restaurant Gewijde üitvoe v/h „De la Station", Stationsplein, HAARLEM. Mevrouw G. v. d. BRINK argettep STEEDS MEER Dienstbode, Oproeping Schouwburg JE KRI DE KROOI Maandag 23, Dinsda; Woensdag 25 en Otnderdag 26 Maait Cafe-Restac »»Rusthoe bloemend/ CONCEH KERIt-AGENDA, Zondag 22 Maart, Haarlem: Gr. Kerk, G u„ I)s. van Leeuwen; Ver. van Vrijz Ilerv., Geb. Protb.) 10 11.. Prof. Eerdmans; Rem. Cfer. Gem. 10 n., Ds. Haentjens; Ev. Lutli. Gem., ID u., l)s. De Meijere; Ver. Doopsgez. Gem., 10 u., Da. Plantenga. Bloemendaal: Ned.Herv. Gem., 10n.Ds.Van Leeuwen, 6/o u., de heer Koopman, Heemstede; Ned. Herv. Gem., 2u„ Ds. Baljon. Houtrijk en Polanen: Ned. Herv. Gem., 10 u. Ds. Baljon. SantpoortNed. llcrv. Gem. 10 u., Ds. Rakels. SpaarndamNed. Herv. Gem., 7 u., Ds. Baljon. Wijk aan Zee en Duin Ned. Herv. Gem., 10 u. Ds. ■c keilmeli v. d. Sprenkel. .i.euiuee \ed. Herv. Gem., 10 u. Ds. Creutzberg, 5 a., Ds. Creutzberg; Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond, 101/2 u., Ds. Attema. ZandViori: \ed. tlerv. Gem, 10u., Ds. Posthumus Meijes. AGENDA. BLOEMENDAAL. hl keu Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelij kselieschiet oefeningen door „Bloemendaal-Commando". Café „Rusthoek" iederen Zondagmiddag en -avond concert. Maandag, 23 Maart: 8 uur, Hotel,, Welgelegen", lezing Herman Robbers. HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags ten half- twee zitting in het gerechtsgebouw aau de Jausstraat. Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentel ij tc Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entrée f 0.25 p.p. Ie Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. Bisschoppelijk Museum. /Jausstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 10—5 ure. Toegang 25 cents. 8 tail s-B i biiot heek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 1—2 ure, en Donderdags van 23 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be- nalve Zaterdags en Zondagsj van 1L—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Kunstzaal De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, tentoonstelling van Kunstwerken. Dagelijks ge opend van 9 5 uur. Vrijdag 3 April Weldadigheid naar Vermogen, Con cert ouder leiding v. d. heer Steenman in de V ereemging. Schouwburg .lans weg: Zaterdag 21 Maart: De Spaansche VliegMaand. 23 Maart: Jonkvr. de la aeiglière Dinsd. 24 Maart; Ret Qoud- vischjeÜoaderu. 26 MaartLentewolken. Schouwburg „de Kroon": Zond. 22 Maart, ue Blauwe Muis; Passie-spelen (bioscoop); Zaterd. 23 Maart, V oordracttt-Uetening viool-ieerl. v. d. heer J. C. Tuin. Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Theater. Bar- tcljonssiraat. TOONcEL. Schouwburg Jansweg, X. V. Tooneelvereeui- ging Esther's Verlovingdoor Henri Na- tb ansen. Een .joodsehc comedie". Esther, een joodsch meisje, is verloofd met een christen. De familie van den christen, dwingt haar, te beloven, dut (mogelijke) kinderen christenen zul len worden. Al spoedig gevoelt ze, dat zij die belofte toch niet houden kan; ze zegt dit aan haar vader, de minnaar begrijpt baar eigenlijk wel eenigszins, en stelt voor er geen joden on geen christenen, maar mènschen van te maken, wat vervloekt veel gezegd is, hetwelk niet wegneemt dat de mènschen in J den engelenbak bij deze woorden in fel geklap uit- breken. Het is een levendig stuk; liet werd goed gespeeld. Schouwburg Jansweg, De HagbespelersDe Dienstknecht in het Huis, door Ch. Ken nedy. De dienstknecht in het huis wil zeggen: de bis schop van Benar«.s, ais dienstknecht vermomd, in het huis van dominee Smythe, ten einde daar een aantal zaken, die niet al te zeer in orde zijn, wêl te bezien en recht te zetten. En er gaat waarlijk een groote invloed ten goede van dezen dienstknteht des Hee- ren uit. Hij is geenszins zonder het edele. Verkade speelde deze hoofdrol verdienstelijk. Een (Ameri- kaaiiseiie) moraliteit noemt de begaafde schrijver zijn stuk, eu deze naam is rechtmatig; immers het stuk is ethisch van strekking, en vaak diep van zin. Hut publiek leek niet alles volkomen te hegrijpen. Ons leek dit werk, van een weinig geziene soort, en op zichzelf ook weer eigenaardig, velen der toe schouwers te bevreemden. Sneeuwwitje. „Sneeuwwitje", de kinderoperette in 4 bedrijven, door mevr. HopmanKwast, die reeds 26 opvoerin gen beleefde, zal Zondag 29 dezer in den schouw burg Jansweg, te Haarlem, onder leiding van ge noemde dame gegeven worden. Dit zal de laatste opvoering in dit seizoen van deze lieve operette zijn, die door jong en oud zoo gaarne gezien wordt. verwarring en misbegrip te wekken ten aanzien van de kunst van het dansen, dat het, noodzakelijk is, vooral de jiogingen daartoe, welke gedaan worden al of niet opzettelijk onder den schijn van seri eust danskunst le signaleerei», opdat niet het wei- uigjo begrip, dat men dan nog van de kunst der beweging heeft, wordt, vertroebeld. Tango, one- en two-step, ragtime en hoe al dat fraais boeten moge, zij spreken voor zich zeiven Uit ieder die verstaan kan. Maar wanneer daar komt een juffrouw in den Stadsschouwburg beschermd door den vooral l>ij liet snobisme populaircu naam van Dal- c-roze. dien zij op de een of andere manier onder den haren weet. te zetten, en die juffrouw neemt dau allures aan van mensehen die iets ernstigs wallen en iets schoons kunnen, zonder dat zij evenwel van ernst of schoonheid eenige notie heeft. - dan vliegen zelfs zij. van wii men verwachtte, dat zij toch wel iets het ér wisten, hals over kop erin; clan laat zich een volle, schouwburg lijmen door doen-alsof, en dan is '1 dus noodzakelijk, ter bescherming en bewaring van de sehoone kunst der beweging, dat er tot die juffrouw enkele dingen gezegd worden die minder prettig zijn om te zeggen. Ik zal niet bet gebeele programma volgen, dat Angèle Sydow met baar ..leerlinge'', juffrouw Dank- merjer, afwerkte. In de eerste plaats ben ik daartoe niet in staat, omdat ik geen programma heb kunnen bemachtigen ze waren uitverkocht, maar bo vendien is bet overbodig, want ik behoef geen voor beelden aan tq balen ter verduidelijking 'van mijn beweren, dat 't alles neen, niet ernaast, maar precies recht er tegenover was. Wat juffrouw Sydow nog liet zien aan plastiek, was onjuist, log en plat, en rbytbme, wel, zij liet de muziek, de muziek, en bewoog zich zon der zicli in 't minst aan maat en rhytlime te storen. Als een zangeres deed met baar stem, Wat juffrouw Sydow deed met baar lichaam, dan liep in minder dan geen tijd de heele zaal leeg, 't Zou niet om aan te booren zijn. Alleen wat zuivere Dalcroze-oefe- ning was, ik meen „Früklingslüftclien" van Dal- croze, wat juffrouw Sydow dus wellicht na veel oefening heeft kunnen leeren, toen zij een cursus te Ilellerau meemaakte, leek vrij zuiver. De rest was allemaal mis. Soms zóó mis, dat bet belachelijk werd. „Der Tod und das Madeken" van Schubert was een potsig grapje. Lieve kinderlijke dingetjes van Schumann, „Melo- lodic", „Erster Verlust" en nog een paar, wrerden gemaakt tot beteekenislooze kinderachtigheden. Ik zie waarlijk geen kans enkele speciale feiten in het doen van juffrouw' Sydow aan te wijzen: 't is allemaal fout. Of fout? och, men kan moeilijk spreken van fouten tegen de beginselen van een kunst waar 't geldt iets dat met die kunst niets te maken heeft. Waalijk de goden hébben juffrouw Sydow niet be stemd voor bewegingskunstenares. Hadden zij dat wél, dan zouden zij toch zeker begonnen zijn haar betere instrumenten tot beoefening van die kunst mede te geven dan waarover zij beschikt. Stevige athletenspieren en de subtile gratie van de kunst der beweging, het klopt maar matig! VAN"HIER EN DAAR. Kon zekere Erduiann, zich teokenoncle mot S. (Jezuïet, voor ons" nog steods niet oon corona#m), heeft in ,,Do Maas bode*', hot bekondo roomseho ophitsblad, oen versje gewijd aan wat hij noemt: do dood van Hot Midden. Dit doodon-vors is nog al dood ook: hot is ook niet juist, want, gelijk onze lezers weten, leeft liet Midden, zij hot ook in eenvoudiger kleed, als vroeger, de staatsierok is verwisseld' voor een eenvoudig kort werkjasjp. Onze vriend en medewerker voor koloniale aan gelegenheden neemt hoi in liet volgend ge dicht tegen don pater op. AL BIDDENDE. Eerwaarde Ermauri, S. J. goede vrind, Hoe heeft uw gvcstig puntdicht mij verrukt Hoe wonderbaar is, Pater! u gelukt Die lijk zang op een „dood papieren kind „Het Midden", 't- is een drommels lastig woord, Om 't rijm te vinden, dat er iets op klopt; Elk ander rijmer zat er mee gefopt - Niet gij, Eerwaarde! „biddend" rijmt ge voort. „liet Midden-Bidden"! 't Kwam van zelf, niet waar '1 Voor wien het „bidden" werk is, taak en stiel, Zoodat u 't rijmwoord uit de perme viel; Zóó, in 'n Amerytje waart gij klaar. Amsterdam28 Febr. T. LANDRé. UIT ANDERE GEMEENTEN. II aarlem's Muziekkorps. „Maandag 23 Maart des avonds ten 8 uur houdt do concert-vereeniging ,.ITaarlem's Muziekkorps" een algemeene lodenvergadering in het gebouw „De Nij verheid", Jansstraat 85. Voor de Tram-veteranen. Gaarne vestigen w ij do aandacht op de voorstelling in den schouwburg Jansweg, op 24 Maart a.s., ten voordeele der Paardentram-Veteranen. Lezers, steunt dit sympathieke werk. Uit het leven. „Heb je niet genoten op het laatste Bachconcert?" ..VVelueen, behalve van Wagner's muziek. Wagner van Viotta is onovertrefbaar, met Wagner wordt Viotta oen ander menseli. Vergeleken bij de geweldig gedisciplineerde spanningsvolle geestdrift van het Concertgebouw-orkest speelt mij het Ilaagsche orkest andere muziek dan Wagner, vaak te gemoedelijk. Gemoedelijkheid is voor mensehen zonder gemoed, en zoo zijn er ook in elk orkest, een vorm van traag heid." „Maar de zangeres dan Ze was er telkens naast. De lieer Smit Kleine heeft hare reputatie met veel .oeten was zwaar opgepoetst, het publiek voor al in .e voorste rijen heeft zwaar geklapt, waarschijnlijk zelve blij een toegiftje te kunnen geven, was ze echter ok daarmee er naast. Is het wel verstandig eene zangeres die hare stem heeft gevormd op (of ver knoeid met) Wagner en Strauss, Mozart, Beethoven, Brahms te laten zingen. En dan die begeleiding! Het is mij onbegrijpelijk hoe Philip Loots die klank- looze reproductie van stemmingsvolle pianomuziek, uitmuntend kan noemen. Ja, als begeleiding van wat er naast was." „Nou, maar ik vond toch...." „Met je welnemen, ik ben er niet over begonnen." Gij baclt, en „biddend/' vond uw geest Een woord ais rijmwoord op het doode kind, Dat, levend, vaak de Leugen striemde; vrind, Toen is er walging voor Gods troon geweest Of 't bidden lean, 't papieren kind? Wat nood Waarom niet, Pater! Is dan wel 't verschil Va,n 't prevelen zonder geest of kracht of wil En 't cloodpa pi er-gerits el wel zoo groot? Dat meent gij zelf tocli ook? Vandaar uw vraag, Die een waarachtig bidder nooit nog deed; Maar gij, die uit 't gebed uw rijmwoord smeedt, Weet, biddend rijmer! dat ik u beklaag. S i -1 n g a t. Angèle Sydow. In December 1912 zag ik Angèle Sydow voor 't eerst, toen zij trachtte ik-weet-niet-meer-welke muziek te dansen ter opluistering van een Dalcroze-demon- stratietje van juffrouw Den Hollander in „Diligen- tia" in Den Haag. Ik kreeg toen den indruk, dat wij van haar als danseres in de toekomst weinig meer zouden vernemen, omdat zij zelve waarschijnlijk wel zou begrijpen, dat de goden haar niet tot danseres hadden bestemd. Zoo wekte het dan verwondering dat juffrouw Sydow daar nu ineens voor den dag kwam als vol leerd danseres, die uitvoeringen geeft, in heusche schouwburgen, voor een heusch, speciaal voor hiUtr gekomen publiek, zooals miss Duncan, Lily Green, Ooba van der Pas, dat deden. Maar men kan niet weten, dus ging ik verleden Vrijdag naar den Stadsschouwburg, in de hoop, dat ik mij dien middag in December 1912 toch had vergist. En nu zou ik liefst maar zwijgen over wat ik daar in den Stadsschouwburg heb gezien. Want 't is niet prèttig om onaangename dingen te moeten zeggen, in 't algemeen niet, maar zeker niet wanneer zij be treffen een jong meisje, dat door veel wat de goden haar dan wél meegaven, bizoudere aanspraken heeft op hoofsch bescheid. Maar 't moet. Want er wordt juist thans van alle kanten zoo hard gewerkt om Voordrachten dr. Diihne. Stel u vöor de groote zaal van het Brongebouw, vol met leergierigen en op het tooneel een toovenaar te midden van zijn werktuigen, een vriendelijk grijs heer met wat Duitsch accent, die u zichtbaar ver duidelijkt dat de duur van een electrischen vonk niet meer is dan een inillioenste deel van een seconde, wat een electrische wisselstroom is, wat electrisch mede- trillen is, hetgeen voorkomt bij aanwezigheid en bij afwezigheid van onmiddellijke verbinding tussclien het trillende werktuig en het medetrillende; hij be wijst u, dat de electrische bewegingen, golfbewegin gen zijn van staande trillingen en dat en waarom de electrische stralen de kromming van het aardopper vlak volgen, dat warmtestralen, lichtstralen, electri sche stralen, niet naar hoedanigheid, maar alleen naar maat te onderscheiden zijn, en dat de stelling opgaatgeen electrische straling zonder electrisch krachtveld, dit niet zonder electrische trillingen, deze niet zonder electrische vonken. 't Was, zeer belangrijk. Museum van Kunstnijverheid. De directeur van het museum van kunstnijverheid te Haarlem, maakt bekend, dat de aan het museum verbonden boekerij van nu af niet meer Dinsdag- en Vrijdagavond toegankelijk wordt gesteld. De tentoonstelling van decoratieve en toegepaste kunst van ..De Belgische vrouw", die op het oogen- blik in het museum voor kunstnijverheid gehouden wordt, wekt veel belangstelling. Men vindt er bor duurwerken, boekbanden, aquarellen, hout- inleg werk. enzoovoort. ITet wezen van Sarokat Islam. Raden Aclimed, president, van de S.-I. te Soera- baia, schrijft volgens de „N. R. Ct." -f- aan „De Locomotief" Al heeft de buitenwacht nu reeds zoowat vastge steld, wat voor een karaktèr de vereeniging Sarekat Islam draagt, toch is men het in den boezem der vereeniging zelve nog niet eens aangaande het afba kenen van de ware richting. Het is bekend, hoe de een in Sarekat Islam ziet een verschijnsel van een nationale opleving, lloe de ander er een geestelijke richting aan wil geven, en hoe weer een derde er het karakter van een economische worsteling aan toe kent. Dit is geen wonder, daar de vereeniging niet sa mengesteld is uit leden van een zelfde ontwikkelings- trap, maar uit mensclien die door traditie en den loop der dingen sedert oeroude tijden van elkaar zijn gescheiden. Op de meeste plaatsen toch onderscheidt men onder de leden: ontwikkelde Jong-inlanders, geestelijken en den gewonen desa.man. Deze drie groe pen nu zullen eikaars willen en neigingen nooit be grijpen. zoolang de gelegenheid tot een harmonische volksontwikkeling op Java of in het algemeen in Indië ontbreekt. Wat de Jong-Inlanders willen, mag als bekend ver ondersteld worden. Boedi-Oetomo is daar één der zichtbare uitingen van. Wat zij niet kunnen berei ken met hun eerste organisatie, trachten zij nu met de S.-I. gedaan te kunnen krijgen. Het oprichten van coöperaties, het houden van congressen voor het propageeren van chauvinistische ideeën, het onder steunen van meisjesscholen, het instellen van begra fenis- en soortgelijke fondsen, dit alles moet als het werk van de Jong-Inlanders gekenmerkt worden. In welken vorm is het streven van de geestelijken in de vereeniging S.-I. tot uiting gekomen Op plaatsen, waar ontwikkelde Jong-Inlanders een over wegend aandeel nemen in de leiding, is het werk van de geestelijken natuurlijkerwijze niet tot uiting gekomen, althans niet in die mate, dat men van de richting der vereeniging kan spreken. Waar het tegenovergestelde het geval is, waar dus meer geeste lijken het roer in handen hebben, dan ontwikkelde Javanen, daar openbaart zich het wezen van Sarekat Islam door een drukke deelneming aan de djaniah,1) het gebruik van fez, het voller worden van tanggars. (scholen waar kinderen mengadji leeren).2) En wat wil nu de dessa-man, dat hij zich wil aan sluiten bij Sarekat-Is#lam. Bij het nagaan van de zeer geweldige massa dessa-liëden, rijst deze vraag als van zelf. Hebben zij plotseling na een eeuwen lang strijd loos leven, een aanvechting om zich economisch ster! te maken, of zijn zij ineens Turksch-gezind geworden Volgt men de „psychische studie" van dokter Radji- man, dan zou men niets anders kunnen zeggen, dan dat hij slechts noodgedwongen lid is geworden. Hij zou voor de toetreding tot lid nooit een eigen drang hebben gehad. En zoo was 't ook mijn opinie ge weest vóór ik.... tot praeses ben gekozen van de afdeeling Soerabaja. Wat heeft mij nu van opinie veranderd Op één der laatste dagen van December heeft een deputatie van S.-I. bij mij er op aangedrongen, daar er niemand zich beschikbaar wilde stellen voor pre sident, het presidentschap tc aanvaarden. Kort ge zegd heb ik, hoewel niet dan na 2 dagen bedenking, de verkiezing aangenomen. Door een samenloop van omstandigheden kon ik echter pas den 15en 1.1. mijn nieuw „ambt" aanvaardenen dus o. a. een dag boek aanhouden. Het is vandaag den 22sten, mijn dagboek loopt dus pas over 2 dagen, en toch, hoe kort ook, is het reeds vol van de volgende feiten: 1 e. bezoek van de pengoeroes desa 3) Sememi met de mededeeling dat de vrouw van Bok Aboe van een kind is bevallen. Zij laat verzoeken, of ik moeite wil doen om haar man, die beschuldigd van diefstal, thans sedert 2 maanden preventief gevangen zit, zijn vrijheid weer te doen schenken". De pengoeroes beweert ver der, dat Pa Aboe gemarteld werd door den commis saris van politie te.... daarna 7 dagen lang door den ass. wedono van.in een donkere kamer opge sloten, vervolgens vóór zijn overbrenging naar de ge vangenis ten huize van den kr-bajnn 4)ii iiet blok gelegd. 2e. bezoek van J\a Sipio van de desa Rand* di ziel beklaagt, dat een hadji en een Europeaan /i n tam bak hebben gerampast.?) Die tainbak heeft lui in H'iu bij notarieele acte gekocht van Bok") Mariainali, Joe i thans beweren genoemde 2 personen, dat Lij cïaar geen visch meer mag teelen op grond van lie1 tVi\ dat zij zijn tamhak reeds op de vendutie heb! c kocht. Verzoek van Pa Sipie om moeite te doen zijn ontnomen tamhak te geven. Beweerd wordt t hier een erfenis-kwestie- in het spel is. 3e. bezoek van de pengoeroes van knmpaei NV-im pel met verzoek in naam van de bevolking t w !i» j kampoeng, om te protesteeren tegen de v ill V er. u den Arahischen landeigenaar.... die de huui -t gronden tot hot, ongelooflijke heeft opgevï i d. o. a. van 1.75 tot, 0,30 en van 9,— tot 25 - de. bezoek van Bok Noerjamah, mot haar kim! i' de slendang.7) van de desa Soekolilo, met de kim hl. in aandoenlijke woorden gesproken, die je mee dm-n huilen, dut haar man. kepotengan 8) van beroep, gist ren na een stroobrnndje bij ITadji Said, n r «le nss. wedono is gegaan, doch sedert niet meer teruggekomen, daar hij volgens verklaring kan ue: pengoeroes S.-I naar de gevangenis is gebrach- Een smeekbede, of ik zoo goed wil zijn. haar goed-n nan, die nooit iets misdreven heeft, bijstand te verleenen. 5e. bezoek van Pa Markabie, toekang waroeng Gei: teng, die mij komt. mededeelen, dat de commissaris van politie hem heeft gelast zijn waroeng tc sluiter', en hedenmiddag bij hem te komen. De man is gejaagd, verkeert in duizend angsten, vraagt of hij opgesloten zal worden En dan is er nog een feit, dat ik hier niet wil publiceereii, uit vrees een ambtenaar te zullen com- promiteeren. Mijn dagboek telt nog weinige bladzijden, maar die weinige zijn reeds genoeg om aan te toonen, dat de desaman zich nooit beklaagt over economische beslom meringen. Men komt bij mij nooit klagen over duurte van rijst, visch en katoen, over schaarschte van geld, te lage loonen of kapitalistische pressie.... neen, zulke dingen gaan het begrip van den desa-man te hoven, worden dan ook slechts gevoeld door de meer wetenden. Wat dezen zich tot taak stellen; wordt door hem niet begrepen. Eens op een vergadering heb ik de noodzakelijkheid betoogd van coöperatieve en credietbankjes in deje stad van gewetenlooze woekeraars doch bijval bob ik niet geoogst. Voor eenige toekang djagai (slachters) heb ik een denkbeeld ontvouwd van een syndicaat van Soeraba- jasche slachters, ook daarvoor interesseert men zich niet, men schrikt terug voor de moeite en eventueele vijandschap met Arabische geldschieters of huiden- opkoopers. Geheel ten nadeele van mijn pogingen om op eco nomisch gebied een zeker werkplan vast te stellen, word ik daarentegen eiken dag lastig gevallen door mensclien die bij mijrecht komen zoeken. Ja, lezer, recht zoeken zij, recht! En niets anders! Zij hebben het tevergeefs gezocht bij hun wettige hoofden. Daarom hebben zij zich en masse aangesloten bij Sarekat Tslam immers de vereeniging, welke hen heel veel moois vertelt en gouden bergen belooft. Het zijn nu geen prijajis, geen ambtenaren, die tot hen wijze woorden zeggen, en daarom gelooven zij het. Niet waar, het zijn ambtenaren, die in de geval len in mijn dagboek opgesomd, hen in den boei doen opsluiten zonder vorm van proces, het is een ambte naar geweest, die Pa Markabie heeft gesommeerd zijn waroeng te sluiten, zonder dat den man gezegd werd om welke redenen. Neen, niet bij den ambteanar kun nen zij recht vinden! Kan men nu verklaren, waarom de S.-I.-leden in vele zaken den ambtenaar passeeren en zich recht streeks wenden tot hun president En waarom zij ook geen ambtenaar tot. president hunner vereeniging willen hebben Omdat zij bij hem nooit recht hebben gevonden! Maar zullen zij dan datgene, dat zij thans zoeken, kunnen vinden bij den president van Sarekat Islam Wat een naïveteit! Neen, ook hij hem zullen zij geen recht vinden! Ook in hem zullen zij eerlang hun kinderlijk vertrou wen verliezen. Evenals zij reeds gedaan hebben voor hun wettige hoofden! Waarom Eenvoudig, omdat er geen recht bestaat! Omdat de Inlanders, de desa- man zoowel als de ambtenaar en S.-I.-presidenten incluis geen recht hebben. Onderwijs? goed! Irrigatie? uitstekend! Emigratie prachtig! Alles is goed - doch wat baat den inlander schrijf- en denkkunst, wanneer hij elk oogenhlik bloot staat aan de willekeur van politie ambtenaren Wat haten werken, wanneer wij elk oo{ jien verliezen Neen. recht hebben wij u recht! Eenig adres voor het geven van Diners en Banquets de Noces, en het houden van Vergaderingen. CORSET1ÈRE. ^Keizersgracht 717 - Amsterdam. NAAfL,nAAL Telefoon 1751. Ateliers voor Reparation dagelijkse 11 Djaniah iiiissigit). -1) Men gad ji lust. toi I zit. godsdienstzin. Pengoeroes desa gr (dorpsgeestelijke) Kehajan le desa-b< liet desa-hoofd aan de desa- 5) Tamhak vischvij< landschte vorm -/an rampi «eroofd. Bok, eigenlijk M'bok 'j Klendang sluier, d bruikt als draagband. Kept ten (jan polith u) Toekang waroeng - kraam(pje), waar iets, 1 wordt verkocht. D. MIEZ Leidschevt Z ij 1 w e g Getrouwd: HEYMEN BEEKMA en MARGO VAN DENIBi il'o hun dunk betuigen voor eu hartelijke bliiken van stelling dezer dagen ontvar Bloemendaal, 19 Mrt. Mevr. W. ten KATE, Trovato" Bioeinendaah lS8b zoekt met 1 M genegen, 's uint-rs mee na sterdam tc gaan. Aan Bi-liriftelijlc of in persoon, p- tie Zijlweg 41 Overveen. Aan de bekende en on ireditcuren in de onder h :echt vau boedelbeschrijvi vaarde nalatenschap vail h ïaeoba Angenieta pakker, weduwe van d odewijk Karei Grad Ber Maas, die den 10 je Zwammekdam overled' i der meerheeft gewoond Ien daal wordt bekend g Dat de rekening en ven ling van actief en passie! an de crediteuren toel ?r visie ligt ten kant bdergeteekende en dien ere lordt verzocht zich voo jÖOO veertien ten gemelden e vervoegen, om die rekt lurautvvoording aan te lu et hun competeerende ino nemen. H. WILDERVANCK DE BL Notaris te Bloei (medeslraat. Telefot Zondag 3 2 Ma [Als extra nummers: VOETBALMATCH HOLLAND-E te Antwerpen 15 Ma VOETBALMATCH HOLLAND-ENG (Militair) van Zondag j. 1. r van do met begeleiding van en ORGEL. loegangsbewijzen di rerkrijgbaar aan de I ZIET BILJETTEN. lederen Zondagn en -avond Be pachter, J. j. c< BJ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 2