gen metze in cle kraut te zullen zetten. Het verschil tusschen Sttjaadberg en 1b- seii is 'dat de eerste vast blijfi zitten in zijn onderwerp, zelf de bittere held is, dat tie dichter Ibsen echter met een soort van vreedzanien glimlach zich verheft bo- vcn zijn stof. Strindberg is de reus va.11 onzen tijd, Ibsen de minder groot,-men- sehclijke, maar meer algenieeii-mcnscliclijke man van alle tijden. Moge dit cene zeer bescheidcne proeve door het o 1111 o o d i g e en door de o 11 z u i- v e r geïnspireerde 1 i 11 e r a tun r. l)il diene men in het oog" te houden. t'. v. W. zi.pi van .lit er (Slot volgt). -historie". 11 d 111 o 11 d V i een iets Over z. g. „onzedelijke'' litteratuur. Ik spreek niet naar aanleiding van bepaald boek. Mijn bedoeling is meer in het algemeen te zeggen over liet stand punt, dat het publiek tegenover „onzede lijke" litteratuur inneemt en de meeningein, die het zich daarover vormt. Het lezend publiek heeft de zeer eigen aardige gewoonte 0111 wat over zoogenaam de ..onzedelijke" onderwerpen handelt, maar klakkeloos in te deelen bij de por- nographieen soms -hoogst onbillijk. Het geeft zich geen rekenschap om welke r e cl e n e 11 en door w e 1 k e o o r z a ken auteurs er toe kunnen komen hun werken te schrijven en in het licht te zenden. Ilr zijn onderwerpen, die in liet omgangs leven uit kieschlieid 11 i e 1 worden aange roerd, maar die toch desniettegenstaande feiten zijn en aandacht verdienen. Daarom behandelt een schrijver zulk een onderwerp niet uitsluitend, omdat- hij daar behagen in vindt of doordat hij er op speculeert, dat er g-enoeg lezers zullen zijn, die in liet. geheim zich aan vuiligheid willen vergasten, om zijn boeken aftrek te doen vinden, maar vooral door den e 11 e r g i e ken wil om datgene, wat an deren, om welke redenen dan ook, voorbij gaan of doodzwijgen, eens sterk onder het zoeklicht te nemen. Een beetje durf en veel oprechte belangstelling" moeten er wel bijkomenen ook vooralhet „gentleman"-schap van den geest, dat zich aan .de grenzen stoort eu deze niet over schrijdt door liet onnoodige, want de geestesaristocraat eerbiedigt de grenzen, waarvoor zijn fijner gevoel blijft stilstaan. Een prachtig staaltje van mooie soberheid levert, 0111 bij de Hollandsche letterkunde te blijven, Herman Robbers met zijn bor- deelbesehrijviiig". in „Bernard Bandt" en toont tevens aan hoe daarmede toch groote werking is te doen. Er zijn zekere onderwerpen, die behan deld moeten worden door menschen, aan wie het toevertrouwd is en die het aan durven. (En waarom zou dit minder werk wezen als het goéd gedaan wordt?) Het zoogenaamde „liederlijke" moet ook een maal goed en rustig psychologisch beke ken worden, liet publiek begint schichtig te doen, zoodra b.v. de verschillende sexueele kwesties op het tapijt komen. Waarom? Stoot het publiek er zich wer kelijk zoo aan? Alles hangt toch af van de w ij z e, w aarop ze besproken of be schreven wordenliet smerige op zich zelf is zoo smerig niet als de beschrijver liet door zijn beschrijving maken kan! Het wordt eerst in den waren zin afstoo- „De Nieuwe Gids" van Juni bevat o. 111. de eerste dramatische studie uit e m reeks van Frans Mijnsscm de eerste dramatische studie uil een reeks van vier, „idaWahl" genaamd. Dit eerste stukje heet „Inte rieur". We vinden met genoegen in deze aflevering het slot van Aletriuo's geschrijf over Napoleon, het vervolg van Van Hui zeu's „Aan 't lichtende strand', verzen van Victor van Vriesland, Francois Pauwels en Jules Schürmann. Voorts vinden we kunstbeschouwingen doof Cornells Vetli en Willem Kloos. Do laatste bespreekt de brieven van Mevrouw Bosboom- Toussaint aan Potgieter. Tot slot de Binnenlaudsclie Staatkun dige Kroniek van Frans Netscher en een bespreking der drie nieuw ontdekte ver zen van Keats. Woensdag 3 Juni had in den Larenschen Kunsthandel te Amsterdam de opening plaats van cle Juni-tentoonstelling, be staande uit schilderijen eu aquarellen van J. II. van Mastenbroek en llobbc Smith, nieuwe etsen van Steinleu, nieuw aarde werk van Klaas Vet. Gedurende Juni, Juli en Augustus is de Larensche Kunsthandel des Zondags ge sloten. YELSEREND. HUïNE VAN BREDERODE. Een onbekend werk van den Belgischen schrijver Charles de Coster is door een toe val in de nalatenschap vail Hector Denis ontdekt. Denis heeft aan liet sterfbed van De Coster verwijld. Thans heeft men onder cle papieren van Denis een manuscript ont dekt, dat den naam van De Coster draagt. Het behelst een drama in 5 akten, geti teld „Stephanie", dat van December 1878 dateert en tot dusverre geheel onbekend gebleven is. De Juni-af levering van Felix Ortt.'s maandschrift „De Vrije Mensch" bevat o. m. een artikel „De Roeping van het spiritisme". Voorts vincleu we er het slot van Bodewijk van Mimop's stuk over Reiu- leven en Vegetarisme. „Waar men het ge luk zoeken moet" van Orison Swett Marden is ook een sympathiek stuk. De bekende tooneelleider aan de bioscoop gegaan. Zijn zal „Quatfe-viugt-treize'' van Antoinc eerste Hugo Claude Moiiet, die al geruimen tijd meer schilderde, heeft zich thans wee: liet. werk gezet. is film zijn. niet aan Tc Luik worclt eene tentoonstelling voor bereid van litliograpliieën van den groo- ten satirisclien teekenaar Honoré Dau- mier. Ziethier een woord van den groeten beeldhouwer Rodin „Nous n'avons sur les bêtes qu'un avau- tage, celui de la parole, niais ol'les out sur nous celui d'une morale et la sévérité du visage," HAARLEM. SPAARNE GEZICHT OP DE WAAG. tend, wanneer de auteur het smerig besclirjjft. Hierin moet juist zijn fijner gevoel de oplettende waarschuwer zijn. An ders is zijn boek als kunstwerk al reeds veroordeeld. Een besclirijfwijze mag niet prikkelen, anders is zij immo reel; en kunst is 11 ooit immoreelzoo wordt ze door haar eigen wetten ver oordeeld. Maar het publiek dient te kunnen onder scheiden en naar rechtvaardigheid te oor- cleelen. Verkiest het boeken, welke over onverkwikkelijke dingen handelen, niet te lezen, daarin staat het natuurlijk geheel vrij en kan niemand het dwingen. Doch als liet er eenmaal kennis van heeft ge nomen, clan is het verkapte schijnheiligheid geen onderscheid te willen maken tusschen de waarlijk pornografische boeken eu die, welke aldus g"e 11 o e 111 d worden. Want pornograpliisch wordt een geschrift pas Engelsche Brief. Een volk, trotsch 011 koel, vol activi teit en practischen zin, daarbij bereid zich ter bereikingzijner bij uitstek tastbare doeleinden groote opofferingen te getroos ten, moet, tijd en weder dienende, een aar dige kans loopen als eerste in den wedloop der natiën aan te komen. Tijd en weder ziin clen Brit inderdaad bijzonder gunstig geweest. Engeland's ligging, om te begin nen, leende zieli bij uitstek tot operatic basis (zoo gauw men goede schepen had), 0111 ervan op avontuur uit te gay.11 en er op terug te vallen, zoodra, het met een rooftocht - waarin niemand in de dagen van Oh'm iets afkeurenswaardigs zag tegen de buitenwereld gericht eens fali ekant mocht uitloopen. Tegelijkertijd was dit isolement een ideaalconditie 0111 daar binnen, ongestoord en onbeclild door ande ren, eigen zaken naar eigen ipziclit te re gelen en van stonde aan het huishouden op soliede grondslagen te vestigen. Hier mee waren de Engelschen clan ook eerder klaar dan de rest der westersche wereld, die gedurende eeuwen dezen bevoorrech ten eiland-bewoners wel a,ls niet veel meer clan een troep arme tobbers, geboren om in tweespalt en armoede en onder het juk van feodale „bullies" te leven, moet zijn voorgekomen. Beide omstandigheden gelegenheid om op wereldavontuur uit te gaan en zich individueel, zelfstandig te ontwikkelen hebben den Engélschman gemaakt wat hij is, een sterke, leidende figuur iii de rij der volkeren, een, die zich weet te doen gelden en ziclizell' respecteert, al kon mir 'tuurlijk de onvermijdelijke reactie a,ls ge volg cener zóó bevoorrechte positie niet uitblijven. Deze doet zich in onze dagen èn in het eigen volkskarakter èn in de appreciatie, den Brit buitenslands toege kend, gelden. T h u i s worclt het te vol 0111 dé op het primitieve (eigenbelang en winst bejag) gebaseerde volksinstéllingeh ten eeuwigen dage te bestendigen, da.nrbui- t e 11 gelukt liet den beheerscker der zeeën niet meer als vroeger het monopolie van liet wereldverkeer uit te oefenen en de wereld buiten Europa als het rechtmatig erfdeel van Albion te zien erkend! Wie wind zaait, zal storm oogsten, wie naar een uitsluitend tastbaar ideaal leeft, zal de aangeboren smaak voor het schoone Verliezen, wie anderen in principe exploi teert, klein houdt of oen plaats in de zon ontzegt, zal eenmaal volgens hetzelfde be ginsel worden behandeld, zoo gauw de Wereld-cup in andere handen overgaat! Wedijver, op school en daarbuiten, in business en op liet sportterrein bclieerscht hier liet leven, voedt de conversatie (vaak uitsluitend) en geeft een grooten gang aan het menschengewoel, dat in alle groote Engelsche steden dooreenwriemelt. In het volksbestaan nemen sport eu weddenschap pen een even voorname plaats in als gods dienst en politiek en zeker een hoogere dan kunst, want het is in de eerste plaat-s liet succes, dat men 111 dezen of genen I kunstenaar vereert, en liefst een zeer tas t- baar succes, niet zi.jn ziel, zijn genie, zijn transcendentale gaven. Met den anderen overheersclienden En gelsehen trek, gouddorst, gooien sport en gamble die hier vaak synoniem zijn, zoadat een effeetnnma.il, die een renstal houdt, maar evenveel iclee van paarden en rijden heeft als een stovenzetter ten iiwcnt, algemeen als sportsman wordt er kend liet gewoonlijk op een aceoordje ..business" omvat bookmakers zoo goed als bankiers, en professional voetbalspc- lers evengoed als jockeys. Maar deze zenuwachtige gejaagdheid om anderen vóór te komen en te blijven zal zich niet altijd kunnen doen gelden - gevolg van omstandigheden zal zij zich bij verandering van omstandigheden niet meer op hetzelfde bevoorrechte standpunt kunnen handhaven. Wie het van monopolie en va.n exclusivisme van anderen moet hebt- ben, ziet zich te oeniger tijd bekocht, d. i. zoodra. het met hot monopolie uit is en de buiten de wereldcompetitie geslotenen zich aan de gedwongen interneering weten te onttrekken. Hoogere dingen staan hierbij op 't spel cle pliysionomie der natie heeft .zich in den loop der eeuwen naar deze abnor male bevoorrechting „gezet" en niet. alleen de Engelsche trekken staan er naar, maar zijn karakter heeft zich na,ar de bij zondere - tijdelijk zoo gunstige om standigheden gevormd. Het is waarlijk vaak bedroevend te constateéren, in hoe menig opzicht wij den Engelsclmian vreemd zijn en hij ons onverklaarbaar is. Hij brengt zijn gehechtheid aan huis en familie ge makkelijk op zijn country, zijn vaderland, zijn ras over, zoo gauw zich een wijder tegenstrijdig belang met het zijne kruist, maar verder gaat hij niet. Vaderland en ras zijn bij liem één, daarboven is niets en geen Nazerener, kon hij de aarde op nieuw betreden en zijn leer van algemeene menschenmin verkonden, zou hier kans van slagen hebben, zoo hij den Engélsch man wilde trachten te overtuigen, da.t de 'aanspraken der menschheid in zekere ge vallen hoven die van de country zouden moeten gaan. I11 zulk een opvatting kan de doorsnee-Brit niet komen. Dezelfde be perktheid van gezichtseinder in don br< belet hem dingen te zien, die voor vrijzinnigen althans, als axioma's gel< Als jongen leert men hem de algemc geschiedenis niet of hoogst gebrekkig eenzijdig, waar zij b.v. Wellington en betrekkelijk kleine krijgsmacht als de o\ winnaar van Napoleon voorstelt en de dige verschijning van Blücher op het sl veld van Waterloo als een quantité né} geable in het succes van clien dag wil schouwd zien. De Reformatie, vrucht t vreemden bodem, is hier nimmer zóó geslagen als men dit biij fiere, onaihan) lijke geesten zou verwachten. Zelfs goclsdienstquaesties' laat cle natioi „bias" zicli gevoelen, zoocla.t cle Engels kerk, zooals zij vóór de Reformatie wel als Roomsch-Katholieke kerk na.tr lijk - bestond, den Brit eigenlijk lieve clan een vreemde Protest,aiitsche kei Ondanks de schitterende reclame la ons hopen een onwillekeurige door cf dinal Newman voor Rome gemaakt, hei men liem in het Yatikaan nooii recht v trouwd, niet ten aanzien zijner godsdic stige overtuiging, maar 0111 de ook hc eigen neiging, zich de Engelsche kathol ie kerk als iets autonomisch, iets van vreei delingen, den Heiligen Yader incluis, o, afhankelijks te denken. Men behoeft da) ook cle oudere Engelsche historie slecht' 11a te slaan 0111 in te zien, dat rtls cl Stuarts b.v. zich van deze karaktoristie meer doordrongen hadden gevoeld, h waarschijnlijk minder slecht met hen zc zijn geloopen en dat Elisabeth zich c mogelijk zou hebben gemaakt, indien ha historische tegenstandster zicli niet dc vreemden zag geholpen. Dc kreet No perywil voor velen hier niet zegge vóór alles vrij van cle opgedrongen t schenkomst van den zielverzorger(AI behoeft maar rond te zien om te erv ren, hoe muurvast cle Protestautsche prir ter in 't Engelsche raderwerk past!) Mas geen gezag van outsiders in onze ke 1 geen inmenging van vreemd gespuis B het E n g c 1 s c h gewetenHet wereld dispuut tusschen Luther en het Pausdom voncl hier slechts matig belangstelling, waar het 0111 hot beginsel ging en nog ten liuidigen dage valt liet- den Brit moeilijk in een Lutheraan een geloofsgenoot te zien - - de man behoort immers niet tot z ij 11 kerk Sterker nog dan op geloofsgebied komt de tegenstelling: hier Engeland en dtia' de rest! of liever: geen belang boven lie Engelsche! uit, in cle voor het eilaudenrijl. inderdaad schitterende periode barer su prematie op zee. Kan het verwondering baren, dat van liet eindeloos watervlak, door Britanjo „gerulcd", de wereld bui ten eigen country voor clen Engelschm; 1 beteekencle een donker vasteland, door zee door God's wijs bestier ingesloten, doi een muur met andere woorden, waarovi de arme duivels daarbinnen mochten k> keti noch klauteren en waarbinnen het E: geland's eigenbelang, cl. i. ree li t, wa hen opgesloten te houden? Alle oorlogen, door .Engeland in cle: afgesloten periode, in deze voorgoed voo bije dagen (jaj houdt Engeland er een gewi dige vloot op na en zijn alle vooraar kolenstations voorshands nog in hare ha den) gevoerd, hadden dit doel en daaro klinkt het zóó dom en als men niet bet, wist huichelachtig, een sympathiek mi als Lord Roseberry te hooren beweren, d: in het Napoleontisch tijdperk Engelai Europa „redde". Va,11 een zijde, welke sine eeuw en dag het beginsel divide et impoi in hare internationale politiek huldigd en die soms met troepen, maar meest me geld alleen het eeuwig getwist op hc vasteland hielp gaande houden,- -vancle traditioneelen visscher in troebel wate klinkt liet inderdaad meer dan naïef, da wij vastelanders cle afwerping van he Fransclie juk, in deze dagen door schooi kinderen en fanfare-gezelschappen zo aandoenlijk herdacht, bij slot van re kening" zouden hebben te clanken apin de zelfde brave kerels, die ons in onze dage) van benauwdheid van de boste, voor Euro peesche kolonisatie geschikte brokken on zor koloniën afhielpen, van de Kaap not wel met gebruikmaking van een order vai den gevlucliten Prins van Oranje, Willen A", den slapsten onzer stadhouders W. de Veer.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 6