Sierkan Boter. Itoom-Wasscherij „Hoek en Vaart", fa. jan klauwers zoon. Kotel (afRcstaurant Royal S Q Brongersma, 1. P. Th. VAN DER MEIJ, Meubilaire Inboedel. dagelijksche expeditie. Depothouder, Kinderhuisvest 27, JAN-GIJZENVAART. Telefoon 523. SANTPOORT. afwezig. Cafe-Restaurant „Rusthoek" bloemendaal. CONCERT. zit en slaapkamer A.YANYELTHOYEN Luxe en Orthoepaedische SCHOENMAKERIJ, Bloemendaal. Warmoesstraat 17 K. VISSER. op fust, flescli en syphons a 5 liter op koolzuur. Medicinale en Bronwateren. Telefoon 186. HAARLEM. Firma K. HOESBERGEN, Groote Houtstraat 50, Telef. Int. 2574 Baden, Geijsers, Closets, Bidets, Waschtafels enz. Gebruikt Algemeen Verkooplokaal Nieuwe Gracht 74 VEILING HERINGA WUTHRIGH Ipeciale afdeeling Heeren Fijngoederen. Eigen Waterinstallatiën. Hoogst hygiënisch. SIER. faren 25 ontwerpen, waarvan één ury bestond uit de heeren K. P. C. amburg, prof. dr. Derkinderen, dr. )sta, Leonard Springer, prof. Odé, en J. B. van Loghem als secre- 'nt ziet er zoö uit: iloemperk, met steenen banken er ten van liet terrein komt de aclit- lak, en op de snijpunten van de meter kooge beelden van Nurks, 'eun de Jager, v. d. Hoogen, Suze iaconiebuismannetje, ihr. Bruis en n den bak komt een bronzen ver- u de acht hoeken dolfijntjes en als >n jongeling met een dolfijn. In van de fontein wederom een gazon, ïperk als aan den anderen kant, k van dit perk het jeugdbeeld van eter hoog met het gelaat naar de herinneren zich, dat wij vroeger van beeldhouwwerk van Bronner javen. •ensclien wij den jongen kunstenaar It uit. Kopenhagen het over- [Ijalinar Bergström. Hij was t van een belangwekkend rmede de Nederlaudsche eniging in October 1910 hat r opend heeft. „D'e eeuwige te heter werd in gepleit :liten der jonge vrouw, zicli 'iinaar de wijze der jonge Is opponent tegen de han- er dochter Karen trad op ■listig man, de theologische Bornemau, voor wieu de we ar gemaakt- was door Gods en geboden. Bij de moeder, en door de ondervinding met dochter, onherstelbaar ge- aar geestvermogens door ge le liefde, vond Karen een and begrip. at principieel aangetrokken, debat over de kwes- i is langen tijd ziek geweest, jaar oud. een onlangs een album met iningen van den verm'aarden teekenaar Wu-Tao-Tze. naar wordt; in China als den rganger der Chineesche tee- ïilderkunst beschouwdin ft zijn naam eveneens een ik, maar wat men van hem >r een groot deel van hoo- Tlians kan men zich eens Liigen van de waarde van dit verk, dat de verluchting is >pt episch vers over China, de prenten o>. m. voorstellin- 'orsten des Hemels en de hei ten, beiden in hunne ver- de arme aardsche sterve- opziclit herinnert deze al- itticelli's befaamde verlucli- Dante's meesterwerk, welke enkabinet te Berlijn te zien er C. Morks Czn. te Hord- n haar bekende beroepsbi- ■n deeltje over „De Bouw- Schrijver is de heer J. H. We vinden in dit werkje zeer juiste beschouwing', u er ter kennismaking voor het onderstaande aan. an den bouwmeester is ver- vwerken zijn documenten, irk wordt naar zijn gebou- ■eld. Zij immers leggen de ie van hun tijd vast. De leegt oen bevoorrechte kunst iToote tijdperken, gelijk zü is ook is van de krachtigste 'den der historie, van mach- Wij zien haar veelal bloeien krachtig pulseerend gees- Iplijk leven. Zij houdt de herinnering |vast ;|;|n ten ondergegane rijken. Zij I,,,.tuigt van de geestesstroamingeu en [[i^chavingsperioden uit het grijs ver zeilen on verraadt de soms tot oubcgrij- |l olijke hoogte ontwikkelde techniek en kunstvaardigheid en den gi-ootschen schoonheidszin van uitgestorven rassen L, volken. Wij behoeven echter niet zoover terug tr gaan om de beteekenis van bouw- v.vi'kcii waar te nemen als een zuivere maatstaf van het peil van beschaving geestelijk leven. Het zijn geenszins enkel' werken van bijzondere beteeke- mi. die daarvoor in aanmerking komen. ])n kleinere en bescheiden gebouwen I zjjn in hun samenhang beschouwd een „jet minder kenschetsend beeld van het i jjdperk, waarin zij ontstonden. Dt' bouwmeester schrijft aldus de on- vergankelijkste en meest in het oogloo- t eiide archiefstukken. En dat besef zal „jet nalaten zijn verantwoordelijkheids gevoel te prikkelen toit krachtsinspan- ninjr. 0m> met olie gedachte voor oogen, [deze roeping te kunnen vervullen, moet cle bouwmeester als kind van zijn tijd, de hecrschende geestelijke stroomingen van nabij volgen, hare beweegredenen doorgronden en liarc tendensen peilen opdat in zijn werk niet het evenwicht j verloren ga en hij niet aan de gril len eeucr voorbijgaande, ongefundeerde mode offert, wijl deze ten onrechte werd aangezien voor de ernstige weer spiegeling van een ideaal van zijn tijd. Daarbij moet ook het historisch ge voel zuiver en scherp ontwikkeld zijn, want om de juiste uiting' van den moder nen tijd te kunnen geven is het onmis baar tevens te weten hoe ver, in welk opzicht en in welke gevallen het heden nog vrbonden is met het verleden, waar uit liet zich ontwikkelde en met welks overleveringen het mitsdien .satnenhangt. De bouwmeester is de vertrouwens persoon de Duitsche taal heeft daar voor het teekenende woorcl „Bauanwalt" gesmeed van zijn lastgever. Die op- vattin moet het richtsnoer zijn van geheel zijn doen en laten. Volkomen be- I trouw!.aarheid moet cle grondslag wezen van a zijn denken en handelen. Hij kent geen andere belangen dan die, I welke zijn lastgever hem, 't zij uitdruk kelijk, 't zij stilzwijgend toevertrouwde. Hij behartigt, met terzijdestelling van alle andere overwegingen dan de inacht- na me tan recht en billijkheid ook jegens derde uitsluitend het voordeel van zijn priiie aal en verdedigt dat, desnoods zelfs zegen diens eigen onjuiste ver langens. De bouwmeester heeft zich ge heel in te leven in de positie van zijn lastgever en zijne adviezen moeten be- heei'sctit worden door liet streven naar de bevrediging va.n diens wenschen, voor zoover deze althans strooken of in over eenstemming zijn te brengen met de technische en aesthetische verantwoor delijkheid, die den bouwmeester ten slotte treft. Is zulke overeenstemming niet te bereiken en slaagt cle bouwmees ter er niet in zijn lastgever van diens inzichten terug te brengen, dan rest hem slechts zijne taak neer te leggen. Die architect immers bedenke, dat, welke verhouding er wettelijk moge bestaan tusschen hem en zijn lastgever, hij fei telijk niet diens ondergeschikte, maar zijii deskundige dubbelganger, zijn tech nisch ,.ik" is. Op onze schrijftafel ligt cle achtste druk van Piet Paaltjens' „Snikken en brim lachjes", uitgave der firma H. A. II. Hoelants, te Schiedam. Men heeft mij eens gezegd, dat Piet Paaltjens verouderd was. De man, die zoo sprak, was, ik verzeker u, niet de eerste de beste. Maar hij heeft onge lijk. Paaltjens' Poëzie is nog steeds zeer aantrekkelijk, voor een gedeelte zelfs meer dan in clen tijd, toen hij ze schreef, meer begrijpelijk, zou ik zeggen. W ie de groote Fransche humoristen kent, en die Engelsche schrijvers, welke hun geestigheid juist' even laten spelen, heel even, om, zoo te zeggen, onmiddel lijk weer hun koelen, bijna, zakelijken verhaai-toon te hervatten, wie de goede Fransche chansonniers bewondert, en Speenhof eert, nu dien kan Piet Paaltjens niet oversohillig laten. Uit den tijd? Ja, in zooverre is hij niet in clen tijd, .dat het niet een onomwondene, minder of meer kleur- looze, weloverwogen uiting van ge moedsleven is, een uiting, die door den maker van te voren nog eens is getoetst aan de burgerlijke (of democratisch- 1 airgerl ij ke) begrippen. Dit zijn de liederen van den in den grond onmaatschappelijke, van den een zame, die steeds in zijn leed wroet en zich in den aanblik ervan bitterlijk ver lustigt- daarnevens heeft hij, min of ineer vaag, het gevoel hoe dat, zij het ook eigen en welgcvoelcle leed, toch nog gering van beteekenis door het oordeel der wereld geacht wordt, en hieruit ont staat bfj liem een innerlijke strijd, hij spot met zijn eigen verdrietigheid, die eenerzijds voor hem, individu, een bron van eindelooize deernis is, maar, let wel, daarnaast, en dait is bij wijze van sprekenhet moderne daarnaast is zijn gemeenschapsgevoel, dat weet hoe groot- het leed van de millioenen menschen zoo ge wilt broeders die om hem leven is, en dat bij menig ver driet van een hunner, of bij de ellende eener gemeenschap vergeleken, de zijne toch eigenlijk niet zoo schrikkelijk is. Ziehier cle tweeledigheid, da.t is de strijld in Piet Paaltjens, en deze maakt hem tot een bijna 'hedendaag'sch kunstenaar. Niet steeds is hij even gelukkig en vooral niet. even krachtig bij het uitdruk ken zijner innerlijke bewogenheid, maar menigmaal gelukt liem dit, en dan is hij, in zijn verdrietige zelfverdeeldheid wel ontroerend. Men leze b.v. eens in „Immortellen": Hoor ik op Sempre een waldhoorn, Of ook wel een Turksche trom, Dan moet ik zo;o bitter weenen; Eu - - ik weet zelf niet waarom. Vraagt een der werkende leden „Hoe kan een Turksche trom Of een waldhoorn u zoo roeren?" Dan weet ik zelf niet waarom. Is 't wijl in beter dagen Een vriend de Turksche trom Niet onverdienstlijk bespeelde? Ach, ik weet zelf niet waarom, 'of in dezelfde reeks Wel menigmaal zei de melkboer Des morgens tot haar meid „De stoep is weer Ua.t." Och, hij wist niet Dat or 's nachts op die stoep wais [geschreid. Nu, dat hij en de meid het niet wisten, Dat was mindermaar dat z ij Er hoegenaamd niets van vermoedde, Dat was wel liarcl voor mij. of het bitter-zoet-berustende Toen Knaap mij de laatste ma|al knipte, Was liij aangedaan onder zijn werk. „Wat wiewdtj u al grijsspreuk hij somber, „Ik vrees, u studeert te sterk." En Jongmans, toen hij mij gisteren De maat voor een pantalon nam, Keek van mijn magerheid zóó op, Dat ik dacht dat hem iets overkwam. Zoo kan hij niet auclers dan zijn klaag lijk droeve verzen dichten, dofch zelf deze soort weder niet geheel de juiste uit drukking vindend van wat hij wenscht, mankt hij ze zóó, dat ze zonder een ac cent van ernst prijs te geven, menigmaal een bespotting van clen dichttrant zei ven zijn. Op de groote tentoonstelling te Keu len is een buitengewoon aantrekkelijke verzameling van moderne schilderijen saaingebracht. Er zijn er onder van de meest uitgelezen soort: o. m. vindt men er merkwaardige aquarellen van Rodin. UIT ANDERE GEMEENTEN. Museum van Kunstnijverheid. In het museum vau kunstnijverheid is thaus tentoongesteld een bizonder merkwaardig pro- druct van Nederlandsche naaldwerkkunst, door stopwerk op open gaas, een stuk van grooten omvang, dat een historische beteekenis heeft. Het werd in 1839 vervaardigd en opgedragen aan Zijne Koninklijk' Hoogheid den Kroonprins der Nederlanden. Het, stuk zal slechts korten tijd tentoonge steld blijven. Zondag 2 Augustus, zal in de rotonde van het museum van kunstnijverheid, te Haarlem, een prachtige verzameling afbeeldingen van bouw kundige fragmenten met beeldhouwwerken ten toongesteld zijn, die ons een voorstelling geven van het oude Parijs. He middeleeuwsche en Renaissance-motieven, die hier tentoongesteld zijn, geven ons niet alleen een duidelijk beeld dezer beide stijlrich tingen en van hun overgang, doch ook van de groote weelde welke ook in vroegere dagen in de Fransche hoofdstad heerschte. Zondag is de toegang kosteloos. Gedurende de maand Juli werd het museum van kunstnijverheid te Haarlem, door 750 be langstellenden bezocht, terwijl uit de aan het museum verbonden boekerij 125 boeken en plaat werken naar verschillende plaatsen in ons land werden verzonden. Gedurende de maand. Augustus worden we gens de vacantie aan de school voor kunst nijverheid geen lessen gegeven, terwijl de boe kerij gedurende de maand Augustus gesloten zal ziju, en men dan voor inschrijving van nieuwe leerlingen zich aan het museum moet vervoegen. VAN HIER EN DAAR. Vroutvelijke predikanten Til de Vereenigde Staten vervullen omstreeks 2500 vrouwen het predikambt. De eerste vrou welijke predikant trad in 1850 voor het eerst op, echter niet dan nadat zij veel tegenstand had moeten ondervinden, ondanks haar doctors titel en haar vermaardheid als uitnemend spreek ster. v/h „De la Station", Stationsplein, HAARLEM. Eenig adres voor het geven van Diners en Banquets de Noces, en het houden van Vergaderingen. meer liandteekeningen op lijsten trachten te ver zamelen. In Maiden Valey, een klein Engelseh dorp. is een zonderling proces gaande. Een dame heeft den predikant aangeklaagd, daar hij haar den toegang tot God's huis verboden had. He reve rend verdedigt zicli met te zeggen, en dat ook door bewijzen te zullen staven,- dat de dame zoo lang zij zijn kerk bezocht, alle godsdienstoefenin gen in de war gebracht had. Ze zong namelijk even luid als valsch, dat wil zeggen, béide in hooge mate. Alle kerkbezoekers zwegen om naar haar te luisteren, en daar zij zelve haar gezang zeer stichtelijk vond. en naar zij zeide. stellig overtuigd was, den Heer welgevallig -te zijn, mocht, en kon zij niet zwijgen. Ze zong er steeds luider en leelijker op los. Het was niet anders dan gewelddadig mogelijk, haar het zwijgen op te leggen. Zoo werd haar door den predikant verboden de godsdienst-oefeningen bij te wonen. IToc het proces afliep, lazen wij er niet bij. *SIch ooihervorming Een aantal hoogleeraren uit Utrecht, Amster dam en Delft verzamelt liandteekeningen op een adres aan de Tweede Kamer, strekkend tot her ziening van het voortgezet onderwijs, en wel in dien geest, dat liet groote aantal leervakken be perkt worde. Er kwamen reeds 1300 bijvalsbetuigingen in, doch men wil de beweging nog uitbreiden. In verschillende plaatsen zullen voorstanders nog Ph Hips' Sportvereeniging. Zaterdag en Zondag 1.1. werden op het sport terrein der Philips' Sportvereeniging, zooals onze lezers weten, onderlinge sportwedstrijden en na tionale en internationale Athletiek-wedstrijden gehouden. O. m. werd daarbij verbeterd het re cord voor ver-springen, hetwelk van 6.48 meter ten name van C. C. J. Ivonings gebracht werd op naam van IT. Herberts met 6.58 meter. Verder werd het kampioenschap voor Noord- Brabant voor 100 meter hardloopen behaald door L. J. M. Ruymann „Philips' Sportvereeniging" met 13 seconden. MUZIEK. Concert-Vereeniging Haarlem's Muziek korps; concert op Zondag 26 Juli 1914, 'savonds 8 uur; directeur: de heer Ch. P. W. Kriens. Ditmaal was het weer veel minder gunstig, 'tgeen aan het minder talrijke bezoek ook merk baar was. Het programma was nu echter veel geschikter voor een tuinconeert en bij het drui lerige weer was 't wel goed wat opgewekte mu ziek te hooren. Het begon met een „Marche Militaire" van Kriens, gevolgd door: Ouverture naar Racine's treurspel „Phédre". van Massenet en daarna „Tête de Charité", suite van Lecocq, waarvan vooral a. „Marche de fête". en c. ..grand bal", door het vroplijke, in den smaak vielen. De „Lorelev Paraphrase" van Neswalda werd met belangstelling gevolgd (hoofdbewegingen o]) de maat) en bij 't slot een flink applaus. Daarna werd nog de Grande Fantaisie de l'opéra „La Reine de Saba" van Gounod uitgevoerd, waarin vele aardige deelen voorkomen, die wel opgewekt, en friscli klonken. Na de pauze: Ou verture „Leichte Cavalerie" van Suppé (heel lustig en luchtig paardengetrappel en signalen) daarna: Ballet de l'opéra: ..Les Vépres Sicilien- nes" van Verdi, ook weer een uiting van lustige dansstemming en vervolgens: „An der schonen blauen Donau", Walzer van Strauss en tot slot de Fantaisie aus der Posse „Der Meistersinger von Berlin" van Lincke. Men ziet: een program ma, dat alle gegevens verschaft om sombere ge dachten te verdrijven, althans bij velen. En toch. als men even denkt, hoe nu misschien aan de „schonen blauen Donau" de stemming zal zijn.. De tegenstelling is wel heel sterk. Mocht daar weldra, door middel van vele modulaties wellicht, een harmonische oplossing en bevredigend slot- accoord gevonden worden van dezen srijd, op dat daar eenmaal weerklinke het bekende deel uit Beethoven's „Negende': „Seid umsehluiigen Milionen;' en „Alle Menschen werden Briider." Wegens plaatsgebrek moest het vervolg van „lietNieuwe Leven", tot een volgenden keer worden uitgesteld. Arts, te 8L0EMENDAAL, is totnadere aankondiging lederen Zondagmiddag en -avond Re pachter, J. J. C. BRIFORT. Per 1 September a.s. gevraagd door een onderwijzeres eenvoudige zonder pension. Brieven franco onder letter A. 8 aan het Bureau van dit blad. Beveelt zich beleefd aan. HaarlemBloemendaal Overveen Zandvoort j* Amsterdam «r Telefoon 2400. v/h. Lucas «3 Verboog. HAARLEM. Interc. Telefoon 1336. Begin Augustus Wegens vertrek nader te omschrijven. P. HOOGEVEEN Lz., Makelaar. m- Te allen tijds kunnen goederen gebracht en steeds gehaald worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 3