m STEEDS Viool-Recital Alexander Julius Röntgen, keeren. ederland"). Sierkan." ans eens een bezoek aan V. „De Sierkan" in het chte melksalon. Het ziet i. keurig uit. gezellig e" et lokaal is in vrooiijke schilderd en des zomers tafels buiten worden ge- zitje bieden zal. daar aan ziende plein. Men kan er de directie vroeg reeds denken wel, dat als 'ie' 3t, velen onzer lezeressen wandeling, daar op het ;erstrijken. En ze zullen ran doen. artstochten en oorlogs- en war brengen, en be te internationalistische ui slechts behoefte heeft aan misatorisch verband om en gelden. voor alles noodig het ge- hechter rechtsorde dis cing der inrichting can >nd kan voor het oogen- rlijven; laat ons de be ns onder de oogen zien. t menschen van verschil- moeilijk onder èen be ten zullen zijn. Maar. .oegen sterk afwijkende zelfde wet Bovendien t hare eigen inwendige behoeft hare bizondere :chts op bepaalde punten ïdwet aan te passen, bezwaar oppert men, dat rorsten zulk een bond in iouvereiniteit beschouwen :ennen al de vorsten van de hegemonie van den g niet De vorsten, wien >eesche regeling moeilijk i aan te sluiten, zullen vrees voor revolutie hun irdeelen ter zijde zetten den drang eener vastbe- inie. wederom zulk een groote, strophe, dat zij door ons g wordt gezien, als een oorlog is echter slechts lijk veschijnsel. En die tschappij wordt door ons Wij menschen zijn niet wij waarachtig verwer- nen we bekampen en op etigen. De schijnbaar zoo waartegen we ons kee- door menschen gemaakt. :n is een ideaal, zeker, aar ideaal, waarvoor de rast rijp zijn. Het gewe iakte een eind aan inqui- lavernij. Thans keere het rootste aller barbaarsch- •log. LEUVENUMSCHE BOSCH. De Poolsche Weg. (Uit „Vereeniging tot behoud van Natuurmonumenten in Nederland"). Een goed voorbeeld. In dc uitstalkast van den heer A. Pedde- innrs, kunstmetaalbewerker, 'Zijlvest 7, te Haarlem, prijkt een zeer fraaie, kunstig ge- I dreven wandschotel en een gouden collier. Pc bedoeling is, deze voorwerpen aan den i vstbiedende te verkoopen en de op- brengst er s an aan het steuncomité af te dragen. Daar ieder magazijnhouder of winkelier i\ el een paar voorwerpen uit zijn voorraad ssen kan. vertrouwen wij dat dit voor beeld van den heer Peddemors navolging zal vinden. Museum van Kunstnijverheid. i de rotonde van het museum van kunst- i erlieid zijn thans tentoongesteld repro- ductiën van werken der volkskunst uit Rusland. Het tentoongestelde omvat het huis en li huisraad, de kleeding alsook de meest erschillende kleinkunsten. Zondag is de toegang kosteloos. VAN HIER EN DAAR. Kort en snel recht. Men schrijft ons het volgende, en met in stemming plaatsen wij het. Kort en snel recht, wie heeft het verlan- ;en daartoe niet in zich voelen opkomen, toen hij bemerkte, dat een straatjongen, die emeend had eenige overtreding te moeten begaan, eerst maanden na den dag van overtreding „last" ondervond van het pro ces-verbaal, dat een agent tegen hem op maakte. Kort en snel recht. En de straf voor het gebeurde volgt eerst, als de dader reeds lang over den schrik van den op juisten tijd verschenen agent heen is, ja ze kan soms zoo lang uitblijven, dat de „misdadiger" zich niet meer goed te binnen kan brengen, wan neer hij zich aan een teveel aan straatvrij heid schuldig gemaakt heeft. Is het wonder, dat onze straatjongen vrij wel gespeend blijft van alles, wat naar eer bied voor een wettelijk voorschrift zweemt? En is zijn grootste straf niet het standje van den vader, die als „banquier donné par la nature", de 1,50 of 2,50 boete moet be talen, welke zoonlief in een baldadige bui opgeloopen heeft? Voor vaderlijk tuchti- gingsrecht hebben we allen eerbied, en we ontkennen den invloed ervan op het karak ter der kinderen geenszins, maar toch zijn we van oordeel, dat de straf van den rech ter, onmiddellijk volgend op den daad, van veel dieper werking op den knaap zal zijn dan een standje, zelfs in den meest uitge breiden zin van het woord, van een vader die eerst na maanden van des knapen over treding hoort. Ongetwijfeld zal het veler instem ming hebben dat de Tuchtunie zich met een adres tot de Tweede Kamer gewend heef met verzoek, in liet ingediende voorstel tot vaststelling van een nieuw Wetboek van Strafvordering zoodanige wijzigingen aan te brengen, dat een vlugge, eenvoudige, be rechting van kleine zaken, snelle oplegging en spoedige tenuitvoerlegging van straf op overtredingen, inderdaad worden bereikt. In alle plaatsen van ons land zullen van wege de Tuchtunie lijsten gedeponeerd wor den, waarop zij, die met dit adres instem men, hun handteekening kunnen plaatsen. ONTVANGEN BOEKEN. De firma W. J. Thieme Co., te Zutfen. zendt ons de eerste aflevering van een der den druk van Nederlandsche spreekwoor den, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezeg den, naar hun oorsprong en beteekenis ver klaard door dr. F. A. Stoett. Wij zien met genoegen, dat er reeds alweer een derde druk van dit werk noodig is, want belang wekkend als het is, verdient het dat succes ten volle. Voor ons ligt het laatste nummer van het fraaie foto-tijdschrift „Focus", redacteur uitgever Adriaan Boer, Bloemendaal. Tekst zoowel als verluchting maken als gewoon lijk, weder een uitmuntenden indruk. Bij de firma Martinus Nijhoff, Den Haag, verschenen in de reeks „Nederlandsche be lastingwetten", weder en paar handige bro chures, n.l. „Leeningswet 1914", ,Wet op de inkomsten-belasting 1914" en „Wet tot instelling van Raden van Beroep voor de directe belastingen." De laatste twee zijn bijeengebonden en kosten te zamen 25 ets.; het eerstgenoemde kost 15 ets. MUZIEK. Uitvoering „Elias" van F. Mendels sohnBartholdy, door de afdee- ling Haarlem van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst en het Utrechtsch sted,elijk orkest, on der leiding van den heer Louis Robert. Aangezien sedert jaren de Toonkunst uitvoeringen van een ander standpunt mee maakt dan verslaggevers en hoorders, ver wachte men ook ditmaal geen gewoon verslag of kritiek, die men in dagbladen gelezen en van bezoekers in ruime mate heeft kunnen hooren, want bevoegd of niet, een „opinie over muziek" geeft men bij elke gelegenheid. Naar aanleiding van eenige vragen, op- en aanmerkingen, die „wir mit unsern Ohren gehort", om in den Elias-toon te blijven, (koor n". 24) diene het volgende: 1. Het was een mooie uitvoering en de muziek is ook mooi. II. Er is met veel „nuances" en animo" gezongen. III. Het koor heeft bepaald heel mooi gezongen, vooral dat deel: „und in dem Sauseln nahte sich der Herr." IV. Het is zulke reine muziek en over 't geheel is wijding. V. So listen waren ook goed. - Vraag A: Vondt .ie de sopraan niet prachtig Antwoord 1 Vooral als „der Knabe" en in de hooge tonen pianissimo. Vraag B: Is Tilly Koe nen niet „eigenlijk lieder-zangeres Ant woord Dat sluit niet uit, dat zij als „Oratorium-zangeres" ook kan voldoen. Vraag C.Hoe was de plaatsvervangende tenor? Antwoord U Het tegendeel van J. van Kempen; de partij is niet dankbaar over 't geheel, veel recitatief, en twee mooie aria's, n.l. n". 4 en n". 39. Vraag D: Was de bas overdreven theatraal Antwoord Hvolgens mij was hij dat nietdie partij (van Elias) moet niet nuchter-gelijkvloers worden opgevat, daar Elias ook verhevener en grootscher was dan de gewone men schen. Bovendien zijn Oostersche kleuren en klanken sterker sprekend dan Westersche. Nu nog een paar Aanmerkingen: 1. Het .engelterzet" was 't minst mooi van alles: de 2e sopraan kwam slecht bij den len sopraan en alt-solo. (volkomen juist D1 2. Het orkest was veel te hard. (Het „koper" af en toe 3. Na het solo-quartet „Hei lig ist Gott der Herr", dat zacht klonk, was de inzet van koor en orkest te sterk. (Zie Klavierauszug n". 35solo pp. orkest en koor-inzet ff: dus de componist wenscht die tegenstelling 4. Het koor: „Baal erhöre uns", moest veel dringender gezon gen worden en sterker."' (Dat koor begint „Andante Grave e maestoso", 'A maat in F. groote terts, het vervolg is „Allegro non troppo'" in 3A maat, blijft F. gr. t. tempo en maat geeft reeds voldoende stij ging; 't blijft echter nog vleiend; tot twee maal zingt Elias: „Rufet lauter" en veran dert van toonsoort, maat en tempo ten slotte in „Presto" ff, zoodat daar eerst de dreigende klimax bereikt wordt. Ongemo tiveerd zouden die woorden anders zijn: „Rufet lauter", als bij 't begin reeds de volle kracht gegeven werd. 5. De tekstherhaling is zóó vervelend. (De uit voerenden klagen daar niet over. daar de muziek genoeg afwisseling biedt en de com ponist ook vrij is om zoo dikwijls hij wil. dezelfde gedachte te verklanken; 't' geeft ook goed weer, dat gedachten zich herha len. Ten slotte mogen degenen die dit lezen, zich eens afvragen, wiens oordeel voor de uitvoerenden 't meeste waarde heeft en voor wie de „bewegingen" van den dirigent bestemd zijn. Bovenzaal sociëteit „Vereeniging", Dinsdag 12 Januari 1915 8 uur; Soiree Musicale, te geven door den heer E. A. Cats, violist, met mede werking van mevrouw A. C. van Tienhoven— Kauwling. alt-zangeres en den heer Ph. Loots, pianist. Op dit concert gaf eerst de violist: so nate g-mineur van G. Tartini, voor viool en piano; die muziek is toch mooi, frisch, vol melodie en pittig rhythme (doet eenigs- zins denken aan Haendel-stijl. H. Rie- mann zegt, dat Tartini de ontdekker der „Kombinationstöne" is, d. i. tiefe Töne wel- che durch den Zusammenklang höherer erzeugt werden; jedes Interval! erganzt nach der Tiefe die Naturskala in welche es gehort, möglichst nahe dem Grundton.) Voor viool alleen hoorden we Sarabande en Bourrée van J. S. Bach; voorts viool en piano: Andantino uit het b-mineur concert van Saint-Saëns (waarom toch weer zoo'n „bewerking" als de voorraad muziek voor viool en piano zoo rijk is een Hu- moresque van E. Meynarski en tot besluit de „Kreutzer Sonate" van Beethoven! Geen kleinigheid voorwaar. Het geklap bewees wel, dat men 't heel mooi vond. Mevrouw Van Tienhoven was door ziekte verhinderd op te treden; in haar plaats zong nu Her mine Scholten, 2 liederen van Schubert en Concert-Directie ALSBACH DOYER. Amsterdam. Vertegenw.A. VERNOUT, Haarlem. Concertzaal „DE KROON" Dinsdag 26 Jan. - 8 uur. SdnnnlUr met medewerking van Piano. Beclistein-Concertvleugel KETT- NER'S Pianohandel. Heiligeweg 2125, Amsterdam. Entrée f 1,50 en f 1, Kaartverkoop en plaatsbespre king dagelijks van 9 -5 uur bij het Concert-Bur. A. VERNOUT, Warmoesstraat 10. 3 van Beethoven, volgens mijn oordeel hee- lcmaal niet haar „genre" en dat vreeselijke vibreeren en ook andere technische fouten, die bepaald hinderlijk waren. Jammer van de mooie liederen. Over de begeleiding van Ph. Loots behoef ik niet weer te berichten. Alexander Schmuller. Dinsdag, 26 Januari, zal Alexander Schmuller, de nieuwe hoofdleeraar van het Conservatorium te Amsterdam, die in het Concertgebouw o. a. met het vioolconcert en de Chaconne van Bach zoo'n buitengewoon groot succes heeft gehad, een viooi-recital in de concertzaal „de Kroon" geven met medewerking van Julius Röntgen, piano. T00NEEL. Schouwburg Jansweg. Zondag 17 Januari komt Royaards het succes-stuk van de N. V. „Het Tooneel" Grompie te Haarlem spelen. Onze lezers nog opwekken er heen te gaan is, na den algemeenen lof in de bladen, wel overbodig. Toch doen we het bij dezen nog maar even. Schouwburg Jansweg, „Het Rotter- damsche Tooneelgezelschap", Eva Staakt, van Leo Kastner en Ralph Tesmar. „Eva staakt" is een klucht van je kluch- tigste. En goed dat de Rotterdammers die klucht speelden! Buitengewoon. Het lachen was dan ook Zaterdagavond overvloedig op den Jansweg. Het publiek genoot van de luchtige klucht, die niet veel om het lijf heeft, en een oogenblik verpoozing en vroo- lijkheid schenkt. Men lachte en vermaakte zich, en dat is al heel wat, vooral in deze dagen. Dansavond van Jacoba en Helena van der Pas. Voor een, helaas niet talrijk, publiek heb ben de dames Jacoba en Helena van der Pas hun dansavond gegeven. En met zeer veel bijval. Na wat wij de vorige week ervan schreven, kunnen wij kort zijn. In menig opzicht roemen wij gaarne de twee begaafde zusters. Wat zij aan kunst bo den, was zeer belangwekkend. Van harte wenschen wij haar een volgenden keer een talrijker publiek toe. Zij verdienen nog veel meer belangstelling dan zij tot nu toe von den. Ei IPS' GL0EILAMFB1FABEII ÏKEN ii EINDHOVEN 1 1D min 7EBK m 3400 NEDERLANDSE! IE AREIIDERS(-STERS) 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1915 | | pagina 3