ALGEMEEN WEEKBLAD
T 7
EL Hz,
V
N.
iïïWtten.
II
ICHTING
MOGELIJKE VOck
EDEL METAAL
iRAVEEREN VAN
EN WAPENS
IR REPARATION
LIG
ster Carillon
Engelsche stijlen
mste fabrieken
ie frères
mith
T -
I KEER
Gedempte Oude Gracht 63. Telefoon 141. HAARLEM.
Steek en Sjako.
door vermindei le be
-ken als contrabande
:n dit product vóór dei
in België en Duitscli
kt vond, werd er nu i;:
et voor gevonden. Ech
stverzekering en hoog
indere voordeelen v
iestaat in Europa goeo
k mede door liet stc
■ieken voor dit produ
fabrieken voor vet'
t moeilijkheden te stri
•achtige onderneming^
weer.
eèrmaker,
efoon 815.
foon 2016
1AKER Telef. 371
INRICHTING
j overlijden,
pitaal
40 45~~
21 Jïm 7 3.23
een bepaald
overlijden.
pitaal.
SA
ai-
30 jaar
35 jaar
10
2,51
2.13
20
2,64
2,29
53
3,07
ER VOORZIENING
GEHEELE HUIS
ARTIKELEN
RIJSOPGAVE KOSTELOOS
hoek jansstr TELEF. INT. 248 i
B£Si
;eurige en smakelijk"
9e Jaargang.
ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1915.
No. 33
Het Bloemendaalscli Weekblad.
Prijs i>or jaar
2,60
Prijs
jter nummer
25 cents.
Uitgave der N. Vennootschap „HET MIDDEN". Kantoor voor redactie en administratie:
Advertentiën
10 cents per
regel
hij contract
belangrijke
korting.
Dit nummer bestaat uit 4 bladzijden.
In dit weekblad is tijdelijk opgenomen
„HET MIDDEN", waarvan de eerste afzon
derlijke reeks is afgesloten met No. 34
van 24 Januari 1914.
IT- FN INZICHTEN VAN EEN
PRO-DUITSCHER.
VIII.
Het vertrouwen op die hoogste
macht leidt hem tot de echt biddende
stemming, waarbij het niet te doen is
om uiterlijke gaven, maar alleen om
innerlijke kracht (P. H. Hugenholtz.
Marcus Aur. Antonius).
Wij worden zwak geboren. Bereiken in
ceii twintigtal .iaren het maximum onzer
:ihj sieke, zoowel als onzer geestelijke
kracht en verder bestaat onze geschiedenis
dar in liet verhaal hoe deze krachtvoorraad
verbruikt wordt. Iets geheel analoogs zien
v ii iu liet leven der volkeren en rassen. In
'vu onbekenden uithoek opgegroeid ver-
-- Tmien zij plotseling op het wereldtooneel,
rapend met geweldige jeugdige kracht,
ii< -li gewoonlijk met een minimum aan his-
'irisch besef en aan bewustwording. Met
ouder w orden van een volk of ras, zien
wii natuurlijk zijn geestelijke physionomie
zich wijzigen, doch m. i. behoudt elk ras
gedurende geheel zijn bestaan zijn bizon-
re eigendommelijkheid. Vlak hiertegen
over staat de meening. dat de eigenschap-
ven, die een volk vertoont, het gevolg zijn
van zijn leeftijd of wel van de phase zijner
inwikkeling. Een en ander geheel analoog
x^an wat wij op criminalistiseh gebied noe
men, de theorie van het milieu en de theorie
I van den criminel-né. Tot de aanhangers
van de milieu-theorie behooren in het alge-
meen de materialisten, de eudaemonisten en
de oppervlakkige optimisten. Op ethnolo-
giseli terrein weet ik op 't oogenblik geen
in ter citaat te vinden dan het volgende van
IT. Oppenheimer, hoewel deze er uitdrukke-
i li k bij zegt: ..in hoofdzaak".
..Einförrnig und voll Wiederholungen!" das
I int die Weltgeschichte in ihren Grundziigen
überhaupt, weil clie menschliclie Psyche
cbenfalls in ihren Qrundzügen iiberall die
j gleiche isl und anf die gleichen Einwirkun-
M"n der Umwelt gleichmaszig reagiert, bei
"Hen Rassen aller Farben in allen Erds-
trichen, in den Tropen, wie in den gemas-
II zieten Zonen.')
Naar een geestverwant daarentegen, naar
iemand, die evenals ik, de aangeboren ei-
genschappen van het allerhoogste gewicht
acht, behoef ik niet lang te zoeken. Hou-
I ton Stewart Chamberlain, de geboren En-
I gelschman, in zijn liefde voor den Germaan-
schen en speciaal voor den Duitschen volks
aard plus royaliste que le roi, dringt zich
hier vanzelf op. Ik citeer Grundlagen, enz. p.
623 en vd.
„Diirch die Reformation erstarkte spater
die katholische Kirche; den durch sie schie-
FEUILLETON.
Hofleverancier»;
Telefoon 1543.
Schets uit den franzoosentijd
door N. M. K.
(Slot.)
En wat dacht de kapitein nu wel van het
geval
Hij was natuurlijk op de hoogte gehouden
door Jean, aan wien Marregie uit Schaden
freude had gezegd, dat er geen kerk zou
worden gehouden. De verwijdering tus-
schen deze twee had niet lang geduurd, hoe-
als hü den beurtzang wilde beproeven,
zij dadelijk inviel met het slotcouplet:
..Ga heen en loop van hier.
Ga in je land vertellen,
Hoe gij hier gevaren zijt;
Wil langer mij niet kwellen,
Ik heb daartoe geen tijd."
Toen Jean het hem vertelde, was het met
de lijdzaamheid van den krijger een oogen
blik uit; hij raasde en tierde, maar begreep
dat er niet tegen geageerd kon worden en
den unassimilierbare Elemente aus ihrer
Mitte aus, die ihr in der Gestalt unterwiir-
figer und dennoch aufrühreriseher Söhne
nach Art Karl's des Grossen und Dante's
weit mehr Gefahr brachten, als waren sie
Feinde gewesen. Elemente, welche inner-
iich, die logische Entwickelung des römi-
schen ideals hemmten und ausserlich sie
wenig oder gar nicht fördern konnten. Ein
Karl der Grosse mit einem Dante als
Reichskanzler hatte die römische Kirche in
den Grund gebohrt; ein Luther dagegen
klart sie dermassen iiber sich selbst auf.
dasz das Konzil von Triënt den Morgen
eines neuen Tagen fiir sie bedeutet hat..
Auf die schon friiher beriihrten Rassen
imterschiede will ich hier nicht zurückkom-
men, wenngleich sie dem Kampf zwischen
Nord und Siid zu Grimde liegen; Evidentes
braucht .ia nicht erst erwiesen zu wirden.
Doch will ich diese kurze Betrachtung über
die nordische Kraft im christlichen Religi-
onskampi nicht abbrechen und zu ,.Rom"
übergehen, oime den Leser gebeten zu ha-
ben, irgend ein gutes Geschichtswerk zur
Hand zu nehmen, z. B. den ersten Band von
Lamprecht's Deutscher Geschichte; ein auf-
merksames studium wird ihn iiberzeugen.
wie tief eingewurzelt im germanischen
Volkscharakter gewisse ürundiiberzeugun-
gen sind, zugleich wird er einsehen lernen,
dass, wenn auch Jakob Grimm mit seiner
Behauptung, „germanische Kraft habe
den Sieg des Christentums entschieden"
Recht haben mag, dieses Christentums sich
von dem des Völkerchaos von Hause aus
wesentlicli unterscheidet. Es handelt sich
gleichsam um Falten des Gehirns: was auch
hineingelegt wird, es muss sich nach ihnen
biegen und schmiegen. Gleichwie ein Boot!
dem scheinbar einförmigen Elemente des
Ozeans anvertraut, weit abweichende We-
gc wandern wird, je nachdem der eine
Strom oder der andere es ergreift, ebenso
legen die selben Ideen in verschiedenen
Köpfen verschiedene Bahnen zurück und
geraten unter Himmelsstriche.die wenig Ge-
meinsames miteinander haben. Wie unend-
lich bedeutungsvoll ist z. B. bei den alten
Germanen der Glaube an ein „allgemeines,
unabanderliches, vorausbestimmtes und
voraus bestimmendes Schicksal!" „Schon
in dieser einen. allen Indoeuropiiern gemein-
samen „Hirnfalte" liegt vielleicht neben
manchetn Aberglauben die Gewahr einer
reichen geistigen Entwickelung nach den
verschiedensten Richtungen und auf genau
bestimmten Wegen. In der Richtung des
Idealismus wird der Glaube an ein Schicksal
mit Naturnotwendigkeit zu einer Religion
der Gnade fiihrcn, in der Richtung der Em
pirie zu streng induktiver Wissenschaft.
Deun streng empirische Wissenschaft ist
nicht, wie haufig behauptet wird, eine ge
borene Feindin aller Religion, noch weniger
der Lehre Christi; sie hatte sich, wie wir
sa-hen, mit Origenes vortrefflich vertragen,
und im neunten Kapitel werde ich zeigen,
dass Mechanismus und Idealismus Geschwi-
besloot zijne nadere overdenking met een
„Rira bien, qui rira le dernier, seigneur!"
't Liefst zou de kapitein 't zaakje hebben
laten rusten, doch hij moest rapport uit
brengen en zijne ondergeschikten hadden
hem verteld, dat de inwoners, vooral de
ouwe dorpers er veel schik in hadden, dat
het zoo geloopen was. Trad het gezag nu
niet flink op, dan kwam het zeker ter oore
van zijn chefs en met de rust was het uit
verplaatsing stond dan voor de deur.
Tot de dominé in den loop der week van
den chirurg verlof had gekregen om uit te
gaan hij hield zich nu geheel aan diens
oordeel, wellicht pour acquit de conscience
achtte de kapitein het oogenblik tot han
delen gekomen. Hij riep zijne officieren bij
een en deelde hun mede, dat hij besloten
was den dominé te laten weten, dat de bid-
en dankstond den eerstvolgenden Zondag in
de ochtend-godsdienstoefening moest wor
den gehouden, dat hij den geestelijke met
een eerewacht van de pastorie zou afhalen
en die wacht met het vaandel onder den
preekstoel zou worden opgesteld. De adju
dant werd met het overbrengen van deze
order belast.
ster sind: Wissenschaft kann aber ohnc den
Begriff der lüchenosen Notwendigkeit nicht
bestehen, und darum ist, wie selbst ein Re-
nan zugeben muss, ...ieder Semitische Mono-
theismus von Hause aus ein Gegner aller
physisehen Wissenschaft." Wie das Juden-
tum, so postuliert, das unter römischem
Einfluss entwickelte Christentum als Grund-
dogma die unbeschrankte schöpferische
Willkür, daher der Antagonismus und der
nie endende Kampf zwischen Kirche und
Wissenschaft -'). bei den Indern bestand er
nicht; den Germanen ist er nur künstlich
aufgenötigt worden. Ebenso bedeutend ist
die Thatsache, dass fiir die alten Germa
nen genau so wie bei den Indern und
Griechen die sittliche Betrachtung sich
nicht in die Frage nach Gut und Böse zu-
spitzte3). Hieraus musste sich mit der selben
Notwendigkeit die Religion des Glaubens im
Gegensatz zur Religion der Werke entwic-
keln, d. h. Idealismus im Gegensatz zu Ma-
terialismus. innerliche sittliche Umkehr im
Gegensatz zu semitischer Gesetzes-Heilig-
keit und römischen Ablasskram. Hier hal
ten wir iibrigens ein vorzügliches Beispiel
von der Bedeutiing der Blossen Richtung,
d. h. also der blossen Orientierung im geis
tigen Raume. Denn nie hat irgend ein
Mensch gelehrt, ein Leben könne gut
sein ohne gute Werke, und umge-
kehrt ist es die stillschweigende Vor-
aussetzung des Judentums und ein Re-
ligionssatz der Römlinge, dass gute
Werke ohne Glauben unnutz sind; au und
fiir sich ist also jede der beiden Auffassun-
gen gleich edel und moralisch; je nach dem
aber das Eine oder das Andere betont wird,
gelangt man dazu, das Wesen der Religion
in die innerliche Umwandlung des Menschen
in seine Gesinnung, in seine ganze Art zu
denken und zu fiihlen zu legen, oder aber
es treten iiussereObservanzen,ausserlich be-
wirkte Erlösung, Buchführung iiber gute und
böse Thaten und die Berechnung der Sitt-
lichkeit nach Art eines Guthabens ein. Kaum
minder bemerkenswert sind solche Dinge
wie die Unmögliehkeit, den alten Germanen
den Begriff „Teufel" beizubringenMan^
inon übersetzte Wulfila mit „Viehgedrang",
doch Beelzebub und Satan musste er un-
iibersetzt lassen. Die gliicklichen Men
schen! Und wie viel gibt das zu denken,
wenn mann sicli an die .iiidische Religion
der Furcht und an des Basken Loyola stete
Betonung von Teufel und Holle erinnert'
Andere Dingen wieder sind von rein histori-
schem Interesse, wie z. B. die Thatsache,
dass die Germanen kein berufsmassiges
Priestertum besassen jegliche Theokratie
ihnen folglich fremd war, was iibrigens, wie
Wietersheim zeigt, das Eindringen des rö
mischen Christentums sehr erleichtert hat.
Doch will ich diese Nachforschungen über
angeborene Religionsrichtungen dem Le
ser iiberlassen."
Met dit lange citaat sluit ik mijn lange
inleiding. Ik wensch het heden n.l. te heb
ben over de dubbele beteekenis van het
Deze kweet zich voortreffelijk van zijne
taak. Toen hij zich om audiëntie aan de
pastorie aanmeldde, begreep de dominé
wel, dat hij tot de orde zou worden geroe
pen. De adjudant, werd in de mooie kamer
gelaten, waar de dominé hem in rok ont
ving en na de gebruikelijke plichtplegingen
deed de man zijn boodschap.
Dat was een leelijke pil om te slikken
voor den leeraar, maar Z.Eerwaarde hield
zich goed en antwoordde:
„Gelief aan uw heer commandant mee te
deelen. dat ik mijn plicht zal weten te vol
brengen, wanneer de kerkeraad de regeling
goedkeurt."
Dit laatste had de predikant er gerust af
kunnen laten, doch het behoorde bij den
vorm. Dat college vond er dan ook geen
bezwaar in.
Hoewel Wimpie wel de waarheid kon gis
sen, kwam zij na het onderhoud haren man
tegemoet met de vraag, wat er aan de hand
was
„Nu, dat kun .ie wel begrijpen; de order
om Zondag den keizer te gedenken.
„Enne
„Wees gerust, kind! Ik zal me er wel
woord „vrijheid", in brief II genoemd Ro-
maansche en Germaansche vrijheid. Nu is
het gemakkelijk genoeg aan te toonen, dat
bij velen het woord vrijheid synoniem is
met emancipatie, dus iets concreets is. iets
dat zich laat koopen of wegschenken, .ter
wijl voor anderen vrijheid een zuiver geeste
lijke waarde is, die alleen verkregen kan
worden door geestelijke groei, maar heel
moeilijk is het te bewijzen, dat de Germaan
sche psyche gepraedisponeerd is tot deze
laatste opvatting en dat de Germaan overal
waar hij een andere opvatting huldigt, in
geestelijke slavernij verkeert; dat in dat
geval zijn geest geweld is aangedaan door
Romaansche opvattingen.
De Rassenpsychologie, de opvatting ook
van Lamprecht, dat het substraat van de
geschiedenis van een volk is „'het geheele
zielenleven van dat volk," is nog te jong4).
Het bestaande materiaal is nog lang niet
voldoende van uit dit gezichtspunt bekeken
en experimenten zijn nooit gedaan en zullen
misschien nooit mogelijk zijn. Toch is dit
idee niet zoo gek als het velen op het eerste
gezicht voor zal komen. Bij een kruising
b. v. van personen van verschillend ras, laat
zich wel degelijk denken, dat wij een on
derzoek gaan instellen, in hoeverre de wet
van Mendel ook op geestelijk gebied
heerscht en komen wij dan tot het resul
taat, dat er op dit gebied wel degelijk iets
analoog bestaat, zoo zou daarmede bewe
zen zijn, dat de verschillen tusschen de
beide voorouders afhankelijk waren van het
kiemplasma en niet van iets bijkomstigs ge
lijk het milieu, ouderdom van het ras of iets
dergelijks.
Ook individueel zijn deze produkten van
rassenkruising hoogst interessant. Zoo zien
wij b. v. in H. Heine een Selbstironie als
noodzakelijk logisch gevolg van zijn dubbe
len aanleg. Wat hij schreef is öf Joodsch öf
Duitsch en dan staat de andere helft van
zijn persoonlijkheid direct gereed om met
het tot stand gebrachte de spot te drijven.
Geen wonder waarlijk dat onder zulke om
standigheden nooit een praestatie te ver
wachten valt overeenkomstig de groote ga
ven van een dergelijk mensch. Straks hoop
ik aan te toonen, dat het woord vrijheid
door Heine nu eens in de eene beteekenis,
dan weer in de andere voorkomt.
Om de dubbele beteekenis van het woord
vrijheid te doen uitkomen, allereerst een
teekenend voorbeeld. De Schotsche pre
diker John Knox wordt in Frankrijk naai
de galeien gezonden. Men houdt hem daar
een Mariabeeld voor met den eisch, dat hii.
de ketter, het zal vereeren. „Moeder
Moeder van God?" zegt Knox; „dat is geen
Moeder Gods, 't is een stuk hout, zeg ik u,
met verf er op. 't Is geschikter, denk ik, om
te zwemmen dan om aangebeden te wor
den',, voegt hij er bij en slingert het ding in
de rivier.
Ziedaar een man, die door zijn uitwendige
omstandigheden voor den Romaan een type
van gebondenheid, van onvrijheid is, voor
doorslaan."
Hiermede gerust gesteld, vervolgde zij
hare huishoudelijke bezigheden en hij sloot
zich op in zijne studeerkamer.
Maar hoe flink Do zich gehouden had
tegenover den afgezant en zijne vrouw, toen
hij in de eenzaamheid een oplossing moest
vinden, baarde het hem veel zorg. De vo
rige had hem slechts gedeeltelijk bevredigd:
ofschoon hij toch werkelijk niet anders had
kunnen handelen, bleef er voor hem iets on
bevredigends in. Hij had zich in een moeras
gewaagd en gedacht de woorden van den
Franschen dichter Boileau:
A peine du bourbier, oü je suis engagé,
J'arrache un pied timide et sors en m'agi-
[tant,
Que l'autre m'y reporte, et s'enfonce a
[l'instant.
„Maar, neen! Wat ik de vorige keer had
moeten doen, wanneer er geen verhindering
ware gëkomen, zal ik nu zóó volbrengen,
dat mijne leermeesters Van der Palm en
Rau over hun leerling tevreden zouden zijn,
als zij onder mijne toehoorders waren. Het
zal van mij niet gezegd worden, dat ik den