- Luncheon. -
Afternoon tea.
Hotel Royal.
OPRUIMING
(pntinetiial
UGmpa/u/.
Hotel Duin en Daal
I Café-Restaurant „DE KARSEBOOM
Firma J. H. KRUL Ir.
Brandstoffen.
Stationsplein 2, HAARLEM.
H. VAN NIEL Hz.
ZIJLVEST 7
HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING
Gez. VAN SANTÉ,
PU. C. HOEST - HAARLEM
Roode en Witte Port,
Madera, Vermouth
CAFE-RESTAURANT
GRAVEERINRICHTING
L
Confiserie VAN WILLIGENBURG.
slijpt alle soorten van
scharen en messen.
Schouwburg iüso Jansweg
HAARLEM.
ABONNEMENTSKAARTEN
geldig voor de voorstellingen van
KAARTEN en VOORWAARDEN
Groote Houtstraat 105.
ZOMERGOEDEREN, als Blouses,
Costumes, Mantels, Mantelcostumes,
Costuumrokken, Peignoirs,
Agent te Bloemendaal;
WARMWATER VOORZIENING
SANITAIRE ARTIKELEN
«IVIERVISCHMUKTI hoei »isstb TEtEF. IHL 249
te BLOEMENDAAL.
SCHILDERIJEN TENTOONSTELLING
van Haarlemsche Schilders.
Groote Houtstraat 99.
Specialiteit in Wijnen.
a f i.io per literflesch
-♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦•
LUNCHROOM
Aanbev., J. DE VOGEL,
ZIJLWEG 93 bij de julianalaan
H.H. Fabrikanten.
De Directie lieeft de eer te berichten,
dat de nieuw gebouwde feestzaal op
Zaterdag 14 Augustus a.s. zal
worden geopend en Zondag in
gebruik worden gesteld.
Voor Déjeuners, Diners en Banquets de
Noces wende men zich direct tot
Tel. 87. A N T MEYER.
Gr. Houtstr. 86 HORLOGEMAKER Telef. 371
Klokken met Westminster Carillon
Pendules in Franscheen Engelsche stijlen
Horloges uit de voornaamste fabrieken:
Waltham - Antoine frères
Omega - Zenith
SPECIALE REPARATIE-INRICHTING
BIJ DE ZIJLBRUG
HAARLEM - HILLEGOM - LISSE.
HAARLEMMERMEER (Hoofddorp)
MAH VEEÜ C°>9 Hofleveranciers,
kunnen beoordeelen welke indrukken en ge
waarwordingen anderen krijgen bij 't aan-
hooren van muziek en wat anderen er bij
voelen of denken. Het ligt ook volkomen in
de rede, dat componisten uit verschillende
tijden, en van geheel verschillend karakter
en landaard, ook werken coinponeeren, die
elk op een verschillende manier belangrijk
(mooi, onbevredigend, enz., enz.) en boei
end zijn, of liever: uitgevoerd worden zóó
dat zij belangrijk en boeiend klinken, want
muziek is eigenlijk heelemaal niet als reali-
tiet aanwezig, zij is klinkende gedachte of
idee, en als zoodanig ideëele kunstuiting;
een toonwerk is niet en bestaat niet, het
wordt en vervluchtigt bij elke uitvoering.
Men meene nu niet, dat ik zelf denk dat
dit of dat de eenige ware opvatting voor de
uitvoering van een compositie is, doch dat
deze of die vertolking één kant van de
waarheid is, waarmee men zich wel of niet
vereenigen kan. Hetzelfde geldt ongeveer
voor de keuze der uit te voeren werken.
Een kritiek schrijf ik niet; van alles wat
dezen avond ten gehoore werd gebracht,
heb ik op een verschillende manier genot,
emotie of verheffing beleefd. Van 't vocale
gedeelte troffen mij in 't bizonder „Imma-
nuel" van Auguste Overbeck, „Avond,vre-
de" van A. van Tetterode, en „Allerseelen"
van H. A. Meijroos. Het lijkt mij overbodig
over stem en voordracht nog iets mee te
deelen, daar Tilly Koenen hier een te goede
bekende is.
Voor een soliste is de begeleiding altijd
een belangrijke factor en ik geloof wel te
kunnen zeggen, dat hier volkomen eenheid
heerschte. Van al de nummers voor orgel
solo genoot ik veel en bewonderde op ver
schillende manier de werken zelf en de uit
voering. Het is natuurlijk en logisch dat de
„Fantasia et Fuga" in c kl. t. van J. S. Bach
en „Cantilena Anglica Fortunae" van Sa
muel Scheidt en de „Gavotta" uit de 12e
orgelsonate van Padre G. B. Martini en de
„Concert-Etude'' van A. Perilhou (die elk
een zoo aparte kunstuiting verklanken) ook
zeer verschillende gevoelens en gedachten
bij de hoorders opwekken. Indien hier spra
ke kan zijn van een „glanspunt" dan zou
voor mij N". 5 „Praeludium und Fuge über
B. A. C. van Fr. Liszt dat glanspunt
zijn. In alle opzichten vond ik 't zoo „gran-
dioso" en maehtig-indrukwekkend, dat een
spoedige herhaling hoogst welkom was en
meerdere herhalingen steeds welkom zullen
zijn. Liszt toont zich hierin wel als een die
t eens is met den dichter van „Grosz sein,
ist Grösze erkennen" en de uitvoerder
niet minder in 't „hoorbaar erkennen" van
de grootheid van BachLiszt. Bij degenen
die 't concert bijwoonden, zal dit werk stel
lig een onvergetelijken indruk hebben ach
tergelaten, bovenal door de groote helder
heid en duidelijkheid die 't geheele spel van
den heer Robert kenmerken.
\Vonder!ijk(?) is 't dat er Dinsdag en
Donderdag zoovee! vreemde gezichten wa
ren (cathegorie der w'mvsgierigen?) Beide
keeren trof mij een 'groote ééntonigheid,
zoowel bij de Bachwerken als bij 't ge
mengde programma, bij 't optreden van
den heer C. F. Hendriks Jr. Dinsdag en
Donderdag werden alleen de laatste num
mers met meer animo en duidelijker rhyth-
miek uitgevoerd. Over 't geheel lag een
waas van kleurloosheid, zoodat op mij de
invloed van Morpheus haast sterker was
dan die van Orpheus! Wij zijn hier heusch
verwend, dat schreef'ik onlangs reeds en ik
werd nu in deze opvatting versterkt, daar
er toch, dunkt mij, veel meer afwisseling
kon zijn in zulke totaal verschillende com
posities. Het leek soms of 't een ander
orgel was met slechts enkele registers.
Jammer, want met de techniek waarover
beschikt kon worden, zou zeker wel meer te
bereiken zijn dan nu 't geval was. Wel
licht denken anderen er anders over, al naar
mate de denkregisters werkzaam zijnHier
over later!
SPEELSEIZOEN 1915 1916.
De Kon. Ver. „Het Nederlandsch Tooneel",
N.V. Het Rotterdamsch Tooneelgezelschap
en
De Haghespelers, Dir. EDUARD VERKADE.
Baloon f 2,60 per dozijn ƒ24,
Parket „1,75 „18
Parterre
Ampkith. 0,60
Stalles 2,—per dozijn 21,
Frontloge 1,50 15,.
12,— Zijloge
6,Gaanderij
1
0,40.
9.—
Verhoogd met 5 procent Auteursrecht.
tot het verkrijgen van vaste plaatsen, dagelijks
aan den Schouwburg van 10—4 uur.
a
van alle
Veel verminderde prijzen.
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnDD
-utC®
DOOR HET GEHEELE HUIS
BEGROOTING EN PRIJSOPGAVE KOSTELOOS
Behalve van 6 8 uur n.m. gratis te bezichtigen door de
bezoekers van het terras en invités.
- -♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
•♦♦♦♦♦♦♦♦<--
ZIJLWEG 93. OVERVEEN.
Ilandel in Zuivel- en Melkproducten,
Comestibles en Delicatessen.
Speciaal adres voor Roomboter.
Roombotermelange en Keukenboter.
Teekenaar biedt zich aan
voor het maken van recla
meplaten, en zoo voorts.
Brieven fr. lett. P. Bureau
v. d. Blad.
OVERVEEN.
Telef. 1617.
Iv. SMITS,
KLEIN HEILIGLAND 95,
HA AH LBM,
D. MIEZEBUS,
Leidschevaart 92.
Zijl weg 87.
Kleêrmaker,
Telefoon 815.
Telefoon 2016
VERVAARDIGING VAN ALLE MOGELIJKE VOOR
WERPEN IN EDEL EN ONEDEL METAAL
BIJOUX INSIGNES GRAVEEREN VAN
LETTERS, MONOGRAMMEN EN WAPENS
SPECIALE AFDEELING VOOR REPARATIËN
-6)
'<S> O <3-
0 m v v
TEDiNG VAN BERKHOUT DE CLERCQ.
Effecten en Coupons. Prolongatie.
Administratie en Bewaring.
Bewaarinrichting (Loketten)
te Haarlem en Hillegom.
SLECHTS EEN KEER
«en proef en U blijft gebruiken onze geurige en smakelijke
Kruisstraat 34, HAARLEM. Telefoon 1543.
9e Jaargang.
rijs
P
jier li
25
Dit nummer bes
In dit weekblai
„HET MIDDEN", w
derlijke reeks is
van 24 Januari 1!
ROBERT FR
De Pro-Duitsche
begrijpt niet hoe he
eens weder gehee
Fruin liet drukken.
„Aan n°. 1, 2 ei
mensch te voldoen1
het summum van
stematisch liegen."
Ziedaar te plettei
van Robert Fruin a
als mensch.
Als denker omd
waaraan toch geen
Als historicus en
de geschiedenis de
lende met het doel
land en liefde voor
is, op te wekken
liegen.
Terecht schreef
nummers te voren
van het gevoel,
van het inzicht.
Daarom zal ik tr
in de beteekenis v,
lingen. voor zoove
kan en voor zoover
zoo diep mijne min
in staat ben.
„Fruin," zoo schr
doet als geschiedsc
eischen die aan men
nen worden." Vooi
dat van het werk c
zegd zal worden, v
drukken of in ernst
uitzichten, zich in
genover Fruin zelf
den. Ik laat daar c
inderdaad in staat
zwijken zou onder
zeilde manier". Eei
Vloten tot zwijgen
Maar laat ons tot
Wat eischt de scl
jaren uit den tachtii
In de eerste plaat
hen volledig onde
Wat bedoelt Frui
derzoek dat niets o,
ook niets zonder na
of contra opneemt,
derzoekt voor z
te onderzoeken. A 1
Maar eenmaal ver:
menschelijkerwijs te
het historisch onder
hen van een gerec,
niet uit pro- of cor
de weegschaal van 1
Juist omdat Fruin
historisch onderzoel
schieden, dat liep
waaromtrent geen
meer te verwachten
scherpte van zijn bli
denis van het hedei
over nog nieuwe er
hullingen konden wc
En daarom schreef
van 1914—? alleen
aldus zou kunnen w<
Ten tweede.
Bene zorgvuldige
en onware der overl
Dat is dus historis
Wat hij daarmede
„Bene proeve van hi
aanleiding van de po
van Prinsterer en Nr
van Lodewijk van Ns
stornr van 1566.
De lezing daarvan
als en niet minder -
sche Martelaren. D
begrijpen dat hier rn
met een voorbeeld aa