E.F.
Firma J. H. KRUL Ir.
Brandstoffen.
STAAL
WATER
H.H. Fabrikanten.
tegen bloedarmoede.
Zuster TRAUS,
WERKSTER,
LEERAAR
Piano. - Theorie.
De opening van de Kartinisehool te Weltevreden op Goenoeng Sabari. (Zie vorig nummer).
„Wat wij hier bepleiten willen is, dat on
zijdige machten wij denken in de eerste
plaats aan de Vereenigde Staten van Ame
rika. Denemarken, Nederland, Noorwegen,
Spanje, Zweden, Zwitserland en ook aan
ik Paus bizondere vertegenwoordigers
aan vijzen, om samen te komen en tot aan
het vmde van den oorlog samen te blijven,
ten inde aldus werkzaam te zijn in het be
lang van den wereldvrede en bemiddeling
v r te bereiden en te zijner tijd in te leiden.
Permanente Conferentie van neutra-
vil dus. Met het ondubbelzinnige en ruime
doe het voorbereiden van bemiddeling.
Mei groote vrijheid, om zelf te kiezen de
n "ieii, hoe- hiertoe, zoodra de gelegen
heid zich voordoet, het beste te geraken.
liet voorstel beoogt vooralsnog slechts
een voorbereiding tot bemiddeling."
En verder:
..Allerminst zal het samenkomen dezer
onzijdigen door een der oorlogvoerenden ais
een „onvriendelijke daad" kunnen worden
beschouwd. Op de Vredesconferenties heb
ben alle oorlogvoerenden verklaard dat het
aanbieden van bemiddeling en goede dien
sten nimmer als een zoodanige onvriende
lijke daad kan worden beschouwd. Hoe veel
te minder zou dit dan het geval kunnen zijn
met deze eenvoudige voorbereiding tot be-
I middeling?
MUZIEK.
Orgelbespelingen in de Groote Kerk,
op Dinsdag 10 Augustus en Don
derdag 12 Augustus, door hen heer
J. C. van Apeldoorn.
Het is altijd zeer Leerrijk om hetzelfde
instrument door verschillende kunstenaars
te hooren bespelen .„Elk haalt er zoo heel
iets anders uit," wordt wel gezegd, en
daarin is ook veel waars, vooral als men 't
orgel beschouwt als veeleenigheid n.l. als
veelheid èn eenheid, of ook als eenheid van
tegendeelen. Het is daarom juist van zoo
veel belang dat men (volgens niet alleen
een uitvoering af en toe bijwoont, maar
zooveel mogelijk geregeld gaat luisteren.
Al spoedig blijkt dat wij zelf ook zijn als 't
orgel, n.l. éénheid en veelheid, daar de veel
heid van onze denkregisters ook door ver
schillende organisten en registreerders eerst
duidelijk uitkomt. (Misschien zijn er die al
leen maar gevoelssnaren voelen trillen.) B ij
de orgelbespeling van 10 Augustus heb ik
veel genoten en bewonderd.
In n". 1. „Konzert-Praeludium" van G.
Riemenschneider viel mij op het mooie be
gin: ff maestoso, vervolgens eenige mooie
zachte gedeelten, de plotselinge modula
ties, een zeer zangrijk tusschendeel, het
crescendo naar het slot, ff energico en
maestoso. N°. 2 Trauermarsch auf Rikard
Nordzaak (Norwegischer Tondichter) van
E. ürieg, klonk natuurlijk mesto-minore,
met mooie modulaties. N". 3 „Reforma
tion Fantasie iiber Martin Luther's Cho
ral: Ein feste Burg ist unser Gott" van W,
Rudnick. Dit werk bestaande uit drie dee-
len: I. Maestoso, met zacht begin en afwis-
selend sterk; II. „Andante, tenere, canta
bile e dolce. III. „Allegro moderato", mar-
cato ed energico, bellissimo, cbiara la melo-
dia. N". 4. „Chant du Matin" van A. Guil-
mant, dat vond ik molto melodioso, tenere,
ma marcato. N". 5. „Offertorium" van Fr.
Liszt, bellissima e cantabile, dolce, regist.
alte e fine. N", 6. Fantasie ..Sollt' ich mei-
nem Gott nicht singen" van U. Seifert
maestoso, ff minore, belle armonie, p. ed
alta e tranquillo, grandioso cresc. marcato
il rhythme syncope, fine maestoso ed ener
gico.
Donderdag 12 Augustus hoorden wij
eerst: „Praeludium" van J. Rheinberger,
tempo moderato, mf, minore-fine maggiore.
N". 2 „Prière pour les Trépassés" van G.
Guy Ropartz, dat vond ik tenere, 'p, e re-
ligioso. N". 3 „Konzert Fantasie van W.
Rudnick, een mooi werk vol afwisseling,
minore, p, e f, congiato, maestoso, maggi
ore, p. cantabile, regist. dolce ed alte; piü
f en marcato, fine maggiore, ff grandioso e
maestoso. Een mooie tegenstelling hier
mee was het „Ave Maria" van A. Henselt,
dat klonk cantabile, religioso. En n°. 5
„Magnificat" van Fr. Liszt, dat mij bizon
der trof door de mooie harmonieën en mo
dulaties en de rijke afwisseling: pp. religio
so. ff. maestoso ed energico, pp. voce celes
ta alta e tenere poi f, en fine divina; in
het geheele werk wordt duidelijk de groote
fantasie van Liszt (en toch innig-religieuse
stemming gevend) verklankt. Het slot „Tu
es Petrus" aus dem Oratorium „Christus"
van Fr. Liszt; daarin vond ik veel merk
waardigs; begin: energico, f. „quasi moc-
cando" (trillers) p. cantabile, f melodioso,
pp molto cantabile", regist. alte. f subito,
energico <1111 cresc.: al fine ff grandioso
een zeer forsch en breed slot. Deze beide
uren hebben mij weer ten duidelijkste be
wezen (wat ik in den aanvang schreef n.l.)
dat het orgel een veeleenigheid is. De heer
Van Apeldoorn en zijn helper (registreer-
der) (ook: eenheid van 2 menschen) toon
den dat zij de veelheid (registers) van het
orgel kenden en met de tegendeelen (klank
kracht, enz. registers) ook veel moois wis
ten te bereiken en daardoor de hoorders
evenzoo in eenheid toch een veelheid deden
beleven; waardoor deze beiden in dankbare
herinnering zullen blijven bij de bezoekers,
en vooral bij
VOOR ONZE DAMES.
Modenieuws. Hoewel de aanstaande
herfstmode minder brengt dan verwacht
werd, zijn er toch enkele aardige prakti
sche nieuwtjes bij. Hiervan noemen we
ten eerste de pélerine, ditmaal zeer kort,
alleen hals en schouders bedekkend en ge
sloten met strikjes of gespen. Hierbij wor
den gedragen heel staande kragen met
omliggende punten of staand-liggende, die
de keel vrij laten. Zij voldoen bizonder bij
witte costumes, vooral voor slanke figuren.
Meest gebruikte stoffen zijn tafzij, wit ba
tist en voile met zij gevoerd. Voor versie
ring dienen tressen in verschillende breed
ten. soutache en smal zwart rips. Een an
der nieuwtje, dat stellig zal inslaan, is de
gebreide shawl, die voor de borst gekruist
op den rug losgeknoopt is en afhangt in
twee einden, breed genoeg om het lichaam
tot de heupen te bedekken. De kleuren zijn
grijs,zwart, blauw en groen, meestal met an
dere randen, zelden gestreept en dan alleen
wit-zwart. Ten slotte nog het gebreide bo
lero-jakje, dat in vorm gelijk aan de be
kende blousebeschermers aan den hals een
ruche heeft, waaraan een smalle rand pi-
cots in helle kleuren b. v. groen met rood,
rood met zwart, goud met zwart, enz. Deze
worden met ronde knoopen gesloten.
De rokken zullen wel aan wijdte toene
men, maar niet in die mate, als aanvanke
lijk gemeend werd. Zijde en fluweel zijn
de modestoifen, ook popeline en serge zu'-
len wel gebruikt worden. De herfsthoeden
zijn zeer eenvoudig met breeden rand en
platten bol, meest van zijde of fluweel, de
bol wit en dé onderkant zwart of omge
keerd. De garneering, ook in die kleuren,
bestaat uit zijden of fluweelen bloemkran
sen, vleugels of koppen of rond den bol
geplaatste veerenkrans. De herfstmantels
zijn los en ruim, de mouwen glad ingezet en
bij den pols iets wijder of kimonomodel met
wijd armsgat. Bontmantels zijn met lange,
glad ingezette mouwen, met breede opsla
gen, daarop knoopen. Ze hebben staande,
hoogsluitende kragen. Vele zijn met gor
dels. soms aan den rug, maar meest van
voren. De wintermantels zijn wijd, hebben
een klokmodel, en zijn afgewerkt met gor
dels en zakken. Ze zijn hooggesloten met
groote, ronde knoopen van dezelfde kleur,
ook op dc zakken en op de mouwopslagen,
die van een andere kleur zijn. De herfst-
schoenen zijn hooge rijgschoenen van zijde,
laken of rips met bontrand. Het nieuwste
zijn de knoopschoenen, die op zij van ach
teren sluiten, wat echter, daar 't vrij onge
makkelijk is. wel niet zal opnemen.
Mode-onverschilligheid. Met zekere
minachting wordt vaak van de Holland-
sche vrouwen beweerd, dat ze „achterlijk"
zijn. d. w. z. op modegebied. En met be
wondering weet men te spreken van Fran-
sche, Duitsche of Engelsche vrouwen, die
zich veel meer aan haar toilet laten gelegen
liggen. Vanwaar die minachting! Pleit die
onverschilligheid niet veeleer voor haar, dan
dat ze reden tot laken geeft? Natuurlijk
telt Nederland ook z'n modeslavinnetjes,
zooals er in alle andere landen vrouwen
zijn, die zich niets om haar kleeren bekom
meren. Percentagegewijs telt Nederland
echter een groot aantal mode-onverschilli
gen. Niet dat deze eigenschap een onver
schilligheid van het. uiterlijk in zich sluit.
Verre van dat. Men is er alleen maar niet
toe te bewegen, een mantel af te danken, uit
sluitend om het feit. dat de modellen dit
seizoen veranderd zijn.
Slijtage, verandering van kleur en derge
lijke factoren, die het „nette" uiterlijk af
breuk kunnen doen. geven den doorslag.
,,'t Kan mij niets schelen, of mijn kleeren
een jaar of drie oud zijn en dus vreeselijk
uit de Wilhelminabron te Haarlem
uit de mode", heb ik meer dan eens hooren
beweren, „als ik er maar als dame uitzie".
Er altijd als dame uitzien. De taak is
niet gemakkelijk. Is het niet een klacht van
onzen tijd, dat men geen onderscheid meer
kan zien Het is waar, de dienstbode is
tegenwoordig vaak meer naar de mode ge
kleed dan mevrouw. Doch, is dit erg Ie
der zijn vermaak, ben ik geneigd te zeggen.
Intusschen, die vergissingen, die voorko
men. wanneer het meisje voor de dochter
des huizes wordt aangezien, hebben voor
beide partijen hun onaangenaamheden, en
liet is dan ook goed, wanneer men in dc
klceding iets „ik en weet niet wat" kan leg
gen. waardoor men zich onderscheidt.
Wat hiertoe noodig is? Veel, zeer veel
doet de kwaliteit der stoffen. Voorbeeld.
Men heeft covercoats en covercoats. Dit
kleedingstuk is tegenwoordig bizonder be
mind. Ze zijn er dan ook van zes gulden af.
Maar ze zijn er ook van 25 gulden. En veel
wijzer doet men met zoon dure te nemen,
en die desnoods eenige jaren te dragen, dan
dat men de voorkeur geeft aan de goed-
koope, die binnen een paar maanden kale
manchetten vertoont, niet gevoerd is, spoe
dig kreukelt enzoovoort. Deze les wordt
door ieder, die spreekt over een dergelijk
onderwerp, o zoo vaak verkondigd, doch
zelden handelt men er naar. Verder doet
't 'm vooral een nauwgezette netheid tot in
de kleinste onderdëelen. Handschoenen
moeten altijd van goeden snit zijn. want daar
hapert nogal eens wat aan. Ook wake men
voor opzichtige kleuren of overvloed van
sieraden. Iets wat zeer in staat is, het ui
terlijk afbreuk te doen is de verkeerde keuze
van toilet. In de kerk kan men b. v. jonge
meisjes zien zitten met haar nieuwen sport-
mantel aan. Een oud mantelcostuum zou
werkelijk beter staan. In de warme concert
zaal houdt men de boa om. Waarschijnlijk,
omdat hij zoo chique staat. Op een zoelen
lentedag gaat men wandelen, gewapend met
grooten mof. Om te toonen. dat men er
een heeft? Ten slotte nog een raad aan
haar, die een mode-onverschilligheid aan
den dag leggen. Koopt zooveel mogelijk in
denzelfden winkel. Daar leert men dan uw
smaak kennen, en kan de winkeljuffrouw u
behulpzaam zijn met het kiezen van kle
dingstukken, waarmee men het volgend jaar
nog niet voor spot loopt, en waarvan de
duurzaamheid gegarandeerd is.
SPORT.
Een der
vele vrienden
van ons blad, te
Woudenberg woonachtig, deelt ons mede,
dat op 15
Augustus
1915
de deelnemers
der N. M. V. in de laatste ronde het kruis
punt bij Constantia-Hoeve te Woudenberg,
als volgt passeerden:
N". 6
5 uur
25
minuten, sec.
1
5
30
2
5
36
JJ
4
5
36
30
5
5
39
>5
7
5
39
15
8
5
39
30
3
....5
45
10
5
47
12
....5
47
15
13
....5
47
20
15
5
52
J»
18
....5
53
17
5
53
30
16
5
54
30
19
5
54
30
21
5
55
10
22
5
55
15
25
6
-
20
6
30
24
6
1
26
6
1
30
28
6
1
45
31
6
4
29
6
5
30
Zonder
N°. 3 m. 1
met
zijspan 5.46 uur.
1 m. met zijspan 5.50 uur. 1 m. met zijspan
6 uur.
Voor een schoolgaand jong meisje
wordt te Bloemendaal of Oer-
veen huisvesting in een
beschaafde omgeving gezocht.
Br. franco lett. L aan het Bureau
v. Het Bioemendaalsch Weekblad,
Ged. Oude Gracht 63, alhier.
Potgieterweg 9,
vraagt eene flinke nette
3 dagen p. w. van 9—4 uur.
Voorbereiding Examens.
Spreekuur VRIJDAG 23 u.
Bioemendaalsche
Straatweg 165,
OVERVEEN.
OVERVEEN.
Telef. 1617.
Teekenaar biedt zich aan
voor het makon van recla
meplaten, en zoo voorts.
Brieven fr. lett. P. Bureau
v. d. Blad.