Dames!
CEHT8ALE VERW&RMIHG
PH. J. G. ROEST - HAARLEM
m
N.V. HOENDERDOS' Brandstoffenhandel.
D. VAN ZETTE IV,
Architect, HAARLEM.
Ged. Oude Gracht 63. Tel. 2670.
uitsluitend naar maat.
WARMWATER VOORZIENING
SANITAIRE ARTIKELEN
RIV1ERVISCHMARKT1 hoek jansstr. TELEF. INT. 249
Ie centrale mogendheden
ntbreekt. Het geringste
leel, ik zou haast zeggen
ebberij, is voldoende om
schendingen te bedrijven,
iongarije heeft niet enkel
:ht, het heeft België over-
st verraderlijke wijze, en
nde oorlogsverklaring,
mgustus trok de Oosten-
Albert Langen (zie zijn
de „Neue Freie Presse"
3 Februari 1915) met zijn
)tor-mortieren over onze
s; den 21sten Augustus
Namen, den 23sten om 1
ïsting van Cognelée ver
dien tijd genoot graaf
/oorrechten van het ge-
n bevriende natie bij ons
28 Augustus volgde de
toen de Oostenrijksche
ns land hadden verlaten!''
eeuwig hier. Maar lang
i, dat niets geschiedt zon-
ïaar de besturende hand
lie niemand kan voorzien.
de edelste krachten op
als van een persoon. Een
ct veredelend op een volk.
H. A. Kitte r.
OEKEN, ENZ.
d", door D. J. van der Ven.
Pe en toch zeer degelijke
verscheen van den sympa-
Van der Ven een werkje,
j van dezen schrijver ken-
oeden indruk maakt. Dit
het eerste uit een reeks,
erland", (Natuur- en Ste-
dit eerste specimen bevat
i afbeeldingen naar photo's
en deze afbeeldingen zijn
er zijn meesterstukjes van
jgrafeerkunst onder. Ach-
handelt schrijver hier: „In
„Van Arnhem tot Dieren,
mstwarande"; „Langs den
we"„Van Arnhem tot Wa-
legen en mooi Nederland";
;erd" en „Tusschen Rijn en
;ede deel Gelderland" zal
soek en de Veluwe handelen
skelijk loven wij gaarne dit
in de eerste plaats om het
schrijver: de oogen van het
n voor het schoon van ons
land.
eizend in den vreemde ge-
door machtige natuurtafe-
2ze ons boeien door de for-
ng met het karakter van
sche natuur, teruggekeerd
i erkenning komen, dat het
;n bodem ons liever is, om-
nser aan ons leven verbon-
at met een beminnelijk op-
ge schoonheidsbeweging in
oortplant, heeft het Neder-
/akker geschud, zóó krach-
e lauwen, die. voor immer
ingedut, zich afvroegen,
gaande was in het land der
ildersluchten, der Friesc'he
che bosschen, Brabantsche
mburgsche heuvelen. Doch
ker. voelden ook zij, dat er
ml werk te verrichten was,
(stelling op te wekken voor
schoon. Zoo is reeds eenige
dat de zich immer uitbrei-
g geen opgeblazen hersen-
voor oogen stelt, maar dat
esteund door heel de pers,
usiaste voorstanders niet en-
duizenden belangstellenden
n is een onderlegd, prettig
it gezellig leidsman. Wie een
>te schoonheid van ons land
zij kunnen zich gerust aan
oevertrouwen. En moeilijk
.et gemaakt. Het keurig uit-
werk.ie kost. smaakvol ingc-
eer dan 95 cent.
>ns een boekje, getiteld Van
Protestant; het is „een Bet
ing", die in deze bladzijden
;ering tot het protestantisme
boekje wordt verkocht voor
bate van het Evangelisatie
ster is de firma J. Amesz, te
llandsche Vereeniging tot be-
tuberculose, zendt ons haar
ver 1914. Het boekje bevat
angesloten leden, en een koit
jaarverslagen door deze le-
ht. De staat van ontvangsten
>ver 1914 wijst op een batig
81,94.
De groote waterval op Sonsbeek in wintertooi.
(üit Meulenkoff-editie: „Ons mooie Nederland".)
De bedriegertjes van Roosendaal.
(Uit Meuknhoff-editie„Ons mooie Nederland".)
Zandwegje te Eist.
(Uit Meulenkoff-editie: „Ons mooie Nederland".)
De Maatschappij tot opvoeding van wee
zen en andere minderjarigen in het huisge
zin „Zandbergen", zendt ons haar jaarver-
lag over 1914.
(lij het doorlezen van dit boekje werden
wederom herinnerd aan het groote nut
er instelling, en wij wekken thans gaarne
nze lezeressen en lezers op, zich als lid of
gunstiger op te geven tegen een door
en ieder zelf te bepalen jaarlijksche contri-
ntie of gift aan den penningmeester, mr.
J. van Schevichaven, Parklaan 41, Bussum.
VOOR ONZE DAMES.
De peignoir en chambercloack. Het zal
t lang meer duren, of de beide kleeding-
Aken peignoir en chambercloack kan men
en nog daar vinden in een museum voor
torische kleederdrachten. In de garde-
t>e van een modernen man zoekt men
vergeefs naar een kamerjapon. De heer.
het zich thuis makkelijk wil maken,
raagt aan het dames-gezelschap verlof,
h van de knellende boord te mogen ont
zien of trekt een dun jasje aan. Vele hee-
eu nemen tegenwoordig hun toevlucht tot
pyama. En vrouwlief, ook modern, is
vertuigd geraakt van het nut van dit oor-
•r< ukelijk Indische pakje en trekt het ook
.1 an, althans, wanneer men zeker is, geen
zoek van moeder of schoonmama te
krijgen. V-oor zulke gevallen is het ge-
treept jasje met z'n tressen, waaronder
cn licht linnen rokje excentriek genoeg,
'udere'dames ergeren zich toch al genoeg
au al dat nieuws. Zij zweren nog steeds
I hun peignoir. Waarom? Ja, dat is
iclijk een raadsel. Naar de voordeelen en
vmakken van zoo'n wijd, onelegant ge
aaid, waar alleen' slanke personen iets
dragelijks van kunnen maken, heb ik al
g tevergeefs gezocht, en ik begrijp dan
ook niet, waaraan het ding zelfs bij vrou
wen, die wel wat anders te doen hebben dan
zich te kleeden en mooi te maken, zijn po
pulariteit verkregen heeft. In de uitstal
kasten van tal van confectie-magazijnen
nemen peignoirs van drie tot tien gulden
het stuk een voorname plaats in. Waar
gaan die toch allemaal heen, heb ik me
meer dan eens afgevraagd
Is dat het ontbijt- en ochtendtoilet van
een huismoeder, die zooeven de bedden
afhaalde en zich daarbij pluizig maakte, en
die straks meehelpt bij het meubels schui
eren, en die aanstonds den groentenboer te
woord staat? Zindelijke kleedij, van stof,
die slecht gewasschen kan worden. Wie
weet. is men van plan bij het eigenhandig
vegen van den salon straks een bont schort
over dat alles aan te trekken. Mevrouw
geeft op die manier wel een mooi voor
beeld aan de dienstbode, van wie verlangd
wordt, dat ze elke week een schoone .ia-
pon aantrekt.
Een goede oplossing lijkt ons. niet minder
dan de pyama, de Japansche kimono, die
waschbaar is en niet duur om aan te
schaffen.
De huwelijksvoorschriften der Japansche
vrouwen. De Japansche bruid ontvangt
op den morgen van haar trouwdag ver
schillende raadgevingen, die haar door haar
moeder op plechtige wijze verstrekt wor
den. Deze voorschriften, twaalf in getal,
zijn reeds eeuwen oud. Ze worden in Ja
pan „de twaalf geboden van het huwelijk"
genoemd. Ze luiden als volgt: 1. Vanaf
het oogenblik dat je getrouwd bent, heb je
opgehouden mijn dochter te zijn, en moet
je niet meer ons. maar de ouders van 3e
echtgenoot gehoorzamen. 2. Je man is je
onbeperkte meester. Wees nederig en hof
felijk en boven alles: wees gehoorzaam.
Gehoorzaamheid aan den echtgenoot is de
mooiste deugd in een vrouw. 3. Wees be
minnelijk tegen je schoonmoeder. 4. Wees
niet .ialocrsch, jaloezie zal zijn liefde ver
drijven. 5. Wordt niet boos. wanneer je
echtgenoot dwaalt, maar blijf geduldig en
spreek vriendelijk met hem. wanneer hij
wat afgetrokken is. 6. Spreek nooit kwaad
van je naasten, en babbel niet. 7. Sta vroeg
op, ga laat naar bed, en doe geen middag
slaapje. Drink weinig wijn. Neem voor je
50ste jaar niet aan openbare vergaderingen
deel, en meng je niet in het straatgewoel.
"8. Ga niet naar waarzeggers en toovenaars.
9. Wees een goede huisvrouw, betracht in
je huishouden de zuinigheid. 10. Je bent
jong. toch moet je niet alleen met jonge
menschen omgaan. 11. Draag geen klee-
ren van al te opvallende kleuren, maar
kleed je steeds bescheiden. 12. Beroep je
niet op den stand en het vermogen van je
echtgenoot. Wanneer hij rijk is. vermijd het
er een toespeling op te maken, wanneer
hijzelf er niet over begint te spreken.
Eenige van die raadgevingen schijnen
ons, vooral in den tegenwoordigen tijd,
vreemd, maar zouden er ook niet bij zijn,
die de Europeesche vrouwen goed deden
van haar Japansche zusters over te nemen?
LETTEREN EN KUNST.
Bij den uitgever C. A. J. van Dishoeck,
te Bussum, verscheen Jac. van Looy's ver
taling van Shakespeare's „Naar het u liikt".
(As you like it.) De prijs is voor ingenaaide
exemplaren 1,voor gebondene 1,40.
Wij zijn gaandeweg aan den weet geko
men, dat Van Looy's Shakespeare-verta-
lingen op zichzelf zoo sappige, kleurige,
levende stukken zijn, dat hun weerga moei
lijk onder de Nederlandsche schrijfselen
gevonden wordt. Als het nog een beetje
zoo doorgaat, krijgen we gaandeweg een
heele wij willen niet zeggen: complete
Shakespeare-vertaling van Van Looy, dat
ligt, gelooven wij, niet in zijn lijn, maar een
keurbundel van 's onovertroffen theater
dichters bizonderste werken. Respect voor
onzen schilder-schrijver, die in zijn vaak
vonkelend woord den nog onvolprezen geest
van Shakespeare aan ons naderbrengt.
Wenschen wij dezen vertaler lust en jaren
om zooveel van zijn edelen arbeid ter we
reld in te zenden als hij zelf maar willen
mag. Wij rangschikken ons onder zijne
grootste bewonderaars.
Kloos. Het laatste nummer van „Den
Gulden Winckel" bevat een door André de
Ridder geschreven interview van Willem
Kloos. Wij lazen het met groote belang
stelling, vooral wat er van den „Nieuwe
Gids"-tijd in wordt gezegd.
TOONEEL.
Louis Couperus. Zoo zullen dan ook
de bewoners van Haarlem en omgeving
in de gelegenheid worden gesteld, Louis
Couperus te hooren, en dit is waarlijk een
buitenkansje, waarop we nog maar niet zoo
ineens gerekend hadden. De fijnproevers
van kunst mogen dus wel letten op den
datum en de plaats: 12 October a.s. in den
Schouwburg aan den Jansweg, en zorgen,
dat ze zich tijdig van biljetten voorzien.
Anders konden zij wel eens den hond in
den pot, of liever gezegd, de zaal uitver
kocht vinden, en de gelegenheid om dit
zeer bizondere op kunstgebied te genieten,
zou voorbij zijn, en misschien wel voor
goed, daar de schrijver na den oorlog waar
schijnlijk weer naar het zuiden vertrekt.
Dus, lezeressen en lezers, laat u dit niet
ontgaan, zorgt present te zijn op 12 Octo
ber in den Schouwburg aan den Jansweg.
Koninklijke Letterlievende Vereeniging
„J. J. Cremer". Dinsdagavond j.l. had
de eerste voorstelling plaats van het
winter-halfjaar van de vereeniging „J. J.
Cremer". Voor deze tooneelvoorstelling
was „Een Poppenhuis" van Henrik Ibsen
gekozen. Het spel was schitterend, vooral
Nora in haar moeilijke rol van kind-vrouw
en toch ernstig-willende en denkende
vrouw, was uitstekend. Helmer, die meer
geeft om eer en positie dan om de vrouw,
paste zeer bij Nora. Krogstad's spel werd
meermalen bij open doek toegejuicht. Ver
der hadden wij nog mevrouw Linde en
dokter Rank, die ons al niet minder door
hun voortreffelijk spel bekoorden. Groot
was dan ook de bijval, die allen ten deel
viel. De bloemenhulde was wel verdiend.
De vereeniging „Cremer" kan weer met
voldoening op een welgeslaagden avond
terugzien. P
RECHT EN WET.
Faillissementen.Bij vonnissen van de
Arrondissements-rechtbank te Haarlem, d.d.
21 Sept. 1915, zijn in staat van faillissement
verklaard J. van Wely, timmerman en aan
nemer, wonende te Nieuw-Vennep, gemeen
te Haarlemmermeer, curator mr. J. H.
Monnik, Kruisweg n". 26rood, Haarlem,
telefoon n". 1680.
J. Roos, metselaar, wonende te Burger
veen, gemeente Haarlemmermeer, curator
mr. dr. W. P. Vis, Ged. Oude Gracht n".
24rood, Haarlem, telefoon n°. 406. Rech-
ter-commissaris in beide faillissementen mr.
J. D. Pasteur, Haarlem.
MUZIEK.
Orgelbespelingen in de Groote Kerk,
op 7 September en 9 September,
door den heer Louis Robert.
„Fantasia" G. gr. t. van J. S. Bach was
het eerste nummer van 't programma.
Voor belangstellenden is 't zeer lezens
waardige boekje van H. Riemann aan te
bevelen. „Grundlinien der Musik-Aesthe-
tik", waarin hij zeer veel belangrijke me-
dedeelingen doet o. a. over subjectief en
objectief. Weten alle concertbezoekers
b.v. wanneer een componist subjectief is
en wanneer objectief? en wat het verschil
is voor de (geestes)werking (de wissel
werking) bij de hoorders? Wat was Bach
b.v. toen hij deze „Fantasia" componeerde?
N". 3 was een „Ave Maria" van Max Ro
ger, tusschen haakjes wel zangerig en mooi
maar heel vreemde, buitengewone modu
laties. Wat was Reger bij 't cotnponeeren
hiervan: subjectief of objectief? N". 2
„Concert D. gr. t." van G. F. Haendel,
waarvan ik zeer genoot, van de Fuga (3e
deel) misschien nog 't meest. Het laatste
was „Symphonic n". 2" van Ch. Widor.
Wat is het „Pastorale"-deel Subjectief
of objectief?
Donderdag 9 September begon met „Prae
ludium et Fuga in c. kl. t." van J. S. Bach,
grootsch en ff, eindigend C. gr. t. De Fuga
maestoso, minore, eveneens machtig en
grootsch einde in gr. t. Een mooie tegen-
'stelling was het „Andante con moto" van
A. P. F. Boêly, licht, staccato, lieflijk, zan
gerig. N". 3 „Pastorale" van Ch. Tourne-
mire, lieflijke melodie, maar merkwaardig
plotselinge modulaties. En n°. 4 „Eerste
Sonate" van Felix Borowski. Dit is een
werk, waarin groote kracht tot uiting komt
Kerkconcert, te geven door de da
mes A. NoordewierReddingius,
sopraanP. de Haan- Manifarges.
alt en den heer B. H. Verhey, or
ganist.
Voor velen der concertbezoekers was
dit zeker een avond van muzikale stich
ting, van hooge, louterende kunst, zoowel
de muziek zelve, als de uitvoering, die in
vele opzichten hoog genot verschafte. Het
zou mij moeilijk zijn te zeggen wat „het
mooiste" u'ös, want eigenlijk is dat niet
te zeggen; er gaat van dergelijke muziek
een vredige, heilige invloed uit, die in
letterlijken en figuurlijken zin „uit hooger
sfeer komt" en tot „hooger sfeer opvoert".
't Programma bood groote verscheiden
heid, zoodat voor „elk wat wils" was. Voor
orgel-solo hoorden we „Praeludium en Fuga
G. gr. t." van J. S: Bach en „Andante en
Fuga d. kl. t." van J. S. Bach. (De Fuga
in gr. t. in vlugger tempo dan we gewend
zijn.) Beide werken vind ik zeer mooi. De
duetten uit cantate 23, 62 en 37 van Bach,
Duett van J. A. Hasse, en a. „Geestelijk
Lied" van A. B. H. Verhey; b. „Aux Petits
Enfants" van César Franck en c. „Prière
du Matin" van H. Berlioz werden elk in hun
soort, stijl en stemming bewonderenswaar
dig uitgevoerd. Ook de solo-sopraan-num
mers, I. Aria uit „Belsazar" en II. „Gebed
uit Theodora" van Q. F. Haendel. Van de
solo-alt: a. „Geheiligt werde dein Name"
van Pater Cornelius: b. „Wanderers Nacht
lied" van F. Schubert en c. „Geistliches
Lied" van Hugo Wolf heb ik een schoone
herinnering. Over de eenheid der beide
stemmen, en die der stemmen met den
klank van 't orgel zijn de meeningen zeker
zeer verdeeld; zooals bekend, hangt in de
Groote Kerk, wegens de bizondere accou-
stiek, zeer veel af van de plaats.
D. MIEZEEUS, Kleêrmaker,
Leidschevaart 92. Telefoon 815.
Zijl weg 87. Telefoon 2016
HAARLEM,
Leidsche plein 15—19.
Telefoon 773.
BLOEMEND AAL,
Bloemendaalsche weg.
Telefoon 2857.
BELEEFD BE
VEEL IK MIJ
AAN VOOR
de Swehino Corsetten
HiïEHe. G. w. d. Cop-
setière, KEIZERSGRACHT 717,
AMSTERDAM. - ELKEN VRIJDAG
AANWEZIG IN „HOTEL CEN
TRAL", - LANGE POTEN,
DEN HAAG.
-:- DOOR HET GEHEELE HUIS
BEGROOTING EN PRIJSOPGAVE "KOSTELOOS