Klicka-concert. Vrienden van muziek te Bloemendaal, denkt eraan, dat de gele genheid, een zeer uitnemend kunstenaar in onze plaats zelve te hooren, u Maandag 31 Januari geboden wordt. Wie nog kaarten voor het concert van Klicka op dien avond in hotel „Duin en Daal" verlangen, koopen deze dus on verwijld aan het hotel of in het sigaren magazijn van den heer Van 't Riet te Bloe mendaal; Haarlemmers kunnen deze kaar ten krijgen aan het piano-magazijn van den heer Van Ooij, Kruisweg. De toegangsprijs is 1,50. Wij herinneren er aan, dat de harpnum- mers zullen worden afgewisseld met liede ren, te zingen door freule Repelaer van Driel. Lezingen dr. Hier ens de Haan. We herinneren onze lezeressen en lezers er nog eens aan, dat de eerstvolgende lezing van dr. Bierens de Haan Woensdag a.s. 's avonds ten 8 uur in „Welgelegen" plaats heeft. Het Jaarboekje. Ons jaarboekje „Help u Zelf" voor 1916 is gereed. Het bevat be halve de gewone rubrieken, ditmaal voor het eerst een lijst van plaatsgenooten al- phabetisch naar hun beroep gerangschikt, een aanvulling, die de vrienden en koopers zonder twijfel zullen waardeeren. Kis mengelwerk vindt men er een be schrijving in van een oud-Bloemendaalsch bedrijf: de bleekerijen, voorts een aantal kieken in verband met plaatselijke gebeur tenissen uit het voorbije jaar. De oplaag, hoe flink ook, is gewoonlijk in een ommezientje uitverkocht. Gij allen dus, die een boekje wenscht en het nog niet bestelde, weest er bij als de kippen, of ze zijn op. Bestel ze aan ons kantoor of bij den boekhandel. Niemand, die ook maar iets met Bloemendaal van doen heeft, kan buiten „Help u Zelf". De prijs is 1,50 per stuk. Amateur-Photografenvereeniging. Dins dagavond vergaderde deze vereeniging in „Welgelegen". Een verzameling fraaie stereophoto's en lantaarnplaatjes op het gebied van natuurlijke historie, door den heer Burdet vervaardigd, werd door de le den bewonderd. Bij de gehouden bestuurs verkiezing bleef het oude bestuur, bestaan de uit de heeren Bispinck, Cool, Huysser en De Kruijff, weder aan; èen lid werd er aan toegevoegd, de heer Nicola. De door „Het Bloemendaalsch Weekblad" georganiseerde lezing vond veel bijval. De heer Roorda gaf ons een blik op Van Such- telen's schitterende vertaling van Dante's „Vita Nuova", welke vertaling velen nog niet kenden, en die nochtans door hare buitengewone eigenschappen klank rijk en zinvol een algemeene bekend heid verdient. Het gehoor dankte den spre ker door een luid handgeklap. Oproep. Voor de noodlijdenden ten gevolge der overstroomingen, wordt drin gend vrouwen- en kinderkleeding gevraagd, te zenden naar 't nood-ziekenhuis, Prinsen- Bolwerk, Haarlem, alwaar een dames-co mité zitting heeft Cs morgens van 1012. 's middags van 23). Door dit comité wordt 't ingekomen goed aan 't centrale comité ter distributie gezonden. Voor dit doel zal ook gaarne door me vrouw Waller—Pierson, Vijverweg 4, Bloe mendaal, goed of geld in ontvangst geno men worden. Fietsers. Deze week uwe lantaarns aan ten 4 uur 54 minuten. Uit het p o 1 i t i e-r a p p o r t. Overleden: M. C., Alders, 84 j.; C. G. Hagen, 26 j. Overleden in het gesticht Wee- renberg; A. F. L. M. Krugers, 22 j. UIT ANDERE GEMEENTEN. Lezing dr. J. I). Bierens de Haan. Voor de vereeniging „De Middaghoogte" hield j.l. Maandag dr. J. D. Bierens de Haan eene lezing over „het Spinozisme Spreker schetste allereerst het zoeken naar een nieuwen weg, dat zich vooral op kunstgebied, maar ook in de religie open baart. De oude vormen hebben afgedaan. Nieuwe wegen worden gezocht. De religie dreigt te worden omvergeworpen. Zij heeft een hachelijke positie. Zal zij zich kunnen handhaven, dan zal zij haar oor te luiste ren moeten leggen bij den wijsgeer van den nieuwen tijd. De nieuwe wijsbegeerte is herleefd door Spinoza, die het diepst tot bewustzijn van zichzelf is gekomen. Het Spinozisme is de geest van wijsgeerigheid, die hoogere re delijkheid, zooals ze door Spinoza is aan gewezen en heenloopt door de geschiedenis der nieuwe philosophie. Het Spinozisme zet in met het godsbe grip als het steunpunt der wereld. De gods gedachte is het fundament der wereld. Het denken aan God is het denken aan de verhouding tuschen God en wereld. Oud tijds zag men God en wereld als een tegen stelling. Spinoza zag en leerde den inner- lijken samenhang. Hij zag God als grond der wereld in zich dragende het geheel, de kosmos. God en wereld zijn onlosmakelijk en de verhouding van God en wereld is niet een vrijmachtige. Het Spinozisme vond het begrip der wetmatigheid. Spinoza noemde het immanente causaliteit. Men heeft de wereld gedacht als een Gods-product, maar het Spinozisme ziet de wereld als symbool. In het symbool zet God zich zelf. Niet de veelheid van we zens in de wereld, maar de ééne werk kracht, de Godheid lééft de wereld. Nie mand verstaat dan ook de wereld, totdat hij de Godheid ziet, Die er zich in open baart. Bij nieuwe wijsbegeerte voegt zich ook het nieuwe begrip van het geestesleven, d. i. bewustwording van onszelf. Het zelf is niet voorwerp maar onderwerp. Iedere mensch heeft een „ik". Het raadsel van het menschzijn is mogelijk, doordat onze „ik"heid meer is dan onze persoon. De mensch is naar zijn wezen goddelijk. Het wezen van alles is de Godheid zelf. Het zelf, de „ik"-heid is het goddelijk zelf dat zich in de wereld verpersoonlijkt. Door zelfbewustzijn tot Godskennis is daarom de weg, dien het Spinozisme wees. Wat nu, is de mensch Denkend of strevend Spinoza leerde, dat de mensch denkend is. Denkend zijn bestaat hierin, dat de mensch zich bewust wordt van zijn eeuwig wezen. En dat denkend zijn doorloopt, vol gens het Spinozisme, drie trappen: Het stadium der verbeelding, het stadium van het verstand en dat der schouwende rede. De religie der toekomst heeft aldus zeide dr. Bierens de Haan een groote taak. Zij moet betuigen, dat alle waarheid innerlijk is. De religie moge het hart zijn van de geestes-beschaving der toekomst. E. Gymnastiek-uitvoering. Naar wij ver nemen zal de heer Meyerink Zaterdag 29 Januari weer een gymnastiek-uitvoering geven. De uitvoering zal plaats hebben in den schouwburg te Haarlem. Er zullen aan deelnemen de leerlingen van de M. U. L. O.-school te Haarlem, hoofd de heer Brouwer, en de leerlingen van de M. U. L. O.-school te Bloemendaal. hoofd de heer A. IJzerman. De opbrengst zal ten bate van het Lig- halfonds zijn. P. KERK-AGENDA, Zondag 23 Januari. Haarlem: Ver. vaa Vrijz. Herv. (Gebouw Prot.) 10 u. Dr. H. W. Ph. E. van den Berg ran Eysinga, pred. uit Zutpben. Onderwerp Toorop's Het Heilige Schreed; Eglise Wallonne, Pas de Service; Rem.-Ger. Gem., 10 u., Ds. Haentjens; Ev. Lutk.Gem., 10 u. Ds. De MeijereVer. Doopsgez. Gem., 10 u., Ds. Binnerts, Bloemendaal: Ned. Herv. Genu, 10 u., Ds. Van Leeuwen6J u„ Ds. Van Leeuwen. Heemstede: Ned. Herv. Genu, 10 u„ Ds. Pos thumus Meijjes, pred te Zandvoorl. Houtrijk én Polanen Ned. Herv. Genu, Onbe kend. Santpoort: Ned. Herv. Genu 10 n., Ds. Van den Bergh van Eijsinga. Spaarndam Ned. Herv. Gem., 10 u., Ds. Baljon. limuiden: Ned. Herv. Gem., 5 u., Ds.Hovy, pred. te Wijk aan Zee; Donderdag 3j u., huwelijks inzegening door Ds. Van Bemmel, pred. te Beverwijk. Zandvoort Ned. Herv. Gem10 u., de heer Smit, cand. tot den Heiligeu Dienst; 7 u„ de heer Smit. AGENDA. BLOEMENDAAL. „Rusthoek", Zaterdag 22 Januari, 8| uur, Dr. A. Pannekoek. „W e 1 g e 1 e g e n" Woensdag 26 Jan. 8 u.', Lezing Dr. J. D. Bierens de Haan. „Duin en Daal", Maandag 31 Jan., 8 uur, KlickaConcert. HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddagsten half- twee zitting in het gerechtsgebouw aan de J ansstraat. koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentel ij K Museu m. Dagelijks geopend van 104 ure. Entrée f 0.25 p.p. Ie "Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. Stad s-B ibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. -Schouwburg Jansweg Zondag 23 Jsn..8u. Hans Blanbes, 's avonds 8 u.. Mea Culpa. Dinsdag 25 Jan., 8 u„ The Timbertown Fol lies, Woensdag 26 Jan., 8 u. Lentewolken. Donderdag 27 Jan. 8 u., Le Danseur Inconnu. Zaterdag 29 Jan. 8 u., Gymnastiekuitvoering Meijerink Schouwburg do Kroon; Dinsdag 25 Jan. 8 uurVereeniging voor Vrouwenkiesrecht Openbare Vergaderine. ziek, Matthijs Vermeulen, is door de tele- grafonitis aangetast. In ditzelfde blad, blz. 2, kolom 6, begint deze man, die op zich genomen heeft den goeden smaak van het publiek te heipen vormen, over het con certgebouw aldus: „Willem Mengelberg is „nog altijd ongesteld en wij hopen, dat het ,,K. K. brood, waarvan hij aanstaande week „weer enkele porties zal moeten innemen, „te Frankfort a. M„ zijne kwaal niet ver ergert." Kijk, dat leest zeker publiek met een grijns, met een grijns van haat, een grijns van vrees en wellust tevens van hier-toch- nog-maar-lekker - in-het-wittebrood-te-zit- ten. Maar is het soms smakeloos Wat zoudt ge zeggen van een bericht in een buitenlandsche krant: de overstroo- 1 ming van Noord-Holland gaat nog altijd verder, wij hopen, dat daardoor Nederlan ders in hun smokkelhandel van vee niet al te zeer zullen worden belemmerd. Ik kan ieder blad van „De Telegraaf" opnemen en in elk nummer vind ik sensa- tiewekkende aantijgers, beleedigers blijk baar onder den zweep van redactie en di rectie aan het werk, en in hun midden troont Schroder, die zonder door maat schappelijke ervaring gerijpt te zijn, in ken nis van het maatschappelijk leven, dit leven met quasi Multatuliaansch-Van-Deyssel- achtige genialiteit ontleedt en beschimpt tot het geheele Nederlandsche volk voor hem. gelijk hij zelf zegt, is geworden: de vuilnis bak van Europa. Is het waar, dat hij (uit Duitschland ge komen, zooals hij, zich aangetrokken ge voelt tot een Duitschen schuilnaam), eerst op zijn vijfde jaar is komen deel uitmaken van dat volk Ik vergat nog iets. Ook uw broer zit op een troon en veroordeelt en slaat tot ridder en vuurt aan en strijdt met het wapen zijner particuliere smokkelaarsrecherche. Maar waar heeft uw broer de administratieve kennis vandaan, om de feiten oordeelkun dig te bekijken, en de mogelijkheden van verbetering technisch te waardeeren? Miste hij die kennis, dan gold voor hem Goethe's woord: „Wer sich mit der Administration abgiebt, ohne regierender Herr zu sein, muss entweder ein Philister oder ein Schelm oder ein Narr sein." Men kent den boom, behalve aan zijn stam en bladeren, nog beter aan zijn vrucht. We zullen de volgende week samen ontle den de vrucht van het optreden van uw broer en van Schroder, de bijlage van het nieuwe „mondaine" tijdschrift „De Kro niek" van Dec. '15 geschreven door den redacteur Joh. C. P. Alberts, en door dezen betiteld: „De naam van onze Koningin misbruikt." Gegroet, T. PLAATSELIJK NIEUWS. Lezing van dr. Pannekoek. De tweede sterrekundige voordracht van dr. Panne koek heeft de hoorders zeker niet minder bevredigd dan de eerste. Van 500 jaar vóór Chr. brachten wij het tot de 16e eeuw na Chr. Wij leefden de ge heele kuituurgeschiedenis dier eeuwen me de, wij waren in den geest getuige van den vreeselijken onderlingen strijd van het menschdom, waardoor aan vooruitgang der wetenschap niet tc denken viel, zoodat wij dan ook tot het treurig resultaat moesten komen dat de sterrekundige wetenschap van Aristoteles eerst weder geheel verloren ging en de menschen zich van de le tot de 4e eeuw na Chr. weder tevreden stelden met de meest primitieve denkbeelden daar omtrent, als de platte aarde en het daar over gewelfde hemeldak. Dit was zelfs on der Karei den Groote nog zoo, toen een monnik Beda als iets zeer merkwaardigs berichtte, in Plinius gelezen te hebben, dat de aarde rond zou zijn. Het wereldrijk van Alexander den Groo te moest plaats maken voor de Arabieren, die, geïnspireerd door Mohammed, een rcuzenrijk stichtten, omvattende Voor-Azië en Afrika. Dit was het rijk der Kalifen, met Bagdad als geestelijk-politiek middel punt. Zij namen de Grieksche beschaving en wetenschap aan, maar bleven leerling en brachten het in al de eeuwen van hun macht niet verder in de Astronomie; zij waren geboren geduldige en nauwkeurige waarnemers en teekenden alles nauwkeurig op, ten einde de teekenen des Hemels te kunnen duiden en voorspellen (Astrologie). De Arabieren waren geboren rekenaars en muntten uit in wiskunde, chemie en Ooster- sche philosophie. Hun werk werd weder grondig vernield door de Turken en de Mongolen, en dezen moesten omtrent het jaar 1000 n. Chr. weder wijken voor de christelijke Germaansche beschaving. De kerk, die eerst alleen Rome en omgeving omvatte, breidde zich allengs uit en kon zich, na de kerstening van de Hongaren, onder Gregorius VII (1100 n. Chr.) de stout moedigheid veroorloven, kruistochten te gen de Arabieren te ondernemen. Op de kruistochten kwam veel Grieksch-Arabi- sche wetenschap naar Europa. Thomas v. Aquino heeft Aristoteles uit de Arabische bewerking leeren kennen en diens stelsel in de kerkleer opgenomen (scholastiek). De 13e eeuw was het toppunt der kerkelijke macht in Europa bereikt. Zij vormde een krachtige monarchie. Dante was ook bekend met den bolvorm der aarde, zooals uit zijn tocht naar de onderwereld blijkt. De steden komen door uitbreiding van handel, verkeer en industrie meer en meer op, er komt een zekere rijkdom, die ook den leek veroorlooft, tijd en kracht aan studie te wijden en de wetenschap niet lan ger in het uitsluitend bezit en beheer der monniken te laten. Dit wordt als ketterij beschouwd en de hervorming, het losma ken van de kerk, is er het gevolg van. De studie van de Grieksche en Romeinsche klassieken werd ijverig beoefend, en zoo kwam Feuerbach er toe, kennis met de astronomische ideeën van Ptolemaeus te maken, neergelegd in zijn werk Almachaei daarin heeft hij de geheele kennis van het Heelal, zooals die in zijn tijd bestond, neer gelegd. Hij kende de 5 planeten, Venus, Mercurius, Jupiter, Mars en Saturnus, hij kende hun dubbele cirkel-beweging, hun perioden, de beweging en banen van zon en maan. Zelfs nog in 1206 ontstond er een vinnige strijd tusschen de universiteit van Parijs met de kerk van Rome omdat de eerste aan de leer van Aristoteles dorst twijfelen. Aan dit stelsel dat de kerkvaders in hun kerk leer hadden opgenomen, werd geen twijfel geduld, tot eindelijk de eischen der tijd rekening en der zeevaart gebiedend een ieeken-herziening der astronomische denk beelden geboden. Nieuwe waarnemingen waren dringend noodig en zoo bracht dan eindelijk de 16e eeuw het stelsel van Co pernicus, dat door een groote uitbreiding van het waarnemingsveld en nieuwe me thode, een verdiept inzicht in den bouw van het heelal bracht. Hierover handelt de volgende voordracht op Zaterdag 22 Januari 's avonds 8K uur in „Rusthoek" Elke voordracht vormt een geheel. Toe gangsprijs is 1. Postkantoor te Bloemendaal. Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten, waar van de afzenders onbekend zijn; terug ontvangen in de le helft der maand Janu ari 1916: Baruch Meijer, Leerdam; mej. J. van Pellecom, Heemstede. De Storm. In Bloemendaal heeft de schade, door den storm veroorzaakt, niet veel te beteekenen gehad. Een boom nabij de stalhouderij van Gebrs. Böttger, is af geknapt gelijk een rietje. P. Processe n-v e r b a a 1 zijn opgemaaki wegens: rijden zonder licht; stellen van wildstrikken; loopen over verboden grond. Gevonden en terug te bekomen bij A. W. Franssen, Barendsestraat 5, te Haar lem, een nikkelen opzetketting van een hoofdstel; J. Lodeweegs, Korte Laan, te Aerdenhout, een ceintuur; Blankwater, Middenduin te Overveen, een bontje; aan den politiepost te Bloemendaal, een 'noepel; een kussensloop; een jongenshemd; aan het bureau van politie te Overveen; een zakmesje. Verloren: een gouden broche; een gouden schakelarmband; een bril in étui; twee portemonnaies; een tramabonnemeut; een linnen geldzakje met inhoud. Komen aanloopen bij; C. Groote- goed, Bloemendaalscheweg 75, te Bloemen daal, een fox-terrier; mr. J. de Graaff, Meerenbergscheweg 40, te Bloemendaal, een smoushondje. BURGERLIJKE STAND. Van Vrijdag 14 Januari tot en met Don derdag 20 Januari. Ondertrouwd: D. van Zanten en E. Gepkens. De Groote Houtstraat en de kleine Speenhoff. „De geheele geestelijkheid van Brabant en Limburg zorgt dan ook, dat Speenhoff in deze provin cies niet kan optreden." Bovenstaande woorden ontleenen wij aan een redevoering van den weledelen heer Ganzenboom, in de spoedvergadering der vereeniging „De Groote Houtstraat" Dins dagavond ten beste gegeven. MEVR. G. v. d. BRINK, Cop- setière, KEIZERSGRACHT 717, AMSTERDAM. ELKEN VRIJDAG AANWEZIG IN „HOTEL CENTRAL", LANGE POTEN, DEN HAAG-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 2