In i? j I 4 J A. v. d. ENDEN. Coiffeur Bloemendaalschestr. 77 en Bloemend. Apotheek, Bloemend. Weg. Alleen echt met dit etiket. I ïaar de hel zou gaan. uijt er niet vies van, digende praatjes om- j de goêgemeente te CEN, ENZ. het nieuwe Groot- blad, ligt het eerste schrijftafel. De re- D. J. Bodenstein, dr. ïr. W. J. L. van Es ng, dat het blad zich elangen van den Diet- geheele wereld, en in e van zijne hoofdtak- le, het Vlaamsche en ie, te zamen het Diet- t als een levensbelang - het rijk in Europa en iiën behoude zijn eit en politieke zelf- vereine staat; daarom en moeten worden ge- het mogen bedreigen, ak, hetzij van geweld- edzamen aard; kundige verhoudingen volk zoodanig worden ver zijne eigen lotsbe- :hikke, en zich in de twikkele langs de lijnen eter en volkseigen aan- anneer Vlaanderens re- a geheel en uitsluitend len zullen berusten en ewesten, bij voorschrift de Nederlandsche Taal lie voor officiëele doel- worden, alleen dan zal mst verzekerd mogen van het lijden en van lezen oorlog moet voor olledige zelfstandigheid elgische staatsverband, ■en in een vrij en neu- ende bijdragen noemen looie „Lied van Groot- t slot: nsch, Zuid-Afrikaansch, is anders. oceaans, )ven tijd, geesten strijd, d, lod, rs. artikelen van prof. Bo- ietjens, De Clercq, A. n. We zullen later wel einden, op dit weekblad nen, naar èen ding moet hart: Het uiterlijk van erminst een aangenamen ing van het omslag bij naar. Wat duivel, dat 5 De Clercq toch zeker uilen daar dan ook wel ngen. Men denke niet: terlijk. De lezer, die zijn en daarvan moeten deze aben, wil samenhang tus- innerlijk. Zoo moge dan elijk uiterlijk bij een eer- hem niet de lust tot t het innerlijk benemen ig van Polen", door Ar- uitgave der vennootschap st", te Amsterdam. Prijs eft een overzicht van de narijen in het bezette Po- lijk, wat daar alles op aniseerde wijze 2e' l is. De schrijver waar- itwoord voor de Duitsclie in de veroverde landen brengen zal en de sclia- een nummer van „De algemeen orgaan voor de Ned. Padvinders", Ef i, en heel wat aardigs en Dat erkennen we graait ost per jaar 2,25; losse 20 cent. bibliotheek" van den uit- 1. Ven te Baarn is wee'1 i aardig werkje over de aerkte ruimte". Het boel- L ak bestemd voor leekeit ital zeer leerzame wenken maar naar wij meeneijjj :rgevorderden er nog leeren. stelijkheid van een neteldoeksch zakje bo ven een filtreer, of over de meerdere of mindere smakelijkheid van steen dan wel van metaal als materiaal voor de koffiepot. Tot nog toe zijn allen het er echter over eens geweest, dat een eerste vereischte om koffie haar kracht en geurigheid te ge ven, was kokend water. Met dit inzicht moet men thans op gezag van een Duitsch chemicus breken. Deze man van de weten schap heeft becijferd dat door het gebruik van kokend water ongeveer van de waarde aan de koffie wordt onttrokken, terwijl 25 pCt. nutteloos achterblijft. De nieuwste wetenschappelijk geoorloofde me thode is nu, koffie te zetten van koud wa ter. Men neemt hoeveelheid fijng die in een zorgv koud water goed den herhaalt me genden dag heeft kregen, dat in si volgens oude n overtreft. Het br tenschappelijk re en voor het gebi De koffiedik mo doch er versche nieuw 'schudden, gemalen koffie spaard. Ijskasten zond vrouwen kunnen voordeelen genie cat het haar ee eenige moeite v ,-ijn n.l. voorzien iiddel van een r ijs de spijzen erzijde van zoo' en aangebracht, met de waterleic dat in de huisho erst door die bi en voortdurenc huizen in Kopen! kasten geb rdt er op ing TOONEELOVE1 De vereenigde lijn vacantie-spi i ng van A. var stelling gegeven VIax Halbe: „Je Ik wil hierove tune merkwaard die ons eene gr Martha Wald' noneelspeelster ten aanleg. Wij dienstelijke vert Heidelberg" van oog verloren en schap haar wee Het drama „J ouderd wat danks de bekori we somtijds gl beetje sentiment tisch". Eén eige is pastoor Hop] kapelaan Grego tieke dogma, al keering in de drama-personen schen. Het „ge Annchen woont oom, pastoor H tieke kapelaan woont, die haar hebben, omdat z is. Pastoor Hop zichten en de jo doet haar elke vergaan. Zij krij zij geeft zich aa Haar jongere s zwakke van ge natuurgeluiden n voor een temrei achter die verhouding, wil Hansje dood schieten, maar raakt Annchen, die sterft. Kapelaan van Schigorski wil haar „pecca- vi" hooren, maar de menschelijke pastoor Hoppe geeft haar, vóór het te laat is, ab solutie. Martha Walden als Annchen roemde ik reeds. Zij was er zoo in, dat zij bleek werd bij de liefdesomarming van Hansje, die door Frits Bouwmeester heel levendig, frisch en lenig werd gespeeld. De oude heer Faassen gaf eene pracht-creatie van den gemoedelijken pastoor Hoppe. Schit terend! Ja, ja, die oude garde.... Voge- ding was de fanatieke. Wij zagen hem wel. Miccpliior, b- geheel schoone stemzwevingen. Dit jaar in alle rollen was hij daarvan vrij: In „Dolle Hans", in „De Duivel in de Vrouw", in „Binnen de wet". Nu hoorde ik weêr reminescensen van de oude hebbelijkheid, die een dankbaar succesnummer is voor., imitatoren. Ook den anJeren spelers veel lof. Edmond Visser. EEN SCHOON EN BELANGRIJK BOEK. (S 1 o t.) Daare.tibnvpn ----- bJO cö •d pH cö N a cö d cö r—i A o cö d O O r—-I m .o o O <D w .i dankbai/j in hancr oorstellin^ - ÜJ U w O hJ 1 Sp *11 1 Uil tl fsIJl o| ïjj 5 AMES. Fr r van koffiezetten. - ieren om lekkere koffie c koffieproefsters en -Prl)^ j etwisten over de vertik"' nu men al ooit, dat i infecteert, del van Ne Voor hei het eenige haarvet. I Ter ont men het z gebruiken a 2—. durende sci Amsterd am CHS* Vraagt ter kennismaking een proeffleschje PRINSESSE-Odeur, heerlijk fijn en welriekend. Prijs 35 ets. Verkrijgbaar te Bloemendaal bij: beoordeelaar van het menschelijke leven. Zijne kalmte tegenover menschen en zaken heeft hij te danken aan de keizerlijke hoogte, op welke hij verplicht is geweest zijnen geest te houden, en zijne melan cholie is niets dan bedekte helderheid. „Zulk een wijken van alle begoocheling en zulk eene onverschilligheid, die soms ten laatste gehcele maatschappijen inne men, zijn gewoonlijk bij de volken, als bij de individuen de voorteekenen van eene vernieuwing der geesten. Zoo sprak de oude wereld, verzadigd van vermaak, van hoogmoed, van wetenschap, door den mond haren meest voornamen tolk zich over zelve met medelijden uit. Al wat de d van Griekenland en Rome geweest zonk het een na het ander in min ing weg. Door eene soort van recht- dige verzoening klom de ontmoe- ïg, die het keizerlijk despotisme in de ;ld had verbreid, weder op tot den on- ildigen erfgenaam van deze overstel- le macht, en het was een keizer, die al :n tegenzin tegen het leven in zijne ziel aarde en opstapelde. Zoo terechtge- en omtrent hetgeen buiten was, be- p men te beter de waarde van het rlijke leven. Men was minder burger, meer mensch te zijn; men vond hulp vertroosting in de zedewet; men itte zich aan eeuwige waarheden, ver- d aanschouwd; men boog zich oot- dig voor de algemeene rede, d. i. voor eenigen God, dien men zich voorstelde, dobberende geesten, zoo er ten minste op die van Marcus Aurelius geleken, den zich aangetrokken naar de godde- liefde henen en, eer zij God vonden, en zij reeds door de godsvrucht aan- aan. let Christendom is niet, gelijk men be rd heeft, uit deze beweging der geesten rtgekomen, maar het moest op den r met haar zijn voordeel doen. In de eld wordt geene zedelijke omwenteling iracht, die niet is voorbereid, en de aonste waarheden gaan voor de men- ;n voorbij, zonder in hen door te drin- indien zij niet reeds een hart hebben, geopend is, om ze te ontvangen. De evaders, die jegens de ongewijde wijs- eerte veel rechtvaardiger zijn geweest, men later dikwijls was, die niet roomden hulde te brengen aan de men- elijke wijsheid, en die niet meenden, zij de vijandin was van de goddelijke de kerkvaders hebben erkend, dat de e wijsbegeerte eene wezenlijke voorbe- ling was voor het christelijk geloof. heden ten dage zijn er onder de edel- verdedigers van 't geloof, die er zich vromen plicht van maken, de wijzen heidensche oudheid te verlagen, en de lsten vooral te kiezen, om ze op het ar te offeren, alsof de gedachte hen ef, dat, hoe schooner het slachtoffer is, des te welgevalliger is aan God. Wij voor ons, die het niet billijk ach- van een wijzen heiden de waarheden vragen, die hij niet kent en niet geven i, wij geven ons eenvoudig over aan de biedige sympathie, welke een vorst ons aezemt, die geen andere zwakheid dan der zachtmoedigheid kende, aan wien a niets anders heeft kunnen ten laste gen dan de overdrijving van die deugd, i welke de wereld toen de meeste be- ifte had.a) Was hij als wijsgeer niet jd nauwkeurig en consequent; schijnt ie rede, begeerig naar vertroostende arheden, soms te dobberen tusschen i God van het Stoïcisme en dien van to: het is, omdat zij het licht zoekt i alle hoeken van den hemel. Zijn geest ft besloten in de Stoïcijnsche leer, maar i gemoed ontsnapt er uit en wil verder tn. Hij is geen streng wijsgeer, omdat de stijfhoofdigheid van den geleerde niet ift, en zijne weifelingen zelve zijn het ken van zijne oprechtheid. Toch heeft de oude zedeleer vernieuwd, niet door kracht van zijn genie, maar door de verheid zijner ziel. De Stoa predikte ds de verachting der wereld, de broe- schap der menschen, de Voorzienigheid, vrijwillige onderwerping aan de godde- e wetten. Marcus Aurelius, zonder an- •e waarheden te leeren, zonder het Stoï- me met een enkel leerstuk te verrijken, daaraan ten minste een nieuw accent, bracht in de nog harde voorschriften de derheid van zijnen aard. Door zijn vor- lijk voorbeeld zoowel, als door zijne orden beproefde hij er een geloof van wen, en die daardoor blijft buiten de ge moedsbewegingen en kleingeestige harts tochten, die rondom hem woelen. „Men ontmoet in dit boek niets van hetgeen dikwijls de welsprekendheid der andere Stoïcijnen uitmaakt, 'noch litera risch onderzoek, noch declamatie, noch wijsgeerige ironie. Het is, omdat Marcus Aurelius niet is een bestrijder, maar een Maalscmppy M iron Ie Oberlahnsteln OBERLfWNSTBtne >:m ^Taimuüj^k STpsierziali&ater jxuüo- "tn actie/" liggend en koel bewaren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 5