]Ft H. STINIS Firma J. H. KRUL Jr. GATAMPEN Firma K. HOESBERGEN. Brandstoffen. "f* p Bureau tot publiciteit van Wetenschappelijk Nieuws ZOOALS DE OUDEN ZONGEN, PIEPEN DE JONGEN KRUISWEG 23 hoek Molenstraat Groote keuze Sigaren en Sigaretten Droogtrommels, Pijpen. Aanstekers enz. een klein huis slijpt alle soorten van scharen en messen. W. ALPHENAAR - Kruisweg 49 - Telefoon 1532. Sigarenmagazijn „BORNEO" uitsluitend Ie klasse fabrikaat in allerlei verpakkingen. SCHRIFTELIJKE CURSUSSEN Magazijn en Kantoor GROOTE HOUTSTRAAT 50. Telefoon 425. Interloc. Aanleg gas en water, electrische kracht en lichtinstallatiën, Centrale verwarming en Sanitaire Inrichtingen. 0 H A. VAN VELTH0VEN, Luxe en Orthonaedische SCHOENMAKERIJ. Bloemendaal. :u; In dichting* kleine lichtsterkten Intens helder wrt? licht gering stroomverbruik ALGEMEENEN MUZIEKHANDEL VAN VAN ZWEMMEN EN BADEN. Verhaalden wij u een vorigen keer iets over het zwemmen en baden der Grie ken, thans zullen wij u iets daarvan met betrekking tot de Romeinen meedeelen. De Romeinen gebruikten allereerst „de ge le" Tiber als zwemplaats, totdat deze rivier tengevolge van afvoerkanalen, die daarin uitmondden, hoe langer hoe onsmakelijker als badplaats werd en men de eerste zwemplaatsen bouwde, die hoe langer hoe schitterender werden uitgevoerd, en waar in zij een pracht tentoonstelden, den mees ters der wereld waardig. Men vindt nog overblijfselen der grootste badinrichtingen van vroeger, niet alleen in het oosten van Italië, maar ook in Engeland, te Aken, Aix, Baden-Baden, Badenweiler, Nimes, Wight (eiland). Rome alleen had 15 badinrichtingen, en de Romeinen maakten er zeer veel gebruik van; dit kwam de gezondheid zoo ten goede, dat volgens Plinius, Rome 600 jaar lang geen anderen dokter had dan het bad. Onder de regeering van keizer Augustus, begon de bloeitijd der keizerlijke baden. In tijd van vrede brachten de menschen de helft van hun leven door in de badinrich tingen. In de baden van Caracalla konden 3000 personen tegelijk baden; de prachtige wandelpaden, beplant met palmen, de schoone beelden en rijk geboomte, waaron der wijsgeeren, dichters, redenaars, voor drachten hielden, oefenden zooveel aan trekkingskracht uit, dat men weldra den geheelen dag en soms ook den nacht, niet tegenstaande het keizerlijk verbod, er doorbracht. De baden waren 's nachts ver licht. Op feestdagen waren deze baden gratis opengesteld, en om zich populair te maken, vermengden zich de keizers en groote per sonen tusschen het volk. Met het kleed, viel ook het verschil in stand. Er wordt beweerd dat iedere Romein minstens één maal per dag baadde. Bij zonsopgang wer den de baden geopend en waren den ge heelen dag stampvol. Men betaalde 2 cen times (5 centimes vind ik ook vermeld), de badpenningen werden in bussen opge haald. Teekenend worden in dien tijd als de drie levenssferen genoemd; „Liefde, ba den en wijn." De pracht der baden, door Nero gesticht, grenst aan het ongeloofelijke; historisch is: „Wat is er wreeder dan Nero, en wat schooner dan Nero's baden Het toppunt van pracht en praal bereik ten de in het jaar 302 opgerichte baden door Diocletian, het schoonste lustoord, dat men zich maar denken kan, met ver maarde bibliotheken en prachtige tuinen. 3200 menschen konden er tegelijk een bad nemen, 2400 marmeren banken noodden er tot rust. Bij de baden waren een menigte winkels daar de prijs der baden zoo laag was, trachtte men door opbrengst der huur. in de onkosten tegemoet te komen. Na Constantijn geraakten de baden in verval, hetgeen door het najagen van ge not en zinnelijkheid en de daarmee ge paard gaande luiheid niet te verwonde ren is. Daarbij kwam nog dat Constantijn de residentie van Rome naar Byzantium ver plaatste, en het ijveren van Christenen voor een gebondener levenswijze. Langzamer hand sloopte men' de bouwvallen der eer tijds zoo schitterende badpaleizen. Het bouwmateriaal gebruikte men om kerken te bouwen. Antieke badkuipen dienen thans nog in sommige kerken tot berg plaats van reliquien, en mooie gepolijste badstoelen dienen als bisschopzetels. De verpleging der huid was bij de Ro meinen een hartstocht geworden. Popea, Nero's gemalin, baadde alleen in ezelinnen- melk, tot dit doel voerde zij op reis 500 ezelinnen met zichVan deze overdrijving verviel men in andere uitersten. De heilige Edilthryda (einde 7e eeuw) beval dat er slechts gebaad mocht worden op de 3 grootste feestdagen van het jaar. De heilige Agnes (tl077) ontzegde zich uit vroomheid elk bad, en de heilige Margaretha waschte zich om dezelfde reden geheel niet meer. De heilige Augustinus ijverde tegen de „prurigo thermorum" en de nonnen van het klooster Geisenfeld kregen een zware straf, omdat ze iedere 14 dagen een bad namen. In 1100 verbood Clemens III, door een pauslijken bul, op Zondag te baden, of zich het gezicht te wasschen. Hieronymus stond alleen toe dat kinde ren baadden. In de Xle eeuw speelde de kastijding des vleesches (250 geeselslagen) een groote rol. In sommige kloosters was het gebruik dat de monniken de ruwe schapenhuid, welke zij op het lichaam droegen, nooit af deden. Zij sliepen in deze ruime mantels en geschoeid, reisvaardig als 't ware, wan neer de Heer hen opriep. Als straf moesten de nonnen het water drinken waarin de priorin hare voeten ge- wasschen had. In den tijd der kruistochten nam men in de kloosters in Duitschland, bij het voor bereiden van feesten, eerst een bad. (Wordt vervolgd.) aifdacht TELEFOON 1506 Boites nature, Assortimentskisten en luxe verpakkingen. Keizersgracht 153 - AMSTERDAM - Tel. N. 10789 S Curatorium: c Mr. Dr. C.F. Schoeh Prof. Dr H. D. J. Bodestein Dr. H. C. Prinsen Geerligs Jhr. Mr. L. H. van Lennep in Boekhouden en andere handelswetenschappen, Talen, Mathesis, Techniek, Algemeene Ontwikkeling, enz., onder leiding van bekende leeraars. Opleiding voor alle examens, ook voor de aeten L. 0„ M. O., Practijk-diploma's, Staatsexamen, en voor tal van ambten en beroepen. Aangename methode. Billijke condities. Goede resultaten. Vraagt het gratis-prospectus. Eiscli WEBER's Staalwaren. ONZE NAAM WAARBORGT KWALITEIT. Elec. Slijp- en Polijstinricht ing. Telef 648. J. J. WtBER ZOON Opger. 1838 Koningstraat No. 10, HAARLEM. Te BLOEMEND AAL wordt voor 1 MEI gevraagd of gedeelte van een huis met tuin. Aanbieding fr. Lett. S aan het kantoor van dit blad. OVERVEEN. Telef. 1617. <4H 0 TOONEEL. Doodendans. Wij vestigen de aad onzer lezers erop, dat Donderdag 7 De cember in den schouwburg Jansweg, Wil lem Royaards nog eens met „Dooden dans" komt. De schouwburg was niet vol doende bezet, hij moet van boven tot onder vol zijn. Dit buitengewone stuk en de meer dan voortreffelijke vertolking verdienen het. Het is dè groote daad van het tooneel in dit seizoen. Ieder, die dus maar eenigs- zins dien avond kan vrij maken, zij in den Schouwburg present om van de uitmunten de kunst, die daar dien avond door Roy aards wordt geboden, te genieten. LETTEREN EN KUNST. Emile Verhaeren. t Verhaeren vermorzeld door een snel treinWel schrikkelijk is dit einde van zulk een schoon en rijk leven De dichter Emile Verhaeren, ten onzent weinig bekend, werd in 1855 te Sint Amand bij Antwerpen geboren. Hij studeerde te Leuven. In 1883 verscheen zijn eerste bundel, „Les Flamandes." Henri de Régnier heeft Verhaeren „le plus grand poéte après Victor Hugo" ge noemd. Verhaeren is een hedendaagsch I dichter in dien zin, dat hij de hevige en i woeste uiterlijkheid van het moderne leven kent, en in zijne kleur en zijn kracht be zingt. Soms is hij ontzagwekkend in zijn harts- j tocht. Zijn geluid kan groot zijn, donde rend, daverend, doch de zin zijner woor den is zuiver en bevattelijk steeds. Luister naar zijn lied op den Novemberstorm: Le vent sauvage de Novembre, Le vent. L'avez-vous rencontré, le vent, Au carrefour des trois cent routes? L'avez-vous vu cette nuit-la, Quand il jeta la lune a bas. Et que n'en pouvant plus, Tous les villages vermoulus Criaient comme des bêtes, Sous la tempête. Sur la bruyère, infiniment, Voici le vent hurlant, Voici le vent cornant de Novembre. Verhaeren's werk is een wereld, zoo grootsch, zoo veelzijdig. Schrijvend in de Fransche taal, is noch tans de geestelijke gesteldheid van Ver haeren door en door Vlaamsch, evenals die van den eveneens Fransch schrijvenden Charles de Coster. In zijn bundel „Les Fla mandes" viert de jonge Verhaeren in den trant van Rubens, Jordaens, Teniers, de weelderige schoone Vlaamsche vrouwen. Daarna, in 1886, verschijnt zijn bundel „Les Moines", waarin hij de monniken met hun wonderbare ceremonieel geeft. Een reeks beschrijvingen van kunst en kunstenaar1- levens volgt daarop, dan verscheidene bu dels, waarvan „'Les Soirs" al zeer bizond is. In 189395 verschijnen zijn fameu verzen-reeksen, gebundeld: „Les Campag nes hallucinées", „Les villages illusoires" en „Les villes tentaculaires", die ik tot het cntzaglijkste van zijn werk reken; aangrij pend), visionnair, woest van grootheid is in dit alles zijn visie op het leven; en daarna geschiedt als een wonder: diezelfde mach tige zingt zoete liederen van vrede en di geluk: „Les heures claires". Hier V slechts de werken genoemd, die als ond^ linge tegenstellingen de uitersten van zijn veelzijdigheid toonen. Sindsdien versche nen er nog vele. Zoo het befaamde wt ..Le multiple splendeur", waarin een hoo broederschap aller menschen bezonj wordt. Niet u zeiven mokkend opsluiten -i koppige alleenheid aldus leert de dichter ons in dat schoone boek, neen, het gc.de willen zien en eeren in alles, ook, en niet het minst in den tnedemensch; „admirez-vous les uns les autres", zegt hij; niet als over wonnen aan den voet of halverwege van den hoogen berg des levens neerzitten, en u schamper hoonend wreken over geleden of vermeend onrecht; neen, trachten te her winnen, pogen, daden doen, voorwaarts, omhoog; want: „La vie est a monter et non pas a descendre" Verhaeren's werk is soms geweldig on stuimig, dan weer van een diepe teeder- heid, en het is steeds zinvol en schoon. S. Deze Vlaming, (bedoeld wordt de Vlaming van dezen tijd) die overigens geen duim breed afwijkt van het algeheele Vlaamsche ideaal, wenscht, in de eerste plaats, voor de toekomst zijne handen zuiver te houden. Hij wenscht buiten alle latere verdenking te blijven; daarom wijst hij alles af wat ver denking tegenover hem kan wekken. Met de Vlamingen, die juichen, waar zij de Duitsche overheid eenvoudig de bestaande taalwetten zien toepassen, juicht hij niet mee, hij keurt ze af, die juichende Vlamin gen, omdat wij de Walen niet mogen doen gelooven aan afgestane en dankbaar aan vaarde gunsten. Karei van de W o e s t ij n e. Beveelt zich beleefd aan. IL- SMITS, KLEIN HEILIGLAND 95, HA AB LEH, i\N iniuiiiiuiiiiiic De PHILIPS ARGALAMPEN zijn mek een zeldzaam voorkomend gas gevuld. Hst is ons gelukt In onze eigen fabriek dit gas In bijzonder zuiveren toestand te bereiden, waarop de uitste- kende kwaliteit dezer lampen in hooge mate berust Het gloeilichaam heeft den vorm van een uiterst fijns, zeer nauwkeurige spiraal, die ge wikkeld wordt op automatische machines, welke door ons zelf geconstrueerd en l.t onze werkplaatsen vervaardigd zijn. Aan deze beide vindingen Is het te danken, dat het stroomverbruik der PHILIPS ARGALAMPEN tot een minimum gereduceerd is. Een bloemlezing uit onze beste Kinderliedjes met Zang en Pianobegeleiding, een prachtwerkje voor de jeugd, o.a. Draai het wieltje nog eens om, Daar zaten zeven kikkertjes, Toen onze mop een mopje was, Padvindersliedje, Het Patertje, In Holland staat een huis, Tusschen Keulen en Parijs. 100 van deze alleraardigste stukjes in een bundel in den

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 6